ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Αυγούστου 2007
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Εσβησε» ένα μεγάλο μουσικό κεφάλαιο

Κηδεύεται σήμερα στη Ρωσία ο Σοβιετικός συνθέτης Τίχον Χρένικοφ

Κηδεύεται σήμερα στην ιδιαίτερη πατρίδα του, στην πόλη Ελτσε, ο Σοβιετικός συνθέτης, κοινωνικός και πολιτικός παράγοντας, κομμουνιστής, Τίχον Χρένικοφ, που έφυγε από τη ζωή την Τρίτη σε ηλικία 95 ετών. Χτες πραγματοποιήθηκε στη Μόσχα λαϊκό προσκύνημα στη Μικρή Αίθουσα του Ωδείου της ρωσικής πρωτεύουσας στο οποίο δίδαξε από το 1961.

Ο Χρένικοφ ανέπτυξε δημιουργικά την παράδοση του ρωσικού κλασικισμού, «εμποτίζοντάς» τον με το «χρώμα» των ρωσικών λαϊκών τραγουδιών και της μουσικής που ανέδειξε η Επανάσταση. Το έργο του αγαπήθηκε από το λαό και έγινε πλατιά γνωστό τόσο μέσα από το θέατρο όσο και από τον κινηματογράφο σε ταινίες - σύμβολα όπως «Η μπαλάντα του ουσάρου», «Πιστοί φίλοι», «Στις έξι η ώρα το βράδυ μετά τον πόλεμο» κ.ά. Από το 1936 η μουσική του απέκτησε μεγάλη δημοτικότητα μέσα από την κωμωδία του Σαίξπηρ «Πολύ κακό για το τίποτα», ενώ, ουσιαστική συμβολή στη σοβιετική μουσική αποτελούν οι τρεις συμφωνίες του (1935, 1943, 1973) και τα κοντσέρτα για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο για ορχήστρα.

Διετέλεσε γραμματέας από το 1948 και πρώτος γραμματέας από το 1957 της Ενωσης Συνθετών της ΕΣΣΔ, πρόεδρος του Μουσικού Τμήματος της Πανενωσιακής Εταιρείας Πολιτιστικών Σχέσεων με τις ξένες χώρες από το 1958, μέλος της ΚΕ Ελέγχου του ΚΚΣΕ από το 1961, αναπληρωματικό μέλος της ΚΕ του ΚΚΣΕ από το 1976, βουλευτής του Ανωτάτου Σοβιέτ της ΕΣΣΔ. Βραβεία: «Λένιν» (1974), Κρατικά βραβεία της ΕΣΣΔ (1942, 1946, 1952, 1967), τρία παράσημα «Λένιν» και πολλά μετάλλια. Εφερε τους τίτλους του Καλλιτέχνη του Λαού της ΕΣΣΔ (1963) και του Ηρωα της Σοσιαλιστικής Εργασίας (1973).

Τα αστικά ΜΜΕ νόμισαν και πάλι πως βρήκαν μια καλή ευκαιρία για αντισοβιετική προπαγάνδα. Το ΑΠΕ, π.χ. σχολίασε ότι o Χρένικοφ «ήταν γνωστός για τις επιθέσεις του εναντίον του Σεργκέι Προκόβιεφ και του Ντμίτρι Σοστακόβιτς» και ότι «αν και αποκήρυξε την πρωτοπορία του Σοστακόβιτς και του Προκόβιεφ, κατάφερε να διασώσει τα μέλη της ένωσής του από τις σταλινικές διώξεις, από τις οποίες υπέφεραν άλλοι καλλιτέχνες, συγγραφείς, ζωγράφοι, κινηματογραφιστές».

Δυστυχώς γι' αυτούς, σε συνέντευξή του σε ρωσικό καλλιτεχνικό διαδικτυακό περιοδικό τον Ιανουάριο του 2000, ο Χρένικοφ είπε μεταξύ άλλων: «Ο Σοστακόβιτς ήταν συνάδελφός μου, ήταν γραμματέας και επικεφαλής της Ενωσης Ρώσων Συνθετών. Η Ενωση είχε τεράστιο κύρος, γι' αυτό και επικεφαλής της ήταν συνθέτες παγκόσμιας κλάσης όπως ο Χατσατουριάν, ο Σοστακόβιτς, ο Σαπόριν κ.ά. Ο Σοστακόβιτς ήταν μέλος του Κόμματος και κανείς δεν τον υποχρέωσε να γίνει. Μόνος του ζήτησε να εγγραφεί. Μετά έγινε πρόεδρος της Ενωσης Ρώσων Συνθετών... και μετά τον παρουσίασαν σαν "βασανισμένο". Αλλά στην πραγματικότητα ήταν ένας κανονικός σοβιετικός άνθρωπος. Στον κύκλο του όμως υπήρχαν άνθρωποι, πολιτικοί τυχοδιώκτες, οι οποίοι προσαρμόστηκαν στη νέα κατάσταση. Εκείνοι ήταν που διέδωσαν το μύθο ότι ο Σοστακόβιτς ήταν "βασανισμένος", ότι συνέχεια "υπέφερε". Δεν υπέφερε. Ηταν ένας μεγάλος συνθέτης και ένας κανονικός σοβιετικός άνθρωπος, ο οποίος έγραψε και καντάδες για τον Στάλιν χωρίς κανείς να του το ζητήσει. Δεν ήθελε να φύγει από την ΕΣΣΔ, αν και μπορούσε να το κάνει όποτε ήθελε. Αντίθετα, ο Προκόφιεφ επέστρεψε στην πατρίδα από το εξωτερικό».

Για τη σημερινή κατάσταση της τέχνης στη Ρωσία: «Δυστυχώς, στα δικά μας ΜΜΕ δεν υπάρχει προπαγάνδιση της πραγματικής μουσικής. Ο,τι δείχνει η τηλεόραση είναι μουσική χωματερή. Κανείς δεν ασχολείται με τη διαπαιδαγώγηση της νεολαίας».

Για το ρόλο της τέχνης: «Το θέμα για την τέχνη δεν είναι να "διδάξει". Το θέμα είναι να λειτουργήσει διαπαιδαγωγητικά στο αισθητικό κριτήριο, στην αισθητική συγκρότηση του ανθρώπου, στην αναζωπύρωση της διάνοιάς του. Εδώ η πραγματική τέχνη μπορεί να διδάξει και κάτι. Βασικά όμως εμπλουτίζει τον άνθρωπο και κάνει τη ζωή του περισσότερο ενδιαφέρουσα».

Λόγος, θέατρο, μουσική

Θέατρο «Τέτιγγες»
Θέατρο «Τέτιγγες»
Δύο μονόπρακτες κωμωδίες, «Η κόρη του παντοπώλου» του Αγγελου Βλάχου και «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού ανεβαίνουν σήμερα, 9 μ.μ., από το Θέατρο «Τέτιγγες», στο πλαίσιο του 1ου Φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων στο Αττικό Αλσος με ελεύθερη είσοδο.

Πρόκειται για κείμενα γραμμένα στα τέλη του 19ου αιώνα, με έντονη την αίσθηση του κοινωνικού σχολιασμού. Στην «Κόρη του παντοπώλου», ο Αγγελος Βλάχος παρακολουθεί σκωπτικά μια οικογένεια μικροαστών και δε διστάζει μαζί με τους ήρωές του να υπονομεύσει συνολικά τη δομή των σχέσεων που αναπτύσσονται πίσω απ' την κλειστή πόρτα του ελληνικού σπιτιού. Το «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της εποχής, καθώς με γλυκόπικρο χιούμορ και έξυπνα γλωσσικά παιχνίδια ξεφεύγει από το επίπεδο της κωμωδίας ηθών και «κλείνει το μάτι» στον υποψιασμένο θεατή, μιλώντας του για αναξιοκρατία, ρουσφέτι και ασυδοσία του κρατικού μηχανισμού. Σκηνικά: Τόλης Πολυχρονιάδης, κοστούμια: Ολγα Δημολιάτη, μουσική: Χρήστος Λεοντής, κίνηση: Τάσος Καραχάλιος. Παίζουν: Πάνος Ξενάκης, Κωνσταντίνα Κούτσιου, Λεωνίδας Βαρδαρός, Μιχάλης Θεοδώρου, Γιώργος Σώχος, Βένια Σταματιάδη.

Αύριο, 9 μ.μ.: Ρεσιτάλ πιάνου με έργα Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Καλομοίρη, Μότσαρτ, Μπετόβεν και Σοπέν, στο Δημαρχιακό Μέγαρο Σάμου, από την πιανίστα και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ «Μανώλης Καλομοίρης», Ελενα Μουζάλα. Στο πλαίσιο του ίδιου φεστιβάλ, η Σωτηρία Λεονάρδου θα δώσει αύριο συναυλία στους Φούρνους.

Κυριακή: Το Παιδικό Θέατρο της Κάρμεν Ρουγγέρη θα παρουσιάσει τους «3 Σωματοφύλακες» στο Αρχαίο Θέατρο Πυθαγορείου.

  • Στο Πολιτιστικό Κέντρο του Συλλόγου Φιλωτιτών Νάξου στο Φιλώτι, θα γίνει η κεντρική εκδήλωση με θέμα «Ο Καζαντζάκης της Νάξου και του Κόσμου» που διοργανώνει ο ΣΦΝ, κλείνοντας τον κύκλο των εκδηλώσεων για τον Καζαντζάκη, με αφορμή το Παγκόσμιο Ετος Καζαντζάκη για τα 50 χρόνια από το θάνατό του.
  • 8.30 μ.μ., στον Αγιο Λαυρέντιο Πηλίου και στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Μουσικό Χωριό», θα δοθεί ρεσιτάλ πιάνου των Γιώργου Εμμανουήλ Λαζαρίδη και Χουσεΐν Σερμέτ και στις 9.30 μ.μ. συναυλία αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής από τον πιανίστα Αντώνη Ανισέγκο.
Δημιουργική προετοιμασία στη Νίκαια

Με επίκεντρο το Κατράκειο Θέατρο, αλλά και το Δημοτικό Κηποθέατρο και τη Μάντρα του Μπλόκου, η Νίκαια ετοιμάζεται και φέτος να αποχαιρετίσει το καλοκαίρι και να υποδεχτεί το φθινόπωρο με επιλεγμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και η προβολή των φορέων της πόλης και η ερασιτεχνική δημιουργία.

Το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων που ξεκινά στις 27/8, 9 μμ, στο Δημοτικό Κηποθέατρο Νίκαιας με συναυλία αφιερωμένη στον Μάνο Λοΐζο από τον Σωτήρη Μπαλλά και τη Μέλπω Αλεξανδροπούλου, με ελεύθερη είσοδο, θα παρουσιάσει ο δήμαρχος Νίκαιας, Στέλιος Μπενετάτος, τη Δευτέρα το μεσημέρι σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Αξίζει να σημειώσουμε, ότι ο περιβάλλον χώρος του Κατράκειου Θεάτρου έχει αποκτήσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού εκεί πλέον δεσπόζει το «Πάρκο Γλυπτικής» της Νίκαιας. Πρόκειται για το εικαστικό αποτέλεσμα του Διεθνούς Συμποσίου Γλυπτικής που έλαβε χώρα το καλοκαίρι του 2006 στη Νίκαια, με πρωτοβουλία του δήμου, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με θέμα «Πρόσφυγες». Τα 20 υπέροχα γλυπτά που αποτελούν το Πάρκο Γλυπτικής θα υποδέχονται τους επισκέπτες των εκδηλώσεων, γι' αυτό αξίζει μια βόλτα νωρίτερα από την έναρξη των παραστάσεων.

Συναυλία με τραγούδια της Εθνικής Αντίστασης θα δοθεί σήμερα, 9.30 μ.μ., στο χώρο της Μάνδρας της Κοκκινιάς (Ηλιουπόλεως και Κιλικίας), στο πλαίσιο των εκδηλώσεων τιμής και μνήμης για τα θύματα του Μπλόκου της Κοκκινιάς που διοργανώνει ο Δήμος Νίκαιας.

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανακοινώνει ότι θα χρειαστεί νέους επαγγελματίες χορευτές για τη χειμερινή του παραγωγή η οποία θα διαρκέσει από 4/9/2007 - 3/2/2008. Οι ενδιαφερόμενοι θα εξεταστούν στις 22/8, 12 το μεσημέρι, από τον χορογράφο Χάρη Μανταφούνη στην Αίθουσα Δοκιμών του 7ου ορόφου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Θα πρέπει να έχουν γνώσεις κλασικού, σύγχρονου χορού και τζαζ. Πληροφορίες: 2310.266039, 270398.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ