Το «τέλος» του πάλαι ποτέ διατηρητέου κτιρίου επί της οδού Δ. Αεροπαγίτου 17, για να μην «χαλάει» η «μόστρα» του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, υπέγραψε ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, στις 30/8. Με την απόφαση αίρεται η «ολική και διηνεκής προστασία» του κτιρίου, προκειμένου το ΝΜΑ «να έχει απρόσκοπτη οπτική επαφή» με την Ακρόπολη!
Η απόφαση έρχεται να επικυρώσει όλο το σκεπτικό των αντιδράσεων για τη χωροθέτηση του ΝΜΑ στου Μακρυγιάννη, τόσο γιατί τσιμεντοποιείται ένας από τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους της Αθήνας, με τεράστιας σημασίας αρχαιολογικά ευρήματα (μέρος των οποίων θα αποτελέσουν το αρχαιολογικό «άλλοθι» του μουσείου αφού θα είναι ορατά κάτω από αυτό), αλλά και με δυσμενείς επιπτώσεις στη χωροταξία και το περιβάλλον της περιοχής, όσο και γιατί το ίδιο το μουσείο θα λειτουργεί ουσιαστικά με εμπορευματικούς όρους, ενταγμένο στη «φιλοσοφία» της ιδιωτικοοικονομικής «ευελιξίας».
Επαναλαμβάνοντας την εξαρχής αντίθεση του ΚΚΕ στη χωροθέτηση και στο χαρακτήρα του ΝΜΑ, ο υποψήφιος του Κόμματος στην Α΄ Αθήνας, Στέλιος Λάμπρου, σημείωσε μεταξύ άλλων, ότι «οι αστοχίες της αρχιτεκτονικής λύσης δεν πρόκειται να αρθούν με την κατεδάφιση των διατηρητέων κτιρίων», χαρακτηρίζοντας την κατεδάφιση παράνομη.
Το διήγημα του Μπαλζάκ «Το άγνωστο αριστούργημα» θέτει διαχρονικά ερωτήματα σχετικά με την Τέχνη, τη σχέση της με τη ζωή, το περιεχόμενο και τη μορφή ενός έργου Τέχνης, μέσα από τη φανταστική «συνάντηση» τριών ζωγράφων: Ο ηλικιωμένος και φημισμένος ζωγράφος Φρενχόφερ αποτελεί πηγή γνώσης και έμπνευσης για τους νεαρότερους ομοτέχνους του. Ο νεότερος ηλικιακά Φρανσουά Πορμπύς, αναγνωρισμένος ζωγράφος της αυλής της Μαρίας των Μεδίκων, θεωρεί τον Φρενχόφερ «δάσκαλο» και καθοδηγητή του. Ο φτωχός, νεαρός και καλλιτεχνικά νεοφώτιστος Νικολά Πουσσέν, αργότερα κύριος εκφραστής του γαλλικού κλασικισμού, κάνει τα πρώτα του βήματα. Η νεαρή, σπάνιας ομορφιάς Ζιλέτ, που αγαπά ο Νικολά, γίνεται ο καταλύτης της ιστορίας. «Μέτρο» σύγκρισης μεταξύ της φυσικής ομορφιάς και της ομορφιάς της Τέχνης, και έριδας μεταξύ έρωτα και δημιουργίας αν ένα «κρυφό» δημιούργημα κυριεύσει τη ζωή ενός καλλιτέχνη.
Ο Μπαλζάκ σ' αυτό το κείμενο εξέφρασε τους αισθητικούς προβληματισμούς του για την Τέχνη και επηρέασε κάποιους μεγάλους εικαστικούς δημιουργούς του 19ου και 20ού αιώνα. Λ.χ. ο Πάμπλο Πικάσο, 100 χρόνια περίπου μετά την έκδοση του μπαλζακικού διηγήματος, στη δεκαετία του 1930, εγκαταστάθηκε στο μέγαρο όπου υποτίθεται διαδραματίζεται η ιστορία του διηγήματος και ζωγράφισε την «Γκερνίκα».
Θεατρική διασκευή - σκηνοθεσία: Γρηγόρης Χατζάκης. Σκηνογραφία: Δανάη Χατζάκη. Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης. Κινησιολογία: Ελενα Γεροδήμου. Μουσική: «Neon». Παίζουν: Κλέων Γρηγοριάδης, Ρόζα Προδρόμου, Μάκης Μπενάκης, Βύρων Κατρίτσης, κ.ά.
Ο μέγας Φαρούκ Ρουζιμάτοφ ερμηνεύει δύο εκ διαμέτρου αντίθετες - αισθητικά και εκφραστικά - σύγχρονες δημιουργίες: με παρτενέρ τη Βικτόρια Κουτέποβα το «ινδικής» προέλευσης ντουέτο «Μπαχτί» του Μορίς Μπεζάρ, καθώς και το σόλο «Ασούρα» σε ιαπωνική μουσική και χορογραφία του μοναδικού Ιάπωνα αστέρα μπαλέτου που ξεπήδησε από τη Σχολή του Μπολσόι, Μοριχίρο Ιβάτο, ο οποίος θα χορέψει τις χορογραφίες του για τα έργα «Αρώματα του Φουτζιγιάμα» και «Ταμάσι».
Ακολουθεί η Σβετλάνα Ζαχάροβα με την «Αποκάλυψη» (μουσική Τζον Ουίλιαμς, χορογραφία Μοτόκο Χιρουγιάμο), καθώς και μία σκηνή από την «Κάρμεν» σε χορογραφία του Κουβανού Αλμπέρτο Αλόνσο. Στη συνέχεια, η Ιζλε Λιέπα θα παρουσιάσει αποσπάσματα από το «Μπολερό» του Ραβέλ και την «Μποβαρύ» (μαζί με τον Περετόκιν).
Από το νεοκλασικό ρεπερτόριο αναφέρουμε «Το Ρόδο φυλλορροεί» (μουσική Μάλερ) με τους Λοπάτκινα και Κοζλόφ. Τέλος, ο Δημήτρης Αράπης προσφέρει ένα «Αφιέρωμα στην Ουλάνοβα» με χορευτές τους Γκράτσεβα και Περετόκιν, οι οποίοι θα κλείσουν με το «Τελευταίο Τάνγκο» του Πιατσόλα.
Μια μεγάλη φωνή της όπερας σίγησε χτες. Ο μεγάλος Ιταλός τενόρος Λουτσιάνο Παβαρότι πέθανε χτες στα 71 του χρόνια, νικημένος από τον καρκίνο, στη γενέθλια πόλη του, τη Μόντενα. Εκεί θα γίνει αύριο η κηδεία του, στην οποία αναμένεται ότι θα παραστεί πλήθος κόσμου. Ο διάσημος καλλιτέχνης έπασχε από καρκίνο στο πάγκρεας και είχε υποβληθεί σε εγχείρηση πριν ένα χρόνο. Τις τελευταίες μέρες η κατάσταση της υγείας του είχε επιδεινωθεί.
Διαθέτοντας μεγάλα φωνητικά προσόντα, ο Παβαρότι υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους τενόρους της εποχής του. Παράλληλα, με τον πληθωρικό χαρακτήρα του, το χιούμορ του, αλλά και τις συμπράξεις του με άλλους καλλιτέχνες κατάφερε να φέρει την όπερα, την οποία υπηρέτησε για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, πιο κοντά στο ευρύτερο κοινό.
Τιμήθηκε, μεταξύ άλλων, με πέντε βραβεία «Γκράμι». Ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό έγινε από τη συμμετοχή του στους «Τρεις Τενόρους», από κοινού με τους Χοσέ Καρέρας και Πλάθιντο Ντομίνγκο. Η τελευταία του εμφάνιση στη σκηνή έγινε στην τελετή έναρξης των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στο Τορίνο το Φλεβάρη του 2006.
Πέθανε από πνευμονικό οίδημα, ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και συγγραφέας, Νίκος Νικολαΐδης. Ο δημιουργός ταινιών όπως «Γλυκιά συμμορία», «Πρωινή περίπολος», «Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα», «Singapore Sling», γεννήθηκε το 1939 στην Αθήνα. Το 1960 γύρισε τις πρώτες μικρού μήκους ταινίες «Lacrimae Rerum» και «Ανευ όρων». Το «The Zero Years» (2006) ήταν η τελευταία του ταινία.
«Το "οργισμένος", δεν το δέχομαι σαν χαρακτηριστικό μου» σχολίαζε για τον τρόπο που μέρος της κριτικής αντιμετώπιζε τη δουλιά του. «Οι νέοι θεατές μ' αγαπούν, όχι γιατί είμαι "οργισμένος", όπως μερικοί ισχυρίζονται, αλλά γιατί οι ταινίες μου δεν τους απαγόρεψαν ποτέ να με αμφισβητήσουν». Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ετοιμάζει αφιέρωμα στο έργο του, στην επόμενη διοργάνωση. Ο Νίκος Νικολαΐδης κηδεύεται σήμερα από το νεκροταφείο Κηφισιάς.
Συναυλία - αφιέρωμα στην Μαρία Κάλλας, με αφορμή τα 30 χρόνια από το θάνατό της, διοργανώνει (9/9) ο Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων, στην Πνύκα. Θα συμμετέχουν δύο από τους σημαντικότερους λυρικούς τραγουδιστές, η σοπράνο Δήμητρα Θεοδοσίου και ο τενόρος Fulvio Oberto, ερμηνεύοντας περίφημες άριες των Βέρντι, Πουτσίνι, Μπελίνι κ.ά. Θα τους πλαισιώσει η Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία των Μουσικών Συνόλων Δήμου Αθηναίων, με διεύθυνση του Νίκου Αθηναίου. Είσοδος ελεύθερη.