ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΒΙΒΛΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κούφια αντιπαράθεση για ένα αντεπιστημονικό κείμενο

Εθνικιστές και κοσμοπολίτες ξορκίζουν την κινητήρια δύναμη της ιστορίας, την ταξική πάλη, και αλληλοτροφοδοτούνται στην επιχείρηση «ξαναγράψιμο της ιστορίας»

Εντονη συζήτηση έχει (ξανά) ξεσπάσει τις τελευταίες μέρες γύρω από το βιβλίο της Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού, το οποίο προς το παρόν δεν έχει καν διανεμηθεί στα σχολεία, παρά τις περί του αντιθέτου προεκλογικές διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας. Η σημερινή αντιπαράθεση αναφέρεται σε ερωτήματα του τύπου: «Θα τυπωθεί, και αν ναι πότε θα τυπωθεί και πότε θα διανεμηθεί στα σχολειά; Θα έχει αλλαγές, και αν ναι ποιες από τις - φραστικές κυρίως - αλλαγές θα υιοθετηθούν στη νέα εκδοχή; Θα επανέλθει στη θέση του το προηγούμενο βιβλίο της Ιστορίας;». Η παραπάνω φιλολογία ενισχύεται από τη στάση του υπουργείου Παιδείας, που δεν έχει μέχρι στιγμής δώσει σαφείς απαντήσεις στο πότε, στο πώς και στο τι του εν λόγω βιβλίου. Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, χτες, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο συνεδρίασε με αντικείμενο το βιβλίο Ιστορίας και συγκεκριμένα ποιες από τις αλλαγές που πρότεινε η Ακαδημία υιοθετήθηκαν από τη συγγραφική ομάδα, για να καταλήξει ότι δεν έγιναν αποδεκτές όλες οι παρατηρήσεις. Την ίδια ώρα από κύκλους του υπουργείου διαρρεόταν ότι αναζητούνται τρόποι επαναφοράς του παλιού βιβλίου.

Ολη η συζήτηση στρέφεται στα ίδια ρυάκια με παλιότερα: Η αντιπαράθεση γύρω από το βιβλίο παρουσιάζεται ως πόλεμος του παλιού με το νέο, ως αντιπαράθεση ανάμεσα στο εθνικιστικό παραλήρημα και στην κοσμοπολίτικη «ψυχραιμία». Δεν είναι τυχαίο ότι από μερίδα του Τύπου, η τυχόν επιστροφή στο προηγούμενο βιβλίο Ιστορίας ερμηνεύεται ως υποχώρηση, ενώ η επιμονή στην τύπωση με μικροαλλαγές του νέου βιβλίου ερμηνεύεται ως προοδευτική κίνηση. Ούτε είναι τυχαίο ότι μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας βλέπουν κατά κανόνα ορισμένες σελίδες του βιβλίου που αφορούν σε συγκεκριμένες ιστορικές περιόδους και κυρίως στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 και την εισβολή στην Κύπρο.

Εκείνο που συστηματικά - και όχι τυχαία - αποκρύπτεται είναι το ξαναγράψιμο συνολικά της ιστορίας που επιχειρείται μέσα από το συγκεκριμένο βιβλίο. Οτι, δηλαδή, η ουσία δε βρίσκεται στη μία ή την άλλη φράση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και οι ίδιες οι φράσεις δεν έχουν τη σημασία τους. Η ουσία είναι ακριβώς ότι το βιβλίο είναι γραμμένο με μέθοδο αντιεπιστημονική, αποσπασματική. Αναφέρονται επιλεκτικά γεγονότα και αυτά ακόμα όχι επαρκώς. Αποκρύπτονται άλλα γεγονότα ακόμα και ολόκληρες δεκαετίες. Δεν παρουσιάζεται η ιστορική περίοδος στη συνέχειά της, τα γεγονότα στην αλληλουχία τους. Ο μαθητής έχει μπροστά του στιγμές ξεκομμένες μεταξύ τους, που παρουσιάζονται λειψά και ερμηνεύονται με όρους του σήμερα. Ετσι, το κάθε παιδί καλείται να φτιάχνει τη δική του «ιστορία», να ερμηνεύει τα γεγονότα κατά βούληση και ένα είναι το σίγουρο: Ούτε ιστορία μαθαίνει ούτε συμπεράσματα βγάζει.

Η αντιπαράθεση ανάμεσα στον εθνικισμό και τον κοσμοπολιτισμό με αφορμή το βιβλίο της Ιστορίας είναι μια κούφια αντιπαράθεση. Γιατί και οι δυο αποτελούν όψεις του ίδιου νομίσματος. Με τον ίδιο γνώμονα γράφουν και οι δυο την ιστορία: Με εκείνον που βολεύει το κεφάλαιο. Οι μεν βρίσκουν γεγονότα εκεί που δεν υπάρχουν για να εξάρουν τον εθνικισμό, οι δε κρύβουν γεγονότα που υπάρχουν για να αμβλύνουν τις γωνίες. Και οι δυο είναι τσακωμένοι με την ιστορική αλήθεια. Είτε στην εκδοχή που διδάχτηκαν οι προηγούμενες γενιές είτε στην εκδοχή της σημερινής συγγραφικής ομάδας, τα παιδιά μας διδάσκονται μια «ιστορία» μακριά από την αλήθεια, με μια μέθοδο καλά μελετημένη ώστε να μη μάθουν από εκεί τη δύναμη των λαών, την πάλη των τάξεων, δηλαδή την κινητήρια δύναμη της ιστορίας.


ΝΟΜΟΣ - ΠΛΑΙΣΙΟ
Εβαλαν μπροστά για την εφαρμογή του

Από τις περσινές κινητοποιήσεις ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο

Eurokinissi

Από τις περσινές κινητοποιήσεις ενάντια στο νέο νόμο - πλαίσιο
Με το «καλημέρα» σας μπαίνει σε εφαρμογή το σχέδιο υλοποίησης του αντιδραστικού νόμου - πλαίσιο. Στο βωμό της ιδιωτικοποίησης, «θυσιάζεται» ανάμεσα στα άλλα και η δωρεάν διανομή συγγραμμάτων. Χαρακτηριστικό είναι το έγγραφο που απέστειλε το Τμήμα Διδακτικών Συγγραμμάτων της διεύθυνσης Δημοσιευμάτων και Εκδόσεων του Πανεπιστημίου της Αθήνας προς τη γραμματεία του Τμήματος Πληροφορικής, με το οποίο επιστρέφει στο τμήμα τις αποφάσεις για την «έγκριση εκτύπωσης και διανομής διδακτικών σημειώσεων» καθώς «ο νέος Νόμος 3549/2007, άρθρο 15 (ΦΕΚ 69/20-3-2007 τεύχος Α΄) δεν προβλέπει την εκτύπωση και διανομή σημειώσεων». Και συμπληρώνει ότι «αναμένουμε ερμηνευτική εγκύκλιο» του νόμου.

Χτες, με πρωτοβουλία της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας έγινε κινητοποίηση φοιτητών στο τμήμα πληροφορικής και στο Τμήμα Διδακτικών Συγγραμμάτων. Οι φοιτητές ξεκαθάρισαν ότι δεν προτίθενται να καταβάλλουν ούτε ένα ευρώ από την τσέπη τους για αγορά συγγραμμάτων ή σημειώσεων και ότι συνεχίζουν να διεκδικούν σταθερά και αμετακίνητα πραγματικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Οπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η ΠΚΣ της Σχολής Θετικών Επιστημών, αυτή η εξέλιξη σημαίνει ότι «στα περισσότερα μαθήματα μένουμε χωρίς σημειώσεις που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αποτελεί και το σύγγραμμα του μαθήματος»!

Σε εφαρμογή οι διατάξεις για διαγραφή φοιτητών

Την εφαρμογή της διάταξης του νόμου για διαγραφή σπουδαστών αποφάσισε το Τμήμα Γεωργικών Μηχανημάτων και Αρδεύσεων του ΤΕΙ Λάρισας.

Η απόφαση του τμήματος, που προκάλεσε την άμεση αγωνιστική αντίδραση της Πανσπουδαστικής στο ΤΕΙ Λάρισας - χτες οι σπουδαστές της ΠΚΣ προχώρησαν σε αποκλεισμό των γραφείων της διοίκησης του Ιδρύματος - αφορά σε όσους σπουδαστές έχουν υπερβεί τα όρια φοίτησης, δηλαδή έχουν περάσει 16 εξάμηνα από την πρώτη εγγραφή τους, οι οποίοι καλούνται να δηλώσουν εγγράφως ότι επιθυμούν τη συνέχεια των σπουδών τους και θα έχουν διορία πέντε ακαδημαϊκών ετών για να πάρουν το πτυχίο τους, αλλιώς θα διαγραφούν διαπαντός από το μητρώο του τμήματος. Πάνω από 120 σπουδαστές του τμήματος Γεωργικών Μηχανημάτων και Αρδεύσεων έχουν ειδοποιηθεί πως αν δε «συμμορφωθούν» θα διαγραφούν, ενώ ανάλογο κίνδυνο θα αντιμετωπίσουν γύρω στους 5.000 σπουδαστές, αν η απόφαση επεκταθεί και στ' άλλα τμήματα και σχολές του ΤΕΙ Λάρισας. Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για ρύθμιση που αφορά στο «φαίνεσθαι» του «ανταγωνιστικού» πανεπιστημίου, καθώς οι λεγόμενοι «αιώνιοι» φοιτητές δεν κοστίζουν στο ίδρυμα καθώς δε δικαιούνται φοιτητικής μέριμνας. Σαν ρύθμιση, δε, αγνοεί τη δύσκολη πραγματικότητα μέσα στην οποία καλούνται πολλοί εργαζόμενοι φοιτητές να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Πάντως, υπό την πίεση της χτεσινής αγωνιστικής κινητοποίησης, το θέμα θα συζητηθεί σήμερα σε συνεδρίαση της διοίκησης του ΤΕΙ.

Οι παραπάνω απόπειρες δεν είναι οι πρώτες και σίγουρα δε θα είναι οι τελευταίες. Χρειάζεται επαγρύπνηση, καθώς η «νέα» κυβέρνηση της ΝΔ είναι αποφασισμένη και έτοιμη να προχωρήσει, γρήγορα και αποφασιστικά τις αντιδραστικές «μεταρρυθμίσεις» στην Παιδεία. Το ίδιο γρήγορη και αποφασιστική χρειάζεται να είναι η αντίδραση του σπουδαστικού και φοιτητικού κινήματος, το οποίο σε συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και, γενικότερα, το λαϊκό κίνημα, μπορεί και πρέπει να οργανώσει την πάλη του για την απόκρουση και την ανατροπή των αντιδραστικών κυβερνητικών σχεδίων.

Η άμεση αντίδραση της Πανσπουδαστικής στο ΤΕΙ Λάρισας δείχνει το δρόμο. Οι σπουδαστές της ΠΚΣ δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα για να μην εφαρμοστεί, συνολικά, ο νόμος - πλαίσιο, καλώντας σε αγωνιστική συστράτευση όλους τους σπουδαστές, τους εκπαιδευτικούς, τους εργαζόμενους. Οπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση της παράταξης, που διακινήθηκε, μαζικά, χτες, στο χώρο του ΤΕΙ: «η συγκεκριμένη ενέργεια του τμήματος αποτελεί πρόκληση για όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα, όπως και για τους εργαζόμενους, καθώς παραβλέπει ότι οι φοιτητές έχουν καταδικάσει και απονομιμοποιήσει τον νόμο -πλαίσιο, μέσα από τους μεγαλειώδεις αγώνες του τελευταίου χρόνου. Γι' αυτό καλούμε τους φοιτητές και σπουδαστές να δυναμώσουν την πάλη τους, προκειμένου να μην εφαρμοστεί ο νόμος και να ορθωθούν συλλογικές αντιστάσεις απέναντι στο σύνολο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής ΕΕ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ. Πρέπει να πραγματοποιήσουμε δυναμικές κινητοποιήσεις, προκειμένου να παρθεί πίσω η απόφαση του τμήματος».


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Διαμαρτυρία για τα κενά

Τη διαμαρτυρία τους για τα κενά σε δασκάλους εξέφρασαν χτες γονείς και μαθητές του 64ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Αφορμή το γεγονός ότι ένας από τους δασκάλους του τετραθέσιου σχολείου βγήκε σε αναρρωτική άδεια χωρίς να αναπληρωθεί. Εξαιτίας των σοβαρών ελλείψεων και με αφορμή την αναρρωτική άδεια του δασκάλου γονείς και μαθητές έκαναν κινητοποίηση διαμαρτυρίας έξω από το σχολείο. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης αναπλήρωσε προσωρινά το κενό, ωστόσο σοβαρά παραμένουν τα προβλήματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ