ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Απρίλη 2000
Σελ. /24
Η Διακυβερνητική Διάσκεψη συνεχίζει μακριά απ΄ τα φώτα

Οι προτάσεις που διατυπώνονται για τις αλλαγές στον τρόπο λήψης των αποφάσεων και τα δικαιώματα των κρατών-μελών

 

Μακριά απ' τα φώτα της δημοσιότητας συνεχίζονται οι εργασίες της Διακυβερνητικής Διάσκεψης για τις λεγόμενες «θεσμικές μεταρρυθμίσεις» στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρίσκονται οι αλλαγές στον τρόπο λήψης αποφάσεων. Συγκεκριμένα συζητείται ο επανακαθορισμός του αριθμού των κοινοτικών επιτρόπων, η επαναστάθμιση των ψήφων των κρατών- μελών στο Συμβούλιο, η κατάργηση του «βέτο», η επέκταση της αρχής της ειδικής πλειοψηφίας και η «ενισχυμένη συνεργασία» (δηλαδή η δυνατότητα ορισμένων κρατών-μελών να συνεργάζονται σε θέματα χωρίς να δεσμεύονται από τη στάση των υπολοίπων).

Σε «τεχνικό» επίπεδο η Διακυβερνητική Διάσκεψη οδηγεί στην αύξηση των δικαιωμάτων των μεγάλων από άποψη πληθυσμού και οικονομικά ισχυρότερων κρατών-μελών και στην αντίστοιχη μείωση των δικαιωμάτων των μικρών στη λήψη των αποφάσεων. Σε πολιτικό επίπεδο σηματοδοτεί την προσπάθεια των πολυεθνικών επιχειρήσεων, των μεγάλων τραπεζών, του μεγάλου κεφαλαίου για τη δημιουργία αποτελεσματικότερων και ενισχυμένων μηχανισμών όπου θα συμφύεται η οικονομική και η πολιτική τους ισχύς.

Οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών έχουν καταθέσει με υπομνήματα τις θέσεις τους, ενώ οι συζητήσεις διεξάγονται στη βάση των προτάσεων της «επιτροπής των σοφών» και της εισήγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Ρ. Πρόντι. Οι εργασίες της Διακυβερνητικής Διάσκεψης θα ολοκληρωθούν το Δεκέμβρη του 2000, όπως ορίστηκε από τη Σύνοδο του Ελσίνκι.

Οσον αφορά στον αριθμό των κοινοτικών επιτρόπων προωθούνται προτάσεις για τη μείωσή τους και την κατάργηση της αντιπροσώπευσης όλων των κρατών-μελών. Οι προτάσεις αυτές στηρίζονται στο ότι μετά τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αν ισχύσει η σημερινή αντιπροσώπευση των κρατών-μελών στα κοινοτικά όργανα, θα μειωθεί η αποτελεσματικότητα της Επιτροπής. Αν για τη συγκρότηση της Κομισιόν ληφθεί υπόψη το πληθυσμιακό μέγεθος, τότε σ' αυτήν θα συμμετέχουν επίτροποι μόνον από τις μεγάλες χώρες-μέλη και θα αποκλειστούν οι μικρότερες. Στην περίπτωση αυτή η Ελλάδα θα χάσει το δικαίωμα αντιπροσώπευσης και θα βρεθεί έξω από ένα σημαντικό κέντρο λήψης αποφάσεων.

Σχετικά με τον αριθμό των κοινοτικών επιτρόπων διατυπώνεται ως εναλλακτική η πρόταση για τη δημιουργία μιας Επιτροπής «δύο ταχυτήτων», όπου οι λίγοι θα έχουν αρμοδιότητες και συγκεκριμένους τομείς ευθύνης, ενώ οι πολλοί θα είναι «άνευ χαρτοφυλακίου». Επί της ουσίας, οι δεύτεροι θα είναι οι κλητήρες των πρώτων.

Με την πρόταση για επαναστάθμιση των ψήφων των κρατών-μελών στο Συμβούλιο τίθεται το θέμα του τρόπου λήψης των αποφάσεων και των δικαιωμάτων των κρατών-μελών. Συγκεκριμένα, προτείνεται για τη λήψη της απόφασης να συνυπολογίζεται το πληθυσμιακό μέγεθος κάθε κράτους. Ετσι, οι μεγάλες, σε πληθυσμό, χώρες θα αυξήσουν το δικαίωμά τους στη διαμόρφωση των αποφάσεων, ενώ αντιστοίχως θα μειωθεί το δικαίωμα των μικρότερων. Υπολογίζοντας τα σημερινά πληθυσμιακά μεγέθη τότε οι Γερμανία, Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία με την προσθήκη και της Ισπανίας θα μπορούν να παίρνουν αποφάσεις για λογαριασμό των υπολοίπων δέκα ή έντεκα χωρών.

Η επέκταση της ειδικής πλειοψηφίας και σε μια σειρά θεμάτων, για τα οποία μέχρι σήμερα απαιτείται ομοφωνία, αφ' ενός ενισχύει τη θέση των «μεγάλων», αφ' ετέρου αφαιρεί από τους «μικρούς» το δικαίωμα να αποτρέπουν μια απόφαση που θίγει πιθανώς τα εθνικά τους συμφέροντα. Στην περίπτωση αυτή θα καταργηθεί το «βέτο» και για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, αλλά και για θέματα αμυντικής πολιτικής.

Τέλος, όσον αφορά στην «ενισχυμένη συνεργασία», οι προωθούμενες προτάσεις δίνουν τη δυνατότητα σε μια ομάδα κρατών-μελών να συνεργάζονται για ορισμένα θέματα χωρίς να δεσμεύονται από τους υπόλοιπους.

Την περασμένη βδομάδα ο πρώην Πρόεδρος της Γαλλίας Ζισκάρ Ντ' Εστέν και ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας Χέλμουτ Σμιτ με κοινό άρθρο τους στη γαλλική εφημερίδα «Φιγκαρό» διατυπώνουν μια προωθημένη πρόταση. Οι δυο πολιτικοί προτείνουν τη συγκρότηση μιας «ομοσπονδιακής ομάδας» στο κέντρο του οικοδομήματος της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Θα είναι, κατά κάποιο τρόπο, μια «κυβέρνηση» της ΕΕ. Φυσικά σ' αυτή την «ομάδα» θα συμμετέχουν μόνο οι ιθύνουσες δυνάμεις.

«Συστάσεις» που είναι δεσμεύσεις

Παπαγεωργίου Βασίλης

Στην Εκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πορεία της οικονομίας, εκτός της αποτίμησης των μέχρι τώρα επιδόσεων, διατυπώνονται και συστάσεις προς τις κυβερνήσεις των κρατών - μελών για την πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουν στο επόμενο διάστημα. Δεν είναι τυχαία επιλεγμένος ο όρος «συστάσεις», αφού δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για φιλικές παραινέσεις, ή συμβουλές και όχι για υποχρεωτικές κατευθύνσεις. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για δεσμευτικά πλαίσια, μέσα στα οποία οφείλουν να κινηθούν αυστηρά οι κυβερνήσεις των κρατών - μελών.

Πρόσφατα, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ο πρωθυπουργός και άλλα στελέχη της κυβέρνησης επιχειρούσαν να πείσουν τους εργαζόμενους ότι οι «συστάσεις» της Κομισιόν δεν τους υποχρεώνουν να ακολουθήσουν τα συγκεκριμένα μέτρα. Ετσι, προσπάθησαν να αποφύγουν τη συζήτηση για το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης, λέγοντας ότι οι προτάσεις των κοινοτικών οργάνων δεν πρόκειται να εφαρμοστούν στην Ελλάδα. Φυσικά, όλα αυτά τα έλεγαν, γιατί ήθελαν να αποφύγουν το κόστος, που θα επωμίζονταν αν έλεγαν την αλήθεια, ότι, δηλαδή, όλα αυτά τα σχέδια είναι αποφάσεις της ΕΕ, τις οποίες η κυβέρνηση συνυπέγραψε και είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει.

Η προχθεσινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσδιορίζει με σαφήνεια το τι πρέπει να κάνει η κυβέρνηση μέσα στη διετία 2000- 2001. Και είναι ίσως η πρώτη φορά που η Κομισιόν ορίζει τόσο συγκεκριμένα το τι θα γίνει, εκτός των μισθών, στο εργασιακό καθεστώς και το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης. Παραδείγματος χάριν, η αναφορά της Κομισιόν στο καθεστώς των συλλογικών συμβάσεων και η πρόταση για την κατάργηση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και την υποκατάσταση των συμβάσεων με τα Τοπικά και Τομεακά Σύμφωνα Απασχόλησης στη βάση της παραγωγικότητας, είναι διατυπωμένη με απόλυτη σαφήνεια. Το ίδιο ισχύει και με τις «συστάσεις» για την αγορά εργασίας, αφού προσδιορίζεται ότι η «αναμόρφωσή» της πρέπει να περιλαμβάνει, τόσο την «εργασία περιορισμένου χρόνου», όσο και τις «ελαστικές μορφές εργασίας».

Η κυβέρνηση είναι, επομένως, υποχρεωμένη να εφαρμόσει αυτές τις «συστάσεις», όπως και εκείνες για την κοινωνική ασφάλιση, και για έναν επιπλέον λόγο. Από τη συμμόρφωσή της σ' αυτές θα εξαρτηθεί η θετική γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των άλλων κοινοτικών οργάνων στην τελική συζήτηση για την ένταξη στην ΟΝΕ. Εξάλλου, για τις περισσότερες απ' τις «συστάσεις» αυτές, η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα τις υλοποιήσει στο «επικαιροποιημένο πρόγραμμα σύγκλισης».

Η «επόμενη μέρα» είναι ξεκάθαρο τι επιφυλάσσει στους εργαζόμενους. Το θέμα είναι αν αυτοί θα το επιτρέψουν να γίνει πραγματικότητα.

Οι αλλαγές στα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης

Τι συνιστά η Κομισιόν στην κυβέρνηση. Αποκαλυπτική δήλωση του κοινοτικού επιτρόπου Π. Σόλμπες

Προτεραιότητα του Διευθυντηρίου της ΕΕ παραμένει αμετακίνητα η «αναμόρφωση» των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης στα κράτη - μέλη. Αυτό αποδεικνύεται και από το κείμενο της εαρινής έκθεσης της Κομισιόν για την πορεία της οικονομίας. Εξάλλου, αυτή η προτεραιότητα επαναβεβαιώθηκε πρόσφατα, στο ανώτερο δυνατό επίπεδο, στη Σύνοδο Κορυφής της Λισαβόνας.

Στο κείμενο «συστάσεων» προς την ελληνική κυβέρνηση, η Κομισιόν σημειώνει ότι πρέπει:

«Να συνεχιστεί η αναμόρφωση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του. Παράλληλα, να βελτιωθεί η διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών ταμείων».

Με την πρόταση αυτή η Κομισιόν προσδιορίζει ότι η αναμόρφωση του συστήματος θα στηρίζεται στον όρο της «βιωσιμότητας», η οποία στα πλαίσια της σημερινής δημοσιονομικής πολιτικής σημαίνει λογιστική αντιμετώπιση της σχέσης εισφορών και παροχών. Ενώ με την πρόταση για βελτίωση της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων των ταμείων, δίνει το «πράσινο φως» για τη μεταφορά του συνόλου των αποθεματικών στο τζόγο του Χρηματιστηρίου.

Ομως περισσότερο αποκαλυπτικός για το τι μέλλει γενέσθαι σ' αυτό τον τομέα ήταν ο αρμόδιος για τα οικονομικά επίτροπος Πέδρο Σόλμπες, στη συνέντευξη του.

Ο Π. Σόλμπες ανέφερε ότι «οι 15 θα πρέπει να εφαρμόσουν τις αποφάσεις των Συνόδων Κορυφής του Ελσίνκι και της Λισαβόνας, κυρίως δε αυτές που αφορούν τα ασφαλιστικά συστήματα των κρατών - μελών». Ο Ισπανός επίτροπος τόνισε ότι «θα πρέπει να μελετηθεί η αυξανόμενη γήρανση του πληθυσμού στα κράτη - μέλη και να εκτιμηθεί η επίπτωση της εξέλιξης αυτής στα συνταξιοδοτικά συστήματα των κρατών - μελών».

Ετσι προσδιορίζεται με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια η βάση της περιβόητης «αναμόρφωσης» του συστήματος. Είναι λοιπόν η αύξηση του ορίου της συνταξιοδότησης και η αλλαγή του τρόπου της συνταξιοδότησης. Δηλαδή, η καθιέρωση του «τριζωνικού» μοντέλου, όπου ένα μέρος της σύνταξης θα δίνεται απ' το κράτος, το άλλο θα προκύπτει από το τι θα αποδίδει το «παίξιμο» των εισφορών των εργαζομένων στο Χρηματιστήριο, και το τρίτο μέρος θα προέρχεται από τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ