ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Μάρτη 2008
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ενοχλεί ακόμα ο Πικάσο

Τα έργα του Πάμπλο Πικάσο, που φιλοξενούνται στο Τελόγλειο Ιδρυμα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, φαίνεται πως προκαλούν με τον ανατρεπτικό τους χαρακτήρα ακόμα και σήμερα. Σε βαθμό που να αντιμετωπίζονται με όρους θεολογίας τέτοιους που να προκαλούν μεν γέλιο, αλλά και βαθιά ανησυχία για το σε ποιων τα χέρια και τα μυαλά βρίσκονται τα παιδιά της εργατικής τάξης. Ενας Θεόδουλος στο μικρό του όνομα, ο Θεόδουλος Ταπανίδης, καθηγητής μαθηματικός, αποφάνθηκε μια μέρα ότι τα έργα του Πικάσο είναι ακατάλληλα για τους μαθητές. Και με βάση αυτήν την εκτίμηση η αρμόδια υπηρεσία απαγόρευσε την επίσκεψη μαθητών στην έκθεση. Μετά την κατακραυγή που ξεσήκωσε η απόφαση, ένας Θεολόγος στο επάγγελμα, ο Απόστολος Αποστολίδης πήρε εντολή να εκτιμήσει τα έργα για να βγει νέα απόφαση. Το αποτέλεσμα αναμενόμενο: Η διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης που τη μια μέρα είχε απαγορεύσει τις επισκέψεις μαθητών στην έκθεση των έργων του Πικάσο, γιατί κατά τη γνώμη της αυτά ήταν άσεμνα, την επομένη έβγαλε απόφαση με την οποία επιτρέπει τις επισκέψεις, αλλά ταυτόχρονα δηλώνει πως παίρνει σοβαρά υπόψη τις διαμαρτυρίες που έχουν εκφραστεί ενάντια στην έκθεση. Εξάλλου, σημειώνει - κι εδώ τους βγαίνει όλη η Θεολογική υποκρισία - οι μαθητές δεν επισκέπτονται το επίμαχο τμήμα της έκθεσης! Το συμπέρασμα είναι πως ο Πικάσο σε ένα τμήμα της έκθεσης είναι άσεμνος, αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα αφού παίρνονται μέτρα ώστε οι μαθητές να μη δουν τα έργα, ενώ σε άλλο σημείο είναι συμβατός με τα ήθη των θεολόγων!

Η διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δικαιολόγησε την πρώτη απόφασή της επικαλούμενη διαμαρτυρίες γονιών και διευθυντών σχολείων που ήδη είχαν πάει. Κι όταν η κατακραυγή τούς έπνιξε επανέλαβαν την αρχική τους εκτίμηση με τρίπλα ανάμεσα στις αίθουσες της έκθεσης!

«Σάπια μυαλά»

Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης σημειώνει σχετικά: «Ο πασίγνωστος ζωγράφος Πικάσο και ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του προηγούμενου αιώνα - αν όχι ο μεγαλύτερος - κρίθηκε επικίνδυνος για τους μαθητές από τον διευθυντή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής Θεσσαλονίκης, ο οποίος ανέστειλε την έγκριση επίσκεψης των σχολείων στο Τελόγλειο ίδρυμα όπου εκτίθενται τα έργα του Πικάσο, επειδή ορισμένα έργα του εξυμνούν το γυμνό». Και τονίζει ότι «Ο Πικάσο θεωρείται ότι έχει κάνει έργα τα οποία είναι ανεπανάληπτα στην αισθητική ανάδειξη του γυμνού. Μέσα σ' αυτά υπάρχουν και έργα τα οποία είναι τολμηρά. Η προσέγγιση και των τολμηρών έργων του θα μπορούσε να γίνει με κριτική ανάλυση των διαθέσεων και του σκοπού του καλλιτέχνη. Αυτό που προσπαθούν οι ιθύνοντες της εκπαίδευσης να μην δουν τα παιδιά - με την αντίληψη που αυτοί εννοούν - τα παιδιά θα το δουν στη γιγαντοαφίσα όπου το γυμνό θα εκπορνεύεται για να προβάλλει ένα προϊόν. Οι αντιδράσεις αυτές θυμίζουν παρόμοιο γεγονός το οποίο εκτυλίχτηκε στην αναβίωση των Ολυμπιακών (Αθήνα 1896). Εβαλαν τα αγάλματα για να στολίσουν την είσοδο του σταδίου και οι ιθύνοντες αποφάσισαν να καλύψουν με σημαίες το τμήμα εκείνο των αγαλμάτων που κατά τη γνώμη τους εξέπεμπε χυδαιότητα. Αντιδρώντας ο πνευματικός κόσμος τότε διά στόματος Κώστα Βάρναλη γι' αυτή τη σεμνοτυφία είπε "Εχετε σάπια μυαλά αν προσεγγίζεται έτσι την τέχνη". Θα περίμενε κανείς από τους διοικούντες την εκπαίδευση να προσαρμοστούν στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και εκπαίδευσης και να αποκολληθούν από το πνεύμα των ιθυνόντων της περιόδου του συμπαθέστατου, κατά τ' άλλα, Λούη.».

ΚΙΛΚΙΣ
Το απεμπλουτισμένο ουράνιο και τα κέρδη του αλουμινά

Καταστροφικό για τους μαθητές αποδεικνύεται κάθε μέρα το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης, που ολοένα και βαθαίνει την εξάρτηση και την υποταγή της στους στόχους του κεφαλαίου. Τελευταίο κρούσμα: Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Κιλκίς διοργανώνει έκθεση ζωγραφικής σε συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής αλουμινίου «Αλουμίλ». Οι μαθητές του Κιλκίς καλούνται να αποκτήσουν «οικολογικές ευαισθησίες» για το περιβάλλον με την ταινία του Αλ Γκορ «Μία ενοχλητική αλήθεια», και να τις εκφράσουν σε διαγωνισμό ζωγραφικής. Θυμίζουμε ότι ο Αλ Γκορ ήταν αντιπρόεδρος των ΗΠΑ το 1999, όταν η κυβέρνησή του διέταξε το βομβαρδισμό του λαού της Γιουγκοσλαβίας και σκόρπισε το θάνατο με απεμπλουτισμένο ουράνιο, σε όλα τα Βαλκάνια. Θυμίζουμε, ακόμα, ότι ο ίδιος ο Αλ Γκορ, με αφορμή την επέτειο της 25ης Μάρτη, είχε εκφράσει τη συμπάθειά του για την ελληνική κυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ) που είχε βοηθήσει τις ΗΠΑ με τη συμμετοχή της στον πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας...

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Κιλκίς αποφάσισε, λοιπόν, να διοργανώσει, σε συνεργασία με την εταιρεία παραγωγής αλουμινίου «Αλουμίλ», που ανήκει στον πρόεδρο του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας (ΣΒΒΕ), διαγωνισμό ζωγραφικής «με αφορμή τους προβληματισμούς που θα προκύψουν στους μαθητές από την προβολή της ταινίας» του Αλ Γκορ «Μία ενοχλητική αλήθεια».

Ας μην ξεχνάμε ότι οι βιομήχανοι κι ο ΣΒΒΕ έχουν πάρει μερίδιο της λείας στην αγορά της διαμελισμένης Γιουγκοσλαβίας, αφού κάποιες κυβερνήσεις και οργανισμοί άνοιξαν το δρόμο... κι, επομένως, θα τους ενδιέφερε να εξιλεωθούν στα μάτια του κόσμου.

Ποια είναι η «Αλουμίλ»

Η ΑΛΟΥΜΙΛ είναι από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες που «ανακάλυψαν» τα Βαλκάνια στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Σήμερα έχει παραγωγικές εγκαταστάσεις σε Κιλκίς, Σέρρες, Κομοτηνή, Ξάνθη και σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Βοσνία και Αλβανία. Συνολικά στην Ελλάδα και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, απασχολεί περίπου 2.500 εργαζόμενους.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ομίλου, πρόσφατα ανέλαβε και εργολαβίες σε συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο, για το Μουσείο της Ακρόπολης, το κλειστό Γυμναστήριο του Ηρακλείου κλπ. Σαν μια ...καθωσπρέπει επιχείρηση, που επιδιώκει πάντα να διογκώνεται και να εξαπλώνεται, στα άμεσα σχέδιά της είναι και η εισβολή της στον κλάδο της Ενέργειας, αφού πρόσφατα υπέγραψε στρατηγική συμφωνία με τη ΒΙΟΣΑΡ, εταιρεία που σχεδιάζει, κατασκευάζει και εκμεταλλεύεται σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εκμεταλλευόμενη Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Σύμφωνα με τον ισολογισμό της εταιρείας, τα προ φόρων κέρδη της το 2006 ήταν 14,7 εκατ. ευρώ, έναντι 10,6 εκατ. το 1995. Τα δηλωμένα, δηλαδή, κέρδη, μέσα σε μία χρονιά, αυξήθηκαν κατά 37%!!!

Ο ιδιοκτήτης της ΑΛΟΥΜΙΛ και πρόεδρος του ΣΒΒΕ Γ. Μυλωνάς είναι αυτός που απαιτεί από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και την κυβέρνηση να σταματήσουν τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο Λιμάνι, επειδή χάνει από τα κέρδη του και απειλεί με απολύσεις εργαζομένων αν αυτό δε γίνει. Είναι αυτός που ζητά από την κυβέρνηση να παρέχει στον ίδιο και το σινάφι του τσάμπα νέους επιστήμονες στη δούλεψή τους, να τους απαλλάξει από τις εργοδοτικές εισφορές, να τους πριμοδοτεί το εργατικό κόστος κ.ά. για να στηρίξει την ανταγωνιστικότητά τους.

Τριπλά καταστροφική, λοιπόν, για τους μαθητές η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης: Μάθημα με περιεχόμενο στρεβλό, κατ' εντολή των ιμπεριαλιστών που σφάζουν λαούς και μολύνουν τον πλανήτη, υπό τη σκέπη του ΥΠΕΠΘ και των βιομηχάνων που κλέβουν τον ιδρώτα των γονιών τους και θέλουν τους ίδιους, την αυριανή βάρδια της εργατικής τάξης, προσκυνημένους.

Από την «εκφυλισμένη» στην «αυτιστική» τέχνη

Το 1937 οι ναζί συγκεντρώνουν 730 εικαστικά έργα της τότε καλλιτεχνικής πρωτοπορίας και τα εκθέτουν στο Ινστιτούτο Αρχαιολογίας του Μονάχου κάτω από το γενικό τίτλο «εκφυλισμένη τέχνη». Ανάμεσα στους καλλιτέχνες αυτούς ήταν οι: Μαξ Ερνστ, Γκέοργκ Γκρος, Βασίλι Καντίνσκι, Πάουλ Κλέε, Οσκαρ Κοκόσκα κ.ά. «Τι δημιουργείτε; Γυναίκες που προκαλούν αηδία (...);» είπε, μεταξύ πολλών άλλων, ο Χίτλερ εγκαινιάζοντας την έκθεση που οργάνωσε ο Γκαίμπελς.

Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς είχε προηγηθεί η οργάνωση ανάλογων εκθέσεων που είχαν σκοπό να στρέψουν το κοινό εναντίον της πρωτοποριακής τέχνης, στη βάση βέβαια του ακράτητου αντικομμουνισμού. Οι τίτλοι τους είναι χαρακτηριστικοί: «Πολιτιστικός Μπολσεβικισμός», «Αίθουσα Τέχνης του Τρόμου», «Αντανακλάσεις της παρακμής στην τέχνη», «Τέχνη στην υπηρεσία της αποσύνθεσης».

Επιπλέον, μια από τις πρώτες ενέργειες του Γκαίμπελς, όταν ανέλαβε υπουργός Προπαγάνδας στις αρχές του '33, ήταν να κλείσει το «Μπάουχάουζ», σημαντική σχολή αρχιτεκτονικής με προοδευτικό προσανατολισμό. Ενα μήνα αργότερα, η ναζιστική νεολαία θα κάψει βιβλία των Μαν, Τσβάιχ, Ρεμάρκ και Προυστ. Το Νοέμβρη θα γίνει το ιδεολογικό «ξεσκαρτάρισμα» των καλλιτεχνών με την υποχρεωτική εγγραφή τους στην «Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών» η οποία λειτούργησε σαν ένα είδος «ιεράς εξέτασης». Τα μη μέλη της ήταν καταδικασμένα, στην καλύτερη περίπτωση, στην οικονομική εξόντωση.

Ολα αυτά είναι γνωστά. Αλλά έρχονται σήμερα στην επιφάνεια με τουλάχιστον αρνητικό, αν όχι επικίνδυνο τρόπο: Ζωγραφικά θέματα με εργάτες να διαβάζουν «Ριζοσπάστη» θεωρούνται «αυτιστικά» στη Σχολή Καλών Τεχνών και τα σκίτσα του Πικάσο θεωρούνται «ακατάλληλα» για μαθητές από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.

Οσοι θεωρούν «σοκαριστικό» ή ίσως ακόμη και «προσβλητικό» να έρχονται στο νου οι φασιστικές θεωρίες περί «εκφυλισμένης τέχνης», όταν συμβαίνουν σήμερα τα παραπάνω, ας προσπαθήσουν να σκεφτούν τι τα ενώνει. Και αυτό που τα ενώνει είναι ο αντικομμουνισμός σαν αντίληψη, διαχυμένη πλέον στο σύνολο της κυρίαρχης διανόησης της αστικής τάξης. Αλλωστε, στις Βαλτικές «δημοκρατίες» - μέλη της ΕΕ, οι συνεργάτες των ναζί αντιμετωπίζονται πλέον ως «απελευθερωτές» από τους «μπολσεβίκους», απηχώντας την κυρίαρχη αντίληψη που διέπει κάθε απόπειρα ξαναγραψίματος της ιστορίας. Η οποία, ως ξαναγραμμένη, σίγουρα είναι ακατάλληλη για τα παιδιά...


Γ. Τ.

Κάτω τα χέρια

Καταγγελία για παραβίαση του ασύλου, χτες το πρωί στην Πανεπιστημιούπολη Αθήνας, έκανε η Πανσπουδαστική ΚΣ. Σύμφωνα με την καταγγελία, αστυνομικοί από αυτοκίνητο της Ασφάλειας (με αριθμό ΥΡΡ 4777), χωρίς διακριτικά, σταμάτησαν μεταπτυχιακό φοιτητή του Φυσικού στην είσοδο της Πανεπιστημιούπολης και του είπαν να προσέχει γιατί αλλιώς θα του πάρουν τις πινακίδες της μηχανής που επέβαινε, επιδόθηκαν σε τραμπουκισμούς και προπηλάκισαν το φοιτητή. Η ΠΚΣ Φυσικού καλεί τους φοιτητές «να καταδικάσουν το γεγονός, να βρεθούν απέναντι σε κάθε προσπάθεια τρομοκράτησης του λαού και της νεολαίας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ