ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Ιούλη 2008
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ» - ΟΣΕ
Δραματική μείωση του προσωπικού

Με πρόσχημα τα ελλείμματα των δύο επιχειρήσεων, η κυβέρνηση σχεδιάζει δραστική μείωση του προσωπικού, προκειμένου να διευκολύνει την παράδοσή τους στο ιδιωτικό κεφάλαιο

Δραστική μείωση του προσωπικού στον όμιλο της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» και στον ΟΣΕ μεθοδεύει η κυβέρνηση ενόψει ιδιωτικοποιήσεων, προβάλλοντας ως πρόσχημα «τα τεράστια ελλείμματα» των δύο επιχειρήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, χτες, ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Κ. Χατζηδάκης, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, προανήγγειλε «πρόγραμμα εξυγίανσης» του ΟΣΕ, το οποίο θα ανακοινωθεί σύντομα, αποφεύγοντας, ωστόσο, να δώσει περισσότερες διευκρινίσεις. Ομως, οι επαναλαμβανόμενες αναφορές του υπουργού στα οικονομικά του Οργανισμού προϊδεάζουν για τα μέτρα που θα περιλαμβάνει το «πρόγραμμα εξυγίανσης». Ανάλογες αναφορές έκανε και για τον όμιλο ΟΑ, υποστηρίζοντας ότι ΟΣΕ και ΟΑ «είναι οι πιο προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις στην Ελλάδα». Ειδικότερα για τον ΟΣΕ, ο Κ. Χατζηδάκης πρόβαλε τον ισχυρισμό ότι «κάθε μέρα μπαίνει μέσα 2 εκατ. ευρώ, τα οποία πληρώνουν οι Ελληνες φορολογούμενοι». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στις δαπάνες μισθοδοσίας, υποστηρίζοντας ότι «είναι τετραπλάσιες από τα συνολικά του έσοδα».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό σχέδιο για τον όμιλο ΟΑ και τον ΟΣΕ προβλέπει μείωση του προσωπικού κατά περίπου 5.000 άτομα και στις δύο επιχειρήσεις, με πρόωρη έξοδο, υποχρεωτικές μετατάξεις, αλλά και απολύσεις. Προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτελεί ο όμιλος της ΟΑ, ο οποίος είναι προγραμμένος για «λουκέτο ή ιδιωτικοποίηση» μέχρι τις αρχές του νέου έτους. Νούμερο 2 στις κυβερνητικές προτεραιότητες είναι ο ΟΣΕ, για τον οποίο ο Κ. Χατζηδάκης στη ραδιοφωνική του συνέντευξη ...απέκλεισε την ιδιωτικοποίηση, με το επιχείρημα «και να θέλαμε να τον ιδιωτικοποιήσουμε, τα οικονομικά του είναι τέτοια που μόνο ένας τρελός για δέσιμο θα ενδιαφερόταν να πάρει ένα τέτοιο οργανισμό». Αναφέρθηκε, ωστόσο, στην εφαρμογή σχεδίου ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) στον Οργανισμό και στην «αξιοποίηση της περιουσίας του ΟΣΕ» (σ.σ.: παραχώρηση «φιλέτων» σε ιδιώτες για μακροχρόνια εκμετάλλευση).

Πάντως, η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι προ των πυλών, με δεδομένο ότι από το 2011 ισχύει η πλήρης απελευθέρωση και των επιβατικών μεταφορών στο σιδηρόδρομο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιώτες να δρομολογήσουν δικά τους τρένα στις γραμμές που οι ίδιοι θα κρίνουν οικονομικά συμφέρουσες.

Στο θέμα του ΟΣΕ αναφέρθηκε χτες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσόπουλος, υποστηρίζοντας ότι η «υπερπροσπάθεια» της κυβέρνησης για να αλλάξει την εικόνα του «πλέον προβληματικού Οργανισμού» βρίσκεται σε έναν πολύ καλό δρόμο. Ισχυρίστηκε, επίσης, ότι η κυβέρνηση «αναβάθμισε το δίκτυο ως προς την ηλεκτροκίνηση, την ταχύτητα των τρένων όχι μόνο στα σχέδια και τα χαρτιά, αλλά στην πράξη».

Στην επισήμανση του «Ρ» ποια «αναβάθμιση» επικαλείται η κυβέρνηση όταν τα δύο τελευταία χρόνια σημειώθηκαν 23 ατυχήματα στον ΟΣΕ, ο Θ. Ρουσόπουλος περιορίστηκε στην απάντηση: «Είναι αλήθεια ότι έγιναν πολλά ατυχήματα. Είναι αλήθεια αυτό που λέτε».

ΑΚΑΛΥΠΤΕΣ ΕΠΙΤΑΓΕΣ - ΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΜΑΤΙΚΕΣ
Στα 4 εκατ. ευρώ τη μέρα τα «φέσια»

Εξαρση καταγράφουν τους τελευταίους μήνες οι ακάλυπτες επιταγές, εξέλιξη που αποτυπώνει το γενικότερο οικονομικό κλίμα. Δηλαδή, τις αυξανόμενες δυσκολίες των λαϊκών νοικοκυριών και την πτώση του επιπέδου κατανάλωσης εξαιτίας και της κλιμακούμενης ακρίβειας στην αγορά. Αποκαλυπτικά από αυτή την άποψη είναι τα στοιχεία που συλλέγει από τις τράπεζες η «Τειρεσίας ΑΕ», σύμφωνα με τα οποία τα κάθε είδους «φέσια» (ακάλυπτες επιταγές - απλήρωτες συναλλαγματικές) στο α' φετινό εξάμηνο ανήλθαν στα 594,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 4 εκατ. ευρώ για κάθε εργάσιμη μέρα. Συγκεκριμένα, 511,2 εκατ. ευρώ ήταν η αξία των ακάλυπτων επιταγών και 83,6 εκατ. ευρώ η αξία των απλήρωτων συναλλαγματικών.

Η έξαρση στα «φέσια» αποτυπώνεται από την πορεία της αξίας των ακάλυπτων επιταγών τους μήνες Απρίλη - Μάη - Ιούνη 2008. Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Τειρεσίας» (στην παρένθεση το ποσοστό αύξησης συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2007) η αξία των ακάλυπτων επιταγών ανήλθε στα:

  • 86,7 εκατ. ευρώ τον Ιούνη του 2008 (20%).
  • 102 εκατ. ευρώ το Μάη του 2008 (36,4%)
  • 84 εκατ. ευρώ τον Απρίλη (40,2%).

Ετσι εξηγείται και το γεγονός ότι μακραίνουν καθημερινά τα μαύρα κατάστιχα της «Τειρεσίας» με νέα ονόματα επιχειρήσεων αλλά και δανειοληπτών που αδυνατούν να αποπληρώσουν τις δόσεις τους. Δεν είναι τυχαία, ότι τα καταναλωτικά δάνεια των νοικοκυριών που οι τράπεζες έχουν βάλει στο «κόκκινο» φτάνουν στο 6% της κατηγορίας και τα στεγαστικά σε 3,6%. Συνολικά, τα δάνεια των νοικοκυριών σε καθυστέρηση μεγαλύτερη από τρεις μήνες υπολογίζονται σε περίπου 4 δισ. ευρώ.

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Στον εισαγγελέα για πρόωρες εκπτώσεις η «ΓΛΟΥ»

Στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Αθηνών για την άσκηση ποινικής δίωξης παραπέμφθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης το υποκατάστημα της οδού Ερμού της επιχείρησης «ΓΛΟΥ ΑΕΕ ΕΝΔΥΜΑΤΩΝ - ΥΠΟΔΗΜΑΤΩΝ & ΑΘΛ. ΕΝΔΥΣΗΣ», λόγω πρόωρων εκπτώσεων. Οπως ανακοινώθηκε, σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε από τις υπηρεσίες του υπουργείου, διαπιστώθηκε ότι η επιχείρηση «πραγματοποιούσε εκπτώσεις εμπορευμάτων με διαφημιστικές πινακίδες, ενώ είχε προχωρήσει και σε αναγραφή διπλών τιμών στη βιτρίνα του καταστήματος σε περίοδο που δεν επιτρέπονται οι εκπτώσεις». Για το ίδιο παράπτωμα η επιχείρηση παραπέμφθηκε και στον γγ της Περιφέρειας Αττικής για την επιβολή πρόσθετων κυρώσεων.

Επίσης, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου επέβαλε πρόστιμα σε 20 επιχειρήσεις εστίασης στην περιοχή της Αθήνας, καθώς σε ελέγχους των μόνιμων ελεγκτών της Διεύθυνσης Τιμών Παροχής Υπηρεσιών διαπιστώθηκε έλλειψη τιμοκαταλόγων ή και είσπραξη μεγαλύτερου ποσού από αυτό που αναγραφόταν στον κατάλογο. Μέσα στον Ιούνη έγιναν 212 έλεγχοι. Εκτός από την επιβολή προστίμων, οι παραβάτες παραπέμφθηκαν για επιπλέον κυρώσεις στον εισαγγελέα και στη Νομαρχία Αθηνών.

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ
Αλλάζει το νομοθετικό πλαίσιο

Νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των ταξιδιωτικών γραφείων έθεσε χτες σε «διαβούλευση» 10 ημερών το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και οι νέες διατάξεις για τις κολυμβητικές δεξαμενές (πισίνες), με τις οποίες το υπουργείο ικανοποιεί τις αξιώσεις για νομιμοποίηση κάθε υπάρχουσας αυθαιρεσίας και περιορίζει προσωπικό και υποδομές για να μειώσει το κόστος των επιχειρηματιών.

Σε σχέση με το καθεστώς λειτουργίας των τουριστικών γραφείων, ικανοποιούνται τα αιτήματα του Συνδέσμου με την αυστηροποίηση προϋποθέσεων ίδρυσης και λειτουργίας των γραφείων αυτών, ενώ ορίζεται επακριβώς το αντικείμενό τους, με τη συμπλήρωση μιας ευρείας γκάμας δραστηριοτήτων και την πρόβλεψη της διαμεσολάβησης από την πλευρά τους για την παροχή ορισμένων υπηρεσιών. Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο:

  • Ο ενδιαφερόμενος επιχειρηματίας πρέπει να έχει πλέον πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικό με το τουριστικό αντικείμενο (αντί για απολυτήριο Λυκείου ή ανάλογου επιπέδου εκπαίδευση).
  • Αυστηροποιούνται οι απαιτήσεις για γνώση ξένης γλώσσας και την πιστοποίηση αυτής της γνώσης.
  • Απαιτούνται 30 τ.μ. κατ' ελάχιστο για τη λειτουργία γραφείου (αντί για 20 και 12 τ.μ. για τα γραφεία εξωτερικού και εσωτερικού τουρισμού, αντίστοιχα). Περιορισμοί τίθενται και στους χώρους λειτουργίας, π.χ. απαγορεύονται τα υπόγεια και οι βοηθητικοί χώροι.
  • Αυξάνονται μια σειρά από χρηματικά ποσά που απαιτούνται για την ίδρυση σχετικών γραφείων, τα οποία κατηγοριοποιούνται σε: Διοργανωτές, Πωλητές, Γραφεία Υποδοχής και Πωλητές Χρονομερισμάτων.
  • Καταργείται ο Ν. 392/1976 και το ΠΔ 339/1996.
  • Προβλέπεται σύσταση Οργανισμού Εγγυοδοσίας Ταξιδίων (ΟΕΤ), ΝΠΙΔ εποπτευόμενου από το υπουργείο και χρηματοδοτούμενου από τα τουριστικά γραφεία που συμμετέχουν σε αυτόν, προκειμένου να καλύπτονται οι τουρίστες σε περίπτωση αδυναμίας υλοποίησης του ταξιδιού τους.
ΚΟΙΝΟΤΙΚΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ
«Απορρόφηση» σε όφελος των ισχυρών

Η επίσπευση των διαδικασιών για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων ήταν στην ατζέντα της Κυβερνητικής Επιτροπής που συνεδρίασε χτες με τη συμμετοχή των υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Απασχόλησης. Οι κοινοτικοί πόροι τόσο από το Γ' ΚΠΣ όσο και από το ΕΣΠΑ 2007-2013 προορίζονται για την ενίσχυση των ισχυρών επιχειρήσεων και στη βάση των σύγχρονων αναγκών τους, στην κατεύθυνση που επιβάλλεται από τη «Στρατηγική της Λισαβόνας».

Σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση, η απορρόφηση του Γ' ΚΠΣ πλησιάζει το 85% ενώ μετά από αίτημα προς την ΕΕ για δαπάνες ύψους 2 δισ. ευρώ δόθηκε παράταση μέχρι το 2009. Ταυτόχρονα, σε φάση προετοιμασίας και διευθέτησης τεχνικών ζητημάτων είναι το ΕΣΠΑ, που σύμφωνα με την κυβέρνηση, υλοποιούνται με συνέπεια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ