ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τοιχογραφία μιας εποχής - καταγγελία μιας κοινωνίας

Πάνω από 200 χαρακτικά του Φρ. Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη έως 20 Οκτώβρη

Από τη σειρά «Ταυρομαχίες»
Από τη σειρά «Ταυρομαχίες»
Υπήρξε πρωτοπόρος της τέχνης στην εποχή του. Πρόδρομος του μοντερνιστικού κινήματος στον 20ό αιώνα. Το ζωγραφικό και χαρακτικό του έργο άσκησε σημαντική επίδραση σε καλλιτέχνες όλων σχεδόν των μεταγενέστερων σχολών και κινημάτων: από τον Ζερικό, τον Ντελακρουά, τον Μανέ και τον Ντομιέ... ως την Καίτε Κόλβιτς και τον Πικάσο. Πνεύμα ανήσυχο, βασανισμένο από τη δίψα της ζωής και την αγωνία του θανάτου. Μία συνείδηση άγρυπνη, που επαναστατεί και καταγγέλλει. Ο λόγος για τον Ισπανό ζωγράφο - χαράκτη Φρανσίσκο Γκόγια (1746 - 1828) και την έκθεση με τίτλο «Ο ύπνος της λογικής γεννά τέρατα», με την οποία η Εθνική Πινακοθήκη συμμετέχει στις εκδηλώσεις που οργανώνονται σε διάφορες χώρες, με αφορμή τα 180 χρόνια από το θάνατό του.

Η έκθεση, σε επιμέλεια της Μαριλένας Κασιμάτη, περιλαμβάνει σπάνια και πολύτιμα πρωτότυπα χαρακτικά, που αγοράστηκαν ανάμεσα στα έτη 1961 και 1965 από το διευθυντή της Πινακοθήκης (1949 - 1971) Μαρίνο Καλλιγά, ο οποίος προνόησε, να πλουτίσει τις συλλογές του Ιδρύματος, αγοράζοντας από τη Γενεύη όλα τα έργα, που περιλάμβαναν οι τέσσερις παρουσιαζόμενες σειρές χαρακτικών του Γκόγια: «Τα καπρίτσια» (80 χαρακτικά), «Δεινά του πολέμου» (80 χαλκογραφικές πλάκες), «Ταυρομαχίες» (33 χαλκογραφίες) και «Τρέλα» (18 χαρακτικά).

«Και δεν υπάρχει γιατρικό» από τη σειρά «Δεινά του πολέμου». Συμπυκνωμένη βία και εκφραστική κραυγή του ηρωικού άσπρου. Η ένταση φτάνει στο έπακρο κυρίως με την τολμηρή επιλογή του Γκόγια να δείξει στο άκρο δεξιά τις κάννες μόνο των όπλων και όχι τους ίδιους τους αυτουργούς
«Και δεν υπάρχει γιατρικό» από τη σειρά «Δεινά του πολέμου». Συμπυκνωμένη βία και εκφραστική κραυγή του ηρωικού άσπρου. Η ένταση φτάνει στο έπακρο κυρίως με την τολμηρή επιλογή του Γκόγια να δείξει στο άκρο δεξιά τις κάννες μόνο των όπλων και όχι τους ίδιους τους αυτουργούς
Πρόκειται για δημιουργίες ενός επαναστάτη, θεματολογικά και μορφολογικά, δημιουργού επηρεασμένου από το Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση, που αναπαριστούν πολλά ιστορικά γεγονότα και καταγγέλλουν το τυραννικό καθεστώς του Καρόλου, τον επεκτατικό πόλεμο, την υποκρισία και δολιότητα του κλήρου. Σημείο αναφοράς έχουν την ηρωική αντίσταση του λαού, τα βάσανα, τα πάθη, αλλά και την «τρέλα» του ανίσχυρου λαϊκού ανθρώπου.

Ο Γκόγια είναι ένας δημιουργός που γεφυρώνει δύο εποχές. Ως αυλικός ζωγράφος του Καρόλου Δ' δημιουργεί έργα που εγγράφονται στα τελευταία σκιρτήματα του ροκοκό, ενώ, ως καλλιτέχνης με ιστορική συνείδηση των μεγάλων αλλαγών που συντελούνται στην εποχή του, γίνεται ο κατ' εξοχήν μάρτυράς της. Ο Γκόγια σπαράσσεται από αντινομίες και αναπτύσσει μια τραγική συνείδηση που θα εκφραστεί ιδιαίτερα στα χαρακτικά του και στην αποκαλούμενη «Μαύρη ζωγραφική». Μια ζωγραφική με φανταστικά και τρομαχτικά τέρατα με τα οποία καλύπτονταν οι τοίχοι της «Επαυλης του Κουφού», όπου ο ζωγράφος έζησε απομονωμένος από το 1819 έως το 1824.

Ο Γκόγια δε «φωτογραφίζει». Από ένστικτο αναπλάθει τον κόσμο που αισθάνεται και μέσα στον οποίο ζει. Η τέχνη του κινείται ενάντια στο φορμαλισμό, τη συμβατικότητα και το κατεστημένο, που είναι οι κρυφές πληγές της ζωγραφικής της εποχής του. Αυτή την εξέγερση την εκφράζει με τελείως διαφορετικό τρόπο από το νεοκλασικό κίνημα. Σπάζοντας τους δεσμούς του με την παράδοση, ο Γκόγια αποχτάει το δικαίωμα να εκφράσει με την τέχνη του μια πραγματικότητα υποκειμενική, η οποία δίνει ζωή σε αισθήματα, ανησυχίες, αβεβαιότητες, συγκεχυμένες συγκινήσεις, χωρίς να ανατρέχει σε προκαθορισμένα σχήματα.

«Οι εκτελέσεις της 3ης Μάη 1808». Ζωγραφίστηκε από τον Γκόγια το 1814 και αποτελεί ύμνο στον πατριωτισμό των Ισπανών κατά των εισβολέων
«Οι εκτελέσεις της 3ης Μάη 1808». Ζωγραφίστηκε από τον Γκόγια το 1814 και αποτελεί ύμνο στον πατριωτισμό των Ισπανών κατά των εισβολέων
Την τέχνη του χαράκτη, ο Φρ. Γκόγια τη διδάχτηκε, όπως είχε εξομολογηθεί ο ίδιος, μελετώντας τον Ρέμπραντ. Εναν καλλιτέχνη που θαύμαζε απεριόριστα. Διαθέτοντας εκπληκτικές σχεδιαστικές ικανότητες, που του επέτρεπαν να απεικονίζει τις πιο τολμηρές συλλήψεις της φαντασίας του και ό,τι μπορούσε να αποτυπώσει η γυμνασμένη και διεισδυτική όρασή του, ο Γκόγια οδηγεί την τέχνη της χαλκογραφίας σε κορυφαία επιτεύγματα. Οι συνθέσεις του οργανώνονται θεατρικά, ενώ η κίνηση αποτυπώνεται με «κινηματογραφική» ενάργεια. Αξιοθαύμαστη είναι η χρήση του σκιοφωτισμού: με την ακουατίντα - μία τεχνική η οποία δίνει έναν τόνο που ξεφεύγει από την αντίθεση άσπρου - μαύρου, δημιουργώντας ζωγραφικά αποτελέσματα και αναιρώντας τις εντάσεις της γραμμής - δημιουργεί μια υποβλητική ατμόσφαιρα, ενώ ένας ιδεατός «προβολέας» ρίχνει κάποτε το ανελέητο φως του στα σημεία δράσης που θέλει να τονίσει ο χαράκτης.


Λεπτομέρειες από το «Οι εκτελέσεις της 3ης Μάη 1808»
Λεπτομέρειες από το «Οι εκτελέσεις της 3ης Μάη 1808»

Λεπτομέρειες από το «Και δεν υπάρχει γιατρικό»
Λεπτομέρειες από το «Και δεν υπάρχει γιατρικό»

Η σειρά «Καπρίτσια» ξεκινά με την αυτοπροσωπογραφία του Φρ. Γκόγια
Η σειρά «Καπρίτσια» ξεκινά με την αυτοπροσωπογραφία του Φρ. Γκόγια

Από τη σειρά «Δεινά του πολέμου». Γυναίκες, θύματα της αγριότητας και ωμότητας των στρατιωτών
Από τη σειρά «Δεινά του πολέμου». Γυναίκες, θύματα της αγριότητας και ωμότητας των στρατιωτών

Από τη σειρά «Τρέλα»
Από τη σειρά «Τρέλα»

Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


Σπάνια και πολύτιμα χαρακτικά

Στο εισαγωγικό της σημείωμα στο καλαίσθητο βιβλίο - λεύκωμα που συνοδεύει την έκθεση, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, σημειώνει για τον Γκόγια και τις παρουσιαζόμενες σειρές: «Διαποτισμένος από τις αρχές του Διαφωτισμού, θαυμαστής των διακηρύξεων και αρχών της Γαλλικής Επανάστασης, ο Γκόγια υποχρεώνεται από την ίδια την επαγγελματική του καταξίωση να υπηρετήσει, ως ζωγράφος της Αυλής του Καρόλου Δ' από το 1789, το διεφθαρμένο περιβάλλον ενός θεσμού που μισούσε».

«Καπρίτσια»

«Κι ενώ, ίντριγκες, πάθη, συνωμοσίες βασιλεύουν στην κοινωνία της άρχουσας τάξης, ο ισπανικός λαός υποφέρει από τη φτώχεια, τους λιμούς, την αμάθεια, τη θρησκοληψία, τη δεισιδαιμονία, όπου βρίσκουν πρόσφορο έδαφος για να ευδοκιμήσουν ο φανατισμός του κλήρου και της Ιεράς Εξέτασης, η απάτη, η αποπλάνηση, η πορνεία, η μαγγανεία, η μαγεία. Ολα "αυτά τα ανθρώπινα πάθη και τις διαστροφές" θέλει να τα καταγγείλει, σύμφωνα με δήλωσή του, ο Γκόγια στις ογδόντα χαλκογραφίες που χαράσσει από το 1793 ως το 1798 και θέτει σε κυκλοφορία το 1799 με τίτλο "Καπρίτσια". Καυστική σάτιρα, σαρκασμός, πικρόχολα σχόλια, η τερατόμορφη διαστροφή μπροστά στην αγγελική αθωότητα, η πονηρία πλάι στη βλακεία, η εξαπάτηση που θριαμβεύει πάνω στην ευπιστία, όλα ενσαρκωμένα σε εικόνες και αφηγήσεις με μεγάλη συναισθηματική φόρτιση που καταγγέλλουν την αλήθεια τους άμεσα, ακαριαία...».

«Δεινά του πολέμου»

«Αν τα "Καπρίτσια" καταγγέλλουν τα κοινωνικά έκτροπα, τα "Δεινά του πολέμου", οι ογδόντα χαλκογραφικές πλάκες που χαράσσονται ανάμεσα στα έτη 1810 - 1820, εκφράζουν την οργή, τον αποτροπιασμό και την απογοήτευσή του - γιατί υπήρξε αρχικά θαυμαστής του Ναπολέοντα - για τις απίστευτες βαναυσότητες που διέπραξαν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα όταν εισέβαλαν στην Ισπανία, στο τέλος του 1807. Ο ξακουστός πίνακας του Γκόγια "Οι εκτελέσεις της 3ης Μάη 1808", που ζωγραφίστηκε το 1814, ύψωσε έναν ύμνο στον πατριωτισμό των Ισπανών που υπερασπίστηκαν τη Μαδρίτη κατά των εισβολέων. Είναι ένας πίνακας που έγινε πανανθρώπινο λάβαρο όλων των εξεγερμένων κατά της καταπίεσης... Στα Δεινά του πολέμου, θα συναντήσουμε, πλάι στα απάνθρωπα εγκλήματα των γαλλικών στρατευμάτων, και πολλές σκηνές που εξυμνούν την εξέγερση των πατριωτών, την ηρωική αντίσταση ανδρών και γυναικών κατά του κατακτητή. Ο καλλιτέχνης δεν τόλμησε να τυπώσει και να κυκλοφορήσει τα "Δεινά του πολέμου", από το φόβο της λογοκρισίας. Πρωτοκυκλοφόρησαν το 1863 από την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο, απ' όπου προέρχεται και η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης».

«Ταυρομαχίες»

«Ο Γκόγια ήταν ένας aficionado, ένας παθιασμένος οπαδός του αρχέγονου αθλήματος της ταυρομαχίας. Συχνάζει στις αρένες όπου δίνονται ταυρομαχίες, ζωγραφίζει ταυρομάχους, απεικονίζει τον εαυτό του με στολή τορέρο και τέλος χαράσσει μια σειρά από τριάντα τρεις πλάκες όπου απεικονίζεται η προϊστορία του αθλήματος, αλλά και διάσημοι ταυρομάχοι σε μοναδικές φάσεις του αγωνίσματος ή σε κορυφαίες στιγμές της καριέρας τους. Η ακουατίντα τον βοηθά να δημιουργήσει την ευρύχωρη σκηνή της αρένας, όπου ξετυλίγονται, με αληθινά κινηματογραφικά ευρήματα, οι δραματικές στιγμές του αγώνα ανάμεσα στον ταύρο και τον ταυρομάχο. Ο ζωγράφος δε μας αφήνει να μαντέψουμε ποιον θαυμάζει περισσότερο σ' αυτό το μοιραίο άθλημα. Οι χαλκογραφίες με τις "Ταυρομαχίες" δεν έχουν ούτε ίχνος από την πικρή σάτιρα που διέκρινε τις προηγούμενες σειρές. Πρωτοκυκλοφόρησαν το 1815, ενώ η σειρά της Εθνικής Πινακοθήκης προέρχεται από την τρίτη σπάνια έκδοση που έγινε στη Μαδρίτη το 1855».

«Τρέλα»

«Ο Φερδινάνδος ο Ζ', ο περιπόθητος βασιλέας που αποκαταστάθηκε στο θρόνο της Ισπανίας το 1814 μετά την εκδίωξη των γαλλικών στρατευμάτων κατοχής, διέψευσε τις ελπίδες του ισπανικού λαού. Αποδείχτηκε ένας τύραννος που επανέφερε την Ιερά Εξέταση, τη λογοκρισία και όλες τις δυνάμεις της συντήρησης. Ο Γκόγια, ως πρώτος ζωγράφος της αυλής, ήταν υποχρεωμένος να ανέχεται ένα μονάρχη που μισούσε. Από το 1815, και ενώ χαράσσει τις τελευταίες "Ταυρομαχίες", που αποτελούν τη φωτεινή πλευρά της χαρακτικής του δραστηριότητας, έχει αρχίσει και πάλι να βυθίζεται κρυφά στους εφιάλτες που είχαν πρωτοεμφανιστεί στα "Καπρίτσια". Μόνο που τώρα οι εφιάλτες δεν περιορίζονται από καμιά σύμβαση αληθοφάνειας ή ρεαλισμού. Η φαντασία του Γκόγια, αχαλίνωτη, αφήνει τα τέρατα να οργιάσουν, τα προικίζει με φτερά, τα ανεβάζει σε δέντρα, τα μεταβάλλει σε ζωόμορφα ανθρωποειδή, τα κάνει να μορφάζουν, να απειλούν, να απεργάζονται παγίδες και συμφορές για το ανίδεο γένος των ανθρώπων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Γκόγια ονόμασε αυτή τη σειρά, που ενοικείται από φαντάσματα μιας τραυματικής εμπειρίας ζωής, "Disparates", τα παράταιρα, η τρέλα μιας εποχής. Τυπώθηκαν μετά το θάνατο του δημιουργού τους το 1854. Η σειρά της ΕΠΜΑΣ από δεκαοχτώ χαλκογραφίες προέρχεται από τη δεύτερη έκδοση του 1864 που τυπώθηκε και κυκλοφόρησε με τον τίτλο "Παροιμίες" ("Proverbios"). Είχαν βρεθεί από το γιο του ζωγράφου στην «Επαυλη του Κουφού», στα προάστια της Μαδρίτης, πλάι στον ποταμό Μανθανάρες, όπου ο Γκόγια πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, από το 1819 ως το 1824 που αυτοεξορίστηκε στη Γαλλία. Εκεί, στο Μπορντό, έμελλε να αφήσει την τελευταία του πνοή στις 16 Απρίλη του 1828».


Ενας καλλιτέχνης - επαναστάτης

Με αφορμή την έκθεση χαρακτικών του Γκόγια, ο Βαγγέλης Δημητρέας, ζωγράφος, καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, μας έγραψε το παρακάτω σημείωμα:

«Είναι γνωστό ότι ο Γκόγια θεωρείται από τους ειδικούς της τέχνης κι από το ευρύτερο κοινό, ως καλλιτέχνης επαναστάτης. Ενα μεγάλο μέρος της καλλιτεχνικής εργασίας του είναι ένα είδος καταγγελίας.

Στην εξαιρετική έκθεση των χαρακτικών του έργων που παρουσιάζονται στην Εθνική Πινακοθήκη, κυρίως στη σειρά "Τα Δεινά του Πολέμου" (1810-1820), εκφράζει την οργή του για τα εγκλήματα των εισβολέων (Γάλλων στρατιωτών) στη χώρα του. Αν όμως, το καταγγελτικό νόημα αυτών των έργων αποδίδεται με τρόπο αξιόπιστο, δεν οφείλεται μόνο στο θέμα τους, αλλά (κυρίως) στον τρόπο μορφο-πλαστικής απόδοσής τους. Το θέμα αυτών των χαρακτικών είναι ασφαλώς καθοριστικής σημασίας, αλλά απαιτεί και την κατάλληλη οργάνωση, την κατάλληλη "γραφή".

Παρά τον κίνδυνο της απλούστευσης, νομίζω ότι μερικές σύντομες ειδικές παρατηρήσεις είναι αναγκαίες.

  • Διαπιστώνουμε πολύ καλή οργάνωση του καλλιτεχνικού του χώρου. Κάθε αξιόλογο έργο απαιτεί και μια οικονομία και μια οργάνωση του χώρου του και μάλιστα αντίστοιχη με το θέμα.
  • Διαπιστώνουμε επίσης, τολμηρές επεμβάσεις στο μοίρασμα του φωτός, που δεν είναι φυσικό, παρότι προϋποθέτει μεγάλη γνώση των φυσικών φωτισμών.
  • Ακόμα έχουμε ρωμαλέο χτίσιμο των σχημάτων.
  • Παρατηρούμε ελεγχόμενες και κατάλληλες σχεδιαστικές υπερβολές. Οι υπερβολές αυτές ή υπερτονισμοί, είναι αναγκαίες και συνεπείς μεταπλάσεις, που εγγράφονται σε μια συνολική αντίληψη του έργου.
  • Και φυσικά η οξύτητα της γραφής συμβάλλει στην εγκυρότητα της καλλιτεχνικής καταγγελίας.

Νομίζω ότι ακόμα κι ένας λίγο εξοικειωμένος φιλότεχνος, εάν προσεγγίσει με προσοχή τα έργα του Γκόγια μπορεί, λιγότερο ή περισσότερο, να διαπιστώσει την εκφραστική καταλληλότητα. Εννοείται βέβαια ότι ο καλλιτέχνης και το έργο του πρέπει να τοποθετηθούν στο κοινωνικό, ιστορικό και πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής τους. Αλλά ο Γκόγια μας ενδιαφέρει και σήμερα, είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα κοινωνικο-πολιτικού καλλιτέχνη εξοπλισμένου με τη μέγιστη και αναγκαία υφοτεχνική ικανότητα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ