ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 11 Δεκέμβρη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΟΥΛΗ - ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ
Μποναμάς οκτώ δισ. στις κατασκευαστικές

Με τη στήριξη των κομμάτων της συγκυβέρνησης επικυρώθηκε επί της αρχής χτες το βράδυ από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, με το οποίο η κυβέρνηση εξασφαλίζει μποναμά περίπου 8 δισ. ευρώ, χώρια τα δισεκατομμύρια που έχουν τσεπώσει, στους κατασκευαστικούς ομίλους και στις τράπεζες, μέσω της επανέναρξης της κατασκευής των κεντρικών αυτοκινητοδρόμων. Ονομαστική ψηφοφορία θα γίνει σήμερα για 3 άρθρα του νομοσχεδίου, μετά από αίτημα των ΑΝΕΛ. Οπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, η κυβέρνηση, στο όνομα της επανεκκίνησης των «μεγάλων έργων», εξασφαλίζει καταρχήν στους κατασκευαστικούς ομίλους έως το 2015 πρόσθετη άμεση χρηματοδότηση ως και 1,15 δισ. ευρώ και μέρος των εσόδων που εισπράττει από τα διόδια, τα οποία αυξάνει ως 60% και σύμφωνα με τους πιο ήπιους υπολογισμούς ανέρχονται στα 7 δισ. ευρώ! Το νομοσχέδιο αφορά τις συμβάσεις για την κατασκευή και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων α) ΠΑΘΕ (Μαλιακός - Κλειδί), β) Κεντρικής Ελλάδος, γ) Ιόνιας Οδού και δ) Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Ν. Μωραΐτης, κατήγγειλε το «νέο πακτωλό χρηματοδότησης προς τους ομίλους», με τον οποίο «αποδεικνύεται σήμερα ποιος είναι ο πραγματικός στόχος για τις θυσίες του λαού, που είναι η διασφάλιση των κερδών για τα μονοπώλια» και κατέθεσε την πρόταση του ΚΚΕ για «ενιαίο κρατικό φορέα κατασκευών που θα συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα μέσα, τους πόρους και θα ασχολείται με όλα τα έργα από τη φάση μελέτης, μέχρι την κατασκευή και τη λειτουργία τους. Αυτό, όμως, προϋποθέτει κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο, αποδέσμευση από τη λυκοσυμμαχία της Ευρωπαϊκής Ενωσης».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Ν. Καραθανασόπουλος σημείωσε ότι κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα της διαχείρισης θεωρούν τους αυτοκινητόδρομους ως «έργα προτεραιότητας». «Για μας, τόνισε, αυτοί οι μεγάλοι οδικοί άξονες δεν είναι έργα προτεραιότητας». Με βάση το ζήτημα «ποιος καθορίζει τις προτεραιότητες και για ποιο σκοπό», οι οδικοί άξονες γίνονται για να ικανοποιήσουν το στόχο της αστικής τάξης «να μετατρέψει την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο, όπως και σε ενεργειακό κόμβο, όμως, αυτό δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τα συμφέροντα των εργαζομένων και των υπόλοιπων λαϊκών στρωμάτων». Δεύτερον, με τους οδικούς άξονες «η Ελλάδα γίνεται μέρος των ευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών που εξυπηρετούν την ελεύθερη μεταφορά εμπορευμάτων, τη διευκόλυνση και την ενιαιοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς από τη μια μεριά και από την άλλη, τη δυνατότητα των μονοπωλιακών ομίλων να μεταφέρουν φθηνά και γρήγορα τα εμπορεύματά τους».

Επισήμανε ότι αυτές «οι προτεραιότητες» είναι η μία αιτία «της κατάρρευσης του υπόλοιπου οδικού δικτύου, της κατάρρευσης του σιδηροδρομικού δικτύου», της κατάρρευσης του οδικού επαρχιακού δικτύου. Η άλλη αιτία είναι ο ανορθολογισμός του καπιταλιστικού συστήματος γιατί βασίζεται στη λογική της ανταγωνιστικότητας και ανέφερε ως παράδειγμα: «Θέλετε να κατασκευάσετε -και είναι μέσα στο πρόγραμμα, στα μεγάλα έργα- και την Ολυμπία Οδό και το σιδηροδρομικό άξονα. Το ίδιο κομμάτι δεν εξυπηρετούν; Το ίδιο γεωγραφικό τμήμα δεν εξυπηρετούν; Γιατί, λοιπόν, να μη γίνει ενιαία μελέτη και ενιαία κατασκευή;», «γιατί ο σιδηρόδρομος με τον αυτοκινητόδρομο είναι ανταγωνιστικά έργα στον καπιταλισμό».

«Για εμάς, τόνισε, καταθέτοντας τη θέση του ΚΚΕ, βασική προτεραιότητα και στα μεγάλα έργα είναι αν ικανοποιούν τις λαϊκές ανάγκες», δηλαδή «οι ασφαλείς οδικές, σιδηροδρομικές, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές μεταφορές», οι οποίες να είναι απρόσκοπτες, φθηνές και να προστατεύουν το περιβάλλον.

Ο υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης, υποστηρίζοντας την κυβερνητική απόφαση, ισχυρίστηκε ότι «είναι ένα νομοσχέδιο ανάπτυξης με έργα και όχι με λόγια. Δεν υπόσχεται το νομοσχέδιο αυτό. Κάνει. Πράττει. Φέρνει 20.000 θέσεις εργασίας, 1,5% αύξηση του ΑΕΠ τα επόμενα τρία χρόνια, οδικές υποδομές στην Ελλάδα, ευκαιρίες επιχειρηματικότητας και στρατηγικής ανάπτυξης». Σε ό,τι αφορά τα διόδια επιχείρησε ξανά να χρυσώσει το χάπι με την αναλογική χρέωση, δηλαδή ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση και με την έκπτωση στους συχνούς χρήστες.

Ο ΣΥΡΙΖΑ διαφώνησε απλώς με τη μέθοδο που τα μονοπώλια θα εισπράξουν τα δισεκατομμύρια και πρότεινε τα έργα να μη γίνουν με ΣΔΙΤ αλλά, να τα αναλάβει το Δημόσιο. Ενώ έφτασε να προτείνει να δοθούν «άτοκα δάνεια» στους ομίλους που έχουν αναλάβει τα έργα! Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ευγ. Ουζουνίδου, σημείωσε μεταξύ άλλων: «Εσείς αναφέρατε, κύριε υπουργέ, στην Επιτροπή, ότι η ισπανική κυβέρνηση επέλεξε να δώσει άτοκα δάνεια στους παραχωρησιούχους. Γιατί δεν πήρατε το παράδειγμα από την Ισπανία όπου το δημόσιο δάνεισε, έστω και άτοκα; Δε δανείστηκε για να χαρίσει στους παραχωρησιούχους»!

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Εμμένει στις προτάσεις του ΟΟΣΑ

Στοχοπροσήλωση στην εφαρμογή της «συντριπτικής πλειονότητας» των προτάσεων του ΟΟΣΑ για την «ενίσχυση του ανταγωνισμού» στη χώρα δήλωσε εκ νέου χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης μετά το πέρας της συνεδρίασης της λεγόμενης «Επιτροπής Ανταγωνισμού». Ο υπουργός ανέφερε ότι η «μάχη» που δίνει η κυβέρνηση εναντίον των καρτέλ αφορά κυρίως τα «νομοθετημένα καρτέλ» ώστε να αρθεί η, κατά αυτόν, «υπερπροστασία ορισμένων ομάδων και συμφερόντων εις βάρος του καταναλωτή».

Στις δηλώσεις του ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Σ. Κυριτσάκης, είπε ότι στους άμεσους στόχους είναι ή ένταση των ελέγχων στο λιανικό εμπόριο και κυρίως τα σούπερ μάρκετ αλλά και «ο έλεγχος γενικότερα των πρώτων υλών στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα, καθώς επίσης και στα καύσιμα».

Πέραν των όσων επικαλούνται οι κυβερνητικοί παράγοντες στην ουσία και οι χτεσινές δηλώσεις, εντάσσονται στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής που βάζει στο στόχαστρό της αυτοαπασχολούμενους και μικρομεσαίους, με σκοπό την εξεύρεση ζωτικού χώρου για τα μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια.

Παράλληλα χτες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ανακοίνωσε τη σύσταση «Συμβουλίου Καινοτομίας», με συμμετοχή μεταξύ άλλων εκπροσώπων του ΣΕΒ, του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, πανεπιστημίων και ερευνητικών ιδρυμάτων της Ελλάδας και του Εξωτερικού, το οποίο «θα εισηγείται τη λήψη μέτρων προς την κυβέρνηση, ενώ θα αποτελεί και σημείο επαφής των επιχειρήσεων και της επιστημονικής κοινότητας με την πολιτική ηγεσία». Επίσης ανακοινώθηκε ο διπλασιασμός των δαπανών του νέου ΕΣΠΑ, από το 4% στο 8%, που θα κατευθύνονται στην «καινοτομία».

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Πτώση 3,8% στο 10μηνο

Σε ρότα αδιάλειπτης υποχώρησης συνεχίζει ο όγκος των παραγόμενων εμπορευμάτων τόσο από τα εργοστάσια της μεταποίησης όσο και συνολικά η βιομηχανική παραγωγή (μεταποίηση, ορυχεία - λατομεία, ηλεκτρισμός, παροχή νερού). Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), στο 10μηνο Γενάρη - Οκτώβρη 2013 ο «γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής» υποχώρησε 3,8% (έναντι ρυθμού πτώσης 3,6% πέρυσι) και οι κλάδοι της μεταποίησης εμφανίζουν πτώση 1,7% (από 5% πέρυσι).

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που αφορούν στο 10μηνο του 2013:

-- Μεταποίηση: Οι 17 από τους 24 ταξινομούμενους κλάδους κινήθηκαν σε καθοδική τροχιά. Ανάμεσα σε αυτούς που κατέγραψαν πτώση είναι: Τρόφιμα με 5,2%, ποτά με 2,7%, κλωστοϋφαντουργικές ύλες με 10,2%, ξύλο και φελλός με 24,9%, έπιπλα με 21,6%, βασικά μέταλλα με 7,1%, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός με 10,5%. Αύξηση της παραγωγής σε σχέση με πέρυσι εμφανίστηκε στους κλάδους: Βασικά φαρμακευτικά προϊόντα και σκευάσματα με 12,1%, παράγωγα πετρελαίου και άνθρακα με 8,1%, ηλεκτρονικοί υπολογιστές με 21% κ.ά.

-- Ρυθμούς υποχώρησης καταγράφουν η παραγωγή και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος (8,6%), η επεξεργασία και παροχή φυσικού νερού (2,7%) καθώς και τα ορυχεία - λατομεία (9,5%).

-- Σε ρυθμούς βύθισης συνέχισαν και οι κύριες ομάδες των ταξινομούμενων βιομηχανικών κλάδων. Συγκεκριμένα: Κεφαλαιουχικά αγαθά 12%, διαρκή καταναλωτικά αγαθά 15,8%, ενδιάμεσα αγαθά 3,3%, Ενέργεια 3,8%, μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά 2,1%.

Την 5ετία 2008 - 2012, η βύθιση της παραγωγής στους κλάδους της μεταποίησης έφτασε στο 27,6% και συνολικά η μείωση της βιομηχανικής παραγωγής στο 28,7%, με ρυθμούς αρκετά υψηλότερους από αυτούς που κατέγραψε το ΑΕΠ στην ίδια περίοδο (20,1%).

ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΧΡΕΗ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ
Παραγράφονται «φέσια» της πλουτοκρατίας

Τις διαδικασίες οριστικής και επιλεκτικής διαγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ύψους δεκάδων δισ. ευρώ, που κατά το παρελθόν έχουν σωρεύσει στην Εφορία τα διάφορα τρωκτικά της πλουτοκρατίας, προβλέπει απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων που αφορά στο διαχωρισμό των χρεών σε «εισπράξιμα» και «μη εισπράξιμα». Με τη συγκεκριμένη διαδικασία, από το σύνολο των 62 δισ. ευρώ αναμένεται να διαγραφούν 40 με 45 δισ. ευρώ, και αφορά σε χρέη παλαιότερης κοπής, όπως από μεγάλες επιχειρήσεις που στο μεταξύ έβαλαν λουκέτα, ποσά που αφορούν σε κρατικές ενισχύσεις μέσω αναπτυξιακών νόμων που πήγαν σε σκοπούς διαφορετικούς από τους προβλεπόμενους κ.ά. Με τη συγκεκριμένη απόφαση εφαρμόζονται οι σχετικές διατάξεις πρόσφατου νόμου μετά και από συνεννοήσεις συγκυβέρνησης και τρόικας.

ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Συνεχίζει μειούμενη

Σε ρυθμούς ραγδαίας υποχώρησης συνεχίζει η οικοδομική δραστηριότητα στη χώρα, σε μια εξέλιξη που συνδέεται άμεσα με τη γενικότερη υποχώρηση της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τα στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), για το 9μηνο Γενάρη - Σεπτέμβρη 2013:

  • Η συνολική οικοδομική δραστηριότητα υποχώρησε σε ποσοστό 34%, με βάση την επιφάνεια των υπό ανέγερση νέων οικοδομών και 32,1% με βάση τον όγκο.
  • Ο αριθμός των αδειών που εγκρίθηκαν από τις πολεοδομίες διαμορφώθηκε σε 11.997 (από 18.167 πέρυσι) καταγράφοντας μείωση 34%.
  • Η μεγαλύτερη πτώση εμφανίζεται σε Ηπειρο (59,4%), Νότιο Αιγαίο (50,5%), Ιόνια νησιά (49,4%). Στην περιοχή της Αττικής η πτώση φτάνει στο 27,4% και στην Κ. Μακεδονία στο 43,3%.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ