Του Θόδωρα ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ*
Ενώ από την άλλη: 1) Διατηρούνται σε πλήρη ισχύ όλες οι διατάξεις για τη νόμιμη φοροαποφυγή του μεγάλου κεφαλαίου.
2) Εισάγεται ρύθμιση για σκανδαλώδη φορολόγηση των εταιριών αμοιβαίου κεφαλαίου και επενδύσεων χαρτοφυλακίου και αντί να φορολογούνται τα υπερκέρδη τους με το συντελεστή 15%, καθιερώνεται φορολογία του ενεργητικού με 2 τοις χιλίοις!
3) Καθιερώνονται νέα φορολογικά προνόμια για τα μεγάλα πολυκαταστήματα (ΚΟΝΤΙΝΕΝΤ, ΠΡΑΚΤΙΚΕΡ και άλλα) για "αξιοποίηση" του λογαριασμού των επισφαλών απαιτήσεων επί των πελατών τους.
4) Διατηρείται το καθεστώς φορολογικών εκπτώσεων για δαπάνες χωρίς δικαιολογητικά (δαπάνες για "λαδώματα" και άλλα).
5) Προωθούνται νέες χαριστικές ρυθμίσεις για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Και βέβαια μένει ανέπαφο και βασιλεύει το καθεστώς της φορολογικής ασυλίας του μεγάλου κεφαλαίου, όπως τα κέρδη των βιομηχάνων, τα κέρδη από την εκμετάλλευση πλοίων, από την κατοχή ομολόγων, γραμματίων και γενικά τίτλων του Δημοσίου, των μερισμάτων ανώνυμων μετοχών των Ανώνυμων Εταιριών, η μεγάλη ακίνητη περιουσία, το καθεστώς φοροαπαλλαγών και προνομίων μέσα από τους γνωστούς "αναπτυξιακούς" νόμους του 1953 και μέχρι σήμερα. Στην κατάργηση αυτού του δικτύου των φοροαπαλλαγών πρέπει να σηκώσει αγωνιστικό μέτωπο η εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα. Για να μπουν οι προϋποθέσεις σήμερα αμφισβήτησης της εξουσίας των μονοπωλίων, που αύριο θα αμφισβητηθεί έμπρακτα από ένα πλατύ αντιμονοπωλιακό λαϊκό μέτωπο.
* Ο Θόδωρας Κυριακίδης είναι γραμματέας της ΤΕ Θεσσαλονίκης της ΕΣΑΚ
Στην απαξίωση οδηγείται η μεγαλύτερη χαρτοβιομηχανία, προκειμένου να διευκολυνθεί το ξεπούλημά της. Και συμφέροντα μεγαλοεκδοτών στη μέση. Με στάση εργασίας και συγκέντρωση στο υπουργείο Ανάπτυξης την Τρίτη, αντιδρούν οι εργαζόμενοι
Πυκνώνουν τα γκρίζα σύννεφα πάνω από τη μεγαλύτερη χαρτοβιομηχανία της χώρας, τη ΣΟΦΤΕΞ.Μετά τις 15ήμερες υποχρεωτικές άδειες που δόθηκαν σε πάνω απ' το μισό προσωπικό, τις μέρες των γιορτών, τώρα οι εργαζόμενοι απειλούνται με διαθεσιμότητες και με περικοπές δικαιωμάτων. Η απόφαση της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση της εταιρίας, συνοδεύεται από μια συστηματική προσπάθεια απαξίωσής της, ενώ στο όλο "παιχνίδι" φέρεται να εμπλέκονται μεγαλοεκδοτικά συμφέροντα.
Να αποκρούσουν αγωνιστικά τα αντεργατικά σχέδια αποφάσισαν ομόφωνα χτες κατά τη γενική τους συνέλευση, οι εργαζόμενοι, προγραμματίζοντας για την ερχόμενη Τρίτη, 14 Γενάρη, στάση εργασίας και συγκέντρωση στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Σε συνάντηση που είχε προχτές η διοίκηση του σωματείου με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Γ. Καρτελιά,ο τελευταίος ανακοίνωσε πως ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι να γίνουν περικοπές σε δικαιώματα των εργαζομένων,όπως το ανθυγιεινό επίδομα, η προσαύξηση 25% για νυχτερινή εργασία και μια σειρά άλλα. Ανοιχτό άφησε και το ενδεχόμενο των διαθεσιμοτήτων, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν ήδη έτοιμες λίστες με ονόματα εκατοντάδων εργαζομένων (1.500) που πρόκειται να τεθούν σε 3μηνη διαθεσιμότητα.Στο μεταξύ στους εργαζόμενους δεν έχει καταβληθεί ο μισθός Δεκέμβρη και άγνωστο παραμένει το πότε θα πληρωθούν.
Και ενώ η εταιρία έχει οδηγηθεί σε οικονομικό αδιέξοδο, αδυνατώντας ακόμα και να αγοράσει πρώτες ύλες για να λειτουργήσει, η κυβέρνηση έρχεται να αθετήσει ακόμα και τη συμφωνία για πάγωμα των χρεών της επιχείρησης για ένα χρόνο και δανειοδότησή της με 2 δισ. δραχμές, προκειμένου να "τσουλήσει" μέχρι την ιδιωτικοποίηση. Σύμφωνα με καταγγελίες συνδικαλιστών, οι ενέργειες αυτές δεν είναι άσχετες με το ενδιαφέρον που επιδεικνύει για αγορά της εταιρίας, ο όμιλος Λαμπράκη - Ζερίτη - Μπακατσέλου.
Σαν την πιο μαζική των τελευταίων χρόνων, εκτιμάται η χτεσινή γενική συνέλευση των εργαζομένων, δείγμα της έντονης ανησυχίας για τις τελευταίες δραματικές εξελίξεις. Οι εργαζόμενοι αποφάσισαν ομόφωνα να μην αποδεχτούν καμιά περικοπή δικαιώματος και καμιά διαθεσιμότητα, καθώς και την πραγματοποίηση στάσης εργασίας και συγκέντρωσης. Σήμερα διεξάγεται μυστική ψηφοφορία για εξουσιοδότηση του ΔΣ του σωματείου για περαιτέρω κινητοποιήσεις.
Ο πρόεδρος του σωματείου, Γ. Ιμπρης,στην ομιλία του τόνισε ότι το σωματείο δεν πρόκειται να αποδεχτεί περικοπές δικαιωμάτων και διαθεσιμότητες. Ωστόσο λίγη ώρα μετά, η υφυπουργός Ανάπτυξης, Α. Διαμαντοπούλου,κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ισχυρίστηκε ότι "το σωματείο της ΣΟΦΤΕΞ πρότεινε μόνο του, να περικοπούν κατά 1 δισ. δραχμές, τα λειτουργικά έξοδα (αποδοχές εργαζομένων) για το '97"...
Επίσης, ο πρόεδρος κατάγγειλε σαν "πολιτικό έγκλημα" τη συστηματική απαξίωση της εταιρίας από την κυβέρνηση. Ομως, αποδεχόμενος ανοιχτά την απόφαση της κυβέρνησης για ιδιωτικοποίηση, έθεσε σαν κυρίαρχο αίτημα την υλοποίηση της συμφωνίας για άμεση χρηματοδότηση της εταιρίας.
Ο Χ. Κατσούλιας,γραμματέας του σωματείου και στέλεχος της ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ,επισήμανε πως "το έγκλημα είναι προσχεδιασμένο και οι δραματικές εξελίξεις δείχνουν ότι η κυβέρνηση προχωρά σε συρρίκνωση και απολύσεις". Προειδοποίησε πως τα σενάρια για περικοπές δικαιωμάτων στρώνουν το έδαφος για τον ιδιώτη και υπογράμμισε τις ευθύνες της πλειοψηφίας του σωματείου. Τόνισε σαν μοναδική λύση για την ανάπτυξη της ΣΟΦΤΕΞ, τη δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα χαρτοβιομηχανίας και ότι πρέπει να απαιτήσουν: Να σταματήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης, να χρηματοδοτηθεί άμεσα η εταιρία και να προχωρήσουν τα εγκεκριμένα επενδυτικά προγράμματα. Επίσης να μην γίνουν αποδεκτές τυχόν διαθεσιμότητες ή περικοπές και να προχωρήσουν σε στάση εργασίας και συγκέντρωση την Τρίτη.
Στη συνέλευση παραβρέθηκε ο Γ. Κοντάκης,από τη ΓΣΕΕ και ο Δ. Ράπτης από το ΕΚΑ.
Αρχίζει τα ξημερώματα της Δευτέρας η νέα μεγάλη απεργιακή κινητοποίηση ενάντια στον αφελληνισμό της ναυτιλίας. "Πυρετός" προετοιμασιών σε όλα τα λιμάνια και ανοιχτή η προοπτική κλιμάκωσης
Στη στεριά βγαίνουν οι ναυτεργάτες από τη Δευτέρα 13 του μήνα, ξεκινώντας ένα νέο απεργιακό αγώνα, ενάντια στην πολιτική που αφελληνίζει τη ναυτιλία. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, μετά τις άκαρπες συναντήσεις που είχε με τον υφυπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας,έθεσε σε ισχύ την απόφαση της Εκτελεστικής της Επιτροπής για 48ωρη πανναυτεργατική απεργία, που αρχίζει στις 6 τα ξημερώματα της Δευτέρας και θα διαρκέσει μέχρι τα ξημερώματα της Τετάρτης. Η απεργία ισχύει για όλες τις κατηγορίες πλοίων με ελληνική και ξένη σημαία όπου απασχολούνται Ελληνες ναυτεργάτες, ενώ η Ομοσπονδία έχει αφήσει ανοιχτή την προοπτική κλιμάκωσης της κινητοποίησης μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματα που έχει προβάλει με εξώδικό της προς τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση.
Στο λιμάνι του Πειραιά από χτες επικρατεί πυρετός προετοιμασίας για την επιτυχία της απεργίας. Οι συνδικαλιστές, με συγκεντρώσεις και περιοδείες από καράβι σε καράβι, επισημαίνουν στους ναυτεργάτες τη σημασία που έχει η καθολική τους συμμετοχή και στο νέο απεργιακό αγώνα που ξεκινάει. Αύριο, Σάββατο, θα καθοριστούν και θα αναχωρήσουν αντιπροσωπείες συνδικαλιστών για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας.
Με την έναρξη της απεργίας, οι ναυτεργάτες και οι συνδικαλιστές του Πειραιά θα συγκεντρωθούν στις 6 το πρωί στην πλατεία Καραϊσκάκη,απ' όπουκαι θα αρχίσουν οι περιοδείες σε όλο το λιμάνι για την περιφρούρηση της απεργίας. Την ίδια ώρα, "επί ποδός" θα βρίσκονται οι απεργοί και σε όλα τα λιμάνια της χώρας.
Οι ναυτεργάτες διεκδικούν να παραμείνει ως έχει ο τρόπος φορολόγησης, να προστατευτεί η απασχόληση με την εξασφάλιση θέσεων εργασίας για τους Ελληνες ναυτεργάτες, να επαναπροσδιοριστούν οι οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων με βάση τις πραγματικές ανάγκες, να αναδιοργανωθεί ριζικά το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, να ανακληθούν οι εγκριτικές πράξεις νηολόγησης. Απαιτούν ακόμα να διατηρηθεί το καμποτάζ και να καθοριστούν όλες οι συντάξεις στο 80% του μισθού των εν ενεργεία ναυτικών.
Ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού ΝαυτικούΣάββας Τσιμπόγλου σημείωσε: "Ο αγώνας μας συνεχίζεται για να κάμψουμε την αδιαλλαξία της κυβέρνησης και των εφοπλιστών. Οι ναυτεργάτες, με τον πρόσφατο πενθήμερο μεγαλειώδη αγώνα τους, εξέφρασαν τη θέλησή τους να αντικρούσουν αυτή την πολιτική. Ο κλάδος πρέπει να προχωρήσει αποφασιστικά στο δρόμο του αγώνα, πρέπει να αποκρούσει αυτή την πολιτική, που βάζει δυναμίτη στα θεμέλια της ελληνικής ναυτιλίας".
Πορεία των απεργών ναυτεργατών στο λιμάνι του Πειραιά, κατά την τελευταία απεργιακή κινητοποίηση