ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 16 Ιούλη 2008
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΚΕΣ - ΚΟΛΕΓΙΑ
Μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση και υποβάθμιση σπουδών

Προάγγελος της αναγνώρισης και αδειοδότησης ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας, είναι το νομοσχέδιο που συζήτησε χτες η κυβερνητική επιτροπή και τα βασικά του σημεία παρουσίασε το απόγευμα σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Παιδείας, Ευ. Στυλιανίδης. Το νομοσχέδιο αφορά τα κολέγια και τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών (ΕΕΣ ή ΚΕΣ) και σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός «λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά δεδομένα (...) έρχεται να προσαρμόσει την ελληνική πραγματικότητα, να ρυθμίσει το χώρο της μεταλυκειακής παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης και (...) να προετοιμάσει το έδαφος για τις επικείμενες εξελίξεις, που προσδιορίζονται από την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών ή δικαστικών αποφάσεων».

Ομολογεί, δηλαδή, ότι στόχος του είναι να προετοιμάσει το έδαφος, ώστε να «πέσει στα μαλακά» η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 36/05 στην ελληνική νομοθεσία. Με την αναγνώριση, όμως, των τίτλων σπουδών που παρέχουν τα κολέγια που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια (όπως προβλέπει η συγκεκριμένη οδηγία) θα υποβαθμιστούν κατάφωρα τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΑΕΙ όσο και οι σπουδές στα δημόσια ΑΕΙ.

Είναι μεγάλο ψέμα και παραπλάνηση του λαού και της νεολαίας ο ισχυρισμός του υπουργού Παιδείας ότι τα κολέγια και τα ΑΕΙ είναι διαφορετικοί χώροι, μη συγκρίσιμοι και ότι τάχα οι ρυθμίσεις για τους αποφοίτους των μεν, δεν επηρεάζουν τους δε.

Με την πληθώρα των αποφοίτων ΑΕΙ, κολεγίων, ΚΕΣ κ.τ.λ. το σύνολο των επαγγελματικών - εργασιακών δικαιωμάτων των αποφοίτων σπρώχνεται προς τα κάτω και η αγορά ανάγεται σε τελικό κριτή του κάθε τίτλου σπουδών. Παράλληλα, η «αναβάθμιση» αυτών των μαγαζιών είναι ακόμα ένας μοχλός που θα σπρώχνει τα ΑΕΙ να υποβαθμίζουν τις σπουδές τους στο επίπεδο της κατάρτισης, σύμφωνα με τις εκάστοτε απαιτήσεις της αγοράς.

Εξασφαλίζουν πελατεία στους σχολάρχες!

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση απομακρύνεται πλήρως από την ανάγκη δημιουργίας ενός συστήματος αποκλειστικά Δημόσιων και Δωρεάν υψηλού επιπέδου Επαγγελματικών Σχολών, για τις ειδικότητες εκείνες που δεν απαιτούν πανεπιστημιακές σπουδές. Απομακρύνεται πλήρως δηλαδή, από την ανάγκη να εξασφαλίσει ένα σύστημα δημόσιων - δωρεάν σχολών (ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα με ό,τι αυτό συνεπάγεται) για τα παιδιά που τελειώνουν το Λύκειο και δεν εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση. Αντιθέτως, ενισχύει με κάθε τρόπο τα κολέγια και τα ΚΕΣ, τα πανάκριβα αυτά εμπορικά της εκπαίδευσης, εξασφαλίζει μεγαλύτερη πελατεία στους σχολάρχες, προωθεί το «όποιος πληρώνει... αγοράζει εκπαίδευση και πτυχία».

Το ότι η κυβέρνηση νομοθετεί με στόχο την εξασφάλιση μεγαλύτερης πελατείας για τους σχολάρχες, φαίνεται και από τη δήλωση ότι με το νομοσχέδιο «διευκολύνεται η προσέλκυση σπουδαστών από το εξωτερικό»!

Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν, τα κολέγια και τα ΚΕΣ δε θα δίνουν πτυχία, αλλά «βεβαιώσεις» και προς το παρόν δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων σε σχέση με όσα ίσχυαν μέχρι τώρα.

Είναι εμφανές όμως ότι επιχειρείται ένα μεγάλο «ρετούς» στην εικόνα τους, επιχειρείται να ενισχυθεί το κύρος τους. Δεν είναι τυχαίο ότι με την ανακοίνωση του κυβερνητικού νομοσχεδίου φουντώνουν οι συζητήσεις για επιχειρηματικές κινήσεις στον κλάδο (συγχωνεύσεις, συνεργασίες κ.ά.)...

Στάχτη στα μάτια του κόσμου τα περί ...ελέγχου

Ο υπουργός ισχυρίζεται ότι με το νομοσχέδιο «ρυθμίζει την γκρίζα ζώνη της μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης», ότι «βάζει τάξη», θέτει «προϋποθέσεις» και «ελέγχει» τα ΚΕΣ και τα κολέγια, τα εμπορομάγαζα της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν χτες, η αδειοδότηση των σχολών αυτών θα γίνεται πλέον από το υπουργείο Παιδείας, αντί για το υπουργείο Εμπορίου παλιότερα και τις οικονομικές υπηρεσίες στο πιο πρόσφατο παρελθόν.

Τα κολέγια θα εγγράφονται σε μητρώο του υπουργείου και θα έχουν (και με τη βούλα του νόμου) δυνατότητα συνεργασίας με ιδρύματα του εξωτερικού.

Ανακοινώθηκε ότι θα συγκροτηθεί «Επιτροπή αξιολόγησης και ελέγχου κολεγίων», χωρίς να διευκρινίζεται όμως τι θα ελέγχεται... αφού ο έλεγχος των επιχειρήσεων στον καπιταλισμό μοιάζει με... σύντομο ανέκδοτο! Εφόσον οι σχολές αυτές δεν εντάσσονται στο εκπαιδευτικό σύστημα («άτυπη εκπαίδευση» τις χαρακτηρίζει το νομοσχέδιο) δεν υπάρχει κανένας «μπούσουλας», κανένα «πρότυπο», κανένας «όρος» με βάση τον οποίο θα μπορούσε να ελεγχθεί το πρόγραμμα, το περιεχόμενο και το επίπεδο των σπουδών τους. Είναι κοινές επιχειρήσεις κι ο χαρακτήρας τους αυτός δεν αλλάζει ανεξάρτητα αν εντάσσονται στο υπουργείο Παιδείας.

Για δε τα κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, ο μοναδικός που μπορεί να τα ελέγξει με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, είναι το ίδιο το πανεπιστήμιο του εξωτερικού, κάτι που ομολόγησε χτες και ο υπουργός Παιδείας. Ετσι, το μόνο που μπορεί να ελέγξει το ελληνικό υπουργείο Παιδείας, είναι το αν τα κολέγια τηρούν τους όρους που θέτονται από το ξένο πανεπιστήμιο. Με άλλα λόγια, αν το πανεπιστήμιο του εξωτερικού είναι του χειρίστου είδους και τα προγράμματά του είναι ...για πέταμα, το υπουργείο δεν μπορεί να επέμβει.

Ετσι, στο όνομα της «τάξης στο χάος» και του ελέγχου, στην ουσία η κυβέρνηση αποποιείται κάθε δικαιώματος κρατικού ελέγχου, που θα μπορούσε να υπάρχει με την κατάργηση των ΚΕΣ και τη δημιουργία δημόσιων σχολών.

Υποκρισία ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ!

«Οι κυβερνητικές ρυθμίσεις ουσιαστικά τροφοδοτούν τα κέντρα αυτά (σ.σ. ΚΕΣ, κολέγια)» λέει σε ανακοίνωσή του ο Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν χτες. Ομως το ΠΑΣΟΚ ήταν αυτό που βοήθησε όντας στην κυβέρνηση τα κέντρα αυτά να θεριέψουν και αντιστοίχως σήμερα, δε ζητά καν την κατάργησή τους, ούτε φυσικά αντιτίθεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία που υπαγορεύει την... αναγωγή τους σε πανεπιστήμια.

Για προσπάθεια παράκαμψης του άρθρου 16 του Συντάγματος, κάνει λόγο το Γραφείο Τύπου του ΣΥΝ, με αφορμή τη χτεσινή συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής για τα κολέγια και τα ΚΕΣ. Μιλούν ακόμα στο ΣΥΝ για κλείσιμο των ΚΕΣ, προσπαθώντας να αποκρύψουν το γεγονός ότι τα δικά τους στελέχη υπήρξαν πρωταγωνιστές στο Ευρωκοινοβούλιο υπέρ των ρυθμίσεων που σήμερα προωθεί η κυβέρνηση.

Με επανειλημμένες Ερωτήσεις του Αλ. Αλαβάνου προς την Κομισιόν (μια από αυτές η Ε-0544/03) ο ΣΥΝ ζητούσε την «Εναρμόνιση της Ελλάδας με την Οδηγία 89/48/ΕΟΚ», τη μετέπειτα Οδηγία 36/05, που ετοιμάζεται να φέρει τώρα η κυβέρνηση μετά το νομοσχέδιο για τα ΚΕΣ.

Επίσης, ήταν ο Αλ. Αλαβάνος που είχε εγκρίνει στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου και ο Μ. Παπαγιαννάκης που είχε ψηφίσει το 2002, την έκθεση (Α5-0183/2002) του Ευρωκοινοβουλίου που μεταξύ άλλων ζητούσε «από τα κράτη - μέλη και τα πανεπιστήμια να λάβουν μέτρα (...) για τη διαδικασία αναγνώρισης των διπλωμάτων, σπουδών και τίτλων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν υπάρχουν στη συγκεκριμένη χώρα» και τόνιζε ότι «τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ή ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα αποτελούν μέρος του ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος και συμβάλλουν στην ανάπτυξή του»...

ΚΚΕ
Η κυβέρνηση δε θα αποφύγει την αγωνιστική απάντηση

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τα ΚΕΣ και τα κολέγια

Σε ανακοίνωσή του για τα μέτρα της κυβέρνησης για τα ΚΕΣ και τα κολέγια, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ επισημαίνει:

«Η κυβέρνηση προχωρά στην "τακτοποίηση" του χώρου των ΚΕΣ και των κολεγίων, προκειμένου να επιβάλει τα ιδιωτικά ψευτοπανεπιστήμια με μοχλό την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 36/05 για την αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια. Στην ουσία, επιχειρεί να επιβάλει την πλήρη εξίσωση της ιδιωτικο-οικονομικής επιχειρηματικής λειτουργίας των δημόσιων πανεπιστημίων με εκείνη των ιδιωτικών και τη διαμόρφωση μιας "μεταλυκειακής βαθμίδας" για την πλατιά μάζα των νέων στην κατεύθυνση υλοποίησης των αποφάσεων της Μπολόνια, για διάσπαση των προπτυχιακών σπουδών σε δύο κύκλους.

Με άλλα λόγια, υποβάθμιση των σπουδών για την πλειονότητα των φοιτητών, ενίσχυση των ταξικών φραγμών, μεγαλύτερη υποταγή της πανεπιστημιακής διδασκαλίας και της έρευνας στα συμφέροντα της καπιταλιστικής οικονομίας, σε βάρος των λαϊκών αναγκών.

Η κυβέρνηση δε θα αποφύγει την αγωνιστική απάντηση των φοιτητών, των εργαζομένων και των ριζοσπαστών πανεπιστημιακών που διεκδικούν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση στην υπηρεσία του λαού».

Αναδεικνύονται τα αδιέξοδα του συστήματος διορισμών

Αρνητική ψήφο έλαβε από το ΚΚΕ, το νομοσχέδιο - συρραφή του υπουργείου Παιδείας, που «ρυθμίζει» θέματα διορισμού εκπαιδευτικών κ.ά. Το νομοθέτημα υπερψηφίστηκε μόνο από τους βουλευτές της ΝΔ.

Αιτιολογώντας τη θέση του ΚΚΕ, ο βουλευτής του Γιάννης Ζιώγας επισήμανε πως «η αντίθεσή μας με όλο το σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση είναι συνολική», τονίζοντας ότι σήμερα «διογκώνεται το φαινόμενο των ρουσφετολογικών προσλήψεων», ενώ «η εργασιακή ομηρία και η αβεβαιότητα καλά κρατούν». Πρόσθεσε ότι με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών «δημιουργούνται δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών», μέσω της δημιουργίας πινάκων για διορισμούς, ενώ «το ζητούμενο είναι να αυξηθεί το σύνολο των διορισμών», σημειώνοντας ότι αυτές οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες αναδεικνύουν τα «αδιέξοδα του υπάρχοντος συστήματος διορισμών». Οσον αφορά στα άρθρα που αφορούν ρυθμίσεις για τα επαγγελματικά προσόντα επισήμανε ότι εκφράζουν μια «απαράδεκτη πολιτική που θέλει το σχολείο κέντρο κατάρτισης και δεξιοτήτων και όχι μια μονάδα που θέλει ολοκληρωμένα μορφωμένο τον νέο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ