ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Καταστροφικά όλα τα κυβερνητικά σχέδια

ICON

Ολα τα σχέδια που επεξεργάζεται η κυβέρνηση για το «αύριο» του ομίλου εταιριών της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ) έχουν ένα και μόνο στόχο: Να διαλυθεί πάση θυσία ο όμιλος και να παραδοθεί βορά στους ιδιώτες μια αγορά με ετήσιο τζίρο άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, μόνο από το πτητικό έργο. Πρώτα θύματα των κυβερνητικών σχεδίων είναι οι περίπου 8.000 εργαζόμενοι (μόνιμοι και συμβασιούχοι) στην εταιρία, παρά τις πρωθυπουργικές διαβεβαιώσεις ότι «κανείς δε θα μείνει στο δρόμο».

Μετά την «εκκαθάριση εν λειτουργία», τώρα τα κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για ...απλή «πτώχευση» της ΟΑ, αν αποτύχει - σε 15 μέρες - ο εν εξελίξει διαγωνισμός ιδιωτικοποίησης της εταιρίας. Ωστόσο, τα ίδια στελέχη θεωρούν «τυπικές» τις διαπραγματεύσεις που γίνονται αυτή την περίοδο για την πώληση των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (πτητικό έργο) σε όμιλο ελληνοαμερικανικών συμφερόντων.

Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης από τις ΗΠΑ όπου βρίσκεται (εκπροσωπεί την ελληνική κυβέρνηση στην ετήσια σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας), με δηλώσεις του στην ΕΡΤ, χαρακτήρισε «πιο δύσκολη την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης, μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής». Αμέσως μετά, έσπευσε να προσθέσει, με νόημα: «Αν η διαδικασία (ιδιωτικοποίησης) δεν ολοκληρωθεί, η κυβέρνηση έχει εναλλακτικό σχέδιο, το οποίο επεξεργάζεται το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με την Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων».

Στο μεταξύ, η προκάτοχος του επιτρόπου Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζακ Μπαρό την περίοδο 1999-2004, η Λογιόλα Ντε Παλάθιο, θυμήθηκε να απαντήσει με καθυστέρηση ετών σε όσους άφηναν αιχμές σε βάρος της ότι μεθόδευσε την ιδιωτικοποίηση της ΟΑ. Με δηλώσεις της, αφού... επαίνεσε τον εαυτό της και τους συνεργάτες της, στη συνέχεια δήλωσε με.... «κατηγορηματικό» τρόπο: «Δεν επιτρέπω σε κανέναν να σπιλώνει με αθλιότητες την αντικειμενική και διαυγή διαχείριση του φακέλου της ΟΑ κατά τη διάρκεια της θητείας μου». Με τη δήλωση της αυτή, στην ουσία, η κ. Παλάθιο επιβεβαίωσε - για μια ακόμη φορά - πως δε χρωστάει η «Ολυμπιακή» στο Δημόσιο, αλλά το Δημόσιο στην «Ολυμπιακή».

Υπενθυμίζεται ότι η κ. Παλάθιο, απαντώντας σε ερώτηση ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, είχε αναγκαστεί να ομολογήσει εγγράφως ότι αν υπάρχει κάποιο χρέος, αυτό είναι το τεράστιο χρέος που έχει το Ελληνικό Δημόσιο προς την ΟΑ και όχι η ΟΑ προς το Δημόσιο.

Πάντως, με δεδομένη τη δικομματική συναίνεση ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στο ξεπούλημα της ΟΑ, είναι άμεση ανάγκη η ανάληψη αγωνιστικής και αποφασιστικής δράσης από τους ίδιους τους εργαζόμενους στον όμιλο. Για να απαιτήσουν να σταματήσει η διάλυση της εταιρίας και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Ωστόσο, ακόμα πιο επιτακτική ανάγκη είναι η ενιαία πάλη όλων των εργαζομένων κατά των ιδιωτικοποιήσεων που έρχονται και των νέων αντεργατικών μέτρων για το ασφαλιστικό και τα εργασιακά δικαιώματα.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Νέες αυξήσεις στα εισιτήρια από την Τετάρτη

Σε νέα αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων εξωτερικού προχωρούν οι - υπό εκποίηση - «Ολυμπιακές Αερογραμμές» (ΟΑ) από την ερχόμενη Τετάρτη, 28 Σεπτέμβρη 2005. Πρόκειται για τη δεύτερη αύξηση από τον περασμένο Αύγουστο, οπότε είχαν αυξηθεί και οι τιμές των εισιτηρίων εσωτερικού.

Από την εταιρία ανακοινώθηκε ότι προχωρά στην «αναπροσαρμογή της επιβάρυνσης καυσίμου στο δίκτυο εξωτερικού, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης στο κόστος των αεροπορικών καυσίμων».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρίας, ο επίναυλος καυσίμου στα εισιτήρια εξωτερικού αυξάνεται:

  • Κατά 13 ευρώ στις πτήσεις του διηπειρωτικού δικτύου (Νέα Υόρκη, Μόντρεαλ, Τορόντο, Γιοχάνεσμπουργκ). Μετά την αναπροσαρμογή το συνολικό κόστος του τέλους καυσίμου ανέρχεται σε 45 ευρώ ανά σκέλος ταξιδιού.
  • Κατά 4 ευρώ στις πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων εξωτερικού, με συνέπεια το τέλος καυσίμου να ανέρχεται σε 15 ευρώ ανά σκέλος ταξιδιού.

O επίναυλος καυσίμου για τις πτήσεις εσωτερικού παραμένει στα 6 ευρώ ανά πτήση, ενώ από την επιβάρυνση τελών καυσίμου εξαιρούνται τα νήπια έως δύο ετών.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΔΝΤ
Πρόσκληση σε «επενδυτές»

Αναβαθμισμένη «γεωπολιτική θέση» και ρόλο κράτους εξαγωγής κεφαλαίων - επιχειρηματικής διείσδυσης στα Βαλκάνια «διεκδικεί» η κυβέρνηση της ΝΔ

Στα προνόμια και τις απολαβές του μεγάλου κεφαλαίου στην Ελλάδα επικέντρωσε την ομιλία του ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης στο πλαίσιο της επίσκεψής του στις ΗΠΑ για την ετήσια σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Ο υπουργός έκανε λόγο για το «σημαντικό ρόλο» της χώρας στην «ενσωμάτωση» των γειτονικών κρατών στην «παγκόσμια οικονομία», στοχεύοντας στην προσέλκυση κεφαλαίων από «επενδυτές» του εξωτερικού. Πρόκειται για τις ίδιες συνταγές προσέλκυσης «επενδυτών» που ακολούθησε και η προκάτοχη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Κεντρικό μοτίβο είναι η «γεωπολιτική θέση» της χώρας, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί από μεγαλοεπιχειρηματίες για τη διείσδυσή τους στα γειτονικά κράτη, δηλαδή σε σχετικά παρθένες αγορές οι οποίες «υπόσχονται» ακόμα μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους. Ο υπουργός της ΝΔ είπε πως σε λιγότερα από 10 χρόνια οι «άμεσες ελληνικές επενδύσεις στη ΝΑ Ευρώπη ξεπέρασαν τα 10 δισ. δολ.», επισημαίνοντας πως η «Ελλάδα είναι ο υπ' αριθμόν ένα ξένος επενδυτής στην Αλβανία, τη Βουλγαρία, την ΠΓΔΜ και ανάμεσα στους τρεις πρώτους στη Ρουμανία». Ειδική αναφορά έκανε για το ρόλο του ντόπιου τραπεζικού κεφαλαίου στην περιοχή και στην «υποδοχή περισσότερων από 2 εκατ. μεταναστών από βαλκανικές χώρες». Ο κυβερνητικός παράγοντας «διαφήμισε» και τη δέσμη των μέτρων που νομοθέτησε η κυβέρνηση της ΝΔ σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου (φορολογικό, «αναπτυξιακός νόμος», Συμπράξεις δημοσίου - ιδιωτών, αποκρατικοποιήσεις κ.ά.). Ο Γ. Αλογοσκούφης αναφέρθηκε επίσης στις «μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και πολύ καιρό». Είναι φανερό το γεγονός ότι η κυβέρνηση της ΝΔ - όπως και του ΠΑΣΟΚ - διεκδικούν για λογαριασμό του κεφαλαίου αναβαθμισμένο ρόλο ως κράτους εξαγωγής κεφαλαίων με δεσπόζουσα θέση στην περιοχή.

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΚΑΡΤΕΣ
Τοκογλυφία με το «έτσι θέλω»

Τέλος στην «περίοδο χάριτος» δίνουν οι τράπεζες, τσεπώνοντας παραπανίσιους τόκους

Σε συντεταγμένο βηματισμό αύξησης της τοκογλυφίας σε βάρος των δανειοληπτών προχωρούν οι εμπορικές τράπεζες. Σε αυτό το πλαίσιο οι τόκοι των πιστωτικών καρτών αρχίζουν να τρέχουν από την πρώτη κιόλας μέρα αγοράς των εμπορευμάτων και όχι από την ημερομηνία έκδοσης του λογαριασμού, όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα. Με αυτό το τρόπο βάζουν πρόσθετα χαράτσια για διάστημα που μπορεί να φτάσει τις 30 μέρες ή και ακόμα περισσότερο, στο οποίο οι τράπεζες εκδίδουν τους λογαριασμούς.

Πρόκειται για μεθόδους με τις οποίες αυξάνουν τα ήδη τοκογλυφικά επιτόκια των πιστωτικών καρτών - μέχρι και 16% - σε όφελος της κερδοφορίας τους. Η κυβέρνηση και οι λεγόμενες εποπτικές αρχές συνεχίζουν να «σφυρίζουν αδιάφορα» αρκούμενοι σε παροτρύνσεις για τη ...«διαφάνεια των συναλλαγών». Πίσω από αυτό καλύπτονται και οι οι τραπεζίτες οι οποίοι ισχυρίζονται ότι έχουν έγκαιρα προειδοποιήσει την πελατεία τους.

Είναι φανερό το γεγονός ότι η λεγόμενη «άτοκη περίοδος χάριτος» στις πιστωτικές κάρτες είναι πλέον παρελθόν. Και για το λόγο αυτό τα λαϊκά νοικοκυριά θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικά με τη χρήση των πιστωτικών καρτών αλλά και να ελέγχουν τους λογαριασμούς που παραλαμβάνουν. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος τα νοικοκυριά χρωστούν σε πιστωτικές κάρτες πάνω από 8 δισ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ