Αρχισε την Παρασκευή στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση της Σύμβασης
Με το ψευδεπίγραφο των ίσων τάχα ευκαιριών στην Εκπαίδευση επιχειρεί η κυβέρνηση να ενισχύσει την «πολυτυπία» και την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τη Σύμβαση για τη δημιουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜΩΣ) που έφερε την Παρασκευή για συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Τόσο η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, όσο και ο εισηγητής της ΝΔ επαίνεσαν την εκπαίδευση που θα προσφέρεται σε αυτά τα σχολεία κάνοντας λόγο για ενίσχυση της αριστείας και ευκαιρίες στους «άξιους», θυμίζοντας και τον πρωθυπουργό που όταν υπογραφόταν η Σύμβαση είχε μιλήσει για σχολεία για χαρισματικά παιδιά.
Σεβαστή και καλοδεχούμενη χαρακτήρισαν τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας, το πρώτο, να υπάρχει μέριμνα (ποσόστωση) για τους μαθητές των δήμων όπου εδρεύουν τα σχολεία, ο δε δεύτερος η χορηγία να αποτελέσει ανάσα για την αναβάθμιση περισσότερων δομών. Σοβαρές ενστάσεις για πλευρές της Σύμβασης κατέθεσαν τα υπόλοιπα κόμματα, ζητώντας κατά περίπτωση απόσυρσή της ή δηλώνοντας ότι την καταψηφίζουν.
Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, ξεκίνησε την τοποθέτησή του με αναφορές στην Αιτιολογική Εκθεση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση και στα όσα λέει περί κοινωνικής κινητικότητας, επιβράβευσης της αριστείας, ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, για να θέσει το ερώτημα «με τα υπόλοιπα 12.000 περίπου σχολεία της χώρας, αλήθεια τι γίνεται;» και να επισημάνει ότι η απάντηση της εισηγητικής έκθεσης σε αυτό είναι: «...Η διάθεση περισσότερων ανθρώπινων και υλικών πόρων δεν θα συνέβαλλε στην αντιμετώπιση των ζητημάτων»!
«Αφού εγκαταλείψατε κι αφήσατε τα σχολεία να μαραζώνουν, μέσα κι έξω, ειδικά των λαϊκών περιοχών, έρχεστε τώρα και, με την κυβέρνηση σε έναν ρόλο πλασιέ ιδιωτικών εταιρειών, μας παρουσιάζετε τον σωτήρα - ιδιώτη για να κάνει, λέει, κάποια, ελάχιστα, από αυτά τα σχολεία, σύγχρονα και λουξ!», σχολίασε ο Γ. Δελής και επισήμανε ότι «η επιδιωκόμενη (ως πρώτος στόχος αναφέρεται στο νομοσχέδιο) μείωση της ομοιοτυπίας των σχολείων και η αύξηση της πολυτυπίας τους» οδηγούν «κατευθείαν σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, κατηγοριοποιημένα και ταξικά, εντέλει, διαφοροποιημένα σχολεία, στην ταξική κοινωνία που ζούμε! Σε σχολεία για λίγους κι εκλεκτούς, που θα περνάνε πρώτα από το πυκνό κόσκινο των εξετάσεων, κι όχι για τα παιδιά των ευάλωτων περιοχών, όπως διαλαλείτε για να χρυσώσετε το χάπι!
Σε σχολεία με διαφορετική, από τα υπόλοιπα, πηγή χρηματοδότησης, σε σχολεία με δικό τους, ξεχωριστό και διαφορετικό πλαίσιο λειτουργίας από τα υπόλοιπα, με διαφορετικό τρόπο εισαγωγής, διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και διαφορετικό απολυτήριο, σε σχολεία με διαφορετικό ωράριο λειτουργίας και διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς (μέχρι και θερινά μαθήματα προβλέπονται στα "Ωνάσεια"), ακόμα, δε, και με διαφορετικό προβλεπόμενο ανώτερο αριθμό παιδιών μέσα στην τάξη (25 κι όχι 27-29 που ισχύει για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία).
Αλήθεια, όμως, πόσες και πόσες συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σε όλη τη χώρα δεν βασίσατε φέτος σε αυτούς τους αριθμούς των 27 και 28 μαθητών ανά τάξη!
Η διαφοροποίηση, μάλιστα, των "Ωνάσειων Σχολείων" σε σχέση με τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, αφορά ακόμα και στην ίδια τη φύλαξη και την καθαριότητά τους, αφού στη Σύμβαση προβλέπονται μέχρι και εταιρείες security και καθαριότητας.
Η εκτεταμένη αυτή διαφοροποίηση, μάλιστα, θωρακίζεται και ενισχύεται με μια αποκαλυπτική όσο και απαράδεκτη διάταξη του νομοσχεδίου ότι "ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου"».
Οσο για τα παιδιά των λαϊκών γειτονιών, όπου προβλέπεται να λειτουργήσουν τα «Ωνάσεια», είπε ότι «όχι μόνο δεν θα αντιμετωπιστούν οι οικονομικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες που υπάρχουν, όχι μόνο δεν δίνονται έτσι ίσες ευκαιρίες και δεν φτάνουμε στην αξιοκρατία και στην κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο από όλα αυτά που διακηρύσσετε!
Αφού με τις εξετάσεις επιλογής για την εισαγωγή σε αυτά, ένα είδος μικρών Πανελλήνιων Εξετάσεων, δηλαδή, σε επίπεδο μάλιστα Περιφέρειας, Αττικής, δηλαδή, Κεντρικής Μακεδονίας κ.ο.κ, και με τη ζήτηση για το αγαθό της μόρφωσης διαρκώς να αυξάνει τόσο, όσο αυτή η μόρφωση λιγοστεύει στα σχολειά, και με τα φροντιστήρια να τρίβουν τα χέρια τους για την πελατεία τους που μεγαλώνει... Στην ουσία, όπως ακριβώς έγινε και με τα Πρότυπα Σχολεία, όπου ιδρύθηκαν, πρόκειται να πεταχτούν, με κυνικό μάλιστα τρόπο, πολλά παιδιά έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού θα χρειάζονται εξετάσεις, και δεν θα μετράει ο τόπος διαμονής τους!
Αρα, για ποια στήριξη των ευάλωτων περιοχών μάς μιλάτε, όταν οι περισσότεροι μαθητές των περιοχών αυτών θα αποκλειστούν από το σχολείο τους; Μάλιστα, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα πολλές φορές τα παιδιά αυτά να πάνε σε άλλο σχολείο της πόλης τους (όπως π.χ. στο Πέραμα, που θα απομείνουν μόλις 2 Γυμνάσια και 1 ΓΕΛ, απομακρυσμένα μεταξύ τους, για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες)».
Σχολίασε δε χαρακτηριστικά ότι «οι ίσες ευκαιρίες που διαλαλείτε, όταν αφορούν σε ταξικά άνισους ανθρώπους, τις ανισότητες τις αυξάνουν και δεν τις αμβλύνουν! Αλλο, λοιπόν, ίσες ευκαιρίες κι άλλο ίσα δικαιώματα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά!».
Πρόσθεσε δε ότι «όλο αυτό το λεγόμενο Δίκτυο των 22 "Ωνάσειων Σχολείων" λειτουργεί ως πιλότος για την περαιτέρω όσο και απευθείας διείσδυση των ιδιωτικών εταιρειών και των καπιταλιστών ιδιοκτητών τους στην ίδια τη λειτουργία αλλά και στο περιεχόμενο του σχολείου», επισημαίνοντας ότι οι δωρεές αυτών των ιδρυμάτων εκπίπτουν της φορολογίας ως το ποσό του 40% του συνολικού τους εισοδήματος.
Δανειζόμενος τα λόγια μιας δασκάλας, τόνισε ότι «τα σχολεία της γειτονιάς μας ΔΕΝ τα έχτισε κανένας εφοπλιστής. Τα χτίσανε οι φόροι μιας ζωής των εργαζόμενων γονιών μας. Ηταν ανοιχτά για εμάς, για τα παιδιά μας και θα είναι και για τα δισέγγονά μας».
Η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση θα συνεχιστεί τη Δευτέρα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με ακρόαση φορέων, κατ' άρθρο συζήτηση και δεύτερη ανάγνωση.
Ανακοίνωση της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» | Κινητοποιήσεις από μαθητές και γονείς
Αντί να σκύψει η κυβέρνηση και να λύσει τα ζωτικά προβλήματα όλων των σχολείων, επιλέγει να οξύνει τους ταξικούς «κόφτες» για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, θεσμοθετώντας σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων με τη λογική των Πρότυπων, σημειώνει σε ανακοίνωσή της η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ) για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ) και επισημαίνει:
«Η αρνητική εγχώρια και διεθνής πείρα από την εφαρμογή της "πολυτυπίας" των σχολείων είναι αποκαλυπτική:
Ο σκληρός ανταγωνισμός των εξετάσεων για μια από τις λίγες θέσεις στα Πρότυπα Σχολεία (πέρσι οι θέσεις που προσφέρονταν αντιστοιχούσαν μόλις στο 19% των αιτήσεων), ήδη έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη κοστοβόρα φάμπρικα φροντιστηρίων ακόμα και από το Δημοτικό, στην οποία δεν μπορεί να αντεπεξέλθει η μέση λαϊκή οικογένεια, αποτελώντας έτσι προνόμιο λίγων. Στην ίδια λογική θα λειτουργήσουν τα ΔΗΜΩΣ.
Οι ίδιες οι στατιστικές δείχνουν ότι σε χώρες του εξωτερικού (π.χ. Μ. Βρετανία) που έχει προχωρήσει αυτή η πολιτική, στα σχολεία "α' κατηγορίας" τελικά καταλήγουν σχεδόν αποκλειστικά τα παιδιά των πλούσιων και ανώτερου μορφωτικού επιπέδου οικογενειών, ενώ στα "χαμηλότερης κατηγορίας" ως επί το πλείστον τα παιδιά εργατικών και φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται δηλαδή για μια πλήρως ταξική πολιτική που αναπαράγει και εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες που ήδη υπάρχουν.
Σε σχολεία "αριστείας" τύπου Ιτον, τα παιδιά των πλουσίων διδάσκονται σε βάθος, προετοιμάζοντάς τα να στελεχώσουν τα ανώτερα ερευνητικά, οικονομικά, πολιτικά, κρατικά κλιμάκια, ενώ στα σχολεία των λαϊκών στρωμάτων το πρόγραμμα επικεντρώνεται σε επιφανειακές γνώσεις και δεξιότητες για φτηνό εργατικό δυναμικό. Τέτοια διαφοροποιημένα προγράμματα έχουν τα Πρότυπα και θα έχουν και τα ΔΗΜΩΣ.
Αυτήν την πολιτική στον χώρο της Παιδείας έρχονται να στηρίξουν έμπρακτα ιδιωτικοί φορείς όπως το Ιδρυμα Ωνάση, προσβλέποντας βεβαίως σε άμεσα και έμμεσα οφέλη. Γιατί είναι επιλογή τους η στρατηγική του κατηγοριοποιημένου σχολείου, δηλαδή η δημιουργία ενός χάρτη με σχολεία που από τη μία θα ενισχύονται στοχευμένα με κάθε μέσο γιατί θα βγάζουν τα στελέχη της καινοτομίας και έρευνας, της διοίκησης της βιομηχανίας - οικονομίας και του κράτους, και από την άλλη τα υποβαθμισμένα σχολεία για τα περισσότερα παιδιά του λαού, που η ολόπλευρη μόρφωσή τους θεωρείται κόστος και πέρα από τις "δημοσιονομικές αντοχές".
Τα "Ωνάσεια Σχολεία" αποτελούν μία σημαντική τομή για να προχωρήσει αυτή η στρατηγική, πλευρά της οποίας είναι και η συμμετοχή φορέων, όπως το Ιδρυμα Ωνάση, στη διοίκηση σχολείων, μέσα από τη δημιουργία της παντοδύναμης Διοικούσας Επιτροπής ΔΗΜΩΣ που αποφασίζει για τα πάντα. Ανοίγει δηλαδή και η πόρτα για την είσοδο της λογικής του management στη λειτουργία των σχολείων, της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια».
Η ΑΣΕ καλεί εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές να σταθούν απέναντι σε αυτήν την αντιδραστική εξέλιξη και τις ΕΛΜΕ, την ΟΛΜΕ, τους Συλλόγους Γονέων και τους μαθητές να πάρουν αγωνιστικές πρωτοβουλίες ώστε να μην περάσει στην πράξη καμία μετατροπή σχολείου σε «Ωνάσειο», να μην προχωρήσει η ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην Εκπαίδευση.
Αντιδράσεις μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να μετατρέψει σχολεία σε «Ωνάσεια Σχολεία».
Συγκεκριμένα, στο Πέραμα, όπου το ένα από τα τρία Γυμνάσια και το ένα από τα δύο Λύκεια της πόλης θα μετατραπούν σε «Ωνάσεια», οι μαθητές προχώρησαν σε κατάληψη στο 1ο Γυμνάσιο (προβλέπεται να γίνει «Ωνάσειο»), ενώ κατάληψη έγινε και στο 3ο Γυμνάσιο σε αλληλεγγύη προς τους συμμαθητές τους. Παράλληλα, προγραμματίζεται συνάντηση εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών για τον συντονισμό των επόμενων κινήσεών τους.
Στον δήμο Κορδελιού - Ευόσμου, στα 3ο ΓΕΛ και 6ο Γυμνάσιο, που προβλέπεται να μετατραπούν σε «Ωνάσεια», οι μαθητές προχώρησαν σε κατάληψη, αντιδρώντας στον σχεδιασμό που θέλει «να τους διώξει» από τα σχολεία τους. Τη Δευτέρα 27 Γενάρη, στις 8.30 π.μ., προγραμματίζουν πορεία από το σχολικό τους συγκρότημα προς το δημαρχείο Ευόσμου - Κορδελιού, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ενώ την Τετάρτη 29 Γενάρη, στις 6.30 μ.μ., η Ομοσπονδία Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας καλεί σε παράσταση διαμαρτυρίας στο δημαρχείο.
Οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Περάματος σκαρφίστηκαν και κόλλησαν ένα κηδειόχαρτο έξω από το σχολείο τους, για να δείξουν με αυτόν τον τρόπο ότι χάνεται, «κηδεύεται» ένα σχολείο από τη γειτονιά τους, και...
Τα φροντιστήρια ήδη άρχισαν να «τρίβουν τα χέρια τους», αναμένοντας νέους «πελάτες», και διαφημίζουν στις ιστοσελίδες τους ότι θα εντάξουν στα προγράμματά τους «προετοιμασία» για τις εξετάσεις στα Ωνάσεια Σχολεία!
Επιπλέον σχόλια είναι περιττά.