ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 25 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΑΘΗΤΕΣ ΝΥΧΤΕΡΙΝΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Δυναμική διαδήλωση για το δικαίωμα στη μόρφωση

Αγωνιστική απάντηση στην πολιτική που τους στερεί το δικαίωμα στη μόρφωση και τη δουλιά, έδωσαν χτες το βράδυ με μαχητική πορεία στο κέντρο της Αθήνας, οι νυχτερινοί μαθητές του Λεκανοπεδίου.

Στις 8 άρχισαν να συγκεντρώνονται στην πλατεία Κάνιγγος, για να ξεκινήσουν λίγο αργότερα πορεία διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας. Στη συγκέντρωση, που έγινε στην πλατεία Κάνιγγος, συμπαραστάτες στον αγώνα των νυχτερινών μαθητών παραβρέθηκαν εκπρόσωποι από το Εργατικό Κέντρο Αθήνας, εργατικά σωματεία, τη Γραμματεία Νέων της ΓΣΕΕ, από το Συντονιστικό Επαγγελματικών Σωματείων Αθήνας, το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Αθήνας, και ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας. Επίσης παραβρέθηκε ο οργανωτικός γραμματέας της Β' ΕΛΜΕ Αττικής Χρ. Ρουμπάνης.

Τη συμπαράστασή του στον αγώνα των μαθητών εξέφρασε και ο βουλευτής του ΚΚΕ Αποστόλης Τασούλας,ο οποίος τους κάλεσε να αντισταθούν σε αυτήν την ταξική πολιτική που κτυπά τους νυχτερινούς μαθητές με τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους και οι οποίοι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στον εφιάλτη των σπουδών και των εξετάσεων.

Με κύριο αίτημα την κατάργηση του νόμου 2525/97 και του νόμου για τα ΤΕΕ, και φωνάζοντας αγωνιστικά συνθήματα κατά της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης όπως: "Τίποτα, τίποτα δε μας σταματά, τη μόρφωση θα πάρουμε με τον τσαμπουκά", "Σεισμός, σεισμός νυχτερινός θα είναι η απάντηση από δω και εμπρός", οι μαθητές πορεύτηκαν μέσω των οδών Πατησίων και Σταδίου με κατάληξη στο υπουργείο Παιδείας.

Φτάνοντας εκεί, αντήχησε το σύνθημα "Αυτό το υπουργείο δεν είναι της Παιδείας, είναι των ΜΑΤ και της ολιγαρχίας". Αντιπροσωπεία του Συντονιστικού Νυχτερινών Σχολείων, επιδίωξε συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Αν και είχαν ενημερώσει εγκαίρως, δε βρέθηκε κάποιος να τους δεχτεί. Αντίθετα, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία, ούτε λίγο ούτε πολύ, ισχυρίζεται ότι "η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση αναβαθμίζει το εσπερινό λύκειο, αφού δίνεται η δυνατότητα για πρώτη φορά στους αποφοίτους του, να αποκτήσουν ισότιμο και ισοδύναμο Απολυτήριο Ενιαίου Λυκείου που τους εξασφαλίζει ανοιχτή πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ". Αναφέρει ακόμη ότι οι μαθητές των Α' και Β' τάξεων έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν... μαθήματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας κάθε Σάββατο!

ΜΕΤΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΑΡΡΥΘΜΙΑΣ
Πρόγραμμα ιστορικής απαιδείας

(Β' Μέρος)

Η σπουδή της ιστορίας αποτελεί σημαντική πορεία προς την ανθρωπογνωσία και την κοινωνιογνωσία. Γιατί, η ιστορία αφηγείται - και κατά το δυνατό ερμηνεύει - τη δράση ανθρώπων. Και για την κατανόηση κάθε πράξης ατόμων ή ομάδων προκύπτει το ερώτημα: ποια ήταν τα κίνητρά τους, πώς έφτασαν σ' αυτή την απόφαση και πώς έπραξαν αυτά που έπραξαν; Και κάτι βαθύτερο: ποιες αντικειμενικές συνθήκες (π. χ., ανάγκες ζωής, πολιτική καταπίεση, κοινωνικές συγκρούσεις... ) είχαν διαμορφώσει έτσι τη συνείδηση των ανθρώπων, ώστε να αντιλαμβάνονται έτσι τον κόσμο και να κάνουν τέτοιες επιλογές, δηλαδή αυτά που διαβάζουμε ως πράξεις τους; Γιατί η κοινωνική συνείδηση των ατόμων, που καθορίζει τις σκέψεις, τις αποφάσεις και τις πράξεις τους μέσα στην κοινωνία, διαμορφώνεται στα πλαίσια της κοινωνίας ανάλογα με την κοινωνική θέση τους, τις εμπειρίες, τις σχέσεις τους και τις σπουδές που κάνουν πάνω στην κοινωνική συμπεριφορά των άλλων, σύγχρονων ή προγενέστερων. Με το νόημα αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία η ιστορική παιδεία, για τον πρόσθετο λόγο ότι επιτρέπει νηφάλια σπουδή της ανθρωπογνωσίας και κοινωνιογνωσίας με κάποια χρονική απόσταση που παραμερίζει τα πάθη του σήμερα.

Για να δώσει τέτοιο ευεργετικό αποτέλεσμα στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνείδησης των νέων η ιστορική παιδεία, είναι σκόπιμο να τηρούνται κάποιες αρχές:

- Να διδάσκεται και η κοινωνική ιστορία.

- Να αναζητούνται τα αίτια των γεγονότων και γενικότερα οι παράγοντες της ιστορικής ζωής, πρώτα πρώτα οι ανάγκες του ανθρώπου που καθορίζουν τη σκέψη (1) και τη δράση του.

- Να επιλέγονται κεφάλαια πλούσια σε κοινωνική δράση, γιατί η ιστορική ύλη είναι απέραντη και ο σχολικός χρόνος περιορισμένος.

- Να γίνεται σπουδή των γεγονότων ή εξελίξεων σε βάθος, ώστε η μάθηση να προχωρεί πέρα από τα κύρια ονόματα, στα ουσιαστικά κίνητρα της ατομικής δράσης και αίτια της συνολικής εξέλιξης των γεγονότων, της ιστορικής ζωής. Με τέτοιες προϋποθέσεις διδασκαλίας μπορεί η ιστορική παιδεία να συμβάλλει στην αφύπνιση, στον προβληματισμό, στη διαμόρφωση της ιστορικής και πολιτικής (2) συνείδησης του νέου ανθρώπου, που αποτελεί συστατικό στοιχείο για την προσωπικότητα του ενεργού πολίτη. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι αυτή η πολιτική αφύπνιση και ωρίμανση συντελείται με τη συμμετοχή στη σύγχρονη ζωή, αλλά και προγυμνάζεται και διαμορφώνεται η πολιτική συνείδηση με τη σπουδή της ιστορίας της εποχής μας, του αιώνα μας. Και όσο γνωρίζω, σε όλες τις χώρες τα παιδιά στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου διδάσκονται κατά το δυνατόν αναλυτικά (και σε βάθος) την ιστορία από το 1870 - '80 μέχρι σήμερα: αποικιοκρατία - Β Παγκόσμιο Πόλεμο - μεσοπόλεμο (1919 - 39) - Β Παγκόσμιο Πόλεμο - μεταπολεμική πορεία της ανθρωπότητας. Και κάπως έτσι είχαμε προγραμματίσει και εμείς τις τελευταίες δεκαετίες. Αλλά η εκσυγχρονιστική "μεταρρύθμιση" προωθεί σήμερα τούτο το πρόγραμμα:

Στη Β Λυκείου θα διδάσκεται η περίοδος από τον 4ο αιώνα μ. Χ. έως... το 1815!

Στη Γ Λυκείου, από 1815... έως 1990!

Προβλέψιμες συνέπειες:

α. Ο, τι διδάσκεται θα παίρνει κατ' ανάγκην τηλεγραφική μορφή, διδασκαλία επιφανειακή.

β. Στη Γ Λυκείου η διδασκαλία θα φτάνει το πολύ έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Τα παιδιά δε θα παίρνουν γεύση από Μεσοπόλεμο (1919 - '39), ούτε από το Β Παγκόσμιο Πόλεμο (1939 - '45), ούτε από Εθνική Αντίσταση (3), ούτε από το μεταπολεμικό κόσμο μας.

γ. Εύλογα θα είναι πάντα μειωμένο το ενδιαφέρον τους, και

δ. Μένει η εύλογη απορία: πώς και πότε θα δοθεί στους νέους η δυνατότητα να γνωρίσουν τα πολιτικά προβλήματα του καιρού μας, που οι ρίζες τους είναι στο χτες; Είναι μήπως χρήσιμο για την κοινωνία να βγαίνουν οι νέοι απολίτικοι ή με πολιτική μυωπία;

Σήμερα θέτουμε το πρόβλημα. Θα συνεχίσουμε τη διερεύνησή του παρουσιάζοντας κάποια σχολικά βιβλία ιστορίας και κοινωνικών επιστημών με άλλο άρθρο. Τα συμπεράσματα δικά σας. (Για την ώρα θυμίζουμε το άρθρο που προηγήθηκε και δημοσιεύτηκε στις 18/11/1998: "Μέτρα εκπαιδευτικής αρρυθμίας".

Φ. Κ. ΒΩΡΟΣ

Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σημειώσεις:

1. Στην ιεραρχία των ανθρώπινων αναγκών την πρώτη θέση έχει το ψωμί. Οποιοι έχουν αμφιβολία - ειδικά όσοι θρησκεύονται - θυμούνται τι ζητούν πρωί πρωί από το Θεό τους; "τον άρτο τον επιούσιο" (= ψωμί σήμερα για αύριο)!

2. Με τον όρο συνείδηση δηλώνουμε γενικά την ικανότητα του ανθρώπινου νου: να συγκεντρώνει ειδήσεις (συν - είδηση), να τις ερμηνεύει, να τις επεξεργάζεται, να συγκινείται, να αξιολογεί, να στοχάζεται και αποφασίζει, να διευθύνει τη δράση του προς σκοπούς που επιλέγει. Ανάλογα με το πεδίο αναφοράς επιμερίζουμε την ενιαία συνείδηση σε: πολιτική, κοινωνική, εκπαιδευτική και άλλες μορφές.

3. Ειδικά αυτή την αδυναμία του προγράμματος τη θέσαμε υπόψη του υφυπουργού Παιδείας δημόσια, σε εκδήλωση που οργάνωσαν οι Αντιστασιακοί στις 17/3/1998 (στην αίθουσα "Παλλάς") με θέμα - αίτημα: τη θέση της Εθνικής Αντίστασης στη σχολική ιστορική παιδεία. Νομίζω ότι το πρόβλημα το κατάλαβε. Ποια λύση υιοθέτησε;

"ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΖΩΓΡΑΦΟΥ"
Αγωνιστικές πρωτοβουλίες

Τη συμπαράστασή της στον αγώνα των γονέων, δασκάλων, καθηγητών και μαθητών ενάντια στην κυβερνητική επιδίωξη σύμπτυξης των σχολικών τάξεων, εκφράζει με ανακοίνωσή της η "Δημοτική Πρωτοβουλία Ζωγράφου" και καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο "να υπερνικήσει τη μακάρια γαλήνη του και να υποστηρίξει τα αιτήματα" για: α) Σχολικές τάξεις των 12 - 18 μαθητών στο Δημοτικό και 20 - 25 στο Γυμνάσιο - Λύκειο. β) Μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών από την επετηρίδα. γ) Να ακυρωθεί η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων με ταυτόχρονο πρόγραμμα αναβάθμισής του και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. δ) Μεθοδική και προγραμματισμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών - οικονομική και επαγγελματική τους αναβάθμιση.

"Στοιχειώδεις παιδαγωγικές και μορφωτικές απαιτήσεις στη σύγχρονη εποχή θεμελιώνουν το σωστό και το επείγον των αιτημάτων", επισημαίνει η παράταξη και καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο "να μην συναινέσει σε κυβερνητικές μεθοδεύσεις στο ρυθμό της ΟΝΕ, για μετακύλιση του οικονομικού κόστους στις πλάτες των γονέων και των λαϊκών οικογενειών". Σε ό,τι αφορά δε ειδικά τις συμπτύξεις, η "Δημοτική Πρωτοβουλία Ζωγράφου" επισημαίνει ότι "η δημιουργία τμημάτων 25 - 30 μαθητών για το Δημοτικό και 30 - 35 μαθητών για το Γυμνάσιο- Λύκειο, είναι το αποτέλεσμα της κυβερνητικής πολιτικής για μείωση ουσιαστικά των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού και της άρνησής της να προχωρήσει σε μαζικούς διορισμούς δασκάλων - καθηγητών - νηπιαγωγών από την επετηρίδα".

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ "ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ"
Καλεί τους δασκάλους σε αγώνα

Σε αγωνιστικές δυναμικές κινητοποιήσεις για το επόμενο διάστημα, ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης και το νόμο 2525/97, το νέο "έκτρωμα" του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα και τον αντιλαϊκό προϋπολογισμό για το 1999, που κατέθεσε η κυβέρνηση, καλεί τους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου "Ελλη Αλεξίου".

Με ψήφισμα της γενικής συνέλευσης, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών αποφάσισε και προτείνει προς το ΔΣ της ΔΟΕ να γίνουν Γενικές Συνελεύσεις των Διδασκαλικών Συλλόγων σε όλη τη χώρα αμέσως μετά τα Χριστούγεννα, με πρόταση για απεργιακές κινητοποιήσεις με τα χαρακτηριστικά της κλιμάκωσης, της συνέχειας και της προοπτικής, καθώς και Ολομέλεια Προέδρων τέλος Γενάρη, με κοινό συντονισμό δράσης με όλους τους εκπαιδευτικούς φορείς.

Τους καλεί επίσης να συντονίσουν τη δράση τους, με εργαζόμενους και μαζικούς φορείς, ενάντια στο "πιο φορομπηχτικό - αντιλαϊκό - αντικοινωνικό προϋπολογισμό για το 1999 που έχει καταθέσει η κυβέρνηση τα τελευταία χρόνια" και ο οποίος όπως επισημαίνει "κινείται πιστά στο δρόμο που χαράζει η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι πολυεθνικές".

Εκδήλωση στη Σταυρούπολη

Με αφορμή τους αγώνες των μαθητών, το Παράρτημα του Συνδικάτου Οικοδόμων Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης καλεί τους ενδιαφερόμενους φορείς, γονείς, καθηγητές, μαθητές και εργαζόμενους να πάρουν μέρος στην εκδήλωση που θα πραγματοποιήσει το Παράρτημα στις 6.30 το απόγευμα της Πέμπτης. Ομιλητής της συζήτησης, που θα γίνει στα γραφεία του Παραρτήματος, στην Ολύμπου 4 στη Σταυρούπολη, είναι ο Χρήστος Τερζόπουλος,μέλος του ΔΣ των οικοδόμων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ