ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Αυγούστου 2009
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
«Τώρα, όσα δεν κάναμε την προηγούμενη 30ετία»!

Πακέτο με «διαρθρωτικές αλλαγές» και παζάρια με την Κομισιόν για το καθεστώς «επιτήρησης»

Τη ραγδαία επιτάχυνση των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων που αξιώνουν Κομισιόν, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ και άλλα κέντρα της πλουτοκρατίας «υπόσχεται» σε αυτή τη φάση η κυβέρνηση ετοιμάζοντας το έδαφος για τα περαιτέρω.

Αποκαλυπτικός από την άποψη αυτή ήταν χτες ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαθανασίου, δηλώνοντας σε ραδιοφωνικό σταθμό πως «πρέπει να κάνουμε τώρα, τα επόμενα ένα με δύο χρόνια, όσα δεν κάναμε τα προηγούμενα τριάντα» (!). Είναι απόλυτα φανερό ότι έχουν ετοιμάσει τα χειρότερα για τα λαϊκά στρώματα αξιοποιώντας σε όφελος του κεφαλαίου τα «ελλείμματα» και τα άλλα αποτελέσματα της εφαρμοζόμενης πολιτικής από τις κυβερνήσεις του δικομματισμού. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό παράγοντα, «πρέπει να προχωρήσουμε γρήγορα», ισχυριζόμενος ότι «σε αυτό το στοίχημα δε χωρούν ούτε κομματικά κριτήρια, ούτε λαϊκισμοί και ανευθυνότητες».

Εκ των ων ουκ άνευ για την ΕΕ είναι η λήψη νέων διαρθρωτικών μέτρων «μόνιμου χαρακτήρα και απόδοσης». Με βάση αυτό και με δεδομένη την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει με αποφασιστικό βηματισμό, ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε κάποια μορφής παζάρια με τη Κομισιόν και τα άλλα κοιναγορίτικα όργανα. Παζάρια που όμως δεν αφορούν την ουσία, αλλά τις τυπικές διαδικασίες που προβλέπονται από την ΕΕ σε ό,τι αφορά τη χρονική διάρκεια που θα έχει το καθεστώς επιτήρησης. Ο Γ. Παπαθανασίου δήλωσε ότι για «να μπορέσεις να ζητήσεις παράταση, πρέπει να κάνεις ό,τι απαιτείται», προσθέτοντας «αν κάνεις ό,τι απαιτείται, και λόγω της κρίσης δεν πετύχεις τους στόχους σου, δεν υπάρχει κάποιος παράλογος που θα πει όχι». Στο πλαίσιο της στοχευμένης αντιλαϊκής πολιτικής επανέλαβε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξει έκτακτη εισφορά ή φορολογία στις επιχειρήσεις». Πρόσχημα για την αντιλαϊκή επίθεση και για το βάθεμα των «αναδιαρθρώσεων» είναι η καπιταλιστική κρίση, που σύμφωνα με τον υπουργό βρίσκεται στο μέσον της χρονικής της διάρκειας και ακόμη πως «δεν μπορεί κανείς να προεξοφλήσει πώς θα εξελιχθεί η κρίση» προκειμένου να εκτιμήσει το ύψος των φορολογικών εσόδων του κράτους. Υποστηρίζοντας τα πεπραγμένα της κυβέρνησης έκανε λόγο για τις κάθε είδους κρατικές ενισχύσεις σε μεγαλοεπιχειρηματίες, όπως το ειδικά πακέτα για τον τουρισμό, τις εξαγωγές και ακόμη για το πακέτο προς το τραπεζικό κεφάλαιο.


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Κρατικές εγγυήσεις σε μεγαλοεπιχειρηματίες

Υπουργικές αποφάσεις για τα τραπεζικά δάνεια με πρόσχημα την κρίση

Κάτω από την ομπρέλα προστασίας του κράτους βάζει η κυβέρνηση κάθε είδους μεγαλοεπιχειρηματίες, αξιοποιώντας για λογαριασμό τους τα κρισιακά φαινόμενα και τις αναταράξεις στην καπιταλιστική οικονομία. Σε αυτό το πλαίσιο η πολιτική στήριξης δεν εστιάζεται μόνο στους τραπεζίτες αλλά και στις άλλες μερίδες της πλουτοκρατίας.

Με χτεσινές υπουργικές αποφάσεις από το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών δίνεται πληθώρα κρατικών εγγυήσεων για δάνεια που θα συνάψουν οι επιχειρηματίες με τις τράπεζες. Είναι απόλυτα φανερό το γεγονός ότι από τη διαδικασία θα έχουν σημαντικά οφέλη και οι τραπεζίτες, που με το αζημίωτο και χωρίς κανένα κίνδυνο θα «σπρώξουν» την πραμάτεια τους με τη μορφή νέου δανεισμού. Σε περίπτωση αδυναμίας των επιχειρηματιών να αποπληρώσουν τις δόσεις θα αναλάβει δράση πληρώνοντας για λογαριασμό τους με ζεστό χρήμα από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις :

  • Παρέχονται κρατικές εγγυήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ πάνω σε τραπεζικά δάνεια «επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρηματοπιστωτικής κρίσης». Δικαιούχοι είναι οι «επιχειρήσεις όλων των εταιρικών μορφών που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας». Είναι απόλυτα φανερό το γεγονός ότι αυτοαπασχολούμενοι και μικροί ΕΒΕ τίποτα απολύτως δεν έχουν να περιμένουν από τις κρατικές εγγυήσεις. Οι τράπεζες θα χορηγήσουν τα δάνεια με βάση συγκεκριμένη αξιολόγηση για τις δυνατότητες και την ανταγωνιστικότητα των πελατών τους. Μάλιστα, το ύψος του δανείου είναι «συνάρτηση των οικονομικών μεγεθών της επιχείρησης» όπως και του «ετήσιου μισθολογικού κόστους», δηλαδή οι ισχυρές επιχειρήσεις με πολλούς εργαζόμενους ακόμη και με ελαστική σχέση εργασίας...
  • Αντίστοιχες ρυθμίσεις προβλέπονται για τραπεζικά δάνεια επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε μια σειρά από νομούς της χώρας (κυρίως στη Β. Ελλάδα). Πρόκειται για παροχές εγγυήσεων του δημοσίου προς τις τράπεζες για τη ρύθμιση υφιστάμενων οφειλών. Οι επιχειρηματικοί κλάδοι που εντάσσονται είναι: βιομηχανίες, βιοτεχνίες, μεταλλευτικές επιχειρήσεις, κτηνοτροφικές βιομηχανικού τύπου, και ξενοδοχεία. Αυτοί που θα καρπωθούν κρατικό χρήμα και προστασία είναι και πάλι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι.
  • Κρατικές εγγυήσεις προβλέπονται και για τραπεζικά δάνεια επιχειρήσεων που επλήγησαν «κατά τη διάρκεια των επεισοδίων» το Δεκέμβρη του 2008 και κατά τη διάρκεια «μεταγενέστερων επεισοδίων» μέχρι 20 Απρίλη 2009.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΒΙΟΤΕΧΝΕΣ
Κυριαρχούν οι επιταγές στις συναλλαγές

Οι μισές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα με ακάλυπτες επιταγές, οι οποίες φαίνεται να έχουν τριπλασιαστεί φέτος σε σχέση με το 2008. Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησε για λογαριασμό της ΓΣΕΒΕΕ η εταιρεία ερευνών MARC σε δείγμα 831 επιχειρήσεων από 8 έως 14 Ιούλη. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας:

  • Δύο στις τρεις επιχειρήσεις δήλωσαν ότι πραγματοποιούν συναλλαγές με επιταγές. Τη μεγαλύτερη χρήση κάνουν οι επιχειρήσεις μεταποίησης σε ποσοστό 78%, οι μεγάλες ΑΕ και ΕΠΕ σε ποσοστό 87,7%, επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 6 άτομα σε ποσοστό 84,4% και αυτές με τζίρο πάνω από 100.000 ευρώ σε ποσοστό 76,4%.
  • Οι μισές περίπου επιχειρήσεις που πραγματοποιούν συναλλαγές μέσω επιταγών, 47,2%, καλύπτουν έτσι πάνω από το 50% των συναλλαγών τους. Στο εμπόριο και τη μεταποίηση πραγματοποιούν το 65% και το 67% των συναλλαγών τους αντίστοιχα, ενώ όσο μεγαλύτερη είναι η επιχείρηση αναλόγως αυξάνεται και το ποσοστό των συναλλαγών που πραγματοποιεί μέσω επιταγών.
  • Οσον αφορά στη μεταχρονολόγηση των επιταγών, το 55,5% των επιχειρήσεων απάντησε πως κυμαίνεται από 2 έως 5 μήνες, ενώ το 30% των επιχειρήσεων από 6 μήνες και πάνω. Για το 14,4% των επιχειρήσεων δεν ήταν δυνατό να σταθμιστεί το μέσο διάστημα της μεταχρονολόγησης καθώς διέθεταν επιταγές διαφόρων διαστημάτων. Οι επιχειρήσεις για τις οποίες η μεταχρονολόγηση των επιταγών υπερβαίνει τους 6 μήνες είναι μεταποιητικές, σε ποσοστό 49%.
  • Οσον αφορά στην εξέλιξη των ακάλυπτων επιταγών, το 22% απάντησε πως έχει αυξηθεί, το 28,6% ότι παραμένει σταθερό, το 2,4% ότι έχει μειωθεί, ενώ ένα ποσοστό 47% δεν απάντησε, πράγμα το οποίο οδηγεί τους συντάκτες της έρευνας στο συμπέρασμα ότι μεγάλο μέρος των επιχειρηματιών δε γνωρίζουν ακόμα εάν θα είναι ακάλυπτες ή όχι. Από τις επιχειρήσεις της μεταποίησης το 35% απάντησε ότι το ποσοστό των ακάλυπτων έχει αυξηθεί και το 27% ότι παρέμεινε σταθερό.
  • Στην ερώτηση εάν υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς επιχειρήσεων να τεθεί ένα χρονικό όριο στην εξόφληση των επιταγών το 57% ζήτησε να τεθεί όριο από 2 μέχρι 4 μήνες και το 13% να επεκταθεί το όριο αυτό στους 6 μήνες, ενώ το 15,5% των επιχειρήσεων δεν ενδιαφέρεται να αλλάξει το ισχύον καθεστώς.

Τα συμπεράσματα της έρευνας έθεσε υπόψη του υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Βλάχου το προεδρείο της Συνομοσπονδίας σε προχτεσινή της συνάντηση μαζί του. Το προεδρείο ζήτησε να αλλάξει το καθεστώς που διέπει τις μεταχρονολογημένες επιταγές. Ακόμη, ζήτησε να αλλάξει ο νόμος για την ίδρυση και λειτουργία πολυκαταστημάτων, να μην αλλάξει ο νόμος για τις εκπτώσεις και τις προσφορές. Οσον αφορά στο θέμα της αργίας της Κυριακής, αξιοσημείωτο είναι ότι την ώρα που η κυβέρνηση έχει εκφράσει ξεκάθαρα την πρόθεσή της να την καταργήσει, το προεδρείο της ΓΣΕΒΕΕ εξάντλησε τη ...διεκδικητική της στάση ζητώντας από το υπουργείο Ανάπτυξης να «εκφράσει σταθερή θέση»!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ