ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΣΟ ΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗΝ ΑΕΠ ΕΛΛΑΔΑΣ - ΕΕ
Σταθερά στην τελευταία θέση η Ελλάδα

Παρά το γεγονός ότι το 1996 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ στην Ελλάδα ήταν μια μονάδα πάνω από το μέσο όρο αύξησής του στην ΕΕ, η Ελλάδα είχε το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ

Μικρότερος από πέρσι και πρόπερσι ήταν το 1996 ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος των 15 χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT, η αύξηση του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά 1,6% το 1996 - έναντι 2,5% το 1995 και 2,9% το 1994 - αποδίδεται στην αύξηση των κοινοτικών εξαγωγών και της ιδιωτικής κατανάλωσης.

Αν και στην Ελλάδα, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ (2,6%) ήταν μία μονάδα πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ των "15", αυτό δεν αλλάζει τη σειρά της χώρας στον κατάλογο των πλούσιων και φτωχών της ΕΕ. Με βάση το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Κοινότητας σε "σταθερές αγοραστικής δύναμης", η Ελλάδα παραμένει στην τελευταία (δηλαδή τη 15η) θέση, που σημαίνει ότι οι Ελληνες (πλούσιοι και φτωχοί) έχουν τη μικρότερη μέση κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη σε σχέση με τους κατοίκους των υπόλοιπων χωρών - μελών της ΕΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT, μεταξύ των χωρών - μελών την υψηλότερη άνοδο του ΑΕΠ εμφανίζει η Ιρλανδία (8,4%), το Λουξεμβούργο (3,6%) και η Φινλανδία (3,3%). Η Ελλάδα εμφανίζει για το 1996 μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 2,6% (σε όγκο) και συγκαταλέγεται μεταξύ των τεσσάρων από τις 15 κοινοτικές χώρες που εμφάνισαν το 1996 ΑΕΠ ανώτερο εκείνου που πραγματοποίησαν το 1995. Οι χώρες αυτές, πλην της Ελλάδας, είναι η Πορτογαλία, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία. Ομως, παρά τον ταχύτερο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ το 1996, αν υπολογίσουμε το κατά κεφαλήν ΑΕΠ εκφρασμένο σε "σταθερές αγοραστικής δύναμης" η Ελλάδα έρχεται τελευταία, πίσω ακόμη και από την Πορτογαλία.Ετσι, το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα - που το 1996 ήταν μόλις 66,1 μονάδες αγοραστικής δύναμης - υπολείπεται κατά 33,9 μονάδες του μέσου κατά κεφαλήν ΑΕΠ (100 μονάδες αγοραστικής δύναμης) για τις 15 χώρες - μέλη της ΕΕ!

Ενδεικτικός, για όλα τα παραπάνω, είναι και ο σχετικός πίνακας με τα στοιχεία της EUROSTAT, που δείχνει τον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (καθώς και στις ΗΠΑ - Ιαπωνία).

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Τακτική - "εμπαιγμός" για την αύξηση των εσόδων

Στα "μικρά ψάρια" επικεντρώνει το βάρος της η κυβέρνησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής - χτες επέβαλε λουκέτο σε 4 ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων - ενώ αφήνει στο απυρόβλητο τους μεγαλοφοροφυγάδες

Απροκάλυπτο εμπαιγμό της κοινής γνώμης και των φορολογούμενων αποτελεί η στάση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, η οποία από τη μια προβαίνει σε πομπώδεις δηλώσεις για έλεγχο και είσπραξη χρεών από τους μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου, από την άλλη, ωστόσο, βάζει "λουκέτα" και δίνει στη δημοσιότητα ονόματα μικροκαταστημάτων (ταβέρνες, αναψυκτήρια κλπ. ), επειδή διέπραξαν φορολογικές παραβάσεις. Νέο "επεισόδιο" αυτού του "σίριαλ", που αποτελεί πάγια τακτική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών το τελευταίο διάστημα, είχαμε χτες, όταν δόθηκαν στη δημοσιότητα τα ονόματα τεσσάρων μικρών επιχειρήσεων, για τις οποίες αποφασίστηκε το μέτρο αναστολής λειτουργίας τους για μερικές ημέρες, επειδή διέπραξαν φορολογικές παραβάσεις.

Η απόφαση προβλέπει την αναστολή λειτουργίας από 4 έως και 8 μέρες σε μια ταβέρνα στο Ηράκλειο Κρήτης, ένα αναψυκτήριο στην Καβάλα, ένα καφέ - μπαρ στην Ξάνθη και ένα ανθοπωλείο στη Λιβαδειά! Πρόκειται αν μη τι άλλο για τακτική που ξεπερνά κάθε όριο χλευασμού και κυνισμού απέναντι στα ευρύτερα λαϊκά στρώματα που πλήττονται από το ισχύον φορολογικό σύστημα, τη στιγμή που επανειλημμένα, τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός Οικονομικών καλούν δήθεν και δημοσίως τις εφορίες να στρέψουν την προσοχή τους στα... "μεγάλα ψάρια".

Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγεί, επίσης, μια σειρά κινήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών που - σύμφωνα με πληροφορίες - σχετίζονται με την αύξηση του ρυθμού είσπραξης εσόδων και των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο, όπως:

  • μετά από σχετική μελέτη που πραγματοποίησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, τίθενται μηνιαίοι στόχοι αύξησης εσόδων σε 165 συνολικά εφορίες της χώρας, σε ποσοστά που κυμαίνονται από 8% μέχρι και 20% (ανάλογα με την εφορία). Η ποσοστικοποίηση των στόχων έγινε με βάση την πορεία που σημειώθηκε στο πρώτο πεντάμηνο του 1997, καθώς και τον αριθμό των φορολογούμενων και επιχειρήσεων που έχει στην αρμοδιότητά της η κάθε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (ΔΟΥ). Ο έλεγχος για την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το δεύτερο εξάμηνο του 1997, ενώ οι ίδιοι στόχοι αναμένεται να ισχύσουν και για το 1998. Στα πλαίσια αυτά θα μπουν σε διαδικασία ασφυκτικού ελέγχου οι προϊστάμενοι των ΔΟΥ, οι οποίοι από δω και στο εξής θα πρέπει να παίρνουν μέτρα είσπραξης εσόδων και στη συνέχεια να λογοδοτούν στην πολιτική ηγεσία (κάτω από την απειλή της αντικατάστασής τους) σε περίπτωση μη επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί.
  • η εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών, με την οποία καλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την είσπραξη των εσόδων που προέρχονται από ανείσπρακτα και ληξιπρόθεσμα χρέη του δημοσίου που έχουν βεβαιωθεί.Με την εγκύκλιο, συνιστάται στους προϊσταμένους των ΔΟΥ να χρησιμοποιήσουν, για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κάθε πρόσφορο μέσο επαφής με τους φορολογούμενους οφειλέτες (προσωπική επιστολή, τηλεφωνική επαφή, προσωπική πρόσκληση). Για τον ίδιο λόγο ο προϊστάμενος κάθε ΔΟΥ ορίζει άμεσα συγκεκριμένο υπάλληλο υπεύθυνο για την είσπραξη. Επίσης για την παρακολούθηση των εσόδων αυτών καλούνται όλες οι ΔΟΥ να αποστείλουν εντός 30 ημερών αναλυτικούς πίνακες που θα περιλαμβάνουν τα χρέη οργανισμών και επιχειρήσεων του δημοσίου τομέα (ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, επιχειρήσεις υπό τον έλεγχο του ΟΑΕ, επιχειρήσεις κρατικών τραπεζών, ΝΠΔΔ κλπ.) και χωριστά τα χρέη του ιδιωτικού τομέα. Για την κατηγορία των χρεών του ιδιωτικού τομέα οι καταχωρήσεις θα γίνονται για οφειλέτες που οφείλουν βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή πάνω από 5 εκατομ. δρχ.

Β. Μπ.

ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Εκπτώσεις και στα δάνεια

Διαφορική πολιτική επιτοκίων ανάλογα με το πόσο "καλός" είναι ο κάθε πελάτης, ανακοίνωσε επίσημα η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας. Στην ουσία, η Τράπεζα επιδιώκει με αυτό τον τρόπο να προσελκύσει το τμήμα εκείνο των πελατών που διαθέτει παχιά πορτοφόλια, καθώς οι μειώσεις των επιτοκίων δανεισμού θα είναι ανάλογες είτε με τα ποσά που διακινεί στην Τράπεζα ο κάθε πελάτης, είτε ανάλογες με την οικονομική του επιφάνεια. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκαν οι εξής εκπτώσεις:

  • Στον τομέα της καταναλωτικής πίστης και στους πελάτες που είναι κάτοχοι των πιστωτικών καρτών της ΕΤΕ, έκπτωση τριών μονάδων εφόσον για διάστημα ενός εξαμήνου είναι ενήμεροι, πραγματοποίησαν τζίρο άνω του 50% του πιστωτικού ορίου που είχαν στην αρχή του εξαμήνου και εξοφλούν τις δόσεις τους με χρέωση του λογαριασμού του καταθέσεων. Στους δανειολήπτες καταναλωτικών και προσωπικών δανείων δυο μονάδες έκπτωση, που θα αποδίδεται ανά εξάμηνο εφόσον είναι ενήμεροι σε όλη τη διάρκεια του εξαμήνου και εξοφλούν αυτόματα μέσω λογαριασμού καταθέσεων. Παρέχεται τέλος επιπλέον έκπτωση 50% στα έξοδα τήρησης λογαριασμού, εφόσον γίνεται αυτόματη εξόφληση του δανείου από λογαριασμό καταθέσεων της ΕΤΕ.
  • Στον τομέα της επιχειρηματικής πίστης και για τα δάνεια κεφαλαίων κίνησης, μια εκατοστιαία μονάδα για τις ενήμερες επί ένα χρόνο επιχειρήσεις. Πρόσθετο μπόνους μισής μονάδας για τους πελάτες που, πέραν της ενημερότητας, αντλούν το 35% τουλάχιστο του τραπεζικού τους δανεισμού σε ετήσια βάση από την Εθνική Τράπεζα. Επιπλέον μείωση μισής μονάδας για επιχειρήσεις που πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις και η γενικότερη αποδοτικότητά τους σε ετήσια βάση από προμήθειες και λοιπά έσοδα, είναι μεγαλύτερη του 2% του μέσου όρου των κεφαλαίων της συνολικής χρηματοδότησής τους από την ΕΤΕ. Μετά τις μειώσεις, και σε κάθε περίπτωση, το ελάχιστο επιτόκιο δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από 13%.
Ρεζίλι...

Με την "αυστηρότητα" που τη διακρίνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή, δηλαδή την τουριστική περίοδο, αλλά με... ενισχυμένα πρωτοποριακά μέτρα θα αντιμετωπίσει και πάλι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης την κερδοσκοπία και την παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών. Φέτος, μάλιστα, δηλώνει αποφασισμένη να "βάλει οριστικά τέλος" σε τέτοια φαινόμενα που "εκθέτουν διεθνώς τη χώρα" (διότι περί αυτού πρόκειται: ποιος νοιάζεται εάν όλο το χρόνο καταληστεύονται οι Ελληνες εργαζόμενοι με χίλιους δυο τρόπους και οργιάζει η κερδοσκοπία; Το θέμα είναι να μη γινόμαστε και διεθνώς ρεζίλι!)

Μεταξύ, λοιπόν των "μέτρων" που λαμβάνονται φέτος, εκτός από τους "αυστηρούς" ελέγχους... καταγραφής της κερδοσκοπίας, εντάσσεται και το περίφημο "δελτίο παραπόνων", όπου οι καταναλωτές κατά τη "self service" μέθοδο θα... αυτοεξυπηρετούνται ταχυδρομώντας τα παράπονά τους στις αρμόδιες αρχές, καθώς και οι ενδεικτικές τιμές που υποτίθεται ότι θα πρέπει να αναγράφουν οι εταιρίες εμφιάλωσης στις συσκευασίες νερών και αναψυκτικών, έτσι για να ξέρουν οι τουρίστες το μέγεθος της ληστείας!

Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, το Δημόσιο θα επιδοτήσει με 3,5 δισ. δρχ. 10.000 επιχειρήσεις εστίασης για να "εκσυγχρονίσουν" τους χώρους υγιεινής. Αν μη τι άλλο, στην Ευρώπη ανήκουμε, οφείλουμε να έχουμε και... τουαλέτες της προκοπής!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ