Παρά το γεγονός ότι το 1996 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ στην Ελλάδα ήταν μια μονάδα πάνω από το μέσο όρο αύξησής του στην ΕΕ, η Ελλάδα είχε το χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ
Μικρότερος από πέρσι και πρόπερσι ήταν το 1996 ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος των 15 χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT, η αύξηση του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης κατά 1,6% το 1996 - έναντι 2,5% το 1995 και 2,9% το 1994 - αποδίδεται στην αύξηση των κοινοτικών εξαγωγών και της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Αν και στην Ελλάδα, ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ (2,6%) ήταν μία μονάδα πάνω από το μέσο όρο της ΕΕ των "15", αυτό δεν αλλάζει τη σειρά της χώρας στον κατάλογο των πλούσιων και φτωχών της ΕΕ. Με βάση το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Κοινότητας σε "σταθερές αγοραστικής δύναμης", η Ελλάδα παραμένει στην τελευταία (δηλαδή τη 15η) θέση, που σημαίνει ότι οι Ελληνες (πλούσιοι και φτωχοί) έχουν τη μικρότερη μέση κατά κεφαλήν αγοραστική δύναμη σε σχέση με τους κατοίκους των υπόλοιπων χωρών - μελών της ΕΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της EUROSTAT, μεταξύ των χωρών - μελών την υψηλότερη άνοδο του ΑΕΠ εμφανίζει η Ιρλανδία (8,4%), το Λουξεμβούργο (3,6%) και η Φινλανδία (3,3%). Η Ελλάδα εμφανίζει για το 1996 μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα αύξηση του ΑΕΠ της τάξης του 2,6% (σε όγκο) και συγκαταλέγεται μεταξύ των τεσσάρων από τις 15 κοινοτικές χώρες που εμφάνισαν το 1996 ΑΕΠ ανώτερο εκείνου που πραγματοποίησαν το 1995. Οι χώρες αυτές, πλην της Ελλάδας, είναι η Πορτογαλία, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία. Ομως, παρά τον ταχύτερο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ το 1996, αν υπολογίσουμε το κατά κεφαλήν ΑΕΠ εκφρασμένο σε "σταθερές αγοραστικής δύναμης" η Ελλάδα έρχεται τελευταία, πίσω ακόμη και από την Πορτογαλία.Ετσι, το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα - που το 1996 ήταν μόλις 66,1 μονάδες αγοραστικής δύναμης - υπολείπεται κατά 33,9 μονάδες του μέσου κατά κεφαλήν ΑΕΠ (100 μονάδες αγοραστικής δύναμης) για τις 15 χώρες - μέλη της ΕΕ!
Ενδεικτικός, για όλα τα παραπάνω, είναι και ο σχετικός πίνακας με τα στοιχεία της EUROSTAT, που δείχνει τον ετήσιο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης στην Ελλάδα και τις άλλες χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (καθώς και στις ΗΠΑ - Ιαπωνία).
Στα "μικρά ψάρια" επικεντρώνει το βάρος της η κυβέρνησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής - χτες επέβαλε λουκέτο σε 4 ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων - ενώ αφήνει στο απυρόβλητο τους μεγαλοφοροφυγάδες
Απροκάλυπτο εμπαιγμό της κοινής γνώμης και των φορολογούμενων αποτελεί η στάση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, η οποία από τη μια προβαίνει σε πομπώδεις δηλώσεις για έλεγχο και είσπραξη χρεών από τους μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου, από την άλλη, ωστόσο, βάζει "λουκέτα" και δίνει στη δημοσιότητα ονόματα μικροκαταστημάτων (ταβέρνες, αναψυκτήρια κλπ. ), επειδή διέπραξαν φορολογικές παραβάσεις. Νέο "επεισόδιο" αυτού του "σίριαλ", που αποτελεί πάγια τακτική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών το τελευταίο διάστημα, είχαμε χτες, όταν δόθηκαν στη δημοσιότητα τα ονόματα τεσσάρων μικρών επιχειρήσεων, για τις οποίες αποφασίστηκε το μέτρο αναστολής λειτουργίας τους για μερικές ημέρες, επειδή διέπραξαν φορολογικές παραβάσεις.
Η απόφαση προβλέπει την αναστολή λειτουργίας από 4 έως και 8 μέρες σε μια ταβέρνα στο Ηράκλειο Κρήτης, ένα αναψυκτήριο στην Καβάλα, ένα καφέ - μπαρ στην Ξάνθη και ένα ανθοπωλείο στη Λιβαδειά! Πρόκειται αν μη τι άλλο για τακτική που ξεπερνά κάθε όριο χλευασμού και κυνισμού απέναντι στα ευρύτερα λαϊκά στρώματα που πλήττονται από το ισχύον φορολογικό σύστημα, τη στιγμή που επανειλημμένα, τόσο ο υπουργός όσο και ο υφυπουργός Οικονομικών καλούν δήθεν και δημοσίως τις εφορίες να στρέψουν την προσοχή τους στα... "μεγάλα ψάρια".
Στο ίδιο συμπέρασμα οδηγεί, επίσης, μια σειρά κινήσεων της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών που - σύμφωνα με πληροφορίες - σχετίζονται με την αύξηση του ρυθμού είσπραξης εσόδων και των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο, όπως:
Β. Μπ.
Διαφορική πολιτική επιτοκίων ανάλογα με το πόσο "καλός" είναι ο κάθε πελάτης, ανακοίνωσε επίσημα η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας. Στην ουσία, η Τράπεζα επιδιώκει με αυτό τον τρόπο να προσελκύσει το τμήμα εκείνο των πελατών που διαθέτει παχιά πορτοφόλια, καθώς οι μειώσεις των επιτοκίων δανεισμού θα είναι ανάλογες είτε με τα ποσά που διακινεί στην Τράπεζα ο κάθε πελάτης, είτε ανάλογες με την οικονομική του επιφάνεια. Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκαν οι εξής εκπτώσεις:
Με την "αυστηρότητα" που τη διακρίνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή, δηλαδή την τουριστική περίοδο, αλλά με... ενισχυμένα πρωτοποριακά μέτρα θα αντιμετωπίσει και πάλι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης την κερδοσκοπία και την παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών. Φέτος, μάλιστα, δηλώνει αποφασισμένη να "βάλει οριστικά τέλος" σε τέτοια φαινόμενα που "εκθέτουν διεθνώς τη χώρα" (διότι περί αυτού πρόκειται: ποιος νοιάζεται εάν όλο το χρόνο καταληστεύονται οι Ελληνες εργαζόμενοι με χίλιους δυο τρόπους και οργιάζει η κερδοσκοπία; Το θέμα είναι να μη γινόμαστε και διεθνώς ρεζίλι!)
Μεταξύ, λοιπόν των "μέτρων" που λαμβάνονται φέτος, εκτός από τους "αυστηρούς" ελέγχους... καταγραφής της κερδοσκοπίας, εντάσσεται και το περίφημο "δελτίο παραπόνων", όπου οι καταναλωτές κατά τη "self service" μέθοδο θα... αυτοεξυπηρετούνται ταχυδρομώντας τα παράπονά τους στις αρμόδιες αρχές, καθώς και οι ενδεικτικές τιμές που υποτίθεται ότι θα πρέπει να αναγράφουν οι εταιρίες εμφιάλωσης στις συσκευασίες νερών και αναψυκτικών, έτσι για να ξέρουν οι τουρίστες το μέγεθος της ληστείας!
Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, το Δημόσιο θα επιδοτήσει με 3,5 δισ. δρχ. 10.000 επιχειρήσεις εστίασης για να "εκσυγχρονίσουν" τους χώρους υγιεινής. Αν μη τι άλλο, στην Ευρώπη ανήκουμε, οφείλουμε να έχουμε και... τουαλέτες της προκοπής!