ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΝΕΡΓΟΙ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Ο αγώνας φέρνει αποτελέσματα

Η αγωνιστική δράση της Επιτροπής Ανέργων Ναυτεργατών,που ξεδιπλώνεται αυτή την περίοδο με τη διενέργεια ελέγχων στα πλοία που βρίσκονται στο λιμάνι του Πειραιά, άρχισε να φέρνει τα πρώτα αποτελέσματα. Χτες το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας διαβίβασε σε εφτά ναυτεργατικές Ενώσεις έγγραφο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ελευσίνας με το οποίο ζητούνται εν ενεργεία ναυτικοί, προκειμένου να εργαστούν ως φύλακες σε 152 παροπλισμένα πλοία ελληνικής και ξένης σημαίας.

Η Επιτροπή, που έχει συγκροτηθεί με πρωτοβουλία των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ,με τους ελέγχους που διενεργεί αποκαλύπτει καθημερινά το μέγεθος όχι μόνο της εφοπλιστικής ασυδοσίας, αλλά και της παρανομίας που συντελείται σε βάρος των ναυτεργατών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σε ό,τι αφορά τις συνθέσεις των πληρωμάτων, τη μαύρη εργασία κλπ.

Οι έλεγχοι της Επιτροπής Ανέργων στα πλοία θα συνεχιστούν, ενώ έχει προγραμματίσει και άλλες αγωνιστικές κινητοποιήσεις για τις επόμενες μέρες, όπως μαζικές παραστάσεις στο ΓΕΝΕ, αλλά και στο Κεντρικό Λιμεναρχείο και στο ΥΕΝ.

Εισβολή πολυεθνικών στις θάλασσές μας!

Εγκύκλιος του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σχετικά με την άρση του καμποτάζ, επιβεβαιώνει τις καταγγελίες ότι σε τρεις μέρες από σήμερα η χώρα μετατρέπεται σε "μπανανία"

Σε τρεις μέρες από σήμερα οι πολυεθνικές εισβάλλουν στα εσωτερικά θαλάσσια ύδατα της χώρας! Από την 1η Γενάρη τίθεται για τα κρουαζιερόπλοια σε ισχύ ο εκτρωματικός κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης και όπως αποκαλύπτεται και από χτεσινή εγκύκλιο του υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας,η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έδωσε την πλήρη συγκατάθεσή της να μετατραπεί η χώρα σε "μπανανία"!

Συγκεκριμένα, ο Κανονισμός "σπάει" το καμποτάζ, το δικαίωμα δηλαδή, εκμετάλλευσης των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών - μεταφορών της χώρας από πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα.

Από τη χτεσινή εγκύκλιο επιβεβαιώνεται ότι τα όσα δήλωσε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Σταύρος Σουμάκης, περί "ενστάσεων" που πρόβαλε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στην Ευρωπαϊκή Ενωση και ότι στα κρουαζιερόπλοια που θα εκτελούν εσωτερικές πλόες θα ισχύει ο προστατευτισμός, ήταν απλώς "σαπουνόφουσκες". Στην εγκύκλιο αναφέρεται ρητά: "Ο εν λόγω Κανονισμός αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της Νομοθεσίας μας και υπερέχει έναντι άλλων αντιθέτων διατάξεών της και κατά συνέπεια κατισχύει των διατάξεων του άρθρου 165 παρ. 6 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου"!Σημειώνεται ότι αυτό ακριβώς το άρθρο 165 είναι που καθορίζει το καμποτάζ! Πρόκειται, δηλαδή, για το άρθρο που προστατεύει τις θέσεις και τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων Ελλήνων ναυτεργατών, αλλά και κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας.

Τα πλοία που νομιμοποιούνται να εκτελούν θαλάσσιες περιηγήσεις στο εσωτερικό της Ελλάδας, σύμφωνα με την εγκύκλιο, είναι αυτά που είναι νηολογημένα σε κύρια νηολόγια των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή που φέρουν τη σημαία χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των σκανδιναβικών χωρών (ΕΖΕΣ - ΕΟΧ), αλλά και αυτά που είναι νηολογημένα στα δεύτερα ή διεθνή νηολόγια των κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δηλαδή που φέρουν πανιά ευκαιρίας! Για τη δεύτερη περίπτωση στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι τα πλοία αυτά θα πρέπει να... προσκομίζουν "από τον πράκτορα του πλοίου σχετική βεβαίωση της Αρχής του Κράτους της σημαίας που φέρει, ότι μπορεί να εκτελεί θαλάσσιες περιηγήσεις στο εσωτερικό της χώρας του"!

Σε ό,τι αφορά το θέμα της στελέχωσης των πλοίων, στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι τα πλοία που μπορούν να εκτελούν θαλάσσιες περιηγήσεις "μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής και των νησιών ή μεταξύ των νησιωτικών λιμένων της χώρας μας, εφαρμόζεται η ελληνική νομοθεσία (κράτος υποδοχής), ενώ στις περιπτώσεις των θαλάσσιων περιηγήσεων μεταξύ λιμένων της ηπειρωτικής ακτογραμμής εφαρμόζεται η νομοθεσία του κράτους της σημαίας που φέρει το πλοίο". Βέβαια, πρόκειται για καθαρό εμπαιγμό αφού από την πρώτη σελίδα της εγκυκλίου διευκρινίζεται ότι ο Κανονισμός υπερέχει της ελληνικής νομοθεσίας.

ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Σοβαρότατες οι συνέπειες

Του Γιώργη ΜΑΡΙΝΟΥ

Β

Η απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών προκαλεί σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε βάρος της εθνικής κυριαρχίας, της οικονομίας και της άμυνας της χώρας μας, του δικαίωματος δουλιάς και των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών. Εν συντομία, μπορούμε να σταθούμε σε τρεις βασικούς άξονες:

Συνέπειες σε βάρος της αμυντικής ικανότητας της χώρας.

Είναι γεγονός ότι ο χώρος των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών είναι ενταγμένος στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας. Αυτό πηγάζει από τη γεωγραφική διαμόρφωση της Ελλάδας και την ανάγκη τής, ανά πάσα στιγμή, σύνδεσης της ηπειρωτικής με τη νησιωτική χώρα. Η άρση του καμποτάζ και οι εξελίξεις που σηματοδοτεί θα διαταράξουν και μπορεί να διαλύσουν, σε μια πορεία, τον ιστό της ενιαίας εδαφικής οντότητας, όσο αυτό αφορά τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές. Με τη συρρίκνωση και την εκτόπιση των πλοίων με ελληνική σημαία και των ελληνικών πληρωμάτων δημιουργείται ένα δυσαναπλήρωτο κενό, που θα προκαλέσει σοβαρές αρνητικές παρενέργειες στον κρίσιμο τομέα της εθνικής άμυνας. Η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, η διχοτόμηση του Αιγαίου που προωθούν οι Αμερικανονατοϊκοί ιμπεριαλιστές, η επεκτατική πολιτική των κυρίαρχων πολιτικών - οικονομικών κύκλων της Τουρκίας και οι κίνδυνοι τους οποίους εγκυμονεί αυτή η κατάσταση, καθιστούν επιτακτικά αναγκαία την πάλη για την απεμπλοκή της χώρας μας από την ιμπεριαλιστική εξάρτηση και τη διατήρηση του ελέγχου των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών.

Συνέπειες σε βάρος της ανάπτυξης των νησιών και της οικονομίας της χώρας:

Η κατάργηση του καμποτάζ θα επιδράσει αρνητικά και θα επιδεινώσει το πρόβλημα της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και τον εφοδιασμό των νησιών, θα οξύνει το πρόβλημα της ανισόμετρης ανάπτυξης. Οι πολυεθνικές, αλλά και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες θα επιλέξουν τις πιο κερδοφόρες γραμμές. Σε συνθήκες απελευθέρωσης και έλλειψης προγραμματισμού και ελέγχου δημιουργούνται προϋποθέσεις για απομόνωση των μικρών, ιδιαίτερα νησιών και του συνόλου του νησιώτικου συμπλέγματος κατά τη χειμερινή περίοδο. Καθοριστικές θα είναι οι επιπτώσεις που θα επιφέρει η μείωση του ναυτεργατικού δυναμικού, ιδιαίτερα στην οικονομία της νησιωτικής Ελλάδας, γεγονός που θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και κινδύνους εγκατάλειψης των νησιών. Η κατάργηση του καμποτάζ διαμορφώνει επίσης όρους για την επιβολή ακόμα πιο στρεβλών κριτηρίων στην ανάπτυξη του τουρισμού, προσαρμοσμένων στην εξυπηρέτηση των πολυεθνικών που κινούνται στο χώρο αυτό.

Συνέπειες σε βάρος των ναυτεργατών.

Στο χώρο των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών απασχολούνται περίπου 20.000 ναυτεργάτες και σημαντικός αριθμός εργαζομένων απασχολείται σε παραναυτιλιακές δραστηριότητες. Ο κίνδυνος είναι άμεσος. Η εκτόπιση των πλοίων με ελληνική σημαία σημαίνει το διωγμό των Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία, την εκτίναξη της ανεργίας στα ύψη, τη διάλυση του ΝΑΤ. Το δρόμο προς τα ποντοπόρα πλοία τον έχει κλείσει η πολιτική του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, η εφοπλιστική ασυδοσία. Μέσα από τη συζήτηση που γίνεται το τελευταίο διάστημα ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση, την κυβέρνηση και την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία για την τροποποίηση του κανονισμού 3577/92, επιχειρείται να δημιουργηθούν τετελεσμένα και να παραπλανηθούν οι ναυτεργάτες. Ασφαλώς πρέπει να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά η επιδίωξη της ΚΟΜΙΣΙΟΝ για την εφαρμογή στον τομέα της "επάνδρωσης" των πλοίων, της νομοθεσίας του "κράτους της σημαίας" και όχι της νομοθεσίας του "κράτους υποδοχής" των πλοίων. Είναι φανερό ότι επί της ουσίας μια τέτοια ρύθμιση νομιμοποιεί τη δρομολόγηση δυτικοευρωπαϊκών πλοίων, στον ελλαδικό χώρο, με οργανικές συνθέσεις και "εργασιακές σχέσεις" όμοιες με αυτές που χρησιμοποιούν τα πλοία με "σημαίες ευκαιρίας", όπου κυριαρχεί συντριπτικά το ποσοστό των χαμηλόμισθων, και χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα, ναυτεργατών. Στο όνομα όμως του στόχου αυτού παρατηρείται παραίτηση από τη διεκδίκηση της ανάκλησης του κανονισμού 3577/92 και εξωραϊσμός της γενικότερης αντιναυτεργατικής πολιτικής της ΕΕ. Ακόμα όμως και στην περίπτωση εφαρμογής της νομοθεσίας του "κράτους υποδοχής", το ελληνικό ναυτεργατικό δυναμικό δεν κατοχυρώνεται γιατί οι κανόνες επάνδρωσης αφορούν γενικά τους "Κοινοτικούς υπηκόους". Το σημαντικότερο είναι το εξής: Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις απορρίπτοντας κάθε είδους κρατικές παρεμβάσεις, βασιζόμενες στο καπιταλιστικό δόγμα της "ενιαίας ελεύθερης αγοράς" και του ψευδεπίγραφου ελεύθερου ανταγωνισμού, θα "πάρουν το νόμο στα χέρια τους", θα αμφισβητήσουν κάθε δικαίωμα κρατικής παρέμβασης, θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο για να εξασφαλίσουν συνθέσεις του πιο χαμηλού κόστους, συνθέσεις ευκαιρίας και μεσαιωνικές εργασιακές σχέσεις.

Αγνοούμενοι δυο ναυτεργάτες

Τραγικό δυστύχημα στο παλιό και κακοσυντηρημένο πλοίο "VIOLETTA" του εφοπλιστή Καμπάνη, όπου εκδηλώθηκε φωτιά από το μηχανοστάσιο

Δύο αγνοούμενοι Ελληνες ναυτεργάτες είναι ο απολογισμός της πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε προχτές το μεσημέρι στο γέρικο φορτηγό πλοίο "VIOLETTA" σημαίας Κύπρου του εφοπλιστή Καμπάνη,όταν αυτό βρισκόταν αγκυροβολημένο στη ράδα του λιμανιού Γκάλβεστον στο Τέξας.Πρόκειται για τους Μανώλη Γαβαλά πρώτο μηχανικό και Νικήτα Λαμπρινό δεύτερο μηχανικό, για τους οποίους εκφράζονται φόβοι ότι εγκλωβίστηκαν στο μηχανοστάσιο του πλοίου από όπου ξεκίνησε και η φωτιά. Οι υπόλοιποι 23 ναυτεργάτες, που αποτελούσαν το πλήρωμα του πλοίου, ανάμεσά τους και ο Ελληνας πλοίαρχος Γρηγόρης Αλεξίου μεταφέρθηκαν σώοι στη στεριά.

Η ηλικία του πλοίου, 26 ετών, αλλά και το γεγονός ότι η φωτιά ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο φανερώνουν ότι πρόκειται για παλιό κακοσυντήρητο πλοίο. Αυτό επιβεβαιώνει και ο ταμίας της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού ΝαυτικούΝίκος Κοντός,σημειώνοντας: "Φωτιά σε μηχανοστάσιο εκδηλώνεται όταν το πλοίο είναι σε άσχημη κατάσταση. Που σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες του δε δίνουν δραχμή για τη συντήρησή του, όπως για παράδειγμα αγορά στοιχειωδών ανταλλακτικών". Να σημειωθεί ότι το πιο... καινούριο πλοίο από τα έξι που ανήκουν στον εφοπλιστή Καμπάνη έχει έτος κατασκευής το 1977! Επιπλέον, ναυτεργατικό ατύχημα έχει ξανασυμβεί σε πλοίο του εν λόγω εφοπλιστή πριν από ενάμιση περίπου χρόνο και πάλι στο μηχανοστάσιο του πλοίου ΔΟΡΥΦΟΡΟΣ,με αποτέλεσμα να βρει το θάνατο ο μηχανικός Κατσουράνης.

Ωστόσο, ο αρχιπλοίαρχος Σταμάτης Καμπούρης της πλοιοκτήτριας εταιρίας Cavo Doro Navigation INC του εφοπλιστή Καμπάνη, μιλώντας στο "Ρ" δεν μπόρεσε να "θυμηθεί" αν έχει ξαναγίνει ναυτικό ατύχημα σε πλοίο της εταιρίας, αλλά δεσμεύτηκε ότι θα μας ενημερώσει σχετικά... Επίσης ισχυρίστηκε πως "δε νομίζω ότι τα μηχανοστάσια των καινούριων πλοίων είναι άτρωτα (!). Το πλοίο ήταν καλά συντηρημένο και αυτό βεβαιώνεται από το λιμάνι που ήταν, στο οποίο οι αρχές είναι πολύ αυστηρές"...

Α. Ζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ