ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Μάρτη 2023
Σελ. /32
Παραμένουν τα σοβαρά ερωτήματα και για το μετρό της Αθήνας

Από εκτροχιασμό βαγονιού του μετρό τον Μάη του 2021
Από εκτροχιασμό βαγονιού του μετρό τον Μάη του 2021
Πολύ σοβαρά ερωτήματα για την ασφαλή λειτουργία γραμμών του μετρό προκύπτουν από καταγγελίες μελών της Επιτροπής Εργαζομένων για την Υγεία και Ασφάλεια (ΕΥΑΕ) στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ («Σταθερές Συγκοινωνίες», θυγατρική του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας), οι οποίες έχουν διατυπωθεί κατά τη διάρκεια του περασμένου χρόνου αλλά και με χτεσινή επιστολή του Σωματείου Ηλεκτροδηγών ΣΤΑΣΥ.

Ακόμα, ερωτήματα για την ασφάλεια σε τμήμα της Γραμμής 1 του μετρό (ηλεκτρικός) προκαλεί έγγραφο πραγματογνωμόνων του 2018, οι οποίοι ζητούσαν από τη ΣΤΑΣΥ την προσκόμιση συγκεκριμένων στοιχείων προκειμένου να αποφανθούν «σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων στον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας»!

Σήμερα και με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη με την οποία αποδεικνύεται ότι οι αρμόδιοι υπουργοί και ήξεραν και δεν έκαναν τίποτα, παρά τις προειδοποιήσεις σωματείων και εργαζομένων, τέτοια ερωτήματα αποκτούν πλέον ζωτική σημασία για εκατομμύρια επιβάτες και εργαζόμενους.

Σύστημα ασφαλείας σε παύση εδώ και 18 χρόνια!

Δύο μέλη της ΕΥΑΕ από την 1η Μάρτη 2022 θέτουν ζήτημα μη λειτουργίας του συστήματος Αυτόματης Προστασίας Συρμών (από την αγγλική ορολογία «Automatic Train Protection», στο εξής ΑΠΣ ή ATP) στη Γραμμή 1, δηλαδή στον ηλεκτρικό. Ενα σύστημα που ελέγχει την ταχύτητα των συρμών και αποτρέπει μεταξύ άλλων τη σύγκρουσή τους.

Σημειώνουν: «Σύμφωνα λοιπόν με τα ανωτέρω, υπάρχει ένα σύστημα σηματοδότησης το οποίο δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία εδώ και 18 χρόνια». Ρωτούν τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, «ποιες ενέργειες θα κάνετε έτσι ώστε να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ΑΤΡ και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα».

Ακόμα, θέτουν ζήτημα αντιφατικών εντολών από στελέχη της εταιρείας και υπογραμμίζουν: «Η κατάσταση που περιγράφεται ανωτέρω, δύναται να χαρακτηριστεί επιεικώς επικίνδυνη, καθώς οι εργαζόμενοι, και ειδικότερα οι οδηγοί συρμών, δεν γνωρίζουν με σαφήνεια αν τελικά πρέπει ή όχι να λειτουργούν το ΑΤΡ, σε ποιους συρμούς και ποιες μέρες».

Η απάντηση της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ στις 16 Μάρτη 2022 αναφέρει: «Η ενεργοποίηση του συστήματος ATP στους συρμούς της Γραμμής 1 θα γίνει όταν η διαθεσιμότητα των συρμών το επιτρέψει»...

Από τότε πέρασαν πάνω από 11 μήνες. Χτες, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών και Λοιπών Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, απευθυνόμενο με επιστολή προς τη ΣΤΑΣΥ, σημειώνει: «Στη Γραμμή 1, έχει εγκατασταθεί το ίδιο πακέτο σηματοδότησης (σ.σ. εννοεί το ΑΠΣ) εδώ και χρόνια. Ομως, για κάποιους λόγους, οι συρμοί των ΗΣΑΠ κινούνται με το παλαιό σύστημα "Indusi". Οι μόνοι συρμοί που κινούνται με το σύστημα ΑΠΣ είναι δανεικοί από το μετρό». Και προσθέτει δείχνοντας τη σημασία λειτουργίας του συγκεκριμένου συστήματος: «Η ΑΠΣ "εγγυάται" για την ομαλή λειτουργία αλλά πάνω από όλα για την ασφαλή λειτουργία των συρμών έναντι σφαλμάτων, άρα και του δικτύου».

Σωρεία προβλημάτων διαπιστώνει έκθεση της ΕΥΑΕ

Ακόμα, η ΕΥΑΕ σε πολυσέλιδη έκθεσή της τον Γενάρη του 2022 αναφέρει σωρεία προβλημάτων, που αν ισχύουν θέτουν σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία των συρμών. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

-- «Εχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν έξοδοι κινδύνου οι οποίες δεν πληρούν τις προδιαγραφές ή και δεν υπάρχουν καθόλου»!

-- «Εχει διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει επαρκής σήμανση για τις εξόδους διαφυγής από τη σήραγγα. Αναλυτικότερα, δεν υπάρχουν φωτεινές πινακίδες που να δείχνουν την πλησιέστερη έξοδο διαφυγής από τη σήραγγα. Υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού των επιβατών, λόγω αποπροσανατολισμού σε περίπτωση πυρκαγιάς ή σεισμού, σε συνδυασμό με τη διακοπή τηλεπικοινωνιών».

-- «Το σύστημα τηλεπικοινωνιών παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων. Αρχικά οι φορητές συσκευές για το σύστημα tetra έχουν απαρχαιωθεί και χρειάζονται άμεση αντικατάσταση. Επίσης δεν υπάρχει άμεση επικοινωνία μεταξύ Γραμμών 1 και Γραμμών 2 και 3. Αυτό δημιουργεί προβλήματα και ενέχει αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος».

-- Αναφερόμενη σε ένα άλλο σύστημα ασφάλειας (ΑΤΟ, από την αγγλική ορολογία «Automatic Train Operation») που λειτουργεί στις Γραμμές 2 και 3 τονίζει: «Εχουν εντοπισθεί πλήθος προβλημάτων όσον αφορά το σύστημα ΑΤΟ στις Γραμμές 2 και 3. Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον ρυθμό πέδησης του συρμού όταν εισέρχεται στον σταθμό. Αυτό που κυρίως συμβαίνει είναι να μην ακινητοποιείται ο συρμός στο σωστό σημείο με αποτέλεσμα το πρώτο όχημα να βρίσκεται εκτός αποβάθρας».

-- Η πλειοψηφία των εργαζομένων έχει διδαχθεί μόνο μια φορά διαδικασίες λειτουργίας και γι' αυτό «όποια διαδικασία έχει διδαχθεί θα έχει ξεχαστεί». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι «οι οδηγοί Συρμών στη Γραμμή 1 έχουν εκπαιδευτεί για τη διαφυγή ατόμων από τις εξόδους κινδύνου μια φορά» σε διάστημα μιας περίπου 20ετίας!

-- «Δεν υπάρχουν ικανοποιητική οργάνωση, εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού σε θέματα πυροπροστασίας. Για αρκετά χρόνια δεν έχουν γίνει ασκήσεις πυρασφάλειας και απεγκλωβισμού επιβατών ή και εργαζομένων στους χώρους της ΣΤΑΣΥ. Ομοίως και σε περιπτώσεις ισχυρού σεισμού».

Τι γίνεται στη Γραμμή 1;

Το 2018 πραγματογνώμονες απευθύνονται με έγγραφό τους στην τότε διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, το οποίο αναφέρεται σε κάποια «επείγουσα καταγγελία» εισαγγελέα και σημειώνει:

«(...) Στο πλαίσιο της επείγουσας καταγγελίας του κ. εισαγγελέως Πλημμελειοδικών Αθηνών, προκειμένου να αποφανθούμε σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων στον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι έως το σταθμό Αττική, μήκους 3 χιλιομέτρων περίπου (σ.σ. δηλαδή όλο το υπόγειο τμήμα της Γραμμής 1)» ζητούν να τους προσκομιστούν μια σειρά στοιχείων, όπως:

« -- Σχέδια κατόψεων και διαγραμμάτων με αποτύπωση των εφαρμοζόμενων συστημάτων ασφαλείας καθώς και τεχνικές προδιαγραφές αυτών.

-- Στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή συστήματος προστασίας συρμών.

-- Σχέδιο διαχείρισης και εφαρμογής καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης.

-- Στοιχεία συστήματος αερισμού σταθμών και σηράγγων καθώς και του συστήματος απαγωγής καπνού από σήραγγες και σταθμούς και σενάρια λειτουργίας τους σε περιπτώσεις πυρκαγιάς.

-- Εγγραφα σχετικά με τις ενέργειές σας για την υλοποίηση των υποδείξεων μέτρων και μέσων πυροπροστασίας από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και την έκδοση πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας» κ.ά.

Με δεδομένο ότι οι πραγματογνώμονες κατέληξαν σε ένα πόρισμα πολλών σελίδων, όλοι όσοι κυβέρνησαν από τότε μέχρι και σήμερα πρέπει να δώσουν καθαρές απαντήσεις:

Ποια ήταν τα συμπεράσματα του πορίσματος; Υπάρχουν κίνδυνοι και ποιοι είναι σχετικά με τις συγκοινωνίες με τα μέσα σταθερής τροχιάς; Αν προέκυψαν προβλήματα τι έκαναν η προηγούμενη και η σημερινή κυβέρνηση για να τα αντιμετωπίσουν;

Περαιτέρω, σχετικά με τις διαπιστώσεις των μελών της ΕΥΑΕ, η οποία έχει κάνει σαφείς προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων συνολικά για τη λειτουργία των συρμών, τι έχουν κάνει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ και η κυβέρνηση; Εχουν εξετάσει τα ζητήματα που μπαίνουν; Εχουν πάρει μέτρα και ποια; Γιατί δεν λειτουργεί το ΑΠΣ στη Γραμμή 1;


Αθλια η κατάσταση στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ

«Προδιαγεγραμμένο το έγκλημα» φωνάζουν και οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ στο μηχανοστάσιο στη Θεσσαλονίκη. Εκεί που παλεύουν με τη συντήρηση και την επισκευή των τρένων, αποτυπώνεται μέσα από την κατάσταση που βιώνουν καθημερινά ότι οι συνθήκες ασφάλειας της εργασίας είναι κενό γράμμα.

Καθημερινά στις εγκαταστάσεις όπου εργάζονται βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο, με τις φωτογραφίες που έφτασαν στην εφημερίδα μας να αποδεικνύουν του λόγου το αληθές.

Οταν βρέχει, τα νερά πέφτουν μέσα στον χώρο εργασίας και πολλές φορές μαζί με τα νερά πέφτουν και σοβάδες στα κεφάλια τους. Αυτό που δεν αποτυπώνεται φωτογραφικά, αλλά μόνο με την κατάσταση στα πνευμόνια τους, είναι ο ελλιπής εξαερισμός.

Οι ράγες στον εργασιακό χώρο είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, λείπουν κομμάτια, λείπουν αντίβαρα, με αποτέλεσμα ακόμα και εκτροχιασμούς τρένων εντός του εργασιακού χώρου.

Τα κανάλια εργασίας, κάτω από τα οποία μπαίνουν καθημερινά για να κάνουν εργασίες συντήρησης στα τρένα, είναι πολύ χαμηλά. Θα έπρεπε να είναι ένα μέτρο και είναι περίπου μισό.

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» ο Θοδωρής Βαρυδάκης, εργαζόμενος στον ΟΣΕ και συνδικαλιστής με το ΠΑΜΕ, καλεί σε μαζική συμμετοχή στην αυριανή απεργιακή συγκέντρωση στη Θεσσαλονίκης (βλ. σελ. 14 - 16) και σημειώνει μεταξύ άλλων: «Δεν έχουν το δικαίωμα να λένε ότι δεν ήξεραν. Δεν μπορούν τώρα να κρύψουν τις αμαρτίες τους πίσω από το "ανθρώπινο λάθος"». Μιλώντας για το έγκλημα στα Τέμπη, επισημαίνει ότι «είναι χρέος μας να δυναμώσουμε τη φωνή για να μη συγκαλυφθεί τίποτα. Οσοι κυβέρνησαν, όσοι διοίκησαν τον σιδηρόδρομο, όσοι λογαριάζουν την ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών με βάση τα κέρδη, όσοι έκαναν πλάτες ανεχόμενοι αυτήν την κατάσταση, όλοι αυτοί πρέπει τώρα να πληρώσουν.

Σπασμένες ράγες στο μηχανοστάσιο
Σπασμένες ράγες στο μηχανοστάσιο
Ο λαός πρέπει να τους κάνει να λογοδοτήσουν. Εμείς οι εργαζόμενοι θα πάρουμε τη θέση μας σε αυτήν την υπόθεση, στην πρώτη γραμμή, για να μπουν οι ανάγκες μας, οι ανάγκες της κοινωνίας τώρα στο προσκήνιο».

Περιοδεία του ΚΚΕ στον χώρο

Στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ βρέθηκε χθες το πρωί και συζήτησε με τους εργαζόμενους κλιμάκιο του ΚΚΕ με επικεφαλής τον Θανάση Χρηστίδη, μέλος της ΚΕ.

Ο Θ. Χρηστίδης τούς εξέφρασε τη θλίψη του Κόμματος για τους συναδέλφους τους που χάθηκαν τόσο άδικα, ενώ για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη τόνισε ότι «έχουν ευθύνη όλες οι κυβερνήσεις (...) για όλα αυτά υπάρχει πολιτική σφραγίδα, η στρατηγική της ΕΕ».

Πρόσθεσε ότι πρέπει «να φροντίσουμε όλοι μας το έγκλημα να μη συγκαλυφθεί», να μην επιτραπεί στο όνομα της ατομικής ευθύνης να κρύψουν την πολιτική που ευθύνεται, την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.

Ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ στηρίζει τους αγώνες τους και τους κάλεσε, τούτες τις δύσκολες ώρες που κηδεύουν τους συναδέλφους τους, μαζί με τη θλίψη να κυριαρχήσουν η οργή και ο αγώνας για να μην ξανασυμβεί καμία νέα τέτοια τραγωδία. Γι' αυτό, υπογράμμισε, είναι πολύ κρίσιμο αύριο Τετάρτη να πλημμυρίσει η πόλη με χιλιάδες απεργούς.

«Σ' αυτόν το δρόμο», κατέληξε, «το ΚΚΕ θα είναι δίπλα σας, θα είναι μπροστά. Μπορούμε να έχουμε σύγχρονες, ασφαλείς, φτηνές συγκοινωνίες. Μπορούν οι εργαζόμενοι να δουλεύουν ανθρώπινα, με μαζικές προσλήψεις, με σύγχρονες υποδομές».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ