Τρίτη 7 Μάρτη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
Παραμένουν τα σοβαρά ερωτήματα και για το μετρό της Αθήνας

Από εκτροχιασμό βαγονιού του μετρό τον Μάη του 2021
Από εκτροχιασμό βαγονιού του μετρό τον Μάη του 2021
Πολύ σοβαρά ερωτήματα για την ασφαλή λειτουργία γραμμών του μετρό προκύπτουν από καταγγελίες μελών της Επιτροπής Εργαζομένων για την Υγεία και Ασφάλεια (ΕΥΑΕ) στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ («Σταθερές Συγκοινωνίες», θυγατρική του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας), οι οποίες έχουν διατυπωθεί κατά τη διάρκεια του περασμένου χρόνου αλλά και με χτεσινή επιστολή του Σωματείου Ηλεκτροδηγών ΣΤΑΣΥ.

Ακόμα, ερωτήματα για την ασφάλεια σε τμήμα της Γραμμής 1 του μετρό (ηλεκτρικός) προκαλεί έγγραφο πραγματογνωμόνων του 2018, οι οποίοι ζητούσαν από τη ΣΤΑΣΥ την προσκόμιση συγκεκριμένων στοιχείων προκειμένου να αποφανθούν «σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων στον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας»!

Σήμερα και με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη με την οποία αποδεικνύεται ότι οι αρμόδιοι υπουργοί και ήξεραν και δεν έκαναν τίποτα, παρά τις προειδοποιήσεις σωματείων και εργαζομένων, τέτοια ερωτήματα αποκτούν πλέον ζωτική σημασία για εκατομμύρια επιβάτες και εργαζόμενους.

Σύστημα ασφαλείας σε παύση εδώ και 18 χρόνια!

Δύο μέλη της ΕΥΑΕ από την 1η Μάρτη 2022 θέτουν ζήτημα μη λειτουργίας του συστήματος Αυτόματης Προστασίας Συρμών (από την αγγλική ορολογία «Automatic Train Protection», στο εξής ΑΠΣ ή ATP) στη Γραμμή 1, δηλαδή στον ηλεκτρικό. Ενα σύστημα που ελέγχει την ταχύτητα των συρμών και αποτρέπει μεταξύ άλλων τη σύγκρουσή τους.

Σημειώνουν: «Σύμφωνα λοιπόν με τα ανωτέρω, υπάρχει ένα σύστημα σηματοδότησης το οποίο δεν έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία εδώ και 18 χρόνια». Ρωτούν τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, «ποιες ενέργειες θα κάνετε έτσι ώστε να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ΑΤΡ και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα».

Ακόμα, θέτουν ζήτημα αντιφατικών εντολών από στελέχη της εταιρείας και υπογραμμίζουν: «Η κατάσταση που περιγράφεται ανωτέρω, δύναται να χαρακτηριστεί επιεικώς επικίνδυνη, καθώς οι εργαζόμενοι, και ειδικότερα οι οδηγοί συρμών, δεν γνωρίζουν με σαφήνεια αν τελικά πρέπει ή όχι να λειτουργούν το ΑΤΡ, σε ποιους συρμούς και ποιες μέρες».

Η απάντηση της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ στις 16 Μάρτη 2022 αναφέρει: «Η ενεργοποίηση του συστήματος ATP στους συρμούς της Γραμμής 1 θα γίνει όταν η διαθεσιμότητα των συρμών το επιτρέψει»...

Από τότε πέρασαν πάνω από 11 μήνες. Χτες, το Σωματείο Ηλεκτροδηγών και Λοιπών Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, απευθυνόμενο με επιστολή προς τη ΣΤΑΣΥ, σημειώνει: «Στη Γραμμή 1, έχει εγκατασταθεί το ίδιο πακέτο σηματοδότησης (σ.σ. εννοεί το ΑΠΣ) εδώ και χρόνια. Ομως, για κάποιους λόγους, οι συρμοί των ΗΣΑΠ κινούνται με το παλαιό σύστημα "Indusi". Οι μόνοι συρμοί που κινούνται με το σύστημα ΑΠΣ είναι δανεικοί από το μετρό». Και προσθέτει δείχνοντας τη σημασία λειτουργίας του συγκεκριμένου συστήματος: «Η ΑΠΣ "εγγυάται" για την ομαλή λειτουργία αλλά πάνω από όλα για την ασφαλή λειτουργία των συρμών έναντι σφαλμάτων, άρα και του δικτύου».

Σωρεία προβλημάτων διαπιστώνει έκθεση της ΕΥΑΕ

Ακόμα, η ΕΥΑΕ σε πολυσέλιδη έκθεσή της τον Γενάρη του 2022 αναφέρει σωρεία προβλημάτων, που αν ισχύουν θέτουν σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία των συρμών. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

-- «Εχει διαπιστωθεί ότι υπάρχουν έξοδοι κινδύνου οι οποίες δεν πληρούν τις προδιαγραφές ή και δεν υπάρχουν καθόλου»!

-- «Εχει διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχει επαρκής σήμανση για τις εξόδους διαφυγής από τη σήραγγα. Αναλυτικότερα, δεν υπάρχουν φωτεινές πινακίδες που να δείχνουν την πλησιέστερη έξοδο διαφυγής από τη σήραγγα. Υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού των επιβατών, λόγω αποπροσανατολισμού σε περίπτωση πυρκαγιάς ή σεισμού, σε συνδυασμό με τη διακοπή τηλεπικοινωνιών».

-- «Το σύστημα τηλεπικοινωνιών παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων. Αρχικά οι φορητές συσκευές για το σύστημα tetra έχουν απαρχαιωθεί και χρειάζονται άμεση αντικατάσταση. Επίσης δεν υπάρχει άμεση επικοινωνία μεταξύ Γραμμών 1 και Γραμμών 2 και 3. Αυτό δημιουργεί προβλήματα και ενέχει αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος».

-- Αναφερόμενη σε ένα άλλο σύστημα ασφάλειας (ΑΤΟ, από την αγγλική ορολογία «Automatic Train Operation») που λειτουργεί στις Γραμμές 2 και 3 τονίζει: «Εχουν εντοπισθεί πλήθος προβλημάτων όσον αφορά το σύστημα ΑΤΟ στις Γραμμές 2 και 3. Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον ρυθμό πέδησης του συρμού όταν εισέρχεται στον σταθμό. Αυτό που κυρίως συμβαίνει είναι να μην ακινητοποιείται ο συρμός στο σωστό σημείο με αποτέλεσμα το πρώτο όχημα να βρίσκεται εκτός αποβάθρας».

-- Η πλειοψηφία των εργαζομένων έχει διδαχθεί μόνο μια φορά διαδικασίες λειτουργίας και γι' αυτό «όποια διαδικασία έχει διδαχθεί θα έχει ξεχαστεί». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι «οι οδηγοί Συρμών στη Γραμμή 1 έχουν εκπαιδευτεί για τη διαφυγή ατόμων από τις εξόδους κινδύνου μια φορά» σε διάστημα μιας περίπου 20ετίας!

-- «Δεν υπάρχουν ικανοποιητική οργάνωση, εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού σε θέματα πυροπροστασίας. Για αρκετά χρόνια δεν έχουν γίνει ασκήσεις πυρασφάλειας και απεγκλωβισμού επιβατών ή και εργαζομένων στους χώρους της ΣΤΑΣΥ. Ομοίως και σε περιπτώσεις ισχυρού σεισμού».

Τι γίνεται στη Γραμμή 1;

Το 2018 πραγματογνώμονες απευθύνονται με έγγραφό τους στην τότε διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, το οποίο αναφέρεται σε κάποια «επείγουσα καταγγελία» εισαγγελέα και σημειώνει:

«(...) Στο πλαίσιο της επείγουσας καταγγελίας του κ. εισαγγελέως Πλημμελειοδικών Αθηνών, προκειμένου να αποφανθούμε σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων στον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι έως το σταθμό Αττική, μήκους 3 χιλιομέτρων περίπου (σ.σ. δηλαδή όλο το υπόγειο τμήμα της Γραμμής 1)» ζητούν να τους προσκομιστούν μια σειρά στοιχείων, όπως:

« -- Σχέδια κατόψεων και διαγραμμάτων με αποτύπωση των εφαρμοζόμενων συστημάτων ασφαλείας καθώς και τεχνικές προδιαγραφές αυτών.

-- Στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή συστήματος προστασίας συρμών.

-- Σχέδιο διαχείρισης και εφαρμογής καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης.

-- Στοιχεία συστήματος αερισμού σταθμών και σηράγγων καθώς και του συστήματος απαγωγής καπνού από σήραγγες και σταθμούς και σενάρια λειτουργίας τους σε περιπτώσεις πυρκαγιάς.

-- Εγγραφα σχετικά με τις ενέργειές σας για την υλοποίηση των υποδείξεων μέτρων και μέσων πυροπροστασίας από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και την έκδοση πιστοποιητικού ενεργητικής πυροπροστασίας» κ.ά.

Με δεδομένο ότι οι πραγματογνώμονες κατέληξαν σε ένα πόρισμα πολλών σελίδων, όλοι όσοι κυβέρνησαν από τότε μέχρι και σήμερα πρέπει να δώσουν καθαρές απαντήσεις:

Ποια ήταν τα συμπεράσματα του πορίσματος; Υπάρχουν κίνδυνοι και ποιοι είναι σχετικά με τις συγκοινωνίες με τα μέσα σταθερής τροχιάς; Αν προέκυψαν προβλήματα τι έκαναν η προηγούμενη και η σημερινή κυβέρνηση για να τα αντιμετωπίσουν;

Περαιτέρω, σχετικά με τις διαπιστώσεις των μελών της ΕΥΑΕ, η οποία έχει κάνει σαφείς προτάσεις για την επίλυση των προβλημάτων συνολικά για τη λειτουργία των συρμών, τι έχουν κάνει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ και η κυβέρνηση; Εχουν εξετάσει τα ζητήματα που μπαίνουν; Εχουν πάρει μέτρα και ποια; Γιατί δεν λειτουργεί το ΑΠΣ στη Γραμμή 1;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ