Το ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο και ο υπερδανεισμός των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) αναδεικνύεται και από τον απολογισμό της χρήσης για το 2002 του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Από τα επίσημα στοιχεία που παρουσίασε χτες η διοίκηση του οργανισμού προκύπτει ότι οι εγκρίσεις και οι νέες εκταμιεύσεις δανείων προς τους ΟΤΑ παρουσίασαν αισθητή πτώση για το 2002 σε σύγκριση με τα χαμηλά επίπεδα που υπήρχαν ήδη από το 2001. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση παρακρατά και δεν αποδίδει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση το ποσό των 3 τρισ. δρχ. Αυτή η πολιτική που βαρύνει την κυβέρνηση και βρίσκει πρόθυμες πλάτες σε διάφορους υποτακτικούς τους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση οδηγεί ορισμένους ΟΤΑ στην αγκαλιά των τραπεζών, σε δάνεια με ιδιαίτερα επαχθείς όρους και με επιτόκια πολύ πάνω από αυτά που χορηγεί το Ταμείο Παρακαταθηκών και τα οποία κάθε άλλο παρά χαμηλά είναι. Με βάση τα επίσημα στοιχεία, τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 194,8 εκατ. ευρώ (από 157 εκατ. το 2001) με αύξηση 23,7%. Από το ποσό αυτό το 70% (136,4 εκατ.) περιέρχεται στο ελληνικό Δημόσιο και το υπόλοιπο παραμένει στο Ταμείο με αύξηση των αποθεματικών του που συνολικά διαμορφώνονται στα 820 εκατ. ευρώ.
Χτες πραγματοποιήθηκε και η γενική συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας Αττικής, που έχει εμπλακεί σε σενάρια συγχωνεύσεων με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή άλλη τράπεζα. Βασικοί μέτοχοι στην Αττικής είναι το ταμείο των μηχανικών ΤΣΜΕΔΕ με ποσοστό 41,2%, το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με 19% και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με 18,8%, το οποίο ορισμένα σενάρια φέρουν να ξεπουλά το ποσοστό του. Ο πρόεδρος της Τράπεζας Αττικής Κ. Σταμούλης είπε ότι εφόσον «παρουσιαστεί κάτι καλύτερο από την αυτόνομο ανάπτυξη θα το εξετάσουμε». Τα κέρδη της τράπεζας για το 2002 εμφανίζονται αυξημένα στα 39,5 εκατ. ευρώ (24,6%), ενώ εγκρίθηκε η πρόταση της διοίκησης για τη μη διανομή μερίσματος στους μετόχους.
Σύμφωνα με πληροφορίες που διοχετεύουν στον Τύπο οι ίδιοι οι φαρμακοβιομήχανοι, τουλάχιστον δέκα επιχειρηματίες έχουν ζητήσει με τη μέθοδο του factoring από τράπεζες να εισπράξουν τα χρέη των νοσοκομείων με επιτόκιο 4% - 5% το χρόνο. Στην πραγματικότητα, οι φαρμακοβιομήχανοι χρησιμοποιούν τη δυνατότητα που τους έδωσε η κυβέρνηση, όταν νομιμοποίησε σχετική τους αξίωση, αντί να αντιμετωπίσει αυτό καθαυτό το πρόβλημα που δημιουργεί η ίδια η πολιτική της, το πρόβλημα της οικονομικής αποδυνάμωσης των νοσοκομείων τα οποία με τη σειρά τους αδυνατούν να πληρώσουν τις προμήθειές τους συσσωρεύοντας τεράστια χρέη. «Εάν», υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, «δε γινόταν μια τέτοια ρύθμιση ορισμένοι προμηθευτές θα διέκοπταν τη χορήγηση φαρμάκων και υγειονομικού υλικού, με τις γνωστές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία», επαναλαμβάνοντας το γνωστό εκβιασμό.
Οσο για το πρόσφατο ΠΔ, που διέπει τις καθυστερήσεις πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές και θέτει συγκεκριμένα χρονικά όρια, αυτό δεν καλύπτει παλιότερες συναλλαγές, αλλά μόνο αυτές που συνάπτονται μετά την υπογραφή του.
Με κινητοποιήσεις θα αντιδράσουν οι βενζινοπώλες εάν το υπουργείο Οικονομικών δεν αναστείλει την εφαρμογή της ΠΟΛ 1241 σχετικά με την εγκατάσταση ταμειακών μηχανών ειδικού τύπου (ΦΗΜ- ΑΔΗΜΕ) στις αντλίες των πρατηρίων. Αυτό τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας, η οποία αντιπροτείνει την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος βαθομετρικών ράβδων καταγραφής όλων των κινήσεων του πρατηρίου.
Η Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι η τοποθέτηση ΑΔΗΜΕ, που προδιαγράφεται στη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, είναι αδύνατη για μια σειρά λόγους που έχουν να κάνουν με μια σειρά τεχνικά χαρακτηριστικά των πρατηρίων και των αντλιών. Επιπλέον, εκτιμά ότι η ΑΔΗΜΕ μπορεί να αποδειχτεί ανεπαρκής για το σκοπό για τον οποίο υποτίθεται ότι προβλέπεται η τοποθέτησή της, καθώς η σύνδεση μπορεί να διακοπεί σε πολλά σημεία χωρίς η ΑΔΗΜΕ να αντιληφθεί το παραμικρό και, επίσης, η σύνδεση μπορεί να παρακαμφθεί σε σημεία μη προσπελάσιμα από τα ελεγκτικά όργανα.
«Πυρ και μανία», με τις υπηρεσίες που εκτελούν διάφορα έργα στους δρόμους και στη συνέχεια δεν αποκαθιστούν τις ζημιές που προκαλούν, είναι ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά. Σε ανακοίνωσή του εκφράζει τη «δυσφορία» του για τις πρώην ΔΕΚΟ που «δημιουργούν προβλήματα στην ελεύθερη διακίνηση των πεζών, αλλά και στην εμπορική κίνηση των καταστημάτων κάθε περιοχής».
Ο Σύλλογος απαιτεί τη «δυναμική παρέμβαση» του δήμου για την αποκατάσταση των ζημιών στους δρόμους και στα πεζοδρόμια, τον καταλογισμό των δαπανών στους παραβάτες και την επιβολή προστίμων. Εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να καταθέσει αγωγές.