ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 23 Οχτώβρη 1998
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 1999
Προϋπολογίζουν αύξηση εσόδων 550 δισ. δραχμές

Η σχεδιαζόμενη μικρή αύξηση εσόδων (που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο το 1999 να είναι έτος εκλογών), δεν υπονομεύει το στόχο της ΟΝΕ, καθώς η μείωση των ελλειμμάτων θα επιδιωχτεί με περικοπή κοινωνικών δαπανών και ιδιωτικοποιήσεις

Τουλάχιστον κατά 550 δισ. δραχμές αυξημένος θα είναι ο προϋπολογισμός εσόδων του 1999, τα οποία θα προέλθουν από φορολογικά (περισσότερο από το 90% του συνόλου) και μη φορολογικά έσοδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα συνολικά έσοδα θα διαμορφωθούν στα 10 τρισεκατομμύρια δραχμές, έναντι 9,45 τρισ. δραχμές το 1998. Με βάση αυτό το σενάριο - που μέχρι και χτες θεωρούνταν το πλέον επικρατέστερο - τα συνολικά έσοδα του κράτους προϋπολογίζονται να αυξηθούν το 1999 κατά 5,8%.

Οι κυβερνητικοί παράγοντες κάνουν λόγο για έτος χωρίς φορολογικές επιβαρύνσεις... ξεχνώντας να αναφέρουν ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια, η φορολογική αφαίμαξη (από άμεση και έμμεση φορολογία) υπήρξε ανηλεής. Φτάνει μόνο ν' αναφερθεί ότι στην περίοδο 1996 - 1998 τα έσοδα του Γενικού Προϋπολογισμού αυξήθηκαν από 26,9% του ΑΕΠ σε 29% του ΑΕΠ.Η κατά 2,1% αύξηση των εσόδων ως προς το ΑΕΠ, σε απόλυτους αριθμούς ισοδυναμεί για το 1998 σε περισσότερα από 700 δισ. δραχμές επιπλέον φόρους και λοιπά έσοδα.

Πάντως, η σχετικά μικρή ποσοστιαία αύξηση των εσόδων το 1999 σε σχέση με το 1998 (5,8% έναντι 13,5%) οφείλεται και στο γεγονός ότι το νέο έτος έχει έντονο προεκλογικό χρώμα.Και καθώς οι φόροι έχουν γίνει δυσβάσταχτοι για τα πλατιά λαϊκά στρώματα των μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, αυτοαπασχολούμενων εμποροβιοτεχνών κλπ. - που είναι και τα μεγάλα υποζύγια του προϋπολογισμού - η κυβέρνηση προτίμησε να επιδιώξει τη μείωση των κρατικών ελλειμμάτων στα όρια των στόχων της ΟΝΕ με τη μείωση των κοινωνικών δαπανών και τις ιδιωτικοποιήσεις και όχι με νέα αύξηση των φόρων.

Από την ανάλυση τέλος των εσόδων, προκύπτει ότι και το 1999, η Εφορία θα βάλει ακόμη πιο βαθιά το χέρι της στις τσέπες των μισθωτών και συνταξιούχων. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι η κυβέρνηση προϋπολογίζει να αυξήσει τα έσοδα κατά 5,3% από άμεσους φόρους και κατά 3,8% από έμμεσους φόρους, ενώ η εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης προβλέπει αυξήσεις μισθών και συντάξεων στο δημόσιο, το πολύ μέχρι 2%! Τέλος, τα μη φορολογικά έσοδα (περιλαμβάνουν έσοδα από την Ευρωπαϊκή Ενωση και από άλλες πηγές κυρίως από ιδιωτικοποιήσεις) προβλέπεται να αυξηθούν κατά 1,7%.

Θ. Κ.

Σκλήρυνση της οικονομικής πολιτικής αξιώνει το ΙΟΒΕ

Εκφράζοντας την ανησυχία τους, για το μήνυμα δυσφορίας στην ακολουθούμενη οικονομική πολιτική, που έστειλαν με την ψήφο τους οι εργαζόμενοι, οι εκπρόσωποι των μεγαλεμπόρων και μεγαλοβιομηχάνων έστειλαν το δικό τους μήνυμα για σκλήρυνση της πολιτικής λιτότητας

Το εκλογικό αποτέλεσμα και το μήνυμα της κάλπης των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών, δεν ανησύχησε μόνο την κυβέρνηση και την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ. Ανησύχησε και την ηγεσία των μεγαλεμπόρων και μεγαλοβιομηχάνων, οι φορείς των οποίων - ο ένας μετά τον άλλο - καλούν την κυβέρνηση να συνεχίσει απαρέγκλιτα την ίδια ή και σκληρότερη πολιτική λιτότητας, προκειμένου να επιτευxθεί ο "εθνικός στόχος" για ένταξη της Ελλάδας στην ΟΝΕ. Ετσι, στις προχτεσινές δηλώσεις - αξιώσεις της ηγεσίας του ΣΕΒ για συνέχιση και σκλήρυνση της πολιτικής λιτότητας, προστέθηκε χτες και το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Στα πλαίσια αυτά η ηγεσία του ΙΟΒΕ - που απηχεί τις θέσεις και σκέψεις των τραπεζιτών, των εφοπλιστών, των μεγαλοβιομηχάνων και μεγαλεμπόρων, καθώς είναι οι βασικοί χρηματοδότες του - έδωσε χτες συνέντευξη Τύπου, για να παρουσιάσει την τριμηνιαία έκθεσή του για την ελληνική οικονομία και, φυσικά, να στείλει στην κυβέρνηση τα δικά του μηνύματα.

Στη συνέντευξη αυτή, οι εκπρόσωποι των μεγαλοεπιχειρηματιών, χαρακτήρισαν"άτολμη" και "ανεπαρκή" τη μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενη πολιτική. Και επιδιώκοντας να δημιουργήσουν κλίμα κινδυνολογίας έκαναν λόγο για πιθανότητες μη επίτευξης του στόχου ένταξης στην ΟΝΕ με τα σημερινά δεδομένα, για να υποδείξουν στη συνέχεια στην κυβέρνηση σκληρότερη και αντιλαϊκότερη οικονομική πολιτική, καθώς και επιτάχυνση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και των ρυθμών απελευθέρωσης των αγορών.

Αλλοθι στις αξιώσεις των εκπροσώπων των βιομηχάνων για σκλήρυνση της οικονομικής πολιτικής, αποτέλεσε - σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν χτες - η "απειλή" να μην ενταχθεί τελικώς η Ελλάδα στην ΟΝΕ. Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνεται και στην έκθεση, η πιθανότητα ένταξης της ελληνικής οικονομίας στην ΟΝΕ έχει μειωθεί, σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, κυρίως εξαιτίας του ενδεχόμενου να μην ικανοποιήσει τα κριτήρια για τον πληθωρισμό και τα επιτόκια.

Στο πνεύμα αυτό η έκθεση επισημαίνει ότι "το τρέχον μείγμα οικονομικής πολιτικής μπορεί να οδηγήσει στη συμμετοχή μας στην ΟΝΕ μόνο κάτω από ένα αισιόδοξο σενάριο που αποκλείει σημαντικές διαταραχές. Στην αντίθετη περίπτωση - τονίζεται - "αυτό το μείγμα οικονομικής πολιτικής είναι όχι μόνο ανεπαρκές για ένταξη στην ΟΝΕ, αλλά θέτει, επίσης, σε κίνδυνο τις μακροπρόθεσμες οικονομικές προοπτικές της χώρας". Σ' αυτά τα πλαίσια, στην έκθεση του ΙΟΒΕ προβάλλονται αξιώσεις για "διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ειδικά στο χώρο των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης των αγορών". Λόγος γίνεται για τις επιχειρούμενες από την κυβέρνηση διαδικασίες ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας της χώρας, καθώς και την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς εργασίας, που θα σημάνει το σάρωμα των εργασιακών σχέσεων και την επιστροφή των εργαζόμενων σε συνθήκες που θυμίζουν άλλες εποχές.

Εκτός από τις καταγγελίες για "σοβαρές καθυστερήσεις στα προγράμματα των ιδιωτικοποιήσεων", η έκθεση του ΙΟΒΕ ασκεί σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για τα τελευταία "μέτρα" συγκράτησης του πληθωρισμού, τα οποία και χαρακτηρίζει αναποτελεσματικά. Στην έκθεση χαρακτηρίζεται η πρόσφατη μείωση των έμμεσων φόρων στα καύσιμα "προσωρινή" που μπορεί "ως τέτοια να δημιουργήσει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που αναμένονται. Δηλαδή, αυξήσεις στη συνολική ζήτηση, καθώς το κοινό θα προσπαθεί να επωφεληθεί από τις μειώσεις των φόρων, πράγμα που θα ωθήσει τις τιμές σε άνοδο και όχι πτώση". Ανάλογη άποψη διατυπώνεται και για τους επιχειρούμενους "ελέγχους" στις τιμές κάποιων προϊόντων, οι οποίοι, σύμφωνα με την έκθεση, "αυξάνουν τις προσδοκίες για υψηλότερες τιμές στο μέλλον, όταν αναμένεται να ισχύουν κανονικές συνθήκες στην αγορά". Στον αντίποδα αυτών των "μέτρων" το ΙΟΒΕ αξιώνει περαιτέρω μείωση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού και περικοπές στους μισθούς, υποστηρίζοντας ότι ένας από τους παράγοντες ενίσχυσης του πληθωρισμού είναι οι υπερβάσεις που παρατηρούνται στις δαπάνες για μισθούς και συντάξεις!

Η έκθεση αναφέρεται, επίσης, στην πορεία των επιτοκίων, επισημαίνοντας τη σημαντική αύξηση που σημειώθηκε τελευταία, εξαιτίας της διεθνούς κρίσης.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η έκθεση του ΙΟΒΕ δίνει το δικό της "στίγμα" στα πρόσφατα αποτελέσματα των δημοτικών και νομαρχιακών εκλογών. Οπως τονίζεται, στο ίδιο πνεύμα με τις παραπάνω απόψεις, "οι πρόσφατες εκλογές επέτειναν τους δύο πρώτους από τους τρεις παρακάτω παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Δηλαδή :

  • Το λαϊκισμό, που χαρακτηρίζει κάποιες πολιτικές δυνάμεις μέσα και έξω από το κυβερνών κόμμα.
  • Τις δυνάμεις της αδράνειας του status quo (εργατικές ενώσεις, διαφθορά κλπ.) που κάνουν το πολιτικό κόστος των μεταρρυθμίσεων πολύ υψηλό.
  • Την έλλειψη τεχνογνωσίας για την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που χαρακτηρίζει τους περισσότερους από τους κυβερνητικούς παράγοντες.
ΕΝΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Προτείνουν μέτρα για τη μείωση τροχαίων δυστυχημάτων

Υπόμνημα προς τον υπουργό Μεταφορών Α. Μαντέλη έστειλε η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδας, με το οποίο προτείνονται μια σειρά μέτρα στην κατεύθυνση - όπως αναφέρεται - της μείωσης των τροχαίων δυστυχημάτων. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι - παρόλο που κανείς δεν έχει λόγο να αμφισβητήσει τα στοιχεία που παρατίθενται από την Ενωση - προκαλεί ερωτηματικά η δημοσιοποίηση του εν λόγω υπομνήματος, στο οποίο καταγράφεται αύξηση θανάτων από τροχαία. Και τα ερωτηματικά αφορούν τη σκοπιμότητα της δημοσιοποίησης σε μια περίοδο που τόση συζήτηση γίνεται για τον καθορισμό των ασφαλίστρων, τον τρόπο καταβολής και την προσπάθεια των εταιριών να βγάλουν "και από τη μύγα ξίγκι".

Σύμφωνα με το υπόμνημα, στην επταετία '89-'95 η Ελλάδα παρουσίασε αύξηση κατά 20% του αριθμού των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, όταν στη συντριπτική πλειοψηφία των μελών της ΕΕ μειώθηκαν τα ατυχήματα μέχρι και 40%, εκτός από δύο μέλη στα οποία παρατηρήθηκε αύξηση κατά 1,2%. Μόνο μέσα στο 1997, σημειώνεται, στην Ελλάδα υπήρξαν 2.141 νεκροί, 4.359 βαριά τραυματισμένοι και 28.490 ελαφρά τραυματισμένοι. Μάλιστα, στο έγγραφό της η Ενωση δεν παραλείπει να αναφερθεί και στο κόστος για το κράτος από κάθε θάνατο που προέρχεται από τροχαίο. Ετσι, επικαλούμενη στοιχεία της ΕΕ, αναφέρει ότι το άμεσο κόστος στο οποίο περιλαμβάνονται οι δαπάνες απασχόλησης της Αστυνομίας και των υπηρεσιών πρώτων βοηθειών, οι επισκευές οχημάτων και η απολεσθείσα οικονομική παραγωγή ανέρχεται σε 1.000.000 ECU ή 337.000.000 δρχ.

Τα μέτρα που προτείνουν οι εταιρίες ως επείγοντα είναι: η έκδοση πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας για τους οδηγούς των μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως σχολικών αυτοκινήτων, τουριστικών λεωφορείων, λεωφορείων αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών κλπ., να εξαρτάται από την προσκόμιση πιστοποιητικού ψυχοτεχνικής - ψυχολογικής αξιολόγησης. Επίσης, προτείνουν την υλοποίηση του άρθρου 13 του ΚΟΚ όπου προβλέπεται η δυνατότητα του υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών να επιβάλει την επανεξέταση του κατόχου αδείας ικανότητας οδηγού αν ανακύψουν αμφιβολίες για την ικανότητά τους προς οδήγηση και η ιατρική τους επανεξέταση αν ανακύψουν αμφιβολίες για τη σωματική ή πνευματική τους κατάσταση. Στην περίπτωση αυτή θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης, ο οδηγός θα παραπέμπεται για επανεξέταση και θα του αποδίδεται η άδεια αν κριθεί ικανός.

Μεταξύ άλλων, προτείνεται η ψυχοτεχνική αξιολόγηση ως μέρος της ιατρικής εξέτασης, στην οποία υποβάλλονται υποχρεωτικά κάθε τρία χρόνια οι οδηγοί άνω των 65 χρόνων. Τέλος, η Ενωση ζητά την εφαρμογή άρθρου του ΚΟΚ σύμφωνα με το οποίο τα μοτοποδήλατα και τα ρυμουλκούμενα πρέπει να είναι κατασκευασμένα και εξοπλισμένα έτσι ώστε να περιορίζεται σε περίπτωση ατυχήματος ο κίνδυνος τόσο για τους επιβαίνοντες όσο και για τους υπόλοιπους που χρησιμοποιούν τους δρόμους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ