ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Οχτώβρη 2001
Σελ. /40
Βουλιάζει η Swissair

Σε πτώχευση ο ελβετικός αερομεταφορέας, η βελγική Sabena στα πρόθυρα πτώχευσης και σερί ανακοινώσεων δεκάδων εταιρών για μειώσεις και περικοπές, εννοείται και προσωπικού

Αεροπλάνο της Σουίσαιρ που «πρόλαβε» να απογειωθεί από το Χήθροου πριν να γίνει η κατακράτηση για μη αποπληρωμή τελών...

Associated Press

Αεροπλάνο της Σουίσαιρ που «πρόλαβε» να απογειωθεί από το Χήθροου πριν να γίνει η κατακράτηση για μη αποπληρωμή τελών...
ΖΥΡΙΧΗ - ΓΕΝΕΥΗ - ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - ΚΑΪΡΟ.-

Η είδηση ακούστηκε σαν πυροβολισμός στα ώτα των άτυχων επιβατών: «Τα αεροπλάνα της Swissair δεν εφοδιάζονται πλέον με κηροζίνη, καθώς οι προμηθευτές έκλεισαν τις αντλίες», όπως ανέφερε το μήνυμα που μεταδόθηκε σήμερα από τα μεγάφωνα του αεροδρομίου Κλότεν της Ζυρίχης.

Το πρόβλημα, όμως, δεν αφορά αποκλειστικά την ελβετική αεροπορική εταιρία, η οποία είδε τα αεροπλάνα της στο αεροδρόμιο Χίθροου του Λονδίνου να κατακρατιούνται για μη πληρωμή τελών, να καθηλώνονται όλα τα αεροσκάφη της και να ανακοινώνει τη διακοπή όλων των πτήσεων επ' αόριστο....

Τα προβλήματα προϋπήρχαν της 11ης Σεπτεμβρίου, όμως με το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον και ειδικά όπως διαμορφώθηκε μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου, ένας νέος γύρος εγκαινιάστηκε στην κρίση των αεροπορικών εταιριών, με πρώτο θύμα τη Swissair.

Η ελβετική «βόμβα»...

Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην Swissair που έσκασε τη βόμβα χτες, σύμφωνα με τις πληροφορίες ο όμιλος έχει χρέη 17 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα και για να αποφύγει τη χρεοκοπία, πουλά τις συμμετοχές της σε ξένες εταιρίες και κρατά μόνο ορισμένα δρομολόγιά της στο εσωτερικό και το εξωτερικό που κρίνονται προσοδοφόρα. Η Swissair διαθέτει ποσοστά συμμετοχής στη βελγική Sabena (49,5%) στη γερμανική τσάρτερ LTU (49,9%) στη νοτιοαφρικανική SAA (20%) στην ιταλική Volare (49,79%) στην πολωνική LOT (37,6%) στην ελβετική Crossair (70%) καθώς και στην επίσης ελβετική τσάρτερ Balair(100%). Παράλληλα, με τις πωλήσεις των ποσοστών συμμετοχής της η εταιρεία θα προχωρήσει στην περικοπή 2.560 θέσεων εργασίας εκ των οποίων οι 1.750 στην Ελβετία, σε σύνολο 7.300 υπαλλήλων που διαθέτει συνολικά.

Σύμφωνα με το σχέδιο που έχει δεχτεί η Swissair, οι τράπεζες UBS και η Credit Suisse θα συμπτύξουν τις κερδοφόρες πτήσεις της εταιρίας, η οποία θα κρατήσει το όνομα της θυγατρικής της Crossair. Οι δύο τράπεζες θα εξαγοράσουν το 70% της Crossair, που ελέγχει σήμερα η Swissair.

... χτύπησε τις Βρυξέλλες

Μία ακόμη παράπλευρη απώλεια της κρίσης της ελβετικής αεροπορικής εταιρίας, είναι ότι οδηγεί και τη βελγική αεροπορική εταιρία SABENA σε πτώχευση, σύμφωνα με τα πρωτοσέλιδα δημοσιεύματα του συνόλου του βελγικού Τύπου, αφού η Swissair, κατέχει το 49% των μετοχών της SABENA και η οποία ευρισκόμενη σε αδυναμία να εκπληρώσει τις ληξιπρόθεσμες οικονομικές της υποχρεώσεις, αποφάσισε να απαλλαγεί από όλες τις μετοχές της σε ξένες εταιρίες.

Το βελγικό κράτος, που κατέχει το 50,5% των μετοχών της SABENA, για να αντιμετωπίσει την κρίσιμη αυτή κατάσταση του βελγικού αερομεταφορέα, αφενός άσκησε αγωγή κατά της Swissair και αφετέρου εξετάζει δύο προοπτικές, ώστε να αποφευχθεί η πτώχευση της SABENA: είτε να προχωρήσει στην αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, μια προοπτική που κινδυνεύει, εφόσον δεν εξασφαλιστεί η συμμετοχή ενός ακόμη μετόχου, να θεωρηθεί ως κρατική βοήθεια προς την αεροπορική αυτή εταιρία και να απαγορευτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είτε να χορηγήσει μια προσωρινή πίστωση για την ανασυγκρότησή της.

Το ωστικό κύμα της 11ης Σεπτεμβρίου

Ομως τα δυσοίωνα νέα δε σταματούν εδώ. Οι τουρκικές Αερογραμμές-(ΤΗΥ) σχεδιάζουν να μειώσουν τον αριθμό των αεροσκαφών τους μέσα στο 2002, εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης, αλλά και της ανασφάλειας που έχει δημιουργηθεί, ανακοίνωσε ο γενικός διευθυντής της εταιρίας Γιουσούφ Μπολαγιρλί. Οπερ αναμένονται και απολύσεις.

Αναλόγως και η Αιγυπτιακή αεροπορική εταιρία Egypt Air ανακοίνωσε ότι ακυρώνει τις πτήσεις προς το Λος Αντζελες και μειώνει τις πτήσεις προς την Οσάκα της Ιαπωνίας, λόγω μειωμένης ζήτησης, σύμφωνα με τον πρόεδρό της Μοχάμεντ Φαχίμ Ραγιάν. Σύμφωνα με τον ίδιο ο αριθμός των επιβατών της εταιρίας μειώθηκε κατά 40% μετά τις 11 Σεπτεμβρίου.

Η ισπανική Iberia ανακοίνωσε στους εργαζομένους της ότι θα περικόψει το 10% των πτήσεών της και θα προβεί σε αντίστοιχες απολύσεις. Αντίστοιχες περικοπές ανακοίνωσε και η Austrian Airlines. Τέλος, η ταϊβανική EVA περιορίζει δραστικά τις πτήσεις της στις ΗΠΑ και στη νοτιοανατολική Ασία.

Τέλος, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες ανακοίνωσαν ότι έχουν περικόψει τα δρομολόγιά τους κατά 20% και οι αριθμοί που αποκαλύφθηκαν δείχνουν το γιατί: Η American Airlines, η μεγαλύτερη εταιρία στον κόσμο ανακοίνωσε ότι τα αεροσκάφη της είχαν πληρότητα μόλις 59,6% το Σεπτέμβρη, 10,2% κάτω από πέρυσι. Η Continental, πέμπτη στις ΗΠΑ, είχε πληρότητα 61,4%, 11% κάτω από πέρυσι. Τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνουν και τις δέκα ημέρες που προηγήθηκαν των τρομοκρατικών επιθέσεων, αφού ανακοίνωσε ότι την εβδομάδα που προηγήθηκε των επιθέσεων λειτουργούσε με 32% πληρότητα.


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ
Και οι φτωχοί... καταδικάζονται να πεθάνουν από την πείνα

Οι φτωχοί του πλανήτη θα πληρώσουν το χτύπημα στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, ενώ εκτιμάται ότι σχεδόν 40.000 παιδιά, επιπροσθέτως του ετήσιου αριθμού, θα πεθάνουν από την πείνα

ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ.-

Οι φτωχοί, «προϊόν διαδεδομένο στην παγκόσμια οικονομία», θα κληθούν να πληρώσουν πρώτοι αυτοί το αντίτιμο της τρομοκρατικής επίθεσης της 11ης Σεπτεμβρίου, αφού οι χώρες πένητες θα πληρώσουν βαρύ τίμημα... λόγω της επιβράδυνσης της οικονομίας, όπως προειδοποίησε χτες η Παγκόσμια Τράπεζα.

Το ανθρώπινο αντίτιμο και η φτώχεια που αναμένεται να θερίσει κόσμο, είναι κάτι που θεωρείται δύσκολα διακριτό στην υφιστάμενη αυτή τη στιγμή περίπλοκη παγκόσμια πολιτική σκηνή, αλλά εντός ολίγου θα γίνει αντιληπτό σε όλες τις χώρες και μάλιστα με τρόπο τραγικό όσον αφορά τις χώρες που ήδη συγκαταλέγονται στον κατάλογο των φτωχών χωρών και κυρίως στην Αφρική, όπως τόνισε δυσοίωνα χτες ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Τράπεζας, Τζέιμς Γούλφενσον.

Η μάχη κατά των παιδικών ασθενειών και του υποσιτισμού θα υποχωρήσει μπροστά στην οικονομική επιβράδυνση που έχει εκδηλωθεί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας. Εικόνα που συμπληρώνεται από τις περαιτέρω εκτιμήσεις ότι τουλάχιστον 10 εκατομμύρια άνθρωποι επιπλέον, κυρίως στην Αφρική, θα προστεθούν στα δισεκατομμύρια των φτωχών και θα πρέπει να ζήσουν με 1 δολάριο την ημέρα, ενώ 20.000-40.000 παιδιά περισσότερα θα πεθάνουν από την πείνα και τις ασθένειες.

«Η τρομοκρατική επίθεση θα επηρεάσει διάφορες χώρες που ανήκουν στην ομάδα των αναπτυσσόμενων, με διάφορους τρόπους, αναδεικνύοντας τις αδυναμίες της καθεμιάς», θα τονίσει ο Γούλφενσον, προσθέτοντας ότι για τις φτωχότερες, η ύφεση θα έρθει λόγω της μείωσης των εξαγωγών, του τουρισμού, των τιμών των προϊόντων και των ξένων επενδύσεων, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο αριθμός των ανθρώπων που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, με εισόδημα μικρότερο από 1 δολάριο την ημέρα.

«Η κάθε φτωχή ή αναπτυσσόμενη χώρα θα πληγεί σε διαφορετικό βαθμό» τονίζει ο πρόεδρος της ΠΤ. Στις άλλες αναπτυσσόμενες χώρες, λιγότεροι άνθρωποι θα μπορέσουν να ξεφύγουν από τη φτώχεια. Η Αφρική, θα είναι σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η ήπειρος που θα υποφέρει περισσότερο. Εκτιμάται ότι ο αριθμός των φτωχών θα αυξηθεί κατά 2-3 εκατ., λόγω της πτώσης των τιμών των αγαθών. Οι τιμές των προϊόντων που παράγουν οι αφρικανικές χώρες προβλεπόταν, ήδη πριν από το χτύπημα, να υποχωρήσουν κατά 7,4% φέτος.

Πριν από την 11η Σεπτεμβρίου, η Παγκόσμια Τράπεζα προέβλεπε ότι ο ρυθμός ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες χώρες θα επιβραδυνόταν από 5,5% το 2000 σε 2,9% το 2001, πριν επιταχυνθεί και πάλι στο 4,3% το 2002. Λόγω της τρομοκρατικής επίθεσης, η ανάκαμψη των αναπτυγμένων οικονομιών θα καθυστερήσει και η ανάπτυξη στις αναπτυσσόμενες χώρες θα είναι βραδύτερη κατά 0,5%-0,75%. Ηδη, υπάρχουν ενδείξεις ότι η αύξηση του λειτουργικού κόστους και η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας έχει επηρεάσει το διεθνές εμπόριο, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οικονομική δραστηριότητα θα επανέλθει στους κανονικούς ρυθμούς στα μέσα του 2002.

Οπως τονίζει η Παγκόσμια Τράπεζα, οι κυβερνήσεις των αναπτυγμένων χωρών θα πρέπει να αυξήσουν την ανθρωπιστική βοήθεια, αφού οι ξένες επενδύσεις στις αναπτυσσόμενες θα μειωθούν σημαντικά. Επίσης, συστήνει την περαιτέρω απελευθέρωση του εμπορίου, ώστε να καταστούν ανταγωνιστικότερα τα προϊόντα των φτωχότερων χωρών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ