ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Στην υπηρεσία των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων

Η πρόνοια σαν πολιτική επιλογή έχει καταργηθεί, αλλά και σαν έννοια έχει απαλειφθεί, όχι τυχαία, γι' αυτό χρησιμοποιούνται τα περί «κοινωνικής φροντίδας» ή «κοινωνικής αλληλεγγύης»

Γρηγοριάδης Κώστας

Στον ταξικό χαρακτήρα της πολιτικής και στον τομέα της Πρόνοιας αναφέρθηκε, ανάμεσα στα άλλα, στην παρέμβασή του για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2006 ο Ειδικός Εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής. Ο βουλευτής του Κόμματος ανάμεσα στα άλλα τόνισε:

Ο Προϋπολογισμός του 2006 και στον τομέα της Πρόνοιας επιβεβαιώνει τον αντιλαϊκό του χαρακτήρα. Μιας και μέσω του Προϋπολογισμού δίνεται παραπέρα ώθηση στις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και στον τομέα της Πρόνοιας, γενικότερα της κοινωνικής πολιτικής, έχοντας ως μπούσουλα τις αποφάσεις της Λισαβόνας για μείωση του δημόσιου τομέα, για συρρίκνωση των δημόσιων δαπανών για Πρόνοια, γενικότερα για κοινωνική πολιτική.

Η μελέτη των στοιχείων του Προϋπολογισμού επιβεβαιώνει τη βασική εκτίμηση του ΚΚΕ ότι η Πρόνοια σαν πολιτική επιλογή έχει καταργηθεί, αλλά και σαν έννοια έχει απαλειφθεί, όχι τυχαία, γι' αυτό χρησιμοποιούνται τα περί «κοινωνικής φροντίδας» ή «κοινωνικής αλληλεγγύης», δηλαδή για στήριξη από μεριάς του κράτους μόνο αυτών που είναι στα όρια εξαθλίωσης. Από κει και πέρα, η οικογένεια αφήνεται στην ευθύνη των μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Δε θα μπορούσε να ήταν και διαφορετικά, γιατί αυτά είναι τα ταξικά συμφέροντα που υπηρετεί η κυβέρνηση, αυτήν την πολιτική που είναι βαθιά ταξική υπηρετεί και ο Προϋπολογισμός για το 2006. Τα κέρδη εκτινάσσονται στα ύψη, η ανεργία και η υποαπασχόληση αυξάνεται, 2,3 εκατ. Ελληνες ζουν κάτω από τα όρια φτώχειας, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στο χώρο της υγείας και της ασφάλισης μεγεθύνονται, ενώ η κερδοφορία τους είναι στις πρώτες θέσεις. Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες για την Πρόνοια βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη.

Οπως στον ιδιωτικό τομέα

Οταν τα τροφεία για τους παιδικούς σταθμούς, που έχουν περάσει στους δήμους, φτάνουν σχεδόν τα τιμολόγια των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, με αποτέλεσμα τα νεαρά ζευγάρια να υφίστανται οικονομική αφαίμαξη ή ακόμα πολλές μανάδες να κλείνονται στο σπίτι, επειδή δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, με τεράστιες επιπτώσεις στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, την ποιότητα ζωής των νεαρών ζευγαριών.

Δεν είναι ενταγμένα σε καμιά είδους δημόσια δομή της ειδικής αγωγής 185.000 παιδιά με αναπηρίες και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Η χώρα μας έχει μετατραπεί σε χώρα παραγωγής αναπήρων, λόγω των εργοδοτικών εγκλημάτων στους τόπους δουλιάς, λόγω των μεγάλων συμφερόντων στα έργα υποδομών, στο περιβάλλον, την ανυπαρξία πολιτικής πρόληψης της αναπηρίας και Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Δημόσιων Κέντρων Αποκατάστασης.

Οι ανάπηροι και οι οικογένειές τους καλούνται να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να πληρώσουν για θεραπείες, φάρμακα, ειδικά τεχνικά βοηθήματα για την εκπαίδευση των αναπήρων, την επαγγελματική τους αποκατάσταση και τις ανάγκες της καθημερινής τους ζωής.

Στα ιδρύματα Πρόνοιας η κατάσταση είναι τραγική, λόγω της υποχρηματοδότησης του παγώματος των προσλήψεων, για πάνω από 15 χρόνια και της ανυπαρξίας σοβαρών επενδύσεων και τον εκσυγχρονισμό και ευπρεπισμό των υποδομών τους.

Τα διάφορα προγράμματα βοήθειας στο σπίτι, κοινωνικής στήριξης είναι στον αέρα, αφού είχαν ημερομηνία λήξης και οι δήμοι και οι νομαρχίες αδυνατούν να εξασφαλίσουν τη συνέχεια της λειτουργίας τους, όταν δε μετακυλίουν το κόστος στους ίδιους τους δημότες μέσω της αύξησης των δημοτικών τελών και σε βάρος των εργαζομένων με την καταπάτηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.

Τα προγράμματα αποασυλοποίησης των ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ) και ψυχικά πασχόντων περνούν την πρώτη φάση κρίσης τους. Τα επόμενα χρόνια, θα ενταθεί και θα οξυνθεί. Γιατί η αποασυλοποίηση έτσι όπως εφαρμόζεται (κυβέρνηση & ΠΑΣΟΚ) δεν είναι η σύγχρονη απάντηση στη βαρβαρότητα των δημόσιων ψυχιατρείων, όπως ισχυρίζονται, αλλά το μέσο για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση της Ψυχικής Υγείας, το φόρτωμα της προστασίας και αποκατάστασης του ψυχικά άρρωστου και του ανάπηρου στην οικογένεια και στα ασφαλιστικά ταμεία. Πράγμα που επιβεβαιώνεται από το μπλοκάρισμα στη λειτουργία μιας σειράς ξενώνων, λόγω του ότι είχαν ημερομηνία λήξης τα προγράμματα χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της υποχρηματοδότησης από πλευράς του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Την ίδια στιγμή, στο όνομα της μείωσης των κρεβατιών των δημόσιων ψυχιατρείων, το μέσο και ελαφρύ ψυχιατρικό περιστατικό εκδιώκεται από τις ψυχιατρικές κλινικές των δημόσιων νοσοκομείων, αφού λόγω της έλλειψης υποδομών και προσωπικού καλείται να νοσηλευτεί μαζί με το βαρύ περιστατικό και το περιστατικό σε κρίση. Με αποτέλεσμα οι ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές να γιγαντώνονται και να έχουν ακόμα και ράντζα. Στην όλη προπαγάνδα περί αθλιοτήτων στα δημόσια ψυχιατρεία που δημιούργησε η πολιτική αυτή, αποκρύπτει τα διάφορα κάτεργα που λειτουργούν στον περιβόητο ιδιωτικό τομέα.

Ολα δείχνουν ότι θα επιβεβαιωθεί η αρχική εκτίμηση του ΚΚΕ ότι πολλοί ψυχικά άρρωστοι θα πεταχτούν κυριολεκτικά στο δρόμο το επόμενο διάστημα, όπως έγινε στην Αμερική και σε άλλες καπιταλιστικές, που εδώ και χρόνια εφάρμοσαν τη λεγόμενη «ψυχιατρική μεταρρύθμιση».

Η μεταφορά ασθενών στους διάφορους ξενώνες και οικοτροφεία γίνεται χωρίς κανένα επιστημονικό κριτήριο, ενώ η έλλειψη προσωπικού - ιδιαίτερα ειδικευμένου - καθιστούν σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνη την παραμονή τέτοιων περιστατικών σ' αυτούς τους χώρους. Περιστατικά σε απόλυτη ακινησία που δεν έχουν καμία προοπτική επανένταξης μεταφέρονται εκεί μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν οι διάφοροι ιδιοκτήτες τις χρηματοδοτήσεις. Μπορεί να σκεφτεί κάποιος τι σημαίνει ανειδίκευτο προσωπικό να έχει στην ευθύνη του μόνο τα βαριά περιστατικά. Πάνω απ' όλα είναι επικίνδυνο, εγκληματικό, άνθρωποι που αντικειμενικά είναι εξαρτημένοι να αφήνονται στα χέρια των διαφόρων ιδιωτικών φορέων, που στόχο τους έχουν μόνο το κέρδος.

Η κάρτα λειτουργικότητας

Το 2006 έχει οριστεί από την κυβέρνηση ως χρόνος εφαρμογής της κάρτας λειτουργικότητας ή αναπηρίας. Από 1-1-2006 θα κληθούν όλοι να καταθέσουν αιτήσεις για να περάσουν όλες αυτές τις πολύπλοκες διαδικασίες για να πάρουν την περιβόητη κάρτα, που θα είναι προϋπόθεση για να μπορούν να απολαμβάνουν τις όποιες παροχές ως ανάπηροι, από πλευράς του κράτους. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι μ' αυτόν τον τρόπο θα σταματήσει η ταλαιπωρία των αναπήρων, θα καταπολεμηθεί το φαινόμενο των αναπήρων «μαϊμού» και ότι θα γίνει εξορθολογισμός των δαπανών, αφού μέσω αυτής της διαδικασίας θα διοχετεύονται οι δαπάνες «σ' αυτούς, που πραγματικά έχουν ανάγκη».

Πρόκειται για υποκρισία, ψέμα, για επιχείρηση συνειδητής παραπλάνησης.

Με πρόσχημα τους αναπήρους «μαϊμού» (που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ δημιούργησαν) και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ανάπηροι, προσερχόμενοι για τις διάφορες ανάγκες τους στις ανεπαρκείς υπηρεσίες εξυπηρέτησής τους, η κυβέρνηση προωθεί τη βασική της πολιτική κατεύθυνση παραπέρα περικοπών των κοινωνικών δαπανών.

Οι ανάπηροι «μαϊμού» είναι δείγμα της εξαθλίωσης, που έχουν οδηγηθεί τμήματα του ελληνικού λαού που αναγκάζονται να προσφεύγουν σε τέτοιες λύσεις για να επιβιώσουν. Από την άλλη μεριά, η κυβέρνηση της ΝΔ σήμερα, όπως και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ προηγουμένως, χρησιμοποιεί τους αναπήρους «μαϊμού» για πολιτική πελατεία, αλλά και για τη νόθευση και χειραγώγηση του συνδικαλιστικού κινήματος των αναπήρων.

Μέσω της διαδικασίας για την κάρτα λειτουργικότητας προωθείται μαζικά πελατεία στα διάφορα ιδιωτικά κέντρα για εξετάσεις, αφού δεν προβλέπεται ούτε στα μέτρα που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, αλλά ούτε και στον Προϋπολογισμό συγκεκριμένες πιστώσεις, για να μπορέσουν όλες οι εξετάσεις που ζητούνται από όλον αυτόν τον κόσμο να γίνονται δωρεάν άμεσα από το δημόσιο σύστημα υγείας.

Με τον τρόπο αυτό θα διοχετευτεί «ζεστό» χρήμα στους διάφορους ιδιώτες, είτε με άμεσες πληρωμές είτε μέσω των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά και προσωπικά δεδομένα μέσω της λεγόμενης διαδικασίας πιστοποίησης ως αξιολογητών.

Η έννοια της λειτουργικότητας που εισάγεται με τις διαδικασίες καθορισμού της, είναι το εργαλείο για να εξασφαλίσει η κυβέρνηση:

α) Τις περικοπές των διαφόρων παροχών για τους αναπήρους, και

β) για να ελεγχθούν κοινωνικές εκρήξεις, να διαχειριστεί με κάποια επιδόματα και μέτρα στήριξης την απόλυτη εξαθλίωση, έχοντας συνείδηση ότι η πολιτική της θα οξύνει τα προβλήματα των φτωχών λαϊκών οικογενειών, ιδιαίτερα αυτών που έχουν κάποιον ανάπηρο, κάποιον χρονίως πάσχοντα σε πολύ βαριά κατάσταση.

Οι προτάσεις το ΚΚΕ για την Πρόνοια

Το ΚΚΕ στηρίζει τις προτάσεις και τις διεκδικήσεις για τα ζητήματα της Πρόνοιας του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, ριζοσπαστικών λαϊκών φορέων, του αγωνιστικού αναπηρικού κινήματος, τις τεκμηριωμένες επιστημονικές θέσεις από την πλευρά των σύγχρονων αναγκών, των λαϊκών οικογενειών, της νεολαίας, των γυναικών, των αναπήρων, των ηλικιωμένων. Καλεί γενικότερα τις ριζοσπαστικές αγωνιστικές λαϊκές οργανώσεις και κινήσεις, το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα πιο ολοκληρωμένα, πιο αποφασιστικά να προβάλει αιτήματα και στόχους που σχετίζονται με τις ευρύτερες κοινωνικές ανάγκες του λαού μας. Καλώντας, ταυτόχρονα, τις λαϊκές δυνάμεις να συνδέσουν αυτή την πάλη με την αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων, τη μαζική εγκατάλειψη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και τη συγκρότηση του δικού τους κοινωνικοπολιτικού μετώπου πάλης για μια άλλη πολιτική, από τη λαϊκή εξουσία για τη λαϊκή οικονομία, στα πλαίσια της οποίας θα ικανοποιούνται όλες οι λαϊκές ανάγκες.

Πιο συγκεκριμένα, το ΚΚΕ παλεύει και διεκδικεί:

  • Δημόσιο σύστημα υψηλής ποιότητας πρόνοιας, με δωρεάν υπηρεσίες, με βασικό του προσανατολισμό την πρόληψη, την έγκαιρη παρέμβαση, και την ικανότητά του να παρεμβαίνει αποτελεσματικά και με υψηλή επάρκεια σε φάσεις ατομικής οικογενειακής κρίσης, ή και γενικευμένη κρίση συνέπειας απρόβλεπτων φυσικών καταστροφών.
  • Δημόσιο σύστημα Πρόνοιας, που να διαπερνά και να παρεμβαίνει σε όλες τις πτυχές της ζωής και τους χώρους εργασίας εκπαίδευσης, κατοικίας ψυχαγωγίας άθλησης ή αναγκαστικής παραμονής.
  • Το δημόσιο και δωρεάν σύστημα Πρόνοιας απευθύνεται και καλύπτει όλους όσοι κατοικούν στη χώρα μας, μόνιμα ή προσωρινά, ανεξαρτήτου εθνικότητας, θρησκείας, φύλου ή φυλής.
  • Ιδιαίτερη θα πρέπει να είναι η στήριξή του στο παιδί, στη γυναίκα, στη μητέρα, στο νέο στις διάφορες φάσεις της ζωής του, στον ανάπηρο, στον μετανάστη, στον ηλικιωμένο.
  • Κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στους τομείς αυτούς (ανοιχτής ή συγκεκαλυμμένης μέσω της φιλανθρωπίας ή των λεγόμενων μη κυβερνητικών οργανώσεων).
  • Αμεσα μαζικές προσλήψεις ειδικευμένου και βοηθητικού προσωπικού μόνιμου με εγγυημένα τα εργασιακά του δικαιώματα σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες Πρόνοιας και ανάπτυξη νέων με βάση τις ανάγκες.
  • Δωρεάν παροχή από το κράτος όλων των απαραίτητων θεραπειών, φαρμάκων, αναλώσιμων ειδών, τεχνικών βοηθημάτων, για χρονίως πάσχοντες, και αναπήρους.
  • Ολόπλευρη στήριξη των νέων στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, ιδιαίτερα των ανέργων.
  • Μέτρα για τη νεαρή μητέρα, την ανάπηρη, τη μετανάστρια.
  • Λειτουργία δωρεάν βοήθειας στο σπίτι από το δημόσιο σύστημα Πρόνοιας και επέκτασή του σε όλη τη χώρα για την κάλυψη όλων των αναγκών.
  • Μονιμοποίηση όλου του προσωπικού που σήμερα δουλεύει σε διάφορες υπηρεσίες και δομές προνοιακών προγραμμάτων. Πρόσληψη νέου μόνιμου προσωπικού με βάση τις ανάγκες. Μεταφορά και ένταξη αυτών των υπηρεσιών στο δημόσιο σύστημα Πρόνοιας με 100% χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Καμία επιβάρυνση της οικογένειας ή των ασφαλιστικών ταμείων για την παροχή προνοιακών υπηρεσιών.
  • Πολιτική πρόληψης της ψυχικής ασθένειας, ιδιαίτερα των νέων, στήριξη του εφήβου.
  • Δημόσιες ψυχιατρικές κλινικές υψηλής ποιότητας. Για τις περιπτώσεις ασθενών που, με βάση την επιστήμη, μπορούν να μένουν μόνιμα ή προσωρινά σε ξενώνες, διαμερίσματα ή οικοτροφεία, αυτά πρέπει να είναι δημόσια και δωρεάν. Επίσης, απαιτούνται υπηρεσίες κατ' οίκον στήριξης, δημόσιες δωρεάν και με επιστημονική καθοδήγηση και επάρκεια.
  • Δημόσια προστατευόμενα εργαστήρια και υπηρεσίες με εγγυημένα τα εργασιακά δικαιώματα όλων των εργαζομένων αναπήρων, ψυχικά ασθενών και μη.
  • Εργαστήρια και υπηρεσίες που θα λειτουργούν με κοινωνικό έλεγχο και θα είναι εγγυημένα από το κράτος η λειτουργία τους και η απορρόφηση των προϊόντων τους.
  • Δημόσια κέντρα στήριξης των βαριά αναπήρων, των ηλικιωμένων, και των οικογενειών τους μόνιμης ή προσωρινής, κλειστής ή ανοιχτής παραμονής με δωρεάν υπηρεσίες με βάση τις ανάγκες.
  • Εξασφάλιση του δικαιώματος στην εκπαίδευση και στη δουλιά όλων ανεξαιρέτως των αναπήρων.
  • Για να βρουν το δικό τους δημόσιο σχολείο ή ειδική τάξη με δωρεάν υπηρεσίες τα 200.000 παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες για να έχουν δουλιά όλοι οι ικανοί προς εργασία ανάπηροι με βάση τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα τους, αλλά και τα ενδιαφέροντά τους.

Το ΚΚΕ, τέλος, στηρίζει την πρόταση του αγωνιστικού αναπηρικού κινήματος, για:

  • Μετατροπή όλων των επιδομάτων σε ενιαία κοινωνική σύνταξη με επέκταση σε κατηγορίες που σήμερα δεν παίρνουν (ημιπληγικοί, γεροντική άνοια, άλλες εκφυλιστικές ασθένειες).
  • Για το 2006, 650 ευρώ για εργαζόμενους και συνταξιούχους με πλήρη σύνταξη, και 1.050 ευρώ για ανέργους και ανίκανους προς εργασία.
  • Τα ποσά αυτά να προσαυξάνονται για βαριές αναπηρίες όπως είναι ο αυτισμός, η βαριά νοητική υστέρηση, οι τετραπληγικοί, οι πολλαπλά ανάπηροι.
ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΚΑΙ Τ' ΑΡΧΑΙΑ

(Η λεηλασία των μουσείων μας)

ΜΙΑ Ερώτηση της ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Διαμάντως Μανωλάκου για την κλοπή ελληνικών αρχαιοτήτων από τους ναζί κατακτητές στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, μας ξανάφερε στις μέρες εκείνες της μεγάλης δοκιμασίας, στην οποία η χώρα μας μαζί με τις άλλες καταστροφές γνώρισε και τη μεγάλη διαρπαγή των μνημείων και των μουσείων. Είναι όμως σωστό να αναφερθεί ότι οι αρχαιολόγοι μας από πολλούς μήνες πριν ξεσπάσει ο πόλεμος είχαν δουλέψει εντατικά για να διασφαλίσουν τα αρχαία σε σίγουρα καταφύγια. Αλλά κι έπειτα, οργανωμένοι στο ΕΑΜ, φρόντισαν να ανακόψουν την έφοδο των «στρατευμένων» αρχαιολόγων.

Η ΕΡΩΤΗΣΗ θέτει το πρόβλημα διακρίβωσης, καταγραφής και φυσικά επιστροφής, αλλά οι απαντήσεις που δόθηκαν αποδεικνύονται ιδιαίτερα υποκριτικές από την ΕΕ.

ΟΙ ΕΙΣΒΟΛΕΙΣ στα χρόνια της χιτλεροφασιστικής Κατοχής χρησιμοποιούσαν «επιστρατευμένους» αρχαιολόγους για την καταλήστευση των μουσείων, αλλά και τη διενέργεια παράνομων ανασκαφών. Είναι οι περιβόητοι εκείνοι αρχαιολόγοι, που κατατρομοκρατούσαν την ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία και όπου ήθελαν έκαναν ανασκαφές, χωρίς να παρευρίσκονται Ελληνες αρχαιολόγοι. Επειτα φρόντιζαν για να τα βγάλουν στο εξωτερικό. Και ποιος τότε θα τους εμπόδιζε;

ΕΙΝΑΙ γνωστό το περιστατικό, όταν κάποτε η Αρχαιολογική μας Υπηρεσία τους γνωστοποίησε ότι σύμφωνα με τους ελληνικούς νόμους πρέπει τα ευρήματα να μένουν στην Ελλάδα. Τότε οι «επίστρατοι» Γερμανοί αρχαιολόγοι επέστρεψαν το έγγραφο, στο οποίο είχαν την εξής υποσημείωση: «Για να μην πάρετε σκληρότερη απάντηση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ στρατοί κατοχής, καθένας στην περιοχή του με τους «αρχαιολόγους» που διέθεταν στα επιτελεία τους, ξεκίνησαν τις ανασκαφές, τις διαρπαγές και φυσικά και τις εξαγωγές. Στην έκθεση του υπουργείου Παιδείας, που συντάχθηκε το 1946 και η οποία είναι ελλιπής, αναφέρονται μια σειρά παρόμοιες καταστροφές, διαρπαγές, των οποίων το μεγαλύτερο μέρος το πήραν οι Γερμανοί.

ΑΠΟ το βιβλίο του Κυριάκου Σιμόπουλου «Η λεηλασία και καταστροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων» παραθέτουμε μερικά από τα αναφερόμενα περιστατικά. Ετσι «... άξεστοι, αρπακτικοί και βάρβαροι οι Γερμανοί ναζιστές προκαλούσαν σκοπίμως αναρίθμητες καταστροφές σε αρχαιολογικούς χώρους. Στην Ακρόπολη αποσπούσαν μάρμαρα με τις ξιφολόγχες. Γκρέμιζαν μάρμαρα από το τείχος, προκαλούσαν φθορές στα μνημεία από αμάθεια και μίσος».

ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ επίσης η δράση τους και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους και σε μνημεία τόσο της κλασικής εποχής όσο και των βυζαντινών χρόνων. Ετσι «στην Τανάγρα εγκαταστάθηκαν στο μουσείο και διασκέδαζαν συντρίβοντας τις αρχαιότητες. Σαν πεδίο βολής χρησιμοποίησαν το κάστρο του Ορχομενού. Το μοναστήρι του Αγίου Μελετίου το βομβάρδισαν με το πυροβολικό. Πυρπόλησαν το μοναστήρι του Οσίου Σεραφείμ και τα αεροπλάνα τους το 1942 χτύπησαν τον Οσιο Λουκά. Τα ίδια και σε άλλους χώρους Μυκήνες, Ολυμπία κλπ».

ΓΕΡΜΑΝΟΣ αξιωματικός κλέβει κεφαλή αγάλματος και το προσφέρει δώρο στο στρατηγό Λιστ! Ρήμαξαν την Αίγινα. Εκεί ο αρχαιολόγος Βάλτερ άρπαξε από το μουσείο της πέντε ολόκληρα κιβώτια με αρχαιότητες. Γερμανοί αξιωματικοί, ύστερα από διάρρηξη λεηλατούν το μουσείο των Θηβών. Πλούσια η λεία τους... Κι όταν η αρχαιολογική υπηρεσία κατάγγειλε τη διάρρηξη, η γερμανική διοίκηση έδωσε την εξής απάντηση: «Δεν πρέπει να θεωρηθεί κλοπή. Πρόκειται για μορφωμένα άτομα(!) Που ενδιαφέρονται για τις ελληνικές αρχαιότητες. Προφανώς ήθελαν να αποκτήσουν εν ενθύμιον...». Και η λεηλασία συνεχίστηκε τόσο από τους Ιταλούς, όσο και από τους Βουλγάρους... Κι αυτοί πήραν το δικό τους μερίδιο...

Ο Κ. ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ παρατηρεί ότι «...Ενώ υπήρχαν ακριβή στοιχεία για τις κακουργίες των εισβολέων, ονόματα αξιωματικών και αρχαιολόγων που πρωτοστάτησαν στις διαρπαγές, ακόμη και οι αριθμοί πινακίδων των αυτοκινήτων που μετέφεραν τη λεία - οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις ξενόδουλες, εξαρτημένες και αναίσχυντες ούτε κατάγγειλαν τις λεηλασίες ούτε και αξίωσαν την επιστροφή των κλοπιμαίων έργων. Απαράλλακτα, όπως δεν τόλμησαν να διεκδικήσουν την καταβολή των αποζημιώσεων, το κατοχικό δάνειο για τις συμφορές που προκάλεσε η εισβολή.

ΕΙΝΑΙ υποκριτικές - υπογραμμίζει η ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, «οι διακηρύξεις της ΕΕ για την προστασία των εθνικών θησαυρών και της πολιτιστικής κληρονομιάς του κάθε τόπου. Κι είναι ιδιαίτερα όταν αρνείται να αναλάβει πρωτοβουλίες εξακρίβωσης, καταγραφής και επιστροφής στους λαούς που τους ανήκουν δικαιωματικά, στερώντας τους συγχρόνως την πρόσβαση στην Ιστορία και τον Πολιτισμό τους, ενώ προωθεί την εμπορευματοποίηση των αρχαιολογικών και πολιτιστικών θησαυρών, που αποτελούν λαϊκή περιουσία, καλύπτοντας ταυτόχρονα τους κλεπταποδόχους και το κύκλωμα της παράνομης διακίνησης...».

ΕΞΗΝΤΑ τόσα χρόνια από τότε και μένουν ανοιχτά οι «επανορθώσεις», το κατοχικό δάνειο κι όσους αμέτρητους αρχαιολογικούς θησαυρούς άρπαρξαν από τα μουσεία και τη γη μας.


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ