ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Φλεβάρη 2025
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Νέα «επεισόδια» στο ψηφιακό κουκούλωμα της υποδηλωμένης εργασίας

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας (εφαρμογή του νόμου Χατζηδάκη), που ο τρόπος λειτουργίας της επιτρέπει το «κουκούλωμα» της ανασφάλιστης υποδηλωμένης εργασίας, ξεκινά να εφαρμόζεται και στους κλάδους της διαμονής στον τουρισμό και της εστίασης από 1 Μάρτη 2025.

Υπενθυμίζεται ότι την ψηφιακή κάρτα, για την εφαρμογή της οποίας στους παραπάνω κλάδους εκδόθηκε νέα εγκύκλιος, έχουν χαιρετίσει ως μέτρο το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ και η ηγετική ομάδα της ΓΣΕΕ (πλειοψηφίες ΔΑΚΕ - ΠΑΣΚΕ - ΣΥΡΙΖΑ), επειδή, όπως υποστήριζαν, βάζει τάχα τέλος στη «μαύρη εργασία».

Παρότι και αυτή η εγκύκλιος επικαλείται τέτοια ευχολόγια, στη συνέχεια προβλέπει ξανά μια σειρά εξαιρέσεις που επιτρέπουν στην εργοδοσία να παραβιάζει «νομίμως» το ωράριο, όπως έκανε και η περσινή αντίστοιχη εγκύκλιος για τη Βιομηχανία.

Μια από τις εξαιρέσεις είναι η δυνατότητα της εργοδοσίας να εφαρμόζει το μέτρο της «ευέλικτης προσέλευσης» του εργαζόμενου μέχρι και 120 λεπτά!

Ετσι ο εργοδότης μπορεί: Πρώτον, να μεταβάλλει καθημερινά την έναρξη και τη λήξη του ωραρίου εργασίας, χωρίς να θεωρείται καταχρηστική η συνεχής αλλαγή ωραρίου! Δεύτερον, μέσα από το «ευέλικτο ωράριο» να καλύπτει τα ίχνη της υποδηλωμένης εργασίας, η οποία θα είναι ανασφάλιστη και απλήρωτη.

Καταρχάς αυτή η μετακίνηση του ωραρίου διαλύει την καθημερινότητα του εργαζόμενου. Από εκεί και πέρα, με δεδομένο ότι η ενεργοποίηση της κάρτας γίνεται σε ελάχιστα δευτερόλεπτα και μπορεί να «χτυπηθεί» αμέσως μόλις γίνει αντιληπτή η παρουσία της Επιθεώρησης Εργασίας, καθώς δεν δίνεται η δυνατότητα στους επιθεωρητές να μπλοκάρουν τις υποβολές για όσο διάστημα διαρκεί ο έλεγχος, ο εργοδότης μπορεί να αναγκάσει τον εργαζόμενο να ξεκινά τη δουλειά στις 8 το πρωί αλλά να «χτυπά» την κάρτα στις 10 το πρωί ή την ώρα που έρθει ο έλεγχος - αν έρθει. Ετσι απολαμβάνει ένα δώρο ανασφάλιστης εργασίας μέχρι και 2 ώρες τη μέρα...

Η επόμενη «εξαίρεση» αφορά τον «χρόνο προετοιμασίας» για την έναρξη και τη λήξη της εργασίας των εργαζομένων στον τουρισμό και την εστίαση, ο οποίος δεν θεωρείται χρόνος εργασίας και μπορεί να είναι 10 λεπτά πριν την έναρξη και 10 λεπτά μετά τη λήξη της εργασίας, με τη διευκρίνιση ότι μπορεί να είναι και μεγαλύτερος αν αυτό «δικαιολογείται από αντικειμενικούς λόγους»! Ακόμα ένα δωράκι δηλαδή, τουλάχιστον 20 λεπτών εργάσιμου ανασφάλιστου χρόνου στην εργοδοσία. Υπενθυμίζεται ότι με το ίδιο ακριβώς επιχείρημα η αντίστοιχη εγκύκλιος για τη βιομηχανία χάρισε στους εργοδότες τουλάχιστον 60 λεπτά εργασίας.

Η τρίτη «εξαίρεση» αφορά τους εργαζόμενους που θεωρούνται «διευθυντικά στελέχη» και οι οποίοι «εξαιρούνται από την υποχρέωση σήμανσης της ψηφιακής κάρτας». Εδώ το «κόλπο» βρίσκεται στην αλλαγή των προϋποθέσεων για να χαρακτηριστεί ένας εργαζόμενος «διευθυντικό στέλεχος», που έγινε με Υπουργική Απόφαση και με την οποία η εργοδοσία μπορεί να βαφτίσει διευθυντή - απλώς με έναν όρο στην ατομική σύμβαση - οποιονδήποτε εργαζόμενο, έστω κι αν παίρνει τον βασικό ή δουλεύει με μερική απασχόληση.

Η επόμενη «εξαίρεση» είναι η πρόβλεψη ότι υπάρχει περίπτωση να μη «χτυπηθεί» η κάρτα από «αμέλεια» του εργαζόμενου! Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, για «μέχρι 3 μονά χτυπήματα τον μήνα ανά εργαζόμενο» δεν θα επιβάλλεται πρόστιμο, παρά θα γίνεται σύσταση.

Συναφής με την αμέλεια του εργαζόμενου είναι η μεταφορά της ευθύνης στον ίδιο για το χτύπημα της κάρτας. «Η σήμανση (σ.σ. το "χτύπημα") της ψηφιακής κάρτας (...) αποτελεί υποχρέωση του εργαζομένου». Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί ο εργοδότης να ασκεί πιέσεις στον εργαζόμενο για να «χτυπάει» την «ψηφιακή κάρτα» αργότερα, και αν εντοπιστεί ότι η σήμανση δεν αντιστοιχεί στην ψηφιακή δήλωση του ωραρίου εργασίας, τότε ...ευθύνεται ο εργαζόμενος!

Τέλος, σημαντικός είναι και ο διαχωρισμός της σήμανσης («χτύπημα») από τη διαβίβασή της στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ». Σε ό,τι αφορά τη διαμονή στον τουρισμό και την εστίαση, σε όσες επιχειρήσεις έχουν δική τους εφαρμογή ψηφιακής κάρτας μπορούν να διαβιβάζουν το χτύπημα μέχρι και 15 λεπτά μετά τη σήμανση. Να σημειωθεί ότι το μέτρο αυτό προβλέπεται και στην προηγούμενη εγκύκλιο για τους εργαζόμενους στις υπηρεσίες φύλαξης σε υπερθετικό βαθμό, αφού η διαβίβαση της σήμανσης μπορεί να γίνει μέχρι και στις 23.59 της ίδιας μέρας, ακόμα και αν ο εργαζόμενος χτύπησε την κάρτα το πρωί!

«HELLENIC TRAIN»
Να παρθούν πίσω οι δεκάδες απολύσεις απαιτούν οι εργαζόμενοι

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, ενάντια στο κλείσιμο των εκδοτηρίων και στις απολύσεις 200 εργαζομένων προχώρησαν, το απόγευμα της Παρασκευής 7 Φλεβάρη, σωματεία και φορείς, μετά από κάλεσμα της Επιτροπής Αγώνα Εργαζομένων Μηχανοστασίου «Hellenic Train».

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία κλείνει 34 εκδοτήρια σε αντίστοιχες πόλεις, προκειμένου να συνεχίσει να αυξάνει την κερδοφορία της, υποβαθμίζοντας τον σιδηρόδρομο. «Εσείς μετράτε κέρδη και ζημιές, εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές», φώναξαν οι εργαζόμενοι, σημειώνοντας μάλιστα ότι οι απολύσεις ξεκινούν στις 28 Φλεβάρη, μέρα που συμπληρώνονται δύο χρόνια από το έγκλημα στα Τέμπη.

Σωματεία και φορείς απαίτησαν εδώ και τώρα να γίνουν μαζικές προσλήψεις σε όλα τα πόστα στον σιδηρόδρομο. Να σταματήσει το αίσχος με τις εργολαβίες και η «Hellenic Train» να προσλάβει τους εργαζόμενους στα εκδοτήρια, σε όλους τους σταθμούς.

Στην κινητοποίηση συμμετείχαν εργαζόμενοι (εκδότες) από πολλές πόλεις της Βόρειας Ελλάδας. Πολλοί από αυτούς εργάζονται πολλά χρόνια στα εκδοτήρια. Αλλος 5, άλλος 10, άλλος 15, ακόμα και 25 χρόνια και, ξαφνικά, στο όνομα της μείωσης του κόστους για την εταιρεία, θα πεταχτούν στην ανεργία.

Με δηλώσεις τους, η Σοφία Μαστοράκη, εργαζόμενη στο εκδοτήριο της Ροδόπολης στις Σέρρες, και ο Ανέστης Ταχτσίδης, από το εκδοτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού του Κιλκίς, ανέδειξαν τον σημαντικό ρόλο που παίζει η παρουσία τους στους σταθμούς των τρένων. Ανέδειξαν ότι καλούνται να κάνουν πράγματα πέραν των καθηκόντων τους για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, και προειδοποίησαν για τις επιπτώσεις που θα προκύψουν από το κλείσιμο των εκδοτηρίων, για τους επιβάτες ΑμεΑ, καθώς και ηλικιωμένους που έχουν ανάγκη από φυσική βοήθεια, για επιβίβαση και αποβίβαση στις αμαξοστοιχίες.

Ο Μάριος Ζούρκα, από την Επιτροπή Αγώνα Εργαζομένων Μηχανοστασίου «Hellenic Train», χαρακτήρισε ντροπή την απόφαση της εταιρείας να προχωρήσει στις απολύσεις, λίγες μέρες μάλιστα μετά τις τεράστιες κινητοποιήσεις, με το κράτος και την εταιρεία να συνεχίζουν την πολιτική που οδήγησε στην ιδιωτικοποίηση και στον κατατεμαχισμό του σιδηρόδρομου.

Ο Θανάσης Κουτσουράς, μέλος της διοίκησης του ΕΚΘ, σημείωσε ότι «οι τελευταίες εξελίξεις αποδεικνύουν για άλλη μια φορά τις άθλιες συνθήκες που επικρατούν και για τους εργαζόμενους και για το επιβατικό κοινό, με ευθύνη των κυβερνήσεων και τις ευλογίες της ΕΕ», και κάλεσε στην απεργία στις 28 Φλεβάρη.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΕΑΒ
Εντονες αντιδράσεις στα σχέδια για μείωση αποδοχών

Τις έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) έχουν προκαλέσει τα σχέδια της κυβέρνησης για μείωση των ήδη χαμηλών αποδοχών τους.

Συγκεκριμένα, το ΔΣ του Σωματείου ενημερώθηκε από τη διοίκηση της εταιρείας σχετικά με την ύπαρξη «πορίσματος ελέγχου» του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με το οποίο θεωρείται παράνομη η καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, ενώ υποδεικνύεται στη διοίκηση να γίνεται η εφαρμογή της Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης υπό τον όρο «να πιάνονται οι μηνιαίοι στόχοι παραγωγής».

Η ενημέρωση αυτή προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των εργαζομένων, που τόσο την Παρασκευή όσο και χθες Δευτέρα συγκεντρώθηκαν μαζικά στον χώρο των εγκαταστάσεων, διαμαρτυρόμενοι ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης για μείωση των ήδη χαμηλών αποδοχών τους και ζητώντας άμεση, συγκεκριμένη ενημέρωση.

Στο πλευρό των εργαζομένων βρέθηκε από την πρώτη στιγμή το ΚΚΕ, με τον βουλευτή του Κόμματος Νίκο Παπαναστάση να έχει άμεση επικοινωνία με τη διοίκηση του Σωματείου Εργαζομένων και ενημέρωση πάνω στις εξελίξεις.

Παράλληλα, χθες Δευτέρα οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Παπαναστάσης, Θανάσης Παφίλης και Γιώργος Μαρίνος υπέβαλαν Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων στη Βουλή, ζητώντας από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών να καταθέσει το συγκεκριμένο «πόρισμα ελέγχου» βάσει του οποίου γίνεται υπόδειξη προς τη διοίκηση της ΕΑΒ να ανατρέψει την πολιτική αμοιβών.

«Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) είναι η μεγαλύτερη εταιρεία νέων τεχνολογιών στον κλάδο της πολεμικής βιομηχανίας και μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες γενικά, με πολύμορφη και πολυεπίπεδη δυνατότητα έρευνας και παραγωγής. Ομως, μέσω της κυβερνητικής πολιτικής οδηγήθηκε πρόσφατα σε αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, ενώ τώρα συσσωρεύει εργολαβικές εταιρείες, στις οποίες χαρίζεται κύκλος εργασιών της. Δηλαδή, προωθείται είτε με τον έναν είτε με τον άλλο τρόπο η πλήρης ιδιωτικοποίησή της», τονίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ στο κείμενο του Αιτήματος που κατέθεσαν.

Προσθέτουν δε ότι σήμερα «η παραγωγική δραστηριότητα της ΕΑΒ περιορίζεται στον ρόλο υποκατασκευστή της "Lockheed Martin"» και «παράλληλα μειώνεται συνεχώς η εμπλοκή της εταιρείας στον τομέα της συντήρησης, επισκευής, ανακατασκευής ή και αναβάθμισης των εν χρήσει αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας».

Σημειώνουν επίσης πως η πλειοψηφία των εργαζομένων, παρότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, εργάζεται με σχέση ορισμένου χρόνου και ορίζοντα την υλοποίηση των προγραμμάτων που αναλαμβάνει η ΕΑΒ.

Επισημαίνουν τις πληροφορίες ότι το παραπάνω «πόρισμα» θεωρεί μερικώς παράνομη την καταβολή του επιδόματος «επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας», όπως και την καταβολή αποζημίωσης στους εργαζόμενους που εργάστηκαν εκτός έδρας. Ακόμα, γίνεται νύξη για το οργανόγραμμα της εταιρείας, το οποίο χρησιμοποιείται πριν την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου, την απόδοση οικονομικών κλιμακίων λόγω προϋπηρεσίας κ.ά.

ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Σήμερα η διαμαρτυρία ενάντια στις απολύσεις συνδικαλιστών

Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα Τρίτη στις 8.30 π.μ. έξω από τα δικαστήρια της Θεσσαλονίκης, όπου θα εκδικαστεί η υπόθεση της ακύρωσης των παράνομων και καταχρηστικών απολύσεων τριών μελών της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, καλούν εργατικά σωματεία της Θεσσαλονίκης και η ΔΑΣ σε ΟΑΣΘ και ΟΣΜΕ.

Παράλληλα, σε ανακοίνωσή τους καταγγέλλουν τα «Τέμπη» που στήνονται στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Μεταξύ άλλων σημειώνουν ότι η «ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ», με τις πλάτες του ΟΣΕΘ, των υπουργείων Εργασίας και Μεταφορών, συνολικά της κυβέρνησης, έχει επιδοθεί σε ένα όργιο τρομοκρατίας σε βάρος των εργαζόμενων της, με στόχο τη διάλυση του νεοσύστατου Σωματείου στην επιχείρηση. Συγκεκριμένα, προχώρησε στην απόλυση (μη ανανέωση σύμβασης μετά από 5 χρόνια) του προέδρου, του αντιπροέδρου και του γραμματέα του Σωματείου, ενώ εξαπέλυσε και πογκρόμ πιέσεων στους εργαζόμενους για να διαγραφούν από το Σωματείο.

Τα συνδικάτα αναδεικνύουν ότι τα τρία μέλη του ΔΣ απολύθηκαν επειδή μπήκαν μπροστά στη μάχη διεκδικώντας μέτρα βελτίωσης των απαράδεκτων συνθηκών εργασίας στην επιχείρηση, για την ασφάλεια των εργαζομένων και του επιβατικού κοινού.

«Το "κακούργημά" τους ήταν ότι ανέδειξαν την άθλια κατάσταση του στόλου, με λεωφορεία με πάνω από 1.000.000 χιλιόμετρα, υποσυντηρημένα, χωρίς βιβλίο δελτίων βλαβών ανά όχημα, με ελάχιστο τεχνικό προσωπικό, πολύ κάτω από τις ανάγκες του στόλου των λεωφορείων, που δημιουργούν τους όρους και τις προϋποθέσεις για νέα "Τέμπη", αυτήν την φορά στην αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης (π.χ. αυτοαναφλεγόμενα λεωφορεία κ.ά.). Και ότι απαίτησαν φτηνή, ποιοτική και κυρίως ασφαλή αστική συγκοινωνία, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ