ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Νοέμβρη 2021
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΟΝ ΗΣΑΠ
Ενας εργαζόμενος νεκρός και δύο τραυματίες τα νέα θύματα της λογικής «κόστους - οφέλους»

Στάσεις εργασίας αύριο από τους εργαζόμενους στις «Οδικές Συγκοινωνίες»

Eurokinissi

Ενας εργαζόμενος νεκρός και δύο συνάδελφοί του τραυματίες είναι ο απολογισμός του νέου εργατικού δυστυχήματος που σημειώθηκε χτες στη γραμμή του ΗΣΑΠ στην Αθήνα, την ώρα εκτέλεσης εργασιών στις ράγες για τη «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ ΑΕ). Ο νεκρός εργάτης και ένας τραυματίας είναι εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ, ο άλλος τραυματίας εργαζόμενος στην εταιρεία «Schweerbau», με έδρα της Γερμανία, που έχει αναλάβει το έργο «επεξεργασίας των σιδηροτροχιών των γραμμών 1, 2, 3 και τραμ της ΣΤΑΣΥ Α.Ε.». Τα νέα θύματα των ανύπαρκτων μέτρων προστασίας στους χώρους δουλειάς προστίθενται στον μακρύ κατάλογο των εργαζομένων που πέφτουν νεκροί στο μεροκάματο, μετά το τραγικό δυστύχημα στην COSCO, τους διανομείς, όπου δεν περνάει μέρα χωρίς ατύχημα, κ.ο.κ.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν για το πολλαπλό αυτό εργατικό δυστύχημα είναι πολλά, όμως το γενικό πλαίσιο ορίζει και τις αιτίες του. Το πλαίσιο αυτό είναι η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με τη λογική «κόστους - οφέλους» και την ίδια στιγμή η διαχρονική υποβάθμισή τους σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο η ιδιωτικοποίηση, η εργολαβοποίηση και άλλοι αντεργατικοί όροι εντείνουν περαιτέρω την εκμετάλλευση, ενώ τα μέτρα για την ασφάλεια και την προστασία της υγείας των εργαζομένων αντιμετωπίζονται ως κόστος. Με άλλα λόγια, η ζωή των εργαζομένων μετρά λιγότερο μπροστά στον στόχο των επιχειρήσεων για όλο και μεγαλύτερα κέρδη. Θύματα της ίδιας πολιτικής είναι και οι επιβάτες, που εν μέσω πανδημίας στριμώχνονται καθημερινά κατά εκατοντάδες σε βαγόνια και λεωφορεία - σαράβαλα και έρχονται αντιμέτωποι με την ταλαιπωρία από συνεχείς βλάβες.

Σε στάσεις εργασίας (έναρξη της βάρδιας έως 9 το πρωί και 9 το βράδυ έως λήξη της βάρδιας) προχωράνε οι εργαζόμενοι στις «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ ΑΕ, λεωφορεία και τρόλεϊ) αύριο Πέμπτη, απαιτώντας μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων και κατάργηση των εργολαβικών εταιρειών.

Δεν λειτούργησαν τα φρένα

Το εργατικό δυστύχημα έγινε περίπου στις 4 τα ξημερώματα της Τρίτης. Οι 4 εργαζόμενοι (κάποιοι λένε για 5) επέβαιναν σε ένα σιδηροδρομικό όχημα που φέρει ειδική μηχανή λείανσης των γραμμών, στη γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Η πορεία της μηχανής ήταν από Κηφισιά προς Πειραιά. Κάπου στο ύψος του σταθμού «Μαρούσι» οι χειριστές αντιλαμβάνονται ότι δεν λειτουργούν τα φρένα, ότι «έχει χαθεί ο έλεγχος» και η μηχανή ανεξέλεγκτη επιταχύνει, καθώς υπάρχει συνεχής κατηφόρα. Προκειμένου να σωθούν αναγκάζονται να πηδήξουν από τη μηχανή - όπως λένε συνάδελφοί τους, αυτό έγινε ανάμεσα στους σταθμούς «Ειρήνη» και «Ηράκλειο» - με αποτέλεσμα ο 41χρονος Πέτρος Γιάμαλης να χάσει τη ζωή του και άλλοι δύο να τραυματιστούν. Ο ένας νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση.

Η μηχανή συνέχισε την ανεξέλεγκτη πορεία της μέχρι και λίγο μετά τον σταθμό «Αγιο Νικόλαο», όπου η ΣΤΑΣΥ επέλεξε να βάλει έναν άδειο συρμό ως εμπόδιο για να τη σταματήσει, όπως και έγινε.

Το συγκεκριμένο εργατικό «ατύχημα» προκλήθηκε γιατί δεν λειτούργησαν τα φρένα, δηλαδή κανένα από τα συστήματα πέδησης που έχουν αυτά τα οχήματα.

Σοβαρά ερωτήματα

Και εδώ ξεκινάνε τα ερωτήματα, και είναι ουσιαστικά αυτά που θέτουν σε κοινή ανακοίνωσή τους σωματεία της ΣΤΑΣΥ: «Ελέγχθηκε, και από ποιον φορέα, το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυό μας; Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον; Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας; Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;». Ενα ακόμα ερώτημα είναι το εξής: Για ποιο λόγο εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ βρίσκονταν και εργάζονταν στο όχημα του εργολάβου;

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το έργο ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία (η πλήρης ονομασία της είναι «Schweerbau GMBH & CO KG») από τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ με τον διαγωνισμό ΤΔ-074/19. Η εταιρεία ήταν η μοναδική που συμμετείχε στον διαγωνισμό και, όπως φαίνεται από τις σχετικές αποφάσεις, πήρε το έργο κάνοντας προσφορά κατά 15% μικρότερη από τη δαπάνη που είχε προϋπολογίσει η ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Συγκεκριμένα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 5,16 εκατομμύρια ευρώ και η εταιρεία πήρε το έργο κάνοντας προσφορά ύψους 4,36 εκατ.


ΠΑΜΕ
Οχι άλλο αίμα εργατών για τα κέρδη των αφεντικών

Με αφορμή τον νέο θάνατο εργαζόμενου και τους τραυματισμούς των συναδέλφων του στη ΣΤΑΣΥ το ΠΑΜΕ σημειώνει σε ανακοίνωσή του:

«Το έγκλημα της υποβάθμισης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με στόχο την ιδιωτικοποίηση και της παράδοσης της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες το πληρώνουν οι εργαζόμενοι ακόμη και με τη ζωή τους.

Το ΠΑΜΕ εκφράζει τη βαθιά του θλίψη στην οικογένεια και τους συναδέλφους του αδικοχαμένου εργαζόμενου στον Ηλεκτρικό της Αθήνας και εύχεται γρήγορη ανάρρωση στους τραυματίες εργαζόμενους.

Κάθε μέρα που περνά η εργατική τάξη μετρά νέους νεκρούς από την εργασιακή ζούγκλα που έχουν δημιουργήσει οι κυβερνήσεις για να διασφαλίζουν τα κέρδη των μεγαλοεργολάβων και των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς εκτός από κέντρα διασποράς του κορονοϊού και λεωφορεία που μετατρέπονται σε βάρκες στην πρώτη βροχή, γίνονται ταυτόχρονα παγίδα θανάτου λόγω των συνεχώς αυξανόμενων κινδύνων που προκύπτουν από την πολιτική παράδοσης μιας σειράς τομέων τους σε ιδιώτες εργολάβους, με μείωση προσωπικού, ελλείψεις στα μέτρα συντήρησης, προστασίας και ασφάλειας εργαζομένων και επιβατών.

Το μόνο που αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια είναι το κόστος για τους επιβάτες και η εντατικοποίηση για τους εργαζόμενους.

Ενώ η επιβολή των εργολαβικών συνεργείων, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, πίεση και άθλιες συνθήκες εργασίας, όπως στην COSCO και σε μια σειρά άλλων χώρων, γίνεται η μήτρα που γεννά σακατεμένους ή ακόμη και νεκρούς εργαζόμενους.

Γι' αυτήν την κατάσταση έχουν εγκληματικές ευθύνες όλες οι κυβερνήσεις που προώθησαν την ιδιωτικοποίηση σειράς τομέων των ΜΜΜ, ενώ ταυτόχρονα επέκτειναν τις "ελαστικές" σχέσεις εργασίας, την ενοικίαση εργαζομένων, τους εργολάβους που βγάζουν κέρδη με τον ιδρώτα και το αίμα των εργαζομένων.

Ο νόμος - έκτρωμα Χατζηδάκη και ο νόμος Αχτσιόγλου που του έστρωσε τον δρόμο ήρθαν για να νομιμοποιήσουν αυτήν την εργασιακή ζούγκλα που ο εργαζόμενος δεν θα ξέρει αν θα γυρίσει σπίτι του το βράδυ.

ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΑΙΜΑ ΕΡΓΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΩΝ ΑΦΕΝΤΙΚΩΝ

Δεν θα επιτρέψουμε να τζογάρεται η ζωή μας, των συναδέλφων μας, των δικών μας ανθρώπων για τα κέρδη των εργολάβων.

Παίρνουμε τις ζωές μας στα χέρια μας!

Απαιτούμε ΤΩΡΑ μέτρα προστασίας της υγείας, της ασφάλειας, της ίδιας μας της ζωής στους χώρους δουλειάς.

Να καταργηθούν οι αντεργατικοί νόμοι που μας θέλουν σύγχρονους σκλάβους, νόμοι με τους οποίους για τα κέρδη των αφεντικών δεν μετράνε οι ζωές των εργατών.

Απαιτούμε ΜΜΜ δημόσια και ασφαλή, με μαζικές προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού, άμεση συντήρηση δικτύου και ανανέωση στόλου.

Κατάργηση των εργολαβιών».

Ζητάνε απαντήσεις για τον άδικο χαμό του συναδέλφου τους

Το Σωματείο Εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ με ανακοίνωσή του εκφράζει τα συλλυπητήριά του για τον θάνατο του εργαζόμενου. Παράλληλα απαιτεί «την πλήρη διερεύνηση των συνθηκών του ατυχήματος». Απευθυνόμενο στη διοίκηση απαιτεί να δώσει απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα που προκύπτουν από το δυστύχημα (βλ. σχετικό θέμα) και «να σταματήσει να βάζει, ανεξέλεγκτα, στο δίκτυο ιδιωτικά εργολαβικά συμφέροντα, που στον βωμό του κέρδους αδιαφορούν για την ασφάλεια των εργαζομένων. Η ανοχή τελείωσε...».


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Καμία ανοχή στην πολιτική που θυσιάζει ζωές εργαζομένων στον βωμό του κέρδους

Σε ανακοίνωσή του για το νέο εργατικό «ατύχημα» στον ΗΣΑΠ το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:

«Σήμερα, ακόμα ένας εργαζόμενος δεν θα γυρίσει σπίτι του κι αυτό γιατί τα σαράβαλα οχήματα σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, η ελλιπής συντήρηση, το μειωμένο προσωπικό, σε συνδυασμό με την παράδοση τομέων συντήρησης σε εργολάβους, είναι ένα "θανατηφόρο" μείγμα που στοιχίζει ακόμη και σε ανθρώπινες ζωές.

Δεν φτάνει που ο λαός, εν μέσω πανδημίας, στοιβάζεται στα Μέσα Μεταφοράς, ως αποτέλεσμα του μειωμένου προσωπικού και της ανεπάρκειας οχημάτων, τώρα κινδυνεύουν και ζωές εργαζομένων εξαιτίας της ανεπάρκειας των μέτρων προστασίας κι ασφάλειας.

Είναι ενδεικτικό ότι το συγκεκριμένο μηχάνημα έτρεχε ανεξέλεγκτο στις ράγες, χωρίς να λειτουργεί κανένα σύστημα ασφαλείας, ότι οι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να το ανακόψουν με συρμό, ότι πήδηξαν για να σωθούν, με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα. Ενώ είναι πρόσφατα και τα περιστατικά με τα φλεγόμενα λεωφορεία και τρόλεϊ.

Κανένας πια και πολύ περισσότερο η ίδια η κυβέρνηση δεν μπορεί να ισχυρίζεται ότι γι' αυτά τα τραγικά περιστατικά φταίει η τύχη και η "κακιά στιγμή". Πρόκειται για κατά συρροή εγκλήματα μιας πολιτικής που αντιμετωπίζει τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων ως περιττό κόστος, εντατικοποιεί τους όρους δουλειάς, ιδιωτικοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες κι εκχωρεί κρίσιμους τομείς σε εργολάβους, διαλύει το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας.

Αυτή η πολιτική, που ακολουθείται από όλες τις κυβερνήσεις, είναι που έχει οδηγήσει σ' ένα "μακελειό" διαρκείας στους εργασιακούς χώρους, καθώς τα τελευταία χρόνια, κατά μέσο όρο, ένας εργαζόμενος χάνει τη ζωή του κάθε τρεις μέρες.

Η κυβέρνηση εδώ και τώρα να βάλει τέρμα στο απαράδεκτο καθεστώς των εργολαβιών και να εξασφαλιστεί η λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων προστασίας των εργαζομένων και συντήρησης των οχημάτων και μηχανημάτων της ΣΤΑΣΥ.

Οι εργαζόμενοι έχουν αυτονόητο δικαίωμα να φεύγουν για δουλειά και να ξέρουν ότι θα επιστρέψουν σπίτι τους σώοι και αβλαβείς.

Καμία ανοχή στο έγκλημα. Καμία ανοχή στην πολιτική που θυσιάζει ζωές εργαζομένων στον βωμό του κέρδους.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του εργαζόμενου που έχασε τη ζωή του κι ευχές για ταχεία ανάρρωση στους υπόλοιπους τραυματίες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ