Τετάρτη 17 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΟΝ ΗΣΑΠ
Ενας εργαζόμενος νεκρός και δύο τραυματίες τα νέα θύματα της λογικής «κόστους - οφέλους»

Στάσεις εργασίας αύριο από τους εργαζόμενους στις «Οδικές Συγκοινωνίες»

Eurokinissi

Ενας εργαζόμενος νεκρός και δύο συνάδελφοί του τραυματίες είναι ο απολογισμός του νέου εργατικού δυστυχήματος που σημειώθηκε χτες στη γραμμή του ΗΣΑΠ στην Αθήνα, την ώρα εκτέλεσης εργασιών στις ράγες για τη «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ ΑΕ). Ο νεκρός εργάτης και ένας τραυματίας είναι εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ, ο άλλος τραυματίας εργαζόμενος στην εταιρεία «Schweerbau», με έδρα της Γερμανία, που έχει αναλάβει το έργο «επεξεργασίας των σιδηροτροχιών των γραμμών 1, 2, 3 και τραμ της ΣΤΑΣΥ Α.Ε.». Τα νέα θύματα των ανύπαρκτων μέτρων προστασίας στους χώρους δουλειάς προστίθενται στον μακρύ κατάλογο των εργαζομένων που πέφτουν νεκροί στο μεροκάματο, μετά το τραγικό δυστύχημα στην COSCO, τους διανομείς, όπου δεν περνάει μέρα χωρίς ατύχημα, κ.ο.κ.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν για το πολλαπλό αυτό εργατικό δυστύχημα είναι πολλά, όμως το γενικό πλαίσιο ορίζει και τις αιτίες του. Το πλαίσιο αυτό είναι η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με τη λογική «κόστους - οφέλους» και την ίδια στιγμή η διαχρονική υποβάθμισή τους σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο η ιδιωτικοποίηση, η εργολαβοποίηση και άλλοι αντεργατικοί όροι εντείνουν περαιτέρω την εκμετάλλευση, ενώ τα μέτρα για την ασφάλεια και την προστασία της υγείας των εργαζομένων αντιμετωπίζονται ως κόστος. Με άλλα λόγια, η ζωή των εργαζομένων μετρά λιγότερο μπροστά στον στόχο των επιχειρήσεων για όλο και μεγαλύτερα κέρδη. Θύματα της ίδιας πολιτικής είναι και οι επιβάτες, που εν μέσω πανδημίας στριμώχνονται καθημερινά κατά εκατοντάδες σε βαγόνια και λεωφορεία - σαράβαλα και έρχονται αντιμέτωποι με την ταλαιπωρία από συνεχείς βλάβες.

Σε στάσεις εργασίας (έναρξη της βάρδιας έως 9 το πρωί και 9 το βράδυ έως λήξη της βάρδιας) προχωράνε οι εργαζόμενοι στις «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ ΑΕ, λεωφορεία και τρόλεϊ) αύριο Πέμπτη, απαιτώντας μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων και κατάργηση των εργολαβικών εταιρειών.

Δεν λειτούργησαν τα φρένα

Το εργατικό δυστύχημα έγινε περίπου στις 4 τα ξημερώματα της Τρίτης. Οι 4 εργαζόμενοι (κάποιοι λένε για 5) επέβαιναν σε ένα σιδηροδρομικό όχημα που φέρει ειδική μηχανή λείανσης των γραμμών, στη γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Η πορεία της μηχανής ήταν από Κηφισιά προς Πειραιά. Κάπου στο ύψος του σταθμού «Μαρούσι» οι χειριστές αντιλαμβάνονται ότι δεν λειτουργούν τα φρένα, ότι «έχει χαθεί ο έλεγχος» και η μηχανή ανεξέλεγκτη επιταχύνει, καθώς υπάρχει συνεχής κατηφόρα. Προκειμένου να σωθούν αναγκάζονται να πηδήξουν από τη μηχανή - όπως λένε συνάδελφοί τους, αυτό έγινε ανάμεσα στους σταθμούς «Ειρήνη» και «Ηράκλειο» - με αποτέλεσμα ο 41χρονος Πέτρος Γιάμαλης να χάσει τη ζωή του και άλλοι δύο να τραυματιστούν. Ο ένας νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση.

Η μηχανή συνέχισε την ανεξέλεγκτη πορεία της μέχρι και λίγο μετά τον σταθμό «Αγιο Νικόλαο», όπου η ΣΤΑΣΥ επέλεξε να βάλει έναν άδειο συρμό ως εμπόδιο για να τη σταματήσει, όπως και έγινε.

Το συγκεκριμένο εργατικό «ατύχημα» προκλήθηκε γιατί δεν λειτούργησαν τα φρένα, δηλαδή κανένα από τα συστήματα πέδησης που έχουν αυτά τα οχήματα.

Σοβαρά ερωτήματα

Και εδώ ξεκινάνε τα ερωτήματα, και είναι ουσιαστικά αυτά που θέτουν σε κοινή ανακοίνωσή τους σωματεία της ΣΤΑΣΥ: «Ελέγχθηκε, και από ποιον φορέα, το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυό μας; Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον; Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας; Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;». Ενα ακόμα ερώτημα είναι το εξής: Για ποιο λόγο εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ βρίσκονταν και εργάζονταν στο όχημα του εργολάβου;

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το έργο ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία (η πλήρης ονομασία της είναι «Schweerbau GMBH & CO KG») από τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ με τον διαγωνισμό ΤΔ-074/19. Η εταιρεία ήταν η μοναδική που συμμετείχε στον διαγωνισμό και, όπως φαίνεται από τις σχετικές αποφάσεις, πήρε το έργο κάνοντας προσφορά κατά 15% μικρότερη από τη δαπάνη που είχε προϋπολογίσει η ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Συγκεκριμένα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 5,16 εκατομμύρια ευρώ και η εταιρεία πήρε το έργο κάνοντας προσφορά ύψους 4,36 εκατ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ