Στάσεις εργασίας αύριο από τους εργαζόμενους στις «Οδικές Συγκοινωνίες»
Eurokinissi |
Τα ερωτήματα που προκύπτουν για το πολλαπλό αυτό εργατικό δυστύχημα είναι πολλά, όμως το γενικό πλαίσιο ορίζει και τις αιτίες του. Το πλαίσιο αυτό είναι η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με τη λογική «κόστους - οφέλους» και την ίδια στιγμή η διαχρονική υποβάθμισή τους σε προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο η ιδιωτικοποίηση, η εργολαβοποίηση και άλλοι αντεργατικοί όροι εντείνουν περαιτέρω την εκμετάλλευση, ενώ τα μέτρα για την ασφάλεια και την προστασία της υγείας των εργαζομένων αντιμετωπίζονται ως κόστος. Με άλλα λόγια, η ζωή των εργαζομένων μετρά λιγότερο μπροστά στον στόχο των επιχειρήσεων για όλο και μεγαλύτερα κέρδη. Θύματα της ίδιας πολιτικής είναι και οι επιβάτες, που εν μέσω πανδημίας στριμώχνονται καθημερινά κατά εκατοντάδες σε βαγόνια και λεωφορεία - σαράβαλα και έρχονται αντιμέτωποι με την ταλαιπωρία από συνεχείς βλάβες.
Σε στάσεις εργασίας (έναρξη της βάρδιας έως 9 το πρωί και 9 το βράδυ έως λήξη της βάρδιας) προχωράνε οι εργαζόμενοι στις «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ ΑΕ, λεωφορεία και τρόλεϊ) αύριο Πέμπτη, απαιτώντας μέτρα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων και κατάργηση των εργολαβικών εταιρειών.
Το εργατικό δυστύχημα έγινε περίπου στις 4 τα ξημερώματα της Τρίτης. Οι 4 εργαζόμενοι (κάποιοι λένε για 5) επέβαιναν σε ένα σιδηροδρομικό όχημα που φέρει ειδική μηχανή λείανσης των γραμμών, στη γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Η πορεία της μηχανής ήταν από Κηφισιά προς Πειραιά. Κάπου στο ύψος του σταθμού «Μαρούσι» οι χειριστές αντιλαμβάνονται ότι δεν λειτουργούν τα φρένα, ότι «έχει χαθεί ο έλεγχος» και η μηχανή ανεξέλεγκτη επιταχύνει, καθώς υπάρχει συνεχής κατηφόρα. Προκειμένου να σωθούν αναγκάζονται να πηδήξουν από τη μηχανή - όπως λένε συνάδελφοί τους, αυτό έγινε ανάμεσα στους σταθμούς «Ειρήνη» και «Ηράκλειο» - με αποτέλεσμα ο 41χρονος Πέτρος Γιάμαλης να χάσει τη ζωή του και άλλοι δύο να τραυματιστούν. Ο ένας νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση.
Η μηχανή συνέχισε την ανεξέλεγκτη πορεία της μέχρι και λίγο μετά τον σταθμό «Αγιο Νικόλαο», όπου η ΣΤΑΣΥ επέλεξε να βάλει έναν άδειο συρμό ως εμπόδιο για να τη σταματήσει, όπως και έγινε.
Το συγκεκριμένο εργατικό «ατύχημα» προκλήθηκε γιατί δεν λειτούργησαν τα φρένα, δηλαδή κανένα από τα συστήματα πέδησης που έχουν αυτά τα οχήματα.
Και εδώ ξεκινάνε τα ερωτήματα, και είναι ουσιαστικά αυτά που θέτουν σε κοινή ανακοίνωσή τους σωματεία της ΣΤΑΣΥ: «Ελέγχθηκε, και από ποιον φορέα, το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυό μας; Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον; Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας; Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;». Ενα ακόμα ερώτημα είναι το εξής: Για ποιο λόγο εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ βρίσκονταν και εργάζονταν στο όχημα του εργολάβου;
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το έργο ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία (η πλήρης ονομασία της είναι «Schweerbau GMBH & CO KG») από τη ΣΤΑΣΥ ΑΕ με τον διαγωνισμό ΤΔ-074/19. Η εταιρεία ήταν η μοναδική που συμμετείχε στον διαγωνισμό και, όπως φαίνεται από τις σχετικές αποφάσεις, πήρε το έργο κάνοντας προσφορά κατά 15% μικρότερη από τη δαπάνη που είχε προϋπολογίσει η ΣΤΑΣΥ ΑΕ. Συγκεκριμένα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ήταν 5,16 εκατομμύρια ευρώ και η εταιρεία πήρε το έργο κάνοντας προσφορά ύψους 4,36 εκατ.