ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Γενάρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΜΕΤΡΟ
Νέες μεθοδεύσεις για "πανωπροίκια"

Ακάθεκτη υποχωρεί η κυβέρνηση στις απαιτήσεις των εργολάβων και προσπαθεί να τις ικανοποιήσει στο ακέραιο μέσα από διάφορες επιτροπές που συγκροτεί...

Η κυβέρνηση μεθοδεύει συνεχώς νέους τρόπους για να μπορέσει να ικανοποιήσει όλες τις παράλογες απαιτήσεις των εργολάβων του μετρό της Αθήνας συνολικού ύψους δεκάδων δισ. δρχ., χωρίς όμως να υποχρεωθεί να υπογράψει μια νέα σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση, η οποία θα πρέπει να περάσει αναγκαστικά για κύρωση από τη Βουλή.

Αυτό το βασικό συμπέρασμα προκύπτει μετά και τη χτεσινή (τρίτη από τον Οκτώβρη) συνάντηση κυβερνητικής επιτροπής με επικεφαλής τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό". Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από σχετικές δηλώσεις του υπουργού αμέσως μετά τη συνάντηση, "ανοιχτά" εξακολουθούν ουσιαστικά να παραμένουν όλα τα προβλήματα τα οποία έχουν καθηλώσει τις κύριες εργασίες του μετρό της Αθήνας από τον περασμένο Αύγουστο. Τουλάχιστον όπως αφήνεται να διαφανεί προς τα έξω, ύστερα από 5 και πλέον μήνες διαβουλεύσεων οι δύο πλευρές (δημόσιο και εργολάβοι) ακόμη δεν έχουν προσδιορίσει ποιες είναι οι διαφωνίες μεταξύ τους για την πορεία του έργου και πάνω από όλα το κόστος το οποίο συνεπάγονται για το ελληνικό δημόσιο.

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δήλωσε μάλιστα ότι χτες αποφασίστηκε να συγκροτηθεί μια μεικτή επιτροπή από εκπροσώπους της "Ολυμπιακό Μετρό" και της "Αττικό Μετρό", η οποία διαχειρίζεται το έργο για λογαριασμό του δημοσίου. Εργο της επιτροπής αυτής θα είναι η διατύπωση των θέσεων των δύο πλευρών, ο προσδιορισμός των προβλημάτων που έχουν ανακύψει, καθώς και του τρόπου επίλυσης των διαφωνιών με βάση τις ισχύουσες συμβάσεις. Η επιτροπή αυτή, όπως πρόσθεσε ο Κ. Λαλιώτης, θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της σε δύο βδομάδες, ενώ στη συνέχεια οι βασικές διαφωνίες για την πορεία του έργου θα παραπέμπονται σε τεχνική πραγματογνωμοσύνη.

Ουσιαστικά, δηλαδή, αποφασίστηκε η "σαλαμοποίηση" του συνολικού "πακέτου" των παράλογων απαιτήσεων των εργολάβων και η ικανοποίηση κάθε μιας από αυτές, ανάλογα με το πόρισμα που θα συντάσσει η τεχνική πραγματογνωμοσύνη. Με τη μεθόδευση αυτή, δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι οι εργολάβοι τελικά θα πάρουν όλα τα "πανωπροίκια" που επιδιώκουν και τα οποία θα είναι ασφαλώς πολύ περισσότερα από τα 16 με 19 δισ. δρχ. που προβλέπει η συμπληρωματική σύμβαση για τα "απρόβλεπτα" έξοδα.Ολα άγνωστα

Πρέπει επίσης εδώ να προσθέσουμε ότι η διαδικασία αυτή που αποφασίστηκε να ακολουθηθεί, φανερώνει την εγκληματική υποχωρητικότητα της κυβέρνησης, καθώς πλέον τίποτε δεν είναι σταθερό για το έργο. Ούτε το τεχνικό αντικείμενο, ούτε το οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής του, ούτε το τελικό κόστος του. Ολα είναι άγνωστα και θα τα αποφασίσουν οι επιτροπές και οι τεχνικές πραγματογνωμοσύνες!

Κατόπιν όλων αυτών ηχούν τουλάχιστον αστεία τα όσα τονίζουν ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ και οι άλλοι αρμόδιοι ότι το έργο συνεχίζεται κανονικά από τον Οκτώβρη ή ότι ο πρώτος "μετροπόντικας" (σ. σ. μετά από ενάμιση χρόνο ακινησίας) "κατόρθωσε" τις δύο τελευταίες μέρες με τη βοήθεια των πασαλώσεων να διανοίξει 20 μέτρα σήραγγας! Πολύ περισσότερο αστείοι φαντάζουν βέβαια οι λεονταρισμοί και οι "απειλές" περί περικοπής του αντικειμένου ή έκπτωσης των εργολάβων σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τους όρους της σύμβασης, μιας σύμβασης που έχει γίνει πλέον "φύλλο και φτερό".

Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν παρέλειψε βέβαια να αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι "δεν έχουν μόνιμη σχέση με το έργο", υπονοώντας σαφώς ότι δε δικαιούνται να κινητοποιούνται όταν απολύονται ή τίθενται κατά εκατοντάδες σε διαθεσιμότητα. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο έργο όμως, δικαιολογημένα ανησυχούν για την πορεία του και βρίσκονται σε ετοιμότητα για πιθανές νέες κινητοποιήσεις.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Αδιέξοδα δημιουργεί ο τρόπος ανάθεσης των έργων

Το τεράστιο θέμα, σχετικά με τον τρόπο που γίνεται η ανάθεση των μεγάλων έργων και τα αδιέξοδα που δημιουργούνται, παρουσιάστηκε ανάγλυφα στη χτεσινή συζήτηση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).

Ο εισηγητής, σύμβουλος Επικρατείας Π. Ν. Φλώρος, μπροστά στα τετελεσμένα που προσπαθεί να επιβάλει η πολιτεία και κυρίως το ΥΠΕΧΩΔΕ για την κατασκευή της περιφερειακής λεωφόρου Υμηττού, πρότεινε δύο αντικρουόμενες λύσεις:

Η πρώτη πρόταση ήταν να καταργηθεί η δίκη και να συνεχιστεί η κατασκευή της λεωφόρου, αφού οι προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις έχουν κυρωθεί με το νόμο 2445/1996 και έχουν γίνει νόμος του κράτους, ενώ η συνέχιση της δίκης, ουσιαστικά, παύει να έχει σημασία.

Η δεύτερη πρόταση ήταν να γίνουν δεκτές οι προσφυγές και να σταματήσουν τα έργα.

Με τις προσφυγές τους, οι Δήμοι Αγίας Παρασκευής, Παπάγου, Χαλανδρίου, η Κοινότητα Γλυκών Νερών, οικολογικές οργανώσεις και το Αμερικανικό Κολέγιο ζητούν να ακυρωθούν οι υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες εγκρίνονταν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου.

Οι προσφεύγοντες επισήμαναν ότι η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που κυρώθηκε με νόμο είναι διαφορετική από αυτή των υπουργικών αποφάσεων και επομένως δεν τίθεται θέμα κατάργησης της δίκης.

Παράλληλα, οι συνήγοροι των προσφευγόντων στη χτεσινή διαδικασία υπογράμμισαν ότι:

  • Το έργο είναι κερδοσκοπικό, λόγω της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
  • Δεν εξετάστηκαν εναλλακτικές λύσεις, όταν το βασικό θέμα είναι η διάσωση του Υμηττού και δεν μπορεί να θυσιάζεται το περιβαλλοντικό κόστος στο όνομα του οικονομικού κόστους.
  • Ο νόμος για την κύρωση της σύμβασης είναι αντισυνταγματικός και ιδιαίτερα στο σημείο, όπου αίρονται η αναδάσωση της περιοχής και ο αποχαρακτηρισμός ιδιωτικών δασικών εκτάσεων.
  • Με το να υπαγάγει η εκάστοτε κυβέρνηση κατά την κρίση της όποια έργα θέλει ως "εθνικής σημασίας", καταργεί τη δικαστική προστασία και ο σχετικός νόμος θα πρέπει να ελεγχθεί ως προς τη συνταγματικότητα.
Η ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου

Για το άλλο μεγάλο έργο, τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, ο σύμβουλος Επικρατείας Φ. Στεργιόπουλος εισηγήθηκε τη συνέχιση του έργου.

Συγκεκριμένα, πρότεινε την κατάργηση της δίκης, αφού οι προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις για χωροθέτηση του έργου και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχουν επικυρωθεί με το νόμο 2395/96. Σε περίπτωση που δε γίνει δεκτή αυτή η πρόταση, τότε να απορριφθούν οι προσφυγές.

Οι κάτοικοι του Ρίου με προσφυγές στο Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο ζητούσαν να ακυρωθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να κατασκευαστεί η γέφυρα σε άλλο σημείο ή να γίνει υπόγεια σήραγγα.

Γ. ΓΕΩΡΓΟΥΒΙΑΣ

Αδίστακτοι ληστές

Ληστές πυροβόλησαν αδίστακτα τον άοπλο φρουρό υποκαταστήματος της Εμπορικής Τράπεζας χτες στα Βριλήσσια. Στις 9.20 το πρωί δυο άτομα που επέβαιναν σε μοτοσικλέτα πήγαν στην Τράπεζα (Αίαντος 2). Ο συνεπιβάτης φορώντας κουκούλα μπήκε σε αυτή. Στην είσοδο ο φύλακας Δημήτριος Ριγούτσος, 21 χρόνων, υπάλληλος της εταιρίας σεκιούριτι "Πυρσός", προσπάθησε να τον ακινητοποιήσει. Τότε ο δράστης τον πυροβόλησε οκτώ φορές τραυματίζοντάς τον στην κοιλιά και το θώρακα. Το θύμα μεταφέρθηκε στο "Σισμανόγλειο" όπου νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση.

ΤΟΥΡΚΟΒΟΥΝΙΑ
Δεν έγινε η έξωση

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι κάτοικοι της συνοικίας Ελευθερίου Βενιζέλου, στα Τουρκοβούνια, προκειμένου να προλάβουν μια ενδεχόμενη έξωση της Ι. Μπούφαλη, το σπίτι της οποίας διεκδικούν, ανάμεσα σε άλλα, οι ιδιώτες αδερφοί Καπράλοι. Χτες, κάτοικοι της περιοχής και ιδιοκτήτες των σπιτιών των κτημάτων μιας ολόκληρης συνοικίας, που διεκδικούν οι Καπράλοι, συγκεντρώθηκαν έξω από το σπίτι της Ι. Μπούφαλη, στην οδό Κ. Λώρη 14, καθώς είχε ειδοποιηθεί ότι, παρουσία κλητήρα και δυνάμεων των ΜΑΤ, θα της γίνει έξωση.

Ο κλητήρας και τα ΜΑΤ δεν εμφανίστηκαν, ωστόσο, σύμφωνα με τους κατοίκους, αποτελεί τακτική των Καπράλων, να δρουν αιφνιδιαστικά, κάτι που επιχείρησαν και στις 27 Δεκέμβρη 1996, οπότε και τα ΜΑΤ επιχείρησαν να βγάλουν έξω από το σπίτι της, στο οποίο μένει από το 1949, την Ι. Μπούφαλη. Την έξωση απέτρεψαν τότε, και θα το κάνουν και στο μέλλον, οι κάτοικοι της περιοχής.

Να σημειώσουμε ότι οι Καπράλοι διεκδικούν τα κτήματα όπου βρίσκονται τα σπίτια 200 και πλέον οικογενειών, με βάση την 591/90 απόφαση του Αρείου Πάγου, η οποία αναγνωρίζει στους Καπράλους την κυριότητα σε μία έκταση 64 στρεμμάτων στην περιοχή. Απόφαση που, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, πάρθηκε με βάση ψευδή στοιχεία, ενώ ανοίγει το δρόμο για μια σειρά εξώσεων, που στο τέλος θα έχει κατάληξη να μείνουν στο δρόμο χιλιάδες άνθρωποι. Παράλληλα, αποκαλύπτουν ότι αυτή η έκταση ανήκει στο ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με την Ελληνοτουρκική Συνθήκη της Ζυρίχης - αυτό επιβεβαιώνει και έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών - και χαρακτηρίζουν τον Καπράλο μεγαλοκαταπατητή.

Το νέφος πνίγει ξανά την Αθήνα

Η ατμοσφαιρική ρύπανση έπνιξε χτες ολόκληρο το λεκανοπέδιο της πρωτεύουσας, μετατρέποντάς την σε "τοπίο στην ομίχλη" και τα 4 εκατομμύρια των κατοίκων της για άλλη μια φορά σε πειραματόζωα... Ωστόσο, για άλλη μια φορά η κυβέρνηση και το αρμόδιο ΥΠΕΧΩΔΕ επέδειξε πλήρη αδιαφορία διστάζοντας να ανακοινώσει ακόμη και συστάσεις στους Αθηναίους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΕΡΠΑ, το διοξείδιο του αζώτου σημείωσε τη μεγαλύτερη τιμή στην οδό Πατησίων, όπου έφτασε τα 352 μικρογραμμάρια, με όριο επιφυλακής τα 200. Στο Μαρούσι έφτασε στα 351 μικρογραμμάρια, στη Γεωπονική 328, στην οδό Αριστοτέλους 268, στην οδό Αθηνάς 266 και στη Ν. Σμύρνη 218.

Το χειρότερο είναι πως το ΠΕΡΠΑ, με βάση και τις προβλεπόμενες μετεωρολογικές συνθήκες, αναμένει και σήμερα οι τιμές των ρύπων να κυμανθούν στα ίδια επίπεδα, ενώ για την Κυριακή αναμένει μικρή μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ