ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Μάρτη 2008
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΚΚΕ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Δεν υπάρχει πολιτική βούληση για αντισεισμική θωράκιση

Η έλλειψη πολιτικής βούλησης από την πλευρά της κυβέρνησης προκειμένου να θωρακιστούν αντισεισμικά τα σχολεία και τα δημόσια κτίρια του Νομού Μεσσηνίας αναδείχτηκε από τη συζήτηση της Ερώτησης του βουλευτή του ΚΚΕ Νίκου Καραθανασόπουλου χτες στη Βουλή. Ο βουλευτής του ΚΚΕ ζήτησε τη λήψη άμεσων μέτρων για τη θωράκιση 125 σχολείων από τα 210 που υπάρχουν στο νομό.

Με ευχολόγια και γενικολογίες απάντησε ο υφυπουργός Παιδείας Α. Λυκουρέντζος, υποστηρίζοντας ότι «είμαστε δίπλα στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς και στην τοπική κοινωνία όταν εκδηλώνεται κάποια έκτακτη ανάγκη και ιδιαίτερα τώρα τελευταία που έχουμε μια έξαρση της σεισμικότητας στην ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου και του Ιονίου Πελάγους». Επίσης, υποστήριξε ότι οι έλεγχοι που έγιναν μετά τους σεισμούς στα σχολικά κτίρια έδειξαν περιορισμένες ζημιές.

«Ο προσεισμικός έλεγχος ανέδειξε ότι το 60% των σχολείων του Νομού Μεσσηνίας έχουν πρόβλημα και παρουσιάζουν στοιχεία τρωτότητας», τόνισε παίρνοντας το λόγο ο Ν. Καραθανασόπουλος. Πρόσθεσε μάλιστα πως «το ότι άντεξαν στους σεισμούς, κανείς δε λέει ότι θα αντέξουν και στους επόμενους, γιατί η αντοχή των υλικών δεν μπορεί να προσδιοριστεί». Επίσης, σημείωσε ότι «υπάρχουν σημαντικά προβλήματα και σε σχολεία και σε άλλα δημόσια κτίρια και δεν υπάρχει πολιτική επιλογή - και εμείς εδώ κατηγορούμε την κυβέρνηση - για το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας της χώρας. Και αυτό, γιατί ούτε επιλέξιμη δαπάνη είναι, ούτε στο Γ΄ ΚΠΣ έχουν ενταχθεί τέτοιες πρωτοβουλίες, ούτε στο ΕΣΠΑ 2007-2013 και, πολύ περισσότερο, στα Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων, από τη στιγμή που λειτουργούν συμπληρωματικά προς το ΕΣΠΑ και τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, και γιατί με τη μέθοδο των συμπράξεων αποκλείονται τέτοιου είδους δραστηριότητες και διαδικασίες. Αυτό είναι το βασικό πρόβλημα και σε αυτό δε φαίνεται να υπάρχει πολιτική βούληση από πλευράς της κυβέρνησης να αντιμετωπιστούν τα σημαντικά προβλήματα της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας των δημόσιων κτιρίων και σχολείων».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Καμία τοποθέτηση για σεμινάρια και ΝΑΤΟικούς

Μετά τις αποκαλύψεις για τη διοργάνωση σεμιναρίων πολιτικής προστασίας, με πρόσχημα τις φήμες για ενδεχόμενο μεγάλο σεισμό στην Πελοπόννησο, στα οποία θα διδάξουν στρατηγοί του ΝΑΤΟ, πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά η συγκεκριμένη εκδήλωση ματαιώνεται. Επίσημα, πάντως, δεν έχει δοθεί απάντηση από την ιδιωτική εταιρεία που οργάνωσε την εκδήλωση, ενώ από την πλευρά της κυβέρνησης δεν υπάρχει τοποθέτηση για την υπόθεση, πλην της ανακοίνωσης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας ότι δε γνωρίζει τίποτα για το θέμα.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόσκληση του εν λόγω Κέντρου στάλθηκε μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος σε δήμους της Πελοποννήσου, καλούσε δημάρχους, δημοτικούς συμβούλους, δημοτικούς υπαλλήλους και εθελοντές να συμμετάσχουν, έναντι 450 ευρώ. Θυμίζουμε πως πίσω από το Κέντρο βρίσκεται ένας Συμβουλευτικός και Εκπαιδευτικός Οργανισμός, με έδρα την Αγία Παρασκευή (Αθήνας), ο οποίος δραστηριοποιείται ανάμεσα σε άλλα στην παροχή συμβουλών και εκπαίδευση στελεχών σε: Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά και Επικοινωνιακά Συστήματα Αμυντικής Τεχνολογίας και Οπλικών Συστημάτων και C4I, Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων, στρατηγικό σχεδιασμό, κ.ά.

Πολιτική προστασία, στρατηγοί και «ασύμμετρες απειλές»

Η είδηση για κάποιο πιστοποιημένο ιδιωτικό κέντρο επιμόρφωσης που οργανώνει σεμινάρια προστασίας των πολιτών (πολιτική προστασία) από διάφορες καταστροφές, με δόλωμα τους σεισμούς, έναντι αδρής αμοιβής 450 ευρώ, εγείρει πλήθος ζητημάτων, που άπτονται του ίδιου του θεσμού της πολιτικής προστασίας. Οπως, ότι αναφέρονται σε μια πολιτική προστασία που αφορά μόνο την αντιμετώπιση των συνεπειών από τις καταστροφές, και όχι τη χάραξη μιας συνολικής πολιτικής πρόληψης των ίδιων των καταστροφών. Ποια πολιτική προστασία θα σώσει τους κατοίκους του Θριάσιου Πεδίου, που το έχουν μετατρέψει σε πυριτιδαποθήκη και σκουπιδότοπο, σε πεδίο ασύδοτης και εγκληματικής δράσης των βιομηχάνων; Ενα δεύτερο ζήτημα είναι η ανάθεση της ενημέρωσης ακόμη και για αυτή την κουτσουρεμένη έννοια πολιτικής προστασίας σε ιδιώτες.

Θα σταθούμε όμως σε ένα τρίτο ερώτημα: Από πού κι ως πού, στρατηγοί του ΝΑΤΟ παραδίδουν σεμινάρια για οπλικά συστήματα και συστήματα παρακολούθησης (C4i), όπως στο συγκεκριμένο κέντρο; Τι σχέση έχουν όλα αυτά με την πολιτική προστασία; Θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα μέσα από την παράθεση της διαμόρφωσης του θεσμού της πολιτικής προστασίας σε ΝΑΤΟ, ΕΕ και Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Το ΝΑΤΟ διαθέτει Επιτροπή Πολιτικής Αμυνας από το 1951, που μετονομάστηκε σε Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας το 1995. Μετά βεβαιότητας υποθέτουμε ότι μέχρι το 1995, ο «κομμουνιστικός κίνδυνος» θα ήταν η απόλυτη προτεραιότητα της ΝΑΤΟικής Πολιτικής Προστασίας. Στην ΕΕ, η αρχική υπηρεσιακή μονάδα Πολιτικής Προστασίας που ιδρύθηκε το 1985, μετά από διάφορες αναβαθμίσεις ανάλογες με την πορεία πολιτικής ενοποίησης της ΕΟΚ/ΕΕ, κατέληξε το 2007 στη δημιουργία Κοινοτικού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και μονάδων ταχείας επέμβασης, που κατοχυρώνονται και στην υπό ψήφιση Ευρωσυνθήκη. Η Ελλάδα συμμετέχει τόσο τον ευρωενωσιακό ΜΠΠ όσο και στη ΝΑΤΟική Επιτροπή Πολιτικής Προστασίας.

Από το 2001, ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας (ΜΠΠ) της ΕΕ αρχίζει να ενσωματώνει το νέο ιμπεριαλιστικό «αντιτρομοκρατικό» δόγμα, προσανατολίζεται στις «τρομοκρατικές» απειλές (στο πλαίσιο των λεγόμενων «ανθρωπογενών» απειλών) και τη «διαχείριση κρίσεων», όχι μόνο εντός, αλλά και εκτός συνόρων ΕΕ. Το Κέντρο Παρακολούθησης και Πληροφοριών του ΜΠΠ αναβαθμίζεται, διασυνδέεται με τη βάση δεδομένων του στρατιωτικού επιτελείου της ΕΕ, αποκτά Κοινό Σύστημα Επικοινωνίας και Πληροφοριών Εκτακτης Ανάγκης, δηλαδή εντείνεται ο στρατοκρατικός χαρακτήρας του. Σε αυτήν την εξέλιξη της Πολιτικής Προστασίας στην ΕΕ, δε συμφώνησαν μόνο τα κόμματα του δικομματισμού, αλλά και ο Συνασπισμός, που με τις εισηγήσεις του Ευρωβουλευτή του κ. Δ. Παπαδημούλη, έχει μεγάλη ευθύνη για την εμπέδωση και ισχυροποίηση των στρατοκρατικών και «αντιτρομοκρατικών» χαρακτηριστικών του ΜΠΠ.

Παρ' όλο που ο νεοταξίτικος στρατιωτικός όρος «ασύμμετρες απειλές», που ανέσυρε το ΝΑΤΟ το 2001 για να κηρύξει τον πόλεμο σε λαούς και δικαιώματα, δεν αναφέρεται ρητά στα σχετικά κείμενα της ΕΕ (σε αντίθεση με το ΝΑΤΟ), υπάρχει ατόφια η ουσία του, ιδίως μέσω των λεγόμενων ΠΡΒΧ (πυρηνικών, ραδιολογικών, βιολογικών, χημικών) τρομοκρατικών απειλών. Το ίδιο και στην ελληνική νομοθεσία για την Πολιτική Προστασία (Ν. 3013/2002 και μετέπειτα τροποποιήσεις του) και ιδίως στο Γενικό Σχέδιο Πολιτικής Προστασίας «Ξενοκράτης», που αναφέρεται συχνά στη «βιοτρομοκρατία».

Από τις αρχές του 2004, η Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων του υπουργείου Παιδείας προκηρύσσει προγράμματα διαχείρισης κρίσεων και εκτάκτων αναγκών. Το πρόγραμμα «Προστατεύω τον εαυτό μου και τους άλλους», αφορά την εκπαίδευση εθελοντών, στο πλαίσιο της «διά βίου μάθησης». Οι θεματικές ενότητες είναι: Σεισμοί, πυρκαγιές, θαλάσσια ατυχήματα, προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος, πλημμύρες και ασύμμετρες απειλές. Από την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (το οποίο συμμετείχε επίσης σε αντίστοιχο πρόγραμμα) πληροφορούμαστε ότι, εκπαιδεύτηκαν 2.500 εθελοντές σε 75 Δήμους, ενώ άλλα 2.500 στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης συμμετείχαν σε επιμορφωτικά σεμινάρια μέχρι τις 3 Μάρτη 2006. Δηλαδή, τουλάχιστον 5.000 άνθρωποι είχαν μπολιαστεί με την ιμπεριαλιστική εκδοχή της «τρομοκρατίας», της τρομοϋστερίας και των ασύμμετρων απειλών. Θα ήταν ενδιαφέρον να ξέραμε τους διδάσκοντες και το ακριβές περιεχόμενο των σεμιναρίων, αφού στους συνεργαζόμενους φορείς περιλαμβάνονται τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Δημόσιας Τάξης, Εμπορικής Ναυτιλίας κλπ. Στην Ιατρική Σχολή Αθήνας εγκαινιάστηκε το 2007 το διετές μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Διαχείριση εκτάκτων και ειδικών υγειονομικών κρίσεων», όπου επίσης διδάσκονται οι «ασύμμετρες απειλές», με τους ανάλογους εκπαιδευτές.

Πραγματική πολιτική προστασία από φυσικές ή άλλες καταστροφές (π.χ. βιομηχανικά ατυχήματα) δεν μπορεί να υπάρξει, όσο κυβερνούν τα συμφέροντα των μονοπωλίων και της πλουτοκρατίας. Αντίθετα, οι κίνδυνοι θα αυξάνονται όλο και περισσότερο, όπως έδειξαν και οι πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού. Πολύ περισσότερο που μια πραγματική πολιτική προστασία προϋποθέτει τη μέγιστη λαϊκή συμμετοχή και οργάνωση, κάτι που μόνο ένα κράτος λαϊκής εξουσίας μπορεί να εξασφαλίσει.

Το παράδειγμα του συγκεκριμένου Κέντρου Επιμόρφωσης έφερε στην επιφάνεια μια πραγματικότητα των τελευταίων ετών, δηλαδή να χρησιμοποιούνται τα όποια υποβαθμισμένα μέσα και θεσμοί υπάρχουν για τον αποπροσανατολισμό των λαϊκών στρωμάτων, για την εξοικείωσή τους με το ιμπεριαλιστικό δόγμα της αντιτρομοκρατίας και των ασύμμετρων απειλών, ώστε να μη βλέπουν την κύρια και βασική απειλή, που είναι η αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων και της ΕΕ.


Λίνα ΚΡΟΚΙΔΗ

Σεισμός στην Κοζάνη

Μέρες του 1995 θυμήθηκαν οι κάτοικοι των Γρεβενών και της Κοζάνης, εξαιτίας σεισμικής δόνησης 4,4 Ρίχτερ που σημειώθηκε χτες στις 12.01 το μεσημέρι. Το επίκεντρο της δόνησης εντοπίστηκε στο χώρο της τεχνητής λίμνης Πολυφύτου, δηλαδή στον ίδιο χώρο που το 1995 είχε δώσει το μεγάλο σεισμό 6,6 Ρίχτερ που προκάλεσε πολλές υλικές καταστροφές. Οι σεισμολόγοι ήταν καθησυχαστικοί, μιλώντας για μεμονωμένο γεγονός.

Εκδηλώσεις για την αντισεισμική προστασία

Ημερίδα με θέμα την «ουσιαστική αντισεισμική θωράκιση της Λέσβου, της Λήμνου και του Αϊ - Στράτη», πραγματοποιεί την ερχόμενη Τετάρτη 5 Μάρτη, στις 7.30 μ.μ., στο συνεδριακό κέντρο «Ι. Παυλακέλλης», του Επιμελητηρίου Λέσβου, η Νομαρχιακή Επιτροπή Λέσβου του ΚΚΕ. Θα μιλήσει ο Ηλίας Βουλβούλης, Γραμματέας της ΝΕ και ο Σταύρος Τάσσος, σεισμολόγος - ερευνητής στο Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

  • Εκδήλωση για την «αντισεισμική θωράκιση και προστασία», πραγματοποιεί αύριο Κυριακή 2 Μάρτη, στις 11 π.μ., και η Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία Βοιωτίας. Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Γιώργος Βαδαλούκας, πολιτικός μηχανικός, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Αντισεισμικής Μηχανικής του ΤΕΕ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ