ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Οχτώβρη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Προσπάθεια εξωραϊσμού της μισοειδίκευσης των ΠΣΕ
  • Σε ημερίδα με θέμα τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής μίλησε χτες ο υπουργός Παιδείας
  • Καταγγέλλουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα οι ΠΚΣ

Ως πρωτοπορία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χαρακτήρισε ο υπουργός Παιδείας τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ), τη νέα "ευρωπαϊκή καινοτομία", που υπηρετεί το στόχο της διά βίου κατάρτισης και ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ - ΤΕΙ. Σε μια καλοστημένη φιέστα, που οργανώθηκε από το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της ημερίδας με θέμα: "ΠΣΕ: Ανοιχτή και διά βίου εκπαίδευση για τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας", ο υπουργός Παιδείας παρουσίασε τη φιλοσοφία των ΠΣΕ, ενώ παράλληλα εμφανίστηκε να δίνει λύσεις... και σε πολλά σημαντικά προβλήματα του ΤΕΙ.

Ο υπουργός Παιδείας εμφανίστηκε να δίνει λύσεις στα προβλήματα που σε ρόλο "αβανταδόρου" του έθεσε ο πρόεδρος του ΤΕΙ, Σ. Χατζηπέτρου.Στο πλαίσιο αυτό τόνισε ότι ξεκίνησε η σιδηροδρομική σύνδεση για τη μεταφορά των σπουδαστών και ότι θα προσληφθούν τεχνικοί στην τεχνική υπηρεσία του ΤΕΙ. Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της σίτισης των σπουδαστών, ο υπουργός πρότεινε την αυτοτέλεια των ΑΕΙ, και για τα επαγγελματικά δικαιώματα είπε ότι ο ίδιος έχει υπογράψει τη σχετική οδηγία και αναμένεται να γίνει το ίδιο και από τους άλλους υπουργούς.

Ο υπουργός και ο επίσημος εισηγητής Κ. Πολίτης, διευθυντής του γραφείου υφυπουργού ΥΠΕΠΘ, παρουσίασαν τα ΠΣΕ ως την προσπάθεια της πολιτείας να προετοιμάσει τη νεολαία για να αντιμετωπίσει την πρόκληση του 21ου αιώνα. Είπαν πως σε 10 χρόνια το πτυχίο που θα παίρνουν οι απόφοιτοι ΑΕΙ - ΤΕΙ θα είναι τεχνολογικά ξεπερασμένο εξαιτίας της ταχύτητας των αλλαγών και πάνω σ' αυτό βάσισαν την αναγκαιότητα της διά βίου εκπαίδευσης, που αντιμετωπίζεται σημαντικά μέσα από τα ΠΣΕ, τα οποία θα κάνουν τους φοιτητές πιο ανταγωνιστικούς. Προσπάθησαν πάντως να πείσουν πως τα ΠΣΕ κάνουν καλό... στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, αφού το 15% των δαπανών τους προβλέπεται να πηγαίνουν σε έργα υποδομής.

Σε ερώτηση πώς θα λειτουργήσουν τα ΠΣΕ μετά το 1999, οπότε σταματά η χρηματοδότησή τους από το πακέτο Ντελόρ, ο υπουργός διευκρίνισε πως έως το 2007 θα έχουμε το πακέτο Σαντέρ, το οποίο μάλιστα προβλέπει περισσότερους πόρους για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων παιδείας. Συνολικά έχουν εγκριθεί 32 ΠΣΕ και λειτουργούν 24. Αναμένεται η έναρξη των υπόλοιπων 8 (5 εκ των οποίων στο ΑΠΘ, 2 στο Πάντειο και 1 στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων).

Απόντες οι σπουδαστές

Στη χτεσινή ημερίδα κλήθηκαν να συμμετάσχουν όλοι εκτός από τουςάμεσα ενδιαφερόμενους, τους σπουδαστές, οι οποίοι ενημερώθηκαν το πρωί της ίδιας μέρας από τα συνεργεία των ΜΜΕ και έναν συρφετό παραγόντων που έψαχνε να ανακαλύψει το καινούριο αμφιθέατρο της ΣΕΥΠ το οποίο εγκαινιάστηκε χτες με αφορμή την εκδήλωση.

Με σχετική ανακοίνωσή τους οι Πανσπουδαστικές Κινήσεις Συνεργασίας ΤΕΙ Θεσσαλονίκης καταγγέλλουν την προσπάθεια εξωραϊσμού των ΠΣΕ και παρουσίασής τους ως θετικής ρύθμισης για την εκπαιδευτική κοινότητα, σημειώνοντας πως ουσιαστικά εντάσσονται στα πλαίσια των επιλογών για παραγωγή εργατικού δυναμικού προσαρμοσμένου στις νέες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας:

"Ο νόμος 2525 για την παιδεία είναι τερατούργημα. Είναι οπισθοδρομικός και αντιεκπαιδευτικός. Μας επιβάλλει τα ΠΣΕ που αποτελούν τον προθάλαμο της ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ - ΤΕΙ. Προγράμματα που προσφέρουν κατάρτιση επί πληρωμή. Τώρα χρηματοδοτούνται από την ΕΕ, αλλά αργότερα θα πρέπει να αναζητήσουν πόρους από άλλες πηγές, όπως βιομήχανοι, ιδιώτες κλπ. Τα ΠΣΕ συμβάλλουν στη δημιουργία πτυχίων πολλών ταχυτήτων, προσφέροντας μισοκαταρτισμένο, φτηνό εργατικό δυναμικό για τους βιομηχάνους, εύκολη λεία για το μεγάλο κεφάλαιο". Οι ΠΚΣ ΤΕΙ - Θ χαρακτηρίζουν ανεπιθύμητο τον υπουργό Παιδείας, την πολιτική της κυβέρνησης και τους κάθε λογής εκφραστές της, σημειώνοντας πως είναι υπεύθυνοι για την κατάντια των ΤΕΙ και συνολικότερα της παιδείας.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Συμπτύξεις... πάση θυσία

Παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, το υπουργείο Παιδείας εμφανίζεται αποφασισμένο να προχωρήσει στις συμπτύξεις των τμημάτων και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ένα μέτρο που χαρακτηρίζεται αντιπαιδαγωγικό και που στόχο έχει τη λειτουργία των σχολείων με το μικρότερο δυνατό κόστος, ανεξάρτητα από τις συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία. "Είναι επιβεβλημένη η σύμπτυξη ολιγομελών τμημάτων τάξεων", τονίζει ο υφυπουργός Παιδείας στην εγκύκλιο, η οποία έχει αποσταλεί στους προϊσταμένους Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και εμπεριέχει οδηγίες για την "αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση". Και μόνο, πάντως, το θέμα της εγκυκλίου επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά ότι πίσω από τις... "παιδαγωγικές θεωρίες", που "υπαγορεύουν" τις συμπτύξεις, κρύβεται η προσπάθεια της κυβέρνησης να λειτουργήσουν τα σχολεία με όσο δυνατόν λιγότερους εκπαιδευτικούς.

Χαρακτηριστικό της εγκυκλίου είναι ότι το αποκλειστικό κριτήριο για τις συμπτύξεις των τμημάτων αποτελεί ο αριθμός των μαθητών και δεν αφήνεται κανένα περιθώριο παρέκκλισης σε περιπτώσεις όπου, π.χ., παιδαγωγικές ανάγκες ή έλλειψη υποδομής δεν επιτρέπουν το συνωστισμό 30 και πλέον μαθητών ανά τμήμα. "Είναι επιβεβλημένη η σύμπτυξη ολιγομελών τμημάτων τάξεων. Η ανάπτυξη τμημάτων τάξεων σε σχολείο δεν είναι επιτρεπτή, εκτός εάν ο αριθμός των μαθητών δικαιολογεί, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, την ανάπτυξη αυτή", τονίζεται.

Στην ίδια εγκύκλιο τίθεται με τρόπο επιτακτικό ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αναλάβουν το προβλεπόμενο υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας, πράγμα που ανοίγει το δρόμο σε ορισμένες περιπτώσεις για τη διάσπαση μιας οργανικής θέσης, καθώς, ενδεχόμενα, ένας εκπαιδευτικός να αναγκάζεται να υπηρετεί μία ή δύο ώρες σε άλλο σχολείο.

Για το ζήτημα των πιστώσεων για πρόσληψη αναπληρωτών, τονίζεται πως οι πιστώσεις μειώθηκαν στο σύνολό τους κατά τον αριθμό των νέων θέσεων εκπαιδευτικών που συστάθηκαν (2.950). "Πιστώσεις για πρόσληψη αναπληρωτών κατ' αρχήν δε θα διατεθούν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στις οποίες γίνονται διορισμοί, δεδομένου ότι με τους διορισμούς αυτούς εκτιμάται ότι καλύπτονται και τα οργανικά κενά και τα προβλεπόμενα λειτουργικά κενά. Πιστώσεις αναπληρωτών θα διατεθούν κατά κανόνα στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στις οποίες δε γίνονται διορισμοί", τονίζεται.

52Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΕΠΟΛΙΩΝ
Συνεχίζεται η κατάληψη

Συνεχίζουν για δεύτερη βδομάδα την αποχή από τα μαθήματα και την κατάληψη του καινούριου κτιρίου επί των οδών Λιοσίων και Στενημάχου, οι γονείς και οι μαθητές του 52ου Δημοτικού Σχολείου Σεπολίων. Αυτό αποφάσισε, χτες το βράδυ στη διάρκεια γενικής συνέλευσης, ο σύλλογος γονέων του 52ου Δημοτικού, ενώ καταδίκασε τη στάση του Νομάρχη Δ. Ευσταθιάδη, που αν και είχε ενημερωθεί για το στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές του 52ου Δημοτικού δεν ενήργησε, ώστε εγκαίρως να γίνει η μεταστέγαση των μαθητών στο νέο κτίριο στη Λιοσίων, με αποτέλεσμα να αναγκαστούν οι μαθητές να κάνουν μάθημα με κίνδυνο της ζωής τους σε ετοιμόρροπο κτίριο.

Χωρίς βιβλία, χωρίς πρόγραμμα

"Τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ) "λειτουργούν" χωρίς αναλυτικά προγράμματα! Χωρίς βιβλία! Χωρίς ωρολόγια προγράμματα, χωρίς να έχει καθοριστεί καν η ύλη των μαθημάτων!".

Τα παραπάνω καταγγέλλει η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, η οποία υπογραμμίζει ότι το υπουργείο Παιδείας έθεσε τη Δημόσια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση σε τροχιά ραγδαίας υποβάθμισης, παρέχοντας φτηνή κατάρτιση, μεγαλώνοντας την απόσταση ανάμεσα στη γενική και την τεχνική παιδεία, μη παρέχοντας επαγγελματική κατοχύρωση.

Τραγική όμως είναι και η κατάσταση στα σχολεία της υπαίθρου και των ΤΕΕ, στα οποία ακόμη και σήμερα, πέντε βδομάδες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δεν υπάρχει διδακτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα πολλοί από τους μαθητές να αρχίσουν τα μαθήματα κανονικά μετά το Νοέμβρη.

Οπως υπογραμμίζει η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, για τους μαθητές της Β ΤΕΕ έχουν δοθεί αντικρουόμενες εντολές από το υπουργείο Παιδείας. Στην πρώτη τονίζει: Να διδαχτούν σε αυτήν τα μαθήματα της Α ΤΕΕ και στην επόμενη να μη διδαχτούν καθόλου γενικά μαθήματα κατά τη σχολική περίοδο '98 - '99.

Η ταλαιπωρία όμως καθηγητών και μαθητών δε σταματά εδώ. Η έλλειψη στοιχειώδους ενημέρωσης, η ανυπαρξία προγραμματισμού, η έλλειψη διδακτικού προσωπικού εμποδίζουν τα σχολεία να λειτουργήσουν με πλήρες ωράριο. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι ενδιαφερόμενοι μαθητές να στραφούν και φέτος στις αντίστοιχες ιδιωτικές σχολές.

Η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, καταγγέλλοντας όλα τα παραπάνω, ζητά από το υπουργείο Παιδείας να καλύψει άμεσα τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό όλων των σχολείων και ιδιαίτερα των επαρχιακών και των Τεχνικών.

Επιμένει στις αντιπαιδαγωγικές συμπτύξεις τμημάτων το υπουργείο, ενώ οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν

Αντίθετοι οι καθηγητές

Την πραγματοποίηση περιφερειακών συσκέψεων των τοπικών ΕΛΜΕ το διάστημα 20 με 23 Οκτώβρη αποφάσισε χτες το ΔΣ της ΟΛΜΕ. Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση αποφασίστηκε επίσης να ξεκινήσει στις 26 Οκτώβρη η συζήτηση για τη διαμόρφωση εισήγησης προς τις ΕΛΜΕ για την "Οργανωτική 1" (τη γενική συνέλευση κατά την οποία χαράσσεται το πρόγραμμα δράσης του κλάδου για τη σχολική χρονιά) με στόχο να πραγματοποιηθεί γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ στις 8 Νοέμβρη.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ εκφράζει τη διαμαρτυρία του για τις πιέσεις που ασκούνται από το υπουργείο Παιδείας μέσω των Προϊσταμένων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για συμπτύξεις τμημάτων, που γίνονται στο πλαίσιο της πολιτικής περικοπών στην εκπαίδευση και στηρίζει ενέργειες και πρωτοβουλίες των ΕΛΜΕ και των συλλόγων καθηγητών που έχουν στόχο την αποτροπή των συμπτύξεων τμημάτων, την καλύτερη αναλογία μαθητών - εκπαιδευτικού και την καλύτερη λειτουργία της μαθησιακής διαδικασίας. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ τονίζει, πως ο κλάδος δε θα δεχτεί τη δυσμενή εξέλιξη στο θέμα της αναλογίας μαθητών - εκπαιδευτικού σε σχέση με αυτό που έχει κατακτηθεί στην πράξη. Σχολιάζοντας τη χτεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ, ο εκπρόσωπος της "Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας Εκπαιδευτικών" τόνιζε στο "Ρ", ότι η πλειοψηφία του ΔΣ δε δείχνει τη διάθεση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των καιρών, για έναρξη συντονισμένων κινητοποιήσεων, με στόχο την κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ