ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Μάρτη 2013
Σελ. /56
Για τις Θέσεις της ΚΕ

Υπάρχει εξέλιξη στη στρατηγική του κόμματος που αποκρυσταλλώνεται στις θέσεις, στο πρόγραμμα και κατ' επέκταση και στο καταστατικό.

Αυτή η άνοδος, η βελτίωση της συλλογικής σκέψης του κόμματος επηρεάζει και έχει επηρεάσει τη δουλειά στο εργατικό κίνημα, στην κομματική οικοδόμηση, στη δουλειά στη νεολαία και αλλού.

Είναι θέμα ωριμότητας και ικανότητας ενός κόμματος να βλέπει τη δουλειά του, να την εκτιμά, να βγάζει συμπεράσματα και να θέτει καθήκοντα.

Αυτή η ωριμότητα ακόμα και όταν παίρνει τη μορφή συλλογικής επεξεργασίας, απόφασης, δε σημαίνει πως διαπερνά και χαρακτηρίζει αυτόματα τη δουλειά όλων των οργανώσεων, νομαρχιακών και ΚΟΒ. Παρά το γεγονός πως υπάρχει συμφωνία, και αυτό είναι σημαντικό, υπάρχουν ΚΟΒ, σύντροφοι και στελέχη που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στον τρόπο δουλειάς που χρειάζεται.

Για να βελτιώσουμε τη δουλειά μας, να επιταχύνουμε και μεθοδολογικά τη διαδικασία προσαρμογής στις νέες απαιτήσεις, ειδικά στον τομέα της κομματικής οικοδόμησης δεμένη με τη βελτίωση της κοινωνικής και ηλικιακής σύνθεσης. Βελτιώνοντας τη σχέση κόμματος-ΚΝΕ.

Υπάρχει κενό οργανωμένων δυνάμεων σε βασικούς, σε πολύ βασικούς χώρους, άρα το θέμα της οικοδόμησης δεν είναι ούτε θέμα πολυτέλειας, ούτε ζήτημα για να συζητάμε 1-2 φορές το χρόνο. Είναι βασικό, πρωταρχικό και θέμα κριτήριο για το επόμενο διάστημα. Η κνίτικη οικοδόμηση, μπορεί να αποτελέσει τα πόδια μιας τέτοιας προσπάθειας, και τα στοιχεία το επιβεβαιώνουν.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Εχουμε κοινές δυνάμεις κόμμα-ΚΝΕ σε κοινούς χώρους.

Π.χ. νοσοκομεία. Υπάρχουν νοσοκομεία, πανεπιστημιακά νοσοκομεία, έχουμε κομματικά μέλη, ακόμα και ΚΟΒ. Οταν η ΚΟΒ συζητά τη στρατολογία, δε συζητά τον αριθμό των μελών της ΚΝΕ σε αυτό το χώρο, που πολλές φορές είναι και μεγάλος. Τις περισσότερες φορές υπάρχει άγνοια για την οργανωτική της ΚΝΕ στο συγκεκριμένο χώρο. Οτι στρατολογία γίνεται δεν είναι αποτέλεσμα της δουλειάς της ΚΟΒ με την ΟΒ αλλά αφορά 1-2 στελέχη, και συχνά ούτε καν το γραμματέα της ΚΟΒ.

Τα μέλη της ΚΝΕ σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν δόκιμα μέλη του κόμματος, όχι με την καταστατική έννοια του όρου, αλλά με την ιδεολογικοπολιτική στήριξη που πρέπει να τους δίνεται, με τη φροντίδα που πρέπει να τους αντιμετωπίζει η ΚΟΒ.

2. Για την κοινή παρέμβαση στον κλάδο.

Π.χ. Παιδεία. Είναι τεράστιος χώρος, έχουμε εκπαιδευτικούς και συνήθως και ΚΟΒ, συντρόφους ανέργους εκπ/κους σε διάφορες ΟΒ, μαθητές, και αρκετές ΟΒ παιδαγωγικών κτλ.

Είναι πάρα πολύ σπάνιο μπροστά σε ένα σταθμό, μπροστά σε μια απεργία, για παράδειγμα, αυτές οι δυνάμεις να δουλέψουν από κοινού. Ενώ υπάρχουν δυνατότητες, δοκιμασμένες δυνατότητες, συνεχίζουμε να πηγαίνουμε ο καθένας τη δουλειά του. Αυτό στενεύει την αντίληψη, την ευθύνη, έχει μικρά αποτελέσματα.

3. Για τη δουλειά με τα σωματεία και τους συλλόγους.

Υπάρχουν σύλλογοι γονέων που μαζεύονται μια αφορά στις εκλογές και το πολύ πολύ βγάζουν και κανένα ψήφισμα μια φορά το χρόνο. Από την άλλη είναι επιτακτικής ανάγκης η παρέμβαση στα σχολεία, έχει επισημανθεί. Οι πρωτοβουλίες ενός τέτοιου συλλόγου, αφού πήρα αυτό το παράδειγμα, πρέπει να έχουν στο επίκεντρο το σχολείο, του μαθητές. Οι πρωτοβουλίες που θα σχεδιάζουμε να υπηρετούν τους στόχους που έχουμε βάλει σε ένα συγκεκριμένο χώρο. Να κάνει παρεμβάσεις για το φασισμό ή τα ναρκωτικά κ.ά. Στην τελική, ποιος γονιός θέλει τα παιδιά του να κάνουν χρήση ή να ανήκει στη φασιστική Χρυσή Αυγή.

4. Για την οργανωτική δουλειά.

-- Χρειάζεται σταθεροποίηση συνεργασίας ΚΟΒ-ΟΒ

-- Να καλλιεργηθεί η έγνοια στην ΚΟΒ για την πορεία της ΟΒ, ή για το πώς θα στηθεί ΟΒ. Ας πάρουμε το παράδειγμα των ΚΟΒ εκπαιδευτικών, που πρέπει να τις απασχολεί πολύ περισσότερο η δράση στους μαθητές, γίνεται αυτό να γίνει χωρίς οργανώσεις της ΚΝΕ μέσα στα σχολεία; Αξίζει να αναφερθεί πως ο Α.Σ. Μακάρενκο που σε συνθήκες άλλες, και σε κολεκτίβα που ήταν αυτός επικεφαλής είχε άγχος για το πώς θα στηθεί κομσομόλικη οργάνωση.

-- Κοινό σχέδιο που θα ξεκινά από τα παραπάνω όργανα.

Οι θέσεις σωστά αναφέρουν πως η δουλειά στη νεολαία είναι πρώτα υπόθεση του κόμματος. Υπάρχει ένας πιθανός κίνδυνος. Τα στελέχη της ΚΝΕ να εφησυχαστούμε γιατί ξαφνικά άλλοι θα έχουν το άγχος, και τα μέλη του κόμματος να πιστέψουν πως έχουν ένα ακόμα καινούριο καθήκον δίπλα σε όλα τα άλλα.

Πιστεύω πως οι κατευθύνσεις που δίνουν οι θέσεις της ΚΕ είναι για να βελτιωθεί η δουλειά, για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα, εγώ πιστεύω αισθητά και άμεσα.

Κλείνοντας, προφανώς και είναι πρώτα και κύρια κομματική ευθύνη, καθοριστική όμως ευθύνη για τα κομματικά μέλη χρεωμένα στην ΚΝΕ. Να πάψουμε τα μέλη της ΚΝΕ να κρυβόμαστε πίσω από μια γενική κομματική ευθύνη και να σηκώσουμε το βάρος που μας αναλογεί. Μπορούμε.


Γιάννης Χιώνης
Μέλος ΓΠ Αν. Μακεδονίας - Θράκης της ΚΝΕ

19 Παρατηρήσεις - ερωτήματα για τις Θέσεις

- Σχεδόν ανύπαρκτη η αποτίμηση για την πορεία υλοποίησης των μέχρι σήμερα τακτικών μας στόχων ( Α-Α-Δ Μέτωπο Πάλης).

- Καμία αναφορά για το πώς «πατάει» η Λαϊκή Συμμαχία (ΛΣ) στην εμπειρία οικοδόμησης του ΑΑΔΜΠ.

- Χωρίς μετρήσιμα στοιχεία η αποτίμηση της δουλειάς μας στο Εργατικό Κίνημα (ΕΚ). Υπενθυμίζω ότι στην Πανελλαδική Συνδιάσκεψη του Μάρτη του ΄10 τέθηκαν συγκεκριμένα καθήκοντα και κατευθύνσεις: π.χ. α.«Πρώτος και βασικός όρος της ανασύνταξης είναι: Η άνοδος της ικανότητας του Κόμματος και του ταξικού κινήματος να συνδέονται με πλατιές εργατικές και λαϊκές μάζες, να συμβάλλουν στην είσοδο στην οργανωμένη πάλη νέων εργατικών μαζών, ...»,β. «Δεύτερος όρος είναι η μαζικοποίηση του συνδικαλιστικού κινήματος και η αλλαγή συσχετισμού δυνάμεων στις γραμμές του...», γ. «Τέταρτος όρος, το ξεπέρασμα της καθυστέρησης στην οικοδόμηση γερών και μαζικών Κομματικών και ΚΝίτικων Οργανώσεων στους μεγάλους τόπους δουλειάς....». Σήμερα που ο εργοδοτικός «συνδικαλισμός» αποσυντίθεται το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, το ΠΑΜΕ πόσο ενισχύεται;

- Η διαπίστωση της απόφασης του ίδιου Σώματος «Η ιδεολογική πάλη, για να διεξάγεται αποτελεσματικά, πρέπει να συνδέεται με την πείρα των εργαζομένων, με στόχο να μετασχηματίζεται αυτή σε πολιτική αντιμονοπωλιακή αντιιμπεριαλιστική θέση», ενσωματώνεται στην τακτική μας;

- Εκτιμάμε ορθά πότε: «Πρέπει να γίνουμε πιο τολμηροί και να προχωράμε, εκεί όπου είναι ώριμες οι συνθήκες, σε ρήξεις με χρεοκοπημένες ηγεσίες....» ή υλοποιούμε τη γραμμή κατά τρόπο διεκπεραιωτικό σαν «συνταγή», από τη ΓΣΕΕ (ορθότατα) μέχρι πρωτοβάθμια που βαφτίζονται «οπορτουνιστικά» όταν μειοψηφούν οι ταξικές δυνάμεις;

- Η γραμμή συσπείρωσης στο ΠΑΜΕ ήταν η αντιμονοπωλιακή, αντιιπμεριαλιστική πάλη, όπως καταγράφεται στα μέχρι σήμερα ντοκουμέντα, ή ο βαθμός συμφωνίας με την εκτίμησή του Κ. για τον σοσιαλισμό που γνωρίσαμε και την Λαϊκή Εξουσία που για το Κόμμα (ορθά) ταυτίζεται με την Δικτατορία του Προλεταριάτου ( θ. 61 19ου);

- Είμαστε ικανοποιημένοι από την εφαρμογή της θέσης της Απόφασης του 18ου: «Αυτή η ικανότητα να δρούμε με σταθερό ενιαίο άξονα (...) απαιτεί σήμερα να γίνει πιο ουσιαστική, με τη δυνατότητα της εξειδίκευσης κατά κλάδο, κατά πρόβλημα, κατά χώρο, χωρίς να θολώνει η γενική γραμμή, αλλά και χωρίς, στο όνομα της γενικής στρατηγικής, να μην έχουμε την ικανότητα να δουλεύουμε με εργατοϋπάλληλους, μικρομεσαίους της πόλης και της υπαίθρου με διαφορετικό επίπεδο πολιτικής ωρίμανσης» στους αγώνες που έγιναν το προηγούμενο διάστημα ή μήπως όπου επικρατούν οι αυταπάτες και η γραμμή της ενσωμάτωσης στεκόμαστε κυρίως στην (όντως ορθή) κριτική από απόσταση;

- Γιατί από την αναφορά στην ΚΝΕ, τα συμπεράσματα από την δράση της Οργάνωσης παρουσιάζονται χωρίς στοιχεία; Γιατί δεν γίνεται αναφορά στους όποιους νεολαιίστικους αγώνες και η αποτίμηση της παρέμβασής μας; Γιατί παρουσιάζονται φαινόμενα στασιμότητας ή και πτώσης (φοιτητικές - σπουδαστικές εκλογές);

- Σε σχέση με την Λ.Σ., που όπως εκτιμούν οι θέσεις (θ.66) πατάει σήμερα στο ΠΑΜΕ, στην ΠΑΣΕΒΕ κ.λπ., ποια είναι η γραμμή συσπείρωσης; Αν είναι η πάλη κατά της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας (θ.61) τότε πώς συσπειρώνει μικροϊδιοκτήτες; Γιατί απαλείφεται ο αντιιμπεριαλιστικός χαρακτήρας της ΛΣ και μάλιστα στο όνομα της αποφυγής «συγχύσεων» όπως ειπώθηκε στις αναλύσεις των Θέσεων; Πόσο μπορεί η θέση της χώρας στην ιμπεριαλιστική πυραμίδα να «παραμένει» οτιδήποτε, ενώ έχουμε παρουσία π.χ. επιτρόπων της ΕΕ ακόμα και στα «περίπτερα»; Από πότε το Κ. εγκαταλείπει όρους και έννοιες επειδή έχουν συκοφαντηθεί ή αξιοποιούνται για διαστρέβλωση από τον αντίπαλο;

- Πώς θα συσπειρωθούν κοινωνικές δυνάμεις στην Λ.Σ. όταν με βάση τις θέσεις 61 και 62 «Η Λ.Σ. είναι σε συμφωνία με τη θέση που προτείνει το ΚΚΕ.....με έκβαση του αγώνα προς την εργατική - λαϊκή εξουσία...»; Σε ποια κοινωνική συμμαχία στοχεύουμε όταν στην πράξη επιδιώκουμε να συσπειρώσουμε όσους ήδη συμφωνούν με το σοσιαλισμό;

- Γιατί υποβαθμίζεται το πλαίσιο άμεσων στόχων πάλης της Λ.Σ. (θ. 63);

- Γιατί ακρωτηριάζεται, και μάλιστα κατά τρόπο που ξεφεύγει της μαρξιστικής ανάλυσης, ο αντικειμενικά πολιτικός χαρακτήρας της Λ.Σ. στα όρια της «κοινωνικής συμμαχίας» ; Είναι δυνατό να μην αποκτά και πολιτικό χαρακτήρα όταν μάλιστα επιδιώκει να συσπειρώσει και ευρύτερα λαϊκά στρώματα που δεν ανήκουν στην Ε.Τ.;

- Ποια προσέγγιση μας επιτρέπει να αποφανθούμε ότι όλες οι κυβερνήσεις στο έδαφος του καπιταλισμού αποτελούν εργαλεία εγκλωβισμού (θ. 65);

- Πώς συνδέεται η ορθή εκτίμηση της θ. 66 για την ενδεχόμενη εμφάνιση αντικαπιταλιστικών πολιτικών δυνάμεων με τον αποκλεισμό όσων έχουν αποχωρήσει από το Κ., ανεξάρτητα από τη στάση που κράτησαν; Θα δείξουμε «πόρτα» σε αγωνιστές, πρώην συντρόφους που έχουν επιδείξει έστω κλάσμα του ήθους π.χ. του σ. Κάππου;

- Μέχρι πότε η τακτική μας θα υποτάσσεται σε «τακτικισμούς» προκειμένου να απαντηθούν (;), κατά τρόπο μάλιστα φοβικό και σπασμωδικό, οι επιθέσεις «φιλίας» προς το Κ. δεξιών και «αριστερών» οπορτουνιστών, τη στιγμή που οι «φίλοι» μας αυτοί, παρά τη συγκυριακή τους ενδυνάμωση είναι πολιτικά ξεσκεπασμένοι; Ως πότε η ανεπάρκεια της καθοδήγησης του Κ. στην ανάληψη πολιτικών πρωτοβουλιών αποκάλυψης της απόλυτης πολιτικής συνενοχής του «αριστερού» πολιτικού τυχοδιωκτισμού, θα στέλνει νερό στο μύλο των οπορτουνιστών όπως παλιότερα στη σοσιαλδημοκρατία;

- Για το Καταστατικό: Μια και το επίπεδο δημοκρατίας που έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα στο Κ., δεν βοηθάει στην εκπροσώπηση στα Συνέδρια όσων καταψηφίσουν κάποιο προσυνεδριακό ντοκουμέντο, γιατί δεν προβλέπεται τουλάχιστο η εκλογή συνέδρων από τις ΚΟΒ όπου οι σύντροφοι έχουν άμεση αντίληψη για τους υποψήφιους;

- Γιατί υπάρχει πλήρης απουσία συμπερασμάτων από το τουλάχιστο άστοχο «άνοιγμα» της «Τυποεκδοτικής» στην καπιταλιστική αγορά; Ποιο όργανο δεν μπορούσε να προβλέψει ότι οι αστοί τελικά δεν πουλάνε τόσο φτηνά το σκοινί για να τους κρεμάσουμε;

- Επειδή η εργατική δημοκρατία «πατάει» σήμερα στο Κ., είναι υπερήφανοι οι σύντροφοι που αποφάσισαν να ψηφιστούν μαζί ο απολογισμός της ΚΕ και το Πρόγραμμα;

- Γιατί τα μέλη του ΠΓ και της ΚΕ και με την απουσία αρθρογραφίας δεν βοήθησαν να μην μετατραπεί ο προσυνεδριακός διάλογος, σε σημαντικό βαθμό, σε αντιπαράθεση «15τιστών» και «19τιστών»; Πόσο ωφελείται το Κ. από μια τέτοια αντιπαράθεση μακριά από την ουσία;


Χάρης Ζεπάτος
ΚΟΒ Σύρας

Επανάσταση για το Σοσιαλισμό - Κομμουνισμό

Φυσικά, το κείμενο με τις Θέσεις για το 19ο Συνέδριο δεν θα μπορούσε να συμπυκνωθεί σε μία πρόταση. Στον τίτλο προσπάθησα να στριμώξω μόνο το στοιχείο που κρίνω σημαντικότερο: Η πεποίθηση ότι διανύουμε εποχή περάσματος από τον Καπιταλισμό στο Σοσιαλισμό, η προσήλωσή μας σε αυτή την υπόθεση και ο προσανατολισμός της δουλειάς μας στην εργατική τάξη και στα φτωχά λαϊκά στρώματα - στην τάξη που έχει συμφέρον να πραγματοποιήσει την επανάσταση αλλά και στους εν δυνάμει συμμάχους της - , αποτελούν τα κρισιμότερα στοιχεία της πολιτικής μας.

Η όξυνση της καπιταλιστικής κρίσης αναδεικνύει ξεκάθαρα την εκμεταλλευτική φύση του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, τα αδιέξοδά του και το γεγονός ότι είναι πλέον ξεπερασμένος. Ωστόσο, τίποτα από όλα αυτά δεν είναι αυτονόητο. Κανένας δεν θα συνειδητοποιήσει τα παραπάνω από μόνος του και χωρίς τη δική μας δουλειά. Και ακριβώς αυτή η δουλειά αποτελεί το κυριότερο καθήκον μας την περίοδο που διανύουμε. Την ίδια στιγμή, η αναμόρφωση του πολιτικού σκηνικού αναδεικνύει τις δυνατότητες ελιγμού που έχει η αστική τάξη, όπως επίσης και το γεγονός ότι σχεδιάζει τις κινήσεις της με προσοχή. Ταυτόχρονα, η πτώση των εκλογικών ποσοστών του Κόμματος εκφράζει μια υποχώρηση στο ταξικό κίνημα, ενώ η άνοδος του φασισμού εκφράζει μια ακόμα πιο επικίνδυνη οπισθοδρόμηση στη συνείδηση των λαϊκών στρωμάτων.

Σε αυτές τις συνθήκες, η δουλειά μας στη συνείδηση του κόσμου, η κατάλληλη προετοιμασία/διαπαιδαγώγηση της εργατικής τάξης για τις επαναστατικές συνθήκες που θα προκύψουν αργά ή γρήγορα, γίνεται επιτακτική. Κάπως έτσι, όμως, γίνεται επιτακτική και η ανάγκη να διατυπώνουμε ξεκάθαρα το στρατηγικό στόχο του Κόμματός μας - την ανατροπή του Καπιταλισμού και την οικοδόμηση του Σοσιαλισμού - κι από κοντά να ξεδιπλώνουμε την τακτική μας - το πώς θα πετύχουμε το στόχο μας. Βέβαια, αυτή η ανάγκη δεν προέκυψε σήμερα, ούτε υπάρχει μέλος του Κόμματος το οποίο να μην κατανοεί το λόγο ύπαρξης του Κόμματός μας, την ανάγκη να ανατραπεί ο Καπιταλισμός και να οικοδομηθεί ο Σοσιαλισμός. Ωστόσο, ειδικά στις τρέχουσες συνθήκες, είναι αναγκαίο να περιγράφουμε τη στρατηγική και την τακτική μας με τη μέγιστη δυνατή ακρίβεια. Πρέπει ο κάθε όρος που επιλέγουμε να είναι απλός, κατανοητός και να μην αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας. Το ζήτημα δεν είναι γλωσσικό, ούτε τόσο αφηρημένο όσο δείχνει εκ πρώτης. Η επιλογή των λέξεων σε ένα ντοκουμέντο όπως οι θέσεις για το συνέδριο, εκφράζει το πώς βλέπουμε την Κοινωνία, το πώς επεξεργαζόμαστε τις συνθήκες αλλά και το πώς σχεδιάζουμε τη δράση μας. Η ξεκάθαρη περιγραφή του τι θέλουμε να κάνουμε αλλά και του πώς θα προετοιμαστούμε για να το πετύχουμε, θα βοηθήσει την επικοινωνία μας με τον κόσμο αλλά θα πετύχει και κάτι πολύ πιο σημαντικό: Θα βοηθήσει εμάς τους ίδιους να κατανοήσουμε σε βάθος την πολιτική μας γραμμή, ώστε να είμαστε και σε θέση να την εφαρμόσουμε.

Σε μια τέτοια κατεύθυνση κινείται νομίζω και η αντικατάσταση του ΑΑΔΜ από τη Λαϊκή Συμμαχία. Ο όρος «μέτωπο» υπονοεί/προϋποθέτει ένα «αφύσικο» είδος ενότητας και ομοιογένειας, που δεν θα μπορούσε να υπάρχει ανάμεσα σε διαφορετικά στρώματα. Αλλο πράγμα ο βιομηχανικός εργάτης και κάτι εντελώς διαφορετικό ο μικρός ΕΒΕ. Η ανατροπή του Καπιταλισμού και η οικοδόμηση του Σοσιαλισμού θα εξυπηρετούσε και τους μεν και τους δε. Ωστόσο, η συνείδησή τους κινείται με διαφορετικό τρόπο και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι θα ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο. Ο όρος συμμαχία εκφράζει πιο εύστοχα το γεγονός ότι ορισμένα στρώματα της κοινωνίας μπορούν να αναπτύξουν κοινή δράση - στη βάση των κοινών συμφερόντων και όπως τα αντιλαμβάνονται -, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρούν και τις όποιες αντιθέσεις/διαφωνίες τους. Η χρήση του όρου «συμμαχία» δείχνει πιο βαθιά κατανόηση της πολυπλοκότητας της δουλειάς μας, της δυσκολίας και της επαγρύπνησης που απαιτεί. Ο όρος «μέτωπο» θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ευκολότερα από πολιτικές δυνάμεις που υπόσχονται εύκολες λύσεις, σε όλους και για τα πάντα. Στο ΑΑΔΜ θεωρώ προβληματικό και το συστατικό «δημοκρατικό». Η δημοκρατία αποτελεί υπόσχεση στην οποία ορκίζονται όλες οι πολιτικές δυνάμεις (ακόμα και οι φασιστικές!). Το πρόβλημα, όμως, δεν έχει να κάνει τόσο με την κατάχρηση του όρου. Η λέξη «δημοκρατικός» δεν λέει τίποτα ουσιαστικό από μόνη της, ενώ η απρόσεκτη χρήση της συγκαλύπτει την ταξική διάρθρωση της κοινωνίας και τις ανταγωνιστικές αντιθέσεις που απορρέουν από αυτήν.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να σημειώσω ότι η χρήση των όρων «μέτωπο» και «δημοκρατικό» δεν αποτελεί ένδειξη κάποιας παλιότερης πολιτικής εκτροπής. Αυτό το ενδεχόμενο αποκλείεται και από την ίδια τη δράση του Κόμματος. Εξάλλου, η βαθύτερη κατανόηση κάποιων όρων και κυρίως των προεκτάσεων και των αλλοιώσεων που μπορούν να δεχτούν από εχθρούς και «φίλους», προϋποθέτει χρόνο, δράση, τη συστηματική επεξεργασία των δυσκολιών που συναντάμε και την αδιάκοπη προσπάθεια να γινόμαστε ολοένα και πιο εύστοχοι, ολοένα και πιο αποτελεσματικοί.

Είναι προφανές ότι η τοποθέτηση του Κόμματος σε ζητήματα όπως το τι θέλουμε να πετύχουμε, το πώς ακριβώς θα γίνει, ποιοι και με ποιους κ.λπ., σχετίζεται με την ίδια την ουσία της ύπαρξής του. Επομένως, οποιαδήποτε τροποποίηση στις αντίστοιχες θέσεις θα πρέπει να αντανακλάται και στο πρόγραμμα του Κόμματος. Με άλλα λόγια, η ολοκλήρωση της παραπάνω δουλειάς (η τελειοποίησή της υπό μια έννοια) δεν θα ήταν δυνατή αν δεν αποτυπωνόταν και στο πρόγραμμα του Κόμματος.


Παναγιώτης Βαρελάς
Μέλος της ΝΕ Χαλκίδας - Θήβας

Ορισμένα βασικά ερωτήματα και απαντήσεις

Κάθε συνέδριο του ΚΚΕ έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την εργατική τάξη και το λαό. Το 19ο Συνέδριο, όμως, έχει ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς είναι ταυτόχρονα προγραμματικό και καταστατικό σε μια περίοδο που ο λαός μας βιώνει τις δραματικές συνέπειες της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης.

Το 19ο Συνέδριο του Κόμματός μας αποτελεί ισχυρή παρακαταθήκη που θα σφραγίσει τη δράση μας το επόμενο διάστημα. Αυτό που έχει, κατά τη γνώμη μου, ιδιαίτερη σημασία είναι όχι μόνο να είμαστε (και πολύ σωστά) κόμμα παντός καιρού, αλλά επιπλέον, κόμμα με μέλη και στελέχη παντός καιρού, ατσαλωμένους μαχητές, έτοιμους να ριχτούν σε κάθε μικρή ή μεγάλη πολιτική μάχη. Μια μάχη που, προφανώς, διεξάγεται στο γήπεδο του αντιπάλου, σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, με αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων, αν λάβουμε υπόψη την κατάσταση που επικρατεί στο διεθνές κομμουνιστικό και εργατικό κίνημα. Ας ξεκαθαρίσουμε ότι οφείλουμε να έχουμε έναν πιο «εμπρηστικό» λόγο στα κείμενα μας, στις δημόσιες παρεμβάσεις μας. Να επιδιώκουμε τη σύγκρουση με πολιτικούς πάντα όρους. Και αυτό το τελευταίο όχι ως σχήμα λόγου, αλλά δεμένο με τη μαρξιστική - λενινιστική θεωρία, με τη θεωρία του επιστημονικού σοσιαλισμού, όπως την περιέγραψαν οι Κλασσικοί μας και όπως περιγράφεται γλαφυρά στα επεξεργασμένα κείμενα μας. Σύντροφοι, ας μη γελιόμαστε. Εχουμε μπροστά μας πολιτικές μάχες πολυεπίπεδες, ιδιαίτερα απαιτητικές που οι κομμουνιστές δεν μπορούν ούτε στιγμή να υπαναχωρήσουν. Το ΚΚΕ από τη φύση του ως πρωτοπορία της εργατικής τάξης οφείλει ΠΑΝΤΑ να είναι στην πρώτη γραμμή.

Με το προτεινόμενο Πρόγραμμα του Κόμματος μπαίνουν στέρεα τα θεμέλια ώστε να βαθύνουν ακόμα περισσότερο τα επαναστατικά χαρακτηριστικά μας: Κόμμα ασυμβίβαστο, μαχητικό, «καρφί» στο μάτι της αστικής τάξης. Ενα Κόμμα αντάξιο της υπερενενηντάχρονης γεμάτης αγώνες και θυσίες ιστορίας του που θα δείχνει τη μόνη προοπτική για την επαναστατική αλλαγή στην εξουσία, την κατάργηση κάθε μορφής εκμετάλλευσης. Ούτε φτιασίδωμα του καπιταλισμού προτείνουμε, ούτε «τρίτους δρόμους». Είναι προφανές ότι σε αυτή τη σαπίλα του καπιταλισμού δε χωρούν μισόλογα και μεσοβέζικες λύσεις ή κοινοβουλευτικές αυταπάτες. Δε χωρά επίσης ούτε μικροαστική ανυπομονησία, ούτε αριστερίστικος τυχοδιωκτισμός και ακατάσχετος βερμπαλισμός. Με επαναστατικές διαδικασίες να βάλουμε πλώρη για την εργατική εξουσία, το σοσιαλισμό.

Ισως, σε αυτό το σημείο, σύντροφοι, να βρίσκεται η βασικότερη αδυναμία μας. Πώς θα πείσουμε την εργατική τάξη και τους συμμάχους της ότι μαζί μπορούμε να φτιάξουμε τη «Νέα Ελλάδα»; Την Ελλάδα του σοσιαλισμού, της προόδου, της Λαϊκής Συμμαχίας και εξουσίας; Πώς θα πείσουμε το λαό να εγκαταλείψει τον ατομικισμό, την ατομική ιδιοκτησία (που ήδη έχει αρχίσει και τη χάνει στις σημερινές συνθήκες); πως θα πείσουμε π.χ. τον αγρότη να παράγει αρχικά συνεταιριστικά και όχι κατά μόνας; και τόσα άλλα παραδείγματα. Επίσης, ποια θα είναι η κατάσταση του λαού μας στις νέες συνθήκες; Πώς οι εργαζόμενοι και οι σύμμαχοί τους θα αποκτήσουν ενεργό ρόλο;

Εδώ είναι και η μεγάλη ευκαιρία που παρουσιάζεται να αναδείξουμε την ανωτερότητα του σοσιαλισμού φέρνοντας το παράδειγμα της Υγείας, της Παιδείας, της Εργασίας, των κοινωνικών παροχών που θα κατακτήσει ο λαός μας στο σοσιαλισμό, σε αντίθεση με τη σαπίλα και την παρακμή που του προσφέρει απλόχερα σήμερα ο καπιταλισμός.

Κατά τη γνώμη μου, είναι και η δική μας ευθύνη, σύντροφοι, να εμπνεύσουμε το λαό ώστε να κάνει δική του υπόθεση «την έφοδο στο ουρανό». Επομένως, η κόκκινη επαναστατική κλωστή που θα διαπερνά οριζόντια και κάθετα την πολιτική μας δράση θα πρέπει να είναι η απάντηση στα ερωτήματα: Τι εξουσία θέλουμε; Ποιους θα περιλαμβάνει και ποιοι περισσεύουν; Ετσι, προκύπτει αβίαστα η απάντηση στα ερωτήματα: τι είναι Λαϊκή Συμμαχία; με ποια «υλικά» και ποιο σκοπό θα οικοδομηθεί;

Ας μη στεκόμαστε στους τίτλους Α.Α.Δ.Μ. ή Λαϊκή Συμμαχία. Δεν έχει σημασία ο τίτλος, αλλά η ουσία. Ας χρησιμοποιήσω μια απλοϊκή έκφραση: «Το ίδιο φως μπάζει» για τον άνεργο, το φτωχό αγρότη, γενικότερα τον ταλαίπωρο λαό μας. Σε καμία περίπτωση το γεγονός ότι δε μας έδωσε υψηλά ποσοστά ο λαός μας στις τελευταίες εκλογές, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι φίλοι και εχθροί μας, έχει ως βασική αιτία την «εγκατάλειψη των θέσεων του 15ου Συνεδρίου». Είναι εσφαλμένη η άποψη ότι η ορθότητα της πολιτικής του Κόμματος και κάθε κόμματος εξαρτάται ΜΟΝΟ από τις εκλογικές του επιδόσεις. Οι εκλογές είναι το φιλμ μιας πολύ συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας. Σωστά, κατά την άποψη μου μπαίνει στο 19ο Συνέδριο η έννοια της Λαϊκής Συμμαχίας, που ουσιαστικά συμπληρώνει και προσαρμόζει το Α.Α.Δ.Μ. στις απαιτήσεις των καιρών. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο.

Σύντροφοι, το 19ο Συνέδριο του ΚΚΕ ας αποτελέσει την αφετηρία για την επαναστατική αλλαγή στην εξουσία της χώρας μας. Το Κόμμα οφείλει να έχει τον πρώτο και -γιατί όχι- τον τελευταίο λόγο στη διαδικασία αυτή.


Βαγγέλης Β. Βαλλιάνος
ΚΟΒ Παλικής Κεφαλονιάς

Περί τέχνης

Προσωπικά, θα ήθελα να κάνω μία ιδιαίτερη αναφορά στην θέση 55, όπου αναφέρεται η δράση του Κόμματος στον τομέα του πολιτισμού. Πιστεύω πως ήταν πολύ σωστά βήματα τα επιστημονικά συνέδρια για τον Γιάννη Ρίτσο και τον Κώστα Βάρναλη, όπως και το επικείμενο συνέδριο για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ. Πρέπει να υπάρξει δρομολόγηση από το Κόμμα για την πραγματοποίηση συνεδρίων και για άλλους καλλιτέχνες στρατευμένους με τους λαϊκούς αγώνες, όπως ο Ναζίμ Χικμέτ, ο Πάμπλο Νερούδα, ο Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι κ.ά.

Στην ίδια θέση, πάντως, αναφέρεται πως το Κόμμα έχει μείνει πίσω σε θέματα πολιτισμού. Θα ήθελα μία πολύ καλύτερη ενημέρωση από τις θέσεις για το πού θεωρεί το Κόμμα ότι έχει μείνει πίσω σε θέματα πολιτισμού, ώστε να γίνει μία ακόμα πιο γόνιμη κουβέντα πάνω στο θέμα. Δυστυχώς, θα συμφωνήσω απόλυτα πως δεν έχουν γίνει τα απαραίτητα βήματα στον τομέα του πολιτισμού. Είναι ενδεικτική η ελλιπής πολιτιστική διαπαιδαγώγηση από τα κομματικά μέσα διαφώτισης. Μάλιστα, τα όποια βήματα έχουν γίνει κατά καιρούς είναι και προς τη λάθος κατεύθυνση, αφήνοντας άπλετο χώρο στους φορείς του οπορτουνισμού να παίρνουν την πρωτοκαθεδρία σε θέματα πολιτισμού και δίνοντάς τους, βεβαίως, την ευκαιρία να τα παρουσιάσουν στο λαό όπως τους συμφέρει, αφού πρώτα είχαν την ευχέρεια να τα φέρουν στα δικά τους μέτρα.

Σε αυτό το φαινόμενο, έχει επιδράσει η πολύ επικίνδυνη αντίληψη που εμφανίζεται στο χώρο του Κόμματος ότι υπάρχουν δύο είδη τέχνης: το πρώτο είναι η ταξική τέχνη, είτε στη μορφή της στρατευμένης τέχνης, είτε στη μορφή της λαϊκής τέχνης, που εκφράζει τους πόνους και τις αγωνίες του λαού (το οποίο προφανώς και όλοι αποδεχόμαστε), και το δεύτερο είναι ΟΛΑ τα υπόλοιπα ανεξαιρέτως, τα οποία μπαίνουν σε ένα τσουβάλι κι ο καθένας απλά παίρνει ό,τι του αρέσει.

Σαφέστατα, η αξία και η ιδιαίτερη σημασία της τέχνης που αναφέρεται στο λαό και τα προβλήματά του και τον καλεί να παλέψει απέναντι σε αυτά, είναι κάτι παραπάνω από αδιαμφισβήτητες. Ομως, δεν είναι δυνατόν να εκμηδενίζονται μορφές και ρεύματα τέχνης τα οποία, ακόμα και χωρίς να βάζουν το απαραίτητο ταξικό κριτήριο, αναδεικνύουν διάφορα κοινωνικά θέματα, πόσο μάλλον να πετιούνται χωρίς δεύτερη σκέψη στα σκουπίδια. Δεν αναφέρομαι στο κλασσικό δόγμα «τέχνη για την τέχνη, το οποίο ορθώς είναι κατακριτέο, αλλά σε έργα που καταγγέλλουν -έστω και μέχρι ενός βαθμού- τα διάφορα δεινά που προκαλεί ο καπιταλισμός στα λαϊκά στρώματα. Το Κόμμα, με τις πλήρως τεκμηριωμένες επιστημονικές μεθόδους που χρησιμοποιεί σε όλα τα θέματα, έχει αποδείξει ότι είναι ικανό να προβεί στην καλύτερη δυνατή επεξεργασία για να ξεχωρίσει τα κομμάτια της τέχνης που πρέπει να κρατήσει. Σαφέστατα, πρέπει να ασκηθεί κριτική σε αυτά τα καλλιτεχνικά ρεύματα για τον ελλιπή ταξικό προσανατολισμό που τα διακρίνει, καθώς και για την σχετικά εύκολη ενσωμάτωση ή απομόνωση μερικών εξ αυτών από τον καπιταλισμό. Και, σίγουρα, δεν είναι δυνατή η οποιαδήποτε σύγκριση μεταξύ αυτών και της στρατευμένης τέχνης, αλλά, σε καμία περίπτωση, δεν πρέπει να παραγνωριστούν ούτε η αξία, ούτε η προσφορά τους.

Ομως, όχι απλά δεν έχει σημειωθεί κανένα βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά, αντιθέτως, αρκετές φορές, σε αυτό το δεύτερο είδος, στα «όλα τα υπόλοιπα», τα «ίσης αξίας», τα οποία μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι, ενδείκνυται μία προτίμηση στη μαζική υποκουλτούρα, με πρόσχημα την επιρροή που αυτή ασκεί στα λαϊκά στρώματα.

Εδώ πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ένα πράγμα: δεν απορρίπτουμε τον καπιταλισμό απλά σαν οικονομικό σύστημα. Απορρίπτουμε και όλα αυτά που προβάλλει ο καπιταλισμός σαν τρόπο ζωής και διασκέδασης. Δε γίνεται να υπάρχει ανοχή σε αυτά, πόσο μάλλον ένταξή τους στην καινούρια κοινωνία που θέλουμε να χτίσουμε. Ετσι, και απέναντι στην υποκουλτούρα, πρέπει να υπάρξει το μέτωπο που ορθώς υπάρχει απέναντι σε άλλες αντιδραστικές μορφές τέχνης, όπως η ναρκωκουλτούρα ή η πορνογραφία. Θα ήταν τραγικό να μιλάμε για σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής στο εμπόριο ναρκωτικών και στην πορνεία, είναι τραγικό να μιλάμε και για «σοσιαλιστικές» μορφές της μαζικής υποκουλτούρας.

Οσον αφορά το επιχείρημα της επιρροής που ασκεί η υποκουλτούρα στα λαϊκά στρώματα, πρέπει να έχουμε κατά νου πως δεν γίνεται να ετεροκαθοριζόμαστε σε κανένα θέμα. Οπως και να το κάνουμε, ο λαός δείχνει μία προτίμηση στην υποκουλτούρα γιατί εκεί τον προσανατολίζει ο καπιταλισμός. Και πέραν όλων των άλλων, μπορεί να προκύψει το εξής ερώτημα: από την στιγμή που δεν πειράζει να κάνουμε εκπτώσεις στην πολιτιστική μας πρόταση, γιατί να πειράζει αν κάνουμε εκπτώσεις και στην πολιτική μας πρόταση; Αφού, δηλαδή, δείχνουμε ανοχή στην υποκουλτούρα για να έρθουμε σε επαφή με τον λαό που την ασπάζεται, ας μειώσουμε τις επιθέσεις μας ενάντια στην ΕΕ, δεδομένου πως στις εκλογές το συνολικό ποσοστό των κομμάτων που υπερασπίζονται τόσο την Ευρωπαϊκή Ενωση, όσο και την παραμονή της Ελλάδας σε αυτήν, άγγιξε το 90%, ή ας μην καταδικάζουμε τόσο ανοιχτά τις ρατσιστικές επιθέσεις της Χρυσής Αυγής, δεδομένης της αρνητικής στάσης σημαντικού μέρους του λαού απέναντι στους μετανάστες. Και, σίγουρα, το θέμα του πολιτισμού μπορεί να μη φαντάζει τόσο σημαντικό όσο αυτά της ΕΕ ή του φασισμού, αλλά αυτό δεν το καθιστά αυτόματα και ασήμαντο.


Αλέξανδρος Οικονομίδης
ΟΒ Τούρκικου - ΤΟ ΦΛΣ της ΚΝΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ