Καταγγελίες για μείωση του προσωπικού στον ΟΣΕ, που έχει επιπτώσεις στην ομαλή διεξαγωγή των δρομολογίων
Με την προκλητική ετυμηγορία του «ανθρώπινου λάθους» σπεύδουν να συγκαλύψουν για μια ακόμα φορά οι αρμόδιοι της κυβέρνησης και του ΟΣΕ τις δικές τους ευθύνες για τον τρόπο λειτουργίας του ελληνικού σιδηρόδρομου, με αφορμή ένα νέο σοβαρό περιστατικό που σημειώθηκε την περασμένη Κυριακή στη σιδηροδρομική γραμμή Σερρών - Δράμας.
Το περιστατικό (παρ' ολίγον σύγκρουση αμαξοστοιχιών) επιχειρήθηκε να κρατηθεί μυστικό από τις διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής). Ωστόσο, η δημοσιοποίησή του υποχρέωσε τους αρμόδιους να παραχωρήσουν χτες - σχεδόν δύο 24ωρα μετά το συμβάν - έκτακτη συνέντευξη Τύπου. Αφού επιβεβαίωσαν το συμβάν, ανακοίνωσαν ότι ήδη έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα δύο υπάλληλοι του ΟΣΕ (οι σταθμάρχες βάρδιας Σερρών και Δράμας), ενώ έως και τις 4 Γενάρη 2010 θα έχει εκδοθεί και το σχετικό πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων του ΟΣΕ. Στην ουσία δηλαδή, οι αρμόδιοι του ΟΣΕ, όπως συνηθίζουν, επιχειρούν να επιρρίψουν προκαταβολικά τις ευθύνες στο προσωπικό, θεωρώντας το βασικό υπεύθυνο για το περιστατικό.
Σύμφωνα με την εκδοχή της διοίκησης της ΕΔΙΣΥ, το περιστατικό σημειώθηκε το βράδυ της περασμένης Κυριακής, όταν αμαξοστοιχία ιντερσίτι με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη πήρε εντολή να αλλάξει ράγες στο σταθμό Γαζόρου Σερρών, ώστε να εξυπηρετηθεί και η κυκλοφορία άλλης αμαξοστοιχίας που ερχόταν στην αντίθετη κατεύθυνση με τελικό προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Ωστόσο, ο μηχανοδηγός της δεύτερης αμαξοστοιχίας πήρε εντολή από το Σιδηροδρομικό Σταθμό Σερρών να πραγματοποιήσει ειδική διασταύρωση σε άλλο σταθμό (Φωτολίβου). Ετσι, οι δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή σε αντίθετη κατεύθυνση, χωρίς ευτυχώς να συγκρουστούν.
Σημειώνεται ότι στους σταθμούς Γαζόρος και Φωτολίβος δεν υπάρχει σταθμάρχης και κλειδούχος, αφού οι θέσεις αυτές έχουν καταργηθεί λόγω των γενικότερων περικοπών του ΟΣΕ. Τα τρένα στους δύο αυτούς σταθμούς ακινητοποιούνται και στη συνέχεια μπαίνουν σε παρακαμπτήριο από το προσωπικό του τρένου - από τον ίδιο εργαζόμενο που κόβει και τα εισιτήρια.
Οπως τονίζει στον «Ρ» ο Παναγιώτης Γούσιος, μέλος της διοίκησης της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης δεν έχει καν ξεκινήσει το αυτόματο σύστημα τηλεδιοίκησης και παρ' όλα αυτά η διοίκηση του ΟΣΕ στα γενικότερα μέτρα περικοπών κλείνει στη γραμμή αυτή τους ενδιάμεσους σταθμούς, καταργώντας θέσεις προσωπικού, σταθμάρχες κλπ. «Η μείωση προσωπικού σημαίνει ότι είναι κουρασμένο και το προσωπικό που παραμένει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΟΣΕ χρωστά στο προσωπικό του μόνο στη Θεσσαλονίκη 1.800 μέρες ανάπαυσης», σημειώνει.
Τα αλλεπάλληλα σιδηροδρομικά ατυχήματα - δυστυχήματα (τα τελευταία 5 - 6 χρόνια περισσότερα από 25 με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες, ανάμεσά τους και έξι μηχανοδηγοί), είναι επακόλουθο της εγκληματικής πολιτικής που εφαρμόζεται από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής: Δεν λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση της ασφάλειας της κυκλοφορίας των τρένων, με την εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων ασφαλείας. Δεν χορηγούνται οι αναπαύσεις και οι άδειες που οφείλονται στο προσωπικό της κίνησης και των σταθμών, ενώ οι διπλοβάρδιες και η καταστρατήγηση των κανονισμών εργασίας έχουν γίνει καθεστώς. Δεν γίνονται οι αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού στους κλάδους αιχμής.
Συγκεκριμένα:
Απέναντι σ' αυτή την κατάσταση κάτοικοι και φορείς των δύο δήμων, απαιτούν την άμεση λήψη μέτρων, όπως έργα και παρεμβάσεις στους επαρχιακούς δρόμους Ιτέα - Ραψάνη και Πυργετός - Κρανιά - Καλλιπεύκη για την ασφαλή διέλευσή τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χρήση του δρόμου Ιτέα - Ραψάνη, τις τελευταίες μέρες ανάδειξε και την επικινδυνότητά του. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σ' αυτό το λίγο χρονικό διάστημα ένα αυτοκίνητο βγήκε εκτός δρόμου και άλλα δύο συγκρούστηκαν μεταξύ τους. Ζητούν, επίσης, περισσότερα δρομολόγια τρένων.
Βεβαίως, ακόμα κι αυτά τα μέτρα αν ληφθούν, μπορεί να αμβλύνουν ως ένα βαθμό τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, όμως, δε δίνουν οριστική λύση στην έλλειψη εναλλακτικής ασφαλούς και άνετης μετακίνησης, αναδεικνύοντας, ακόμα μία φορά, τις εγκληματικές ευθύνες των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ , που από τη μια δε φρόντισαν για την ανάπτυξη των οδικών αξόνων και του σιδηρόδρομου και από την άλλη παραχώρησαν τους δρόμους, με τη ληστρική μέθοδο της παραχώρησης, στους ιδιώτες μεγαλοεργολάβους.
Σε νέα ενίσχυση των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη προχωρά από σήμερα η διοίκηση της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ», με την προσθήκη βαγονιών και στις αμαξοστοιχίες ιντερσίτι που εκτελούν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, προκειμένου να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες μετακίνησης που προέκυψαν μετά την αποκοπή του εθνικού οδικού δικτύου στο ύψος των Τεμπών.
Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» εξετάζει όλα τα επιμέρους στοιχεία για το χρόνο, το κόστος και τις δυνατότητες, ώστε, αν παραστεί ανάγκη, να αξιοποιηθεί η μέθοδος των κυλιόμενων αυτοκινητοδρόμων (αυτοκινηταμαξών), προκειμένου οι πλατφόρμες αυτές να μεταφέρουν φορτηγά ή λεωφορεία από τη Θεσσαλονίκη στη Λάρισα και να αποφεύγονται έτσι οι εναλλακτικές διαδρομές που χρησιμοποιούνται σήμερα.