ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Γενάρη 2010
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Στο απόσπασμα δικαιώματα και λαϊκά εισοδήματα

Στο Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα ο «οδικός χάρτης» της συμφωνίας κυβέρνησης - κεφαλαίου για την ακόμα μεγαλύτερη καταλήστευση των εργαζομένων

Την ακόμα μεγαλύτερη κλιμάκωση της επίθεσης σε βάρος του εργατικού και λαϊκού εισοδήματος σηματοδοτεί το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2010-2012, που αναμένεται να εξεταστεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο, που κατάρτισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε άμεση συνεργασία με την ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Μια επίθεση που γίνεται στο όνομα της μείωσης των μεγάλων δημοσιονομικών ελλειμμάτων, του κρατικού χρέους, αλλά και της ...ανάταξης της αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας στα μάτια των αγορών. Με άλλα λόγια, από το Πρόγραμμα Σταθερότητας κρίνεται η αξιοπιστία του ελληνικού καπιταλισμού, η ίδια η θέση του στο ευρωσύστημα, οι σχέσεις του με τον υπόλοιπο καπιταλιστικό κόσμο.

Σύμφωνα με τις διακηρύξεις της ίδιας της κυβέρνησης, τη τριετία 2010-2012 θα επιδιωχθούν να εξοικονομηθούν 25 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν παράλληλα από την αύξηση της φορολογίας και από περικοπές δαπανών. Μόνο το 2010, οι περικοπές προβλέπεται να ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα 15 δισ. ευρώ τη διετία 2011-2012. Η βίαιη αυτή δημοσιονομική πολιτική αποτελεί κάτι το πρωτόγνωρο για την Ελλάδα, αλλά και για άλλες χώρες της ΕΕ, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενο χώρας η οποία να επιδιώκει να μειώσει μέσα σε τρία χρόνια τα δημοσιονομικά της ελλείμματα κατά 10 μονάδες. Τα υιοθετούμενα από την κυβέρνηση μέτρα προσομοιάζουν με τις αποκαλούμενες θεραπείες-«σοκ», που συνιστά το ΔΝΤ σε χώρες οι οποίες προσφεύγουν στη βοήθειά του.

Πέραν τούτου, η απόφαση εφαρμογής σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής, σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης, έχει προκαλέσει ευρύτερους προβληματισμούς, καθώς τίθενται ερωτήματα όπως αν η κυβέρνηση αφαιρέσει από την κατανάλωση-αγορά 25 δισ. ευρώ τα τρία αυτά χρόνια, οι επιπτώσεις που θα υπάρχουν στην ελληνική οικονομία θα είναι πολλαπλές, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι η σκληρή λιτότητα θα οδηγήσει σε παρατεταμένη ύφεση.

Τα μέτρα

Ορισμένα από τα μέτρα έχουν ήδη γίνει γνωστά, άλλα θα ανακοινωθούν με την κατάθεση του φορολογικού νομοσχεδίου, ενώ υπάρχουν και εφεδρικά, τα οποία θα ενεργοποιηθούν σε περίπτωση κατά την οποία η πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού εμφανίσει αποκλίσεις...

Στα ήδη γνωστά μέτρα περιλαμβάνονται οι υπέρογκες αυξήσεις των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, οι περικοπές κατά 10% των επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων, οι οποίες οδηγούν σε μειώσεις μισθών της τάξης του 4%, οι περικοπές των καταναλωτικών δαπανών του προϋπολογισμού κατά 25%. Ανακοινώθηκαν, επίσης, οι πολύ μεγάλες αυξήσεις στους έμμεσους φόρους σε ποτά - τσιγάρα, μέτρο το οποίο, μετά την κατακραυγή, η κυβέρνηση ανακάλεσε χτες, για να το επαναφέρει τις επόμενες ημέρες με την κατάθεση σχετικού σχεδίου νόμου.

Με το υπό κατάθεση φορολογικό νομοσχέδιο στις αρχές του επόμενου Μάρτη προωθεί τη σύνδεση του ύψους του αφορολόγητου ορίου με την υποβολή αποδείξεων, κάτι που υπονομεύει το υφιστάμενο καθεστώς του αφορολόγητου, ενώ η εφαρμογή του θα οδηγήσει σε διόγκωση της γραφειοκρατίας, αλλά και της ταλαιπωρίας των εργαζομένων, καθώς βρίσκονται μπροστά στο εκβιαστικό δίλημμα: 'Η προσκομίζεις αποδείξεις ή χάνεις το αφορολόγητο. Κρίσιμο σημείο θεωρείται και η φορολογική κλίμακα που θα ισχύσει για τον υπολογισμό της παρακράτησης του φόρου εισοδήματος. Αν η παρακράτηση γίνει χωρίς να υπολογίζεται το ύψος του αφορολόγητου ορίου, θα οδηγηθούμε σε αύξηση του παρακρατούμενου φόρου, άρα σε μείωση του μισθού. Στην περίπτωση αυτή ο επιπλέον παρακρατηθείς φόρος θα επιστρέφεται - εφόσον προσκομιστούν αποδείξεις - με την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης στο τέλος του χρόνου!

Μεγάλο «παιγνίδι» γίνεται εξάλλου με τη φορολογία των ακινήτων, καθώς στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η αλλαγή της φορολογίας σε γονικές παροχές και δωρεές με την επιβολή νέων φορολογικών κλιμακίων, ενώ σαν δεύτερη φάση να προχωρήσει σε μεγάλες αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, οι οποίες αποτελούν τη βάση φορολόγησης των μεταβιβάσεων ακινήτων. Και ανάλογα με το ύψος των αυξήσεων, μπορεί να επιβαρυνθούν μεσαίες ή ακόμα και μικρές ιδιοκτησίες. Στην ίδια λογική κινείται και η επαναφορά του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). Δεδομένη επίσης θεωρείται και η αύξηση των έμμεσων φόρων στα καύσιμα. Σε θολό τοπίο κινούνται οι εξαγγελίες για κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης, η εφαρμογή του «πόθεν έσχες» και η φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών των επιχειρήσεων. Οσο για τα διανεμόμενα κέρδη, ισχύει η κυβερνητική διακήρυξη περί ευνοϊκότερης ακόμη φορολόγησής τους...

Ως εφεδρικό μέτρο - παρά τις χλιαρές διαψεύσεις - προβάλλει η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, ενώ έχουν ήδη διαρρεύσει διάφορα σενάρια, με τελευταίο αυτό της επιβολής ενιαίου ΦΠΑ με συντελεστή 15%. Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, η κυβέρνηση εξετάζει και την επαναφορά των αντικειμενικών κριτηρίων φορολόγησης των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών.

Απειλείται με αργό θάνατο...

Από τις πλέον δυσοίωνες είναι οι επισημάνσεις του γνωστού οίκου «αξιολόγησης» «Moody's» για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Οι εκπρόσωποι της πολυεθνικής, που έχει ξεκοκαλίσει την τελευταία δεκαετία δεκάδες δισεκατομμύρια από τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές που έχει πραγματοποιήσει στην ελληνική χρηματαγορά, σε εκθέσεις που δημοσιοποίησε χτες υποστηρίζει την ύπαρξη μεγάλης πιθανότητας «αργού θανάτου της ελληνικής και πορτογαλικής οικονομίας», λόγω του υψηλού δημόσιου χρέους και της περιορισμένης ανταγωνιστικότητας των δύο χωρών σε διαρθρωτικό επίπεδο. Ειδικότερα για την Ελλάδα επισημαίνει ότι μία αλυσίδα γεγονότων, όπως το αυξανόμενο κόστος εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους και η συνεχής ανάγκη φορολογικών αυξήσεων για την εξασφάλιση σταθερών εσόδων, θα μπορούσε να οδηγήσει την οικονομία της χώρας σε αργό θάνατο...

Το ΔΝΤ

Από χτες βρίσκεται στη χώρα αντιπροσωπεία του ΔΝΤ - συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών - η οποία, σύμφωνα με την κυβέρνηση, κλήθηκε να συνδράμει στην παροχή τεχνικής βοήθειας σε θέματα φορολογικής πολιτικής, φορολογικής διοίκησης, θέματα κατάρτισης των προϋπολογισμών και συστημάτων ελέγχου και αξιολόγησης των δημοσίων δαπανών... Ωστόσο, τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης συνέδεσαν την επίσκεψη του ΔΝΤ με τη φημολογία προσφυγής σε αυτό της Ελλάδας και αναζήτησης οικονομικής βοήθειας.

ΤΙΜΕΣ ΑΜΟΛΥΒΔΗΣ
Νέα αύξηση κατά 2,23%

Στο 1,1 ευρώ το λίτρο

Eurokinissi

Παράλληλα με τα κυβερνητικά σχέδια για αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης εμφάνισε σημαντική αύξηση την περασμένη βδομάδα, ενώ γενικά ανοδική είναι η εξέλιξη των τιμών από την αρχή του 2009. Σύμφωνα με τις πανελλαδικές μετρήσεις, την Παρασκευή 8 του Γενάρη σημειώθηκε αύξηση 2,23% στη μέση τιμή της απλής αμόλυβδης, η οποία διαμορφώθηκε σε 1,1 ευρώ ανά λίτρο από 1,076 ευρώ που ήταν στις 30 του Δεκέμβρη 2009.

Επίσης, το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επισημαίνει ότι η αύξηση της τιμής σε σχέση με το μέσο όρο των 4 τελευταίων βδομάδων ήταν 2,85%.

Η τιμή της αμόλυβδης αναμένεται να αυξάνεται διαρκώς και χωρίς τη νέα φορολογική επιβάρυνση από την κυβέρνηση, καθώς ευνοείται η μεγαλύτερη κερδοσκοπία από τις εταιρίες, λόγω της σταθερής αύξησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Ετσι κι αλλιώς, παρά την κάθετη πτώση των τιμών τον περασμένο χρόνο, η τιμή της βενζίνης δεν επανήλθε στα επίπεδα των ετών πριν ξεκινήσει το «ράλι» του πετρελαίου. Νέα κερδοσκοπικά παιχνίδια με τις διεθνείς τιμές θα οδηγήσουν σε μια εύκολη διαδικασία συνεχών ανατιμήσεων στη λιανική των καυσίμων, που θα συμπαρασύρει και τα πετρέλαια κίνησης και θέρμανσης. Η πρόταση του ΚΚΕ, για κατάργηση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο αγροτικής κίνησης, αναδεικνύεται για μία ακόμη φορά η μόνη διέξοδος για τα λαϊκά νοικοκυριά.

ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Μοίρασμα εκατομμυρίων σε ιδιώτες

Η «Olympic Handling», που ανήκει στον όμιλο MIG του Α. Βγενόπουλου και η «Aegean Airlines» του Θ. Βασιλάκη, είναι οι δύο βασικοί διεκδικητές - σε σύνολο πέντε - για την εκτέλεση των 24 επιδοτούμενων αεροπορικών γραμμών.

Στις δύο αυτές εταιρείες κυβέρνηση και Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), μοίρασαν πρόσφατα και τη «μερίδα του λέοντος» από τα 11 τακτικά αεροπορικά δρομολόγια εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης, τα οποία εκτελούσαν οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές», μαζί με τις 24 επιδοτούμενες γραμμές, οι οποίες πριμοδοτούνται κάθε χρόνο με «ζεστό» κρατικό χρήμα 35 εκατ. ευρώ.

Μετά την ιδιωτικοποίηση του ομίλου της «Ολυμπιακής Αεροπορίας», κάθε αεροπορική δραστηριότητα αποτελεί πλέον νέο πεδίο σύγκρουσης για τα επιχειρηματικά συμφέροντα, με την κυβέρνηση να προσπαθεί να κρατήσει τις ισορροπίες, καθώς πρόκειται για το μοίρασμα κρατικών κονδυλίων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση της ΥΠΑ, στο διαγωνισμό για την εκμετάλλευση των 24 επιδοτούμενων γραμμών έως το 2012, τελικά εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι αεροπορικές εταιρείες: «Aegean Airlines», «Astra Airlines», «Athens Airways», «Olympic Air» και «Sky Express».

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αυτός είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά ακυρώθηκε λόγω των εκλογών του περασμένου Οκτώβρη.

Πάντως, αυτό που έχει σημασία είναι ότι η πολιτική ιδιωτικοποίησης του ομίλου ΟΑ, την οποία υπηρέτησαν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, έχει ως μόνιμα «θύματα» τους χιλιάδες εργαζόμενους στον κλάδο των αερομεταφορών, όσο και τον ελληνικό λαό, ο οποίος σύντομα θα κληθεί να πληρώσει πανάκριβες αεροπορικές υπηρεσίες και μόνο σε προορισμούς, που θα κρίνονται επικερδείς από τους επιχειρηματικούς ομίλους. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μελλοντική αεροπορική σύνδεση των απομακρυσμένων ελληνικών νησιών, στη μετά «κρατικής επιδότησης» εποχή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ