ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 2 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ
Αμερικανικό ενδιαφέρον σε Αιγαίο - Αδριατική

Τέσσερις νέες θέσεις αρχαίων ναυαγίων επιβεβαίωσε η υποβρύχια έρευνα της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, που διεξήχθη από 17 έως 28/7 στη Χίο, σε συνεργασία με το ιδιωτικό Αμερικανικό Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο «Woods Hole», το οποίο δεν είναι η πρώτη φορά που ασχολείται με τη συγκεκριμένη περιοχή. Σκοπός της έρευνας ήταν η «αποτύπωση ήδη γνωστών αρχαίων ναυαγίων, καθώς και η έρευνα για εντοπισμό νέων».

Η έρευνα επικεντρώθηκε κυρίως στις βορειο-ανατολικές ακτές της Χίου και των Οινουσσών, όπου αποτυπώθηκαν ψηφιακά 10 θέσεις ναυαγίων που χρονολογούνται από τα πρώιμα κλασικά μέχρι και τα βυζαντινά χρόνια, ενώ πιθανολογείται και η ύπαρξη ενός μεσαιωνικού πλοίου. Τα ναυάγια φωτογραφίζονται διαδοχικά και κατά τμήματα, ώστε στη συνέχεια να είναι δυνατή η σύνθεση των φωτογραφιών σε φωτομωσαϊκό, το οποίο μεταφέρει την πλήρη εικόνα του ναυαγίου στην οθόνη του υπολογιστή.

Το αμερικανικό ινστιτούτο συνεργάστηκε με την Εφορεία Εναλίων και το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών και το 2005 στην ίδια περιοχή, ενώ το 2006 «έτρεξε» κοινό ερευνητικό πρόγραμμα των Αμερικανών με το ΕΛΚΕΘΕ υπό τον τίτλο «Φαίδρα» και με αρχαιολογικό αντικείμενο, επικεντρωμένο στις Κυκλάδες. Να σημειώσουμε ότι τη στιγμή που εμπλέκονται ιδιώτες (και μάλιστα Αμερικανοί) στην ενάλια αρχαιολογική έρευνα της Ελλάδας, έστω με την επίβλεψη των ελληνικών υπηρεσιών, τα προβλήματα της Εφορείας Εναλίων παραμένουν διογκωμένα.

Οι Αμερικανοί δεν περιορίζονται όμως στο Αιγαίο, αλλά οι έρευνές τους απλώνονται και στην Αδριατική. Τον περασμένο Μάη η εφημερίδα των Τιράνων, «Γκαζέτα Σκιπτάρε», δημοσίευσε ότι Αμερικανοί αρχαιολόγοι-δύτες, μαζί με Αλβανούς συναδέλφους τους, θα συνεργάζονταν για περίπου δύο μήνες για «τη χαρτογράφηση της υφαλοκρηπίδας του Ιονίου και της Αδριατικής, με στόχο τη δημιουργία ψηφιακών, τρισδιάστατων αρχαιολογικών υποθαλάσσιων χαρτών». Σύμφωνα με την εφημερίδα, το έργο έχει ως στόχο «τόσο την προβολή των αρχαιολογικών αξιών της χώρας όσο και την τουριστική αξιοποίησή τους και χρηματοδοτείται με 4 εκατ. ευρώ από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Αρχαιολογίας των ΗΠΑ».

Το μόνο που μένει είναι να δούμε ποιος πείθεται για τις αμερικανικές «ευαισθησίες» στις αρχαιολογικές αξίες της Ελλάδας και της Αλβανίας...

ΠΛΑΤΕΙΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙΟΥ
Ηριδανός «πανταχού παρών»

Eurokinissi

Μια νεροποντή τον περασμένο Οκτώβρη προκάλεσε καθίζηση σε τμήμα της πολύπαθης - προς όφελος των εργολάβων - πλατείας Μοναστηρακίου αποκαλύπτοντας ένα ακόμη τμήμα της εγκιβωτισμένης, από την αρχαιότητα, κοίτης του Ηριδανού, ενός από τα γνωστότερα ποτάμια της πόλης, που εξακολουθεί να τη διατρέχει υπογείως για χιλιάδες χρόνια.

Στην τελευταία του συνεδρίαση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) κλήθηκε να αποφασίσει τον τρόπο ανάδειξής της, δεδομένων των διαμετρικά αντίθετων γνωμών της ΕΑΧΑ (Εταιρείας Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας) που είναι ο φορέας του έργου και της αρμόδιας Εφορίας Αρχαιοτήτων. Η πρώτη πρότεινε να αναδειχτεί το 45 τ.μ. τμήμα της κοίτης ως ανοιχτό σκάμμα (εκτιμώντας ότι έτσι θα ακούγεται και το νερό του ποταμού), ενώ η Εφορεία είναι αντίθετη στα ανοιχτά αρχαιολογικά σκάμματα λόγω της «τραυματικής», όπως ειπώθηκε στο ΚΑΣ, εμπειρίας από ανάλογα σκάμματα, όπως του Συντάγματος - όπου λόγω των διαφόρων απειλών για τις αρχαιότητες (από σκουπίδια μέχρι... πτώσεις πιτσιρικάδων με πατίνια) επιλέγεται η πρακτική της τοποθέτησης αντιγράφων. Αλλο σημείο διαφωνίας ήταν το αν θα έπρεπε να ενοποιηθεί οπτικά το τμήμα της κοίτης του Ηριδανού που έχει αναδειχτεί εντός του σταθμού του Μετρό με το νέο τμήμα (πρόταση της ΕΑΧΑ) ή όχι, καθώς και το πού θα τοποθετηθεί η οθωμανική κρήνη που επίσης βρέθηκε.

Τελικά το ΚΑΣ αποφάσισε την ανάδειξη της κρήνης, την κάλυψη του σκάμματος με γυαλί και να μη γίνουν τα ανοίγματα για την οπτική επαφή των δύο τμημάτων του Ηριδανού.

Ζωγραφική «εκτός τειχών»
Εργο του Παύλου Σάμιου
Εργο του Παύλου Σάμιου
  • Στη Δημοτική Πινακοθήκη Ακράτας θα παρουσιαστεί (2-30/8), έκθεση ζωγραφικής των: Σπύρου Κουρσάρη, Μάρως Κουμπή και Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλου. Πραγματοποιείται σε συνεργασία με την αίθουσα τέχνης «Χρυσόθεμις».
  • Είκοσι ζωγραφικά έργα και σειρά κεραμικών περιλαμβάνει η έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην «Marina Keas Gallery» στο Βουρκάρι της Κέας. Πρόκειται για τοπία, νεκρές φύσεις και σκηνές παιδιών που κολυμπούν. Οι ζωηρές, έντονες αποχρώσεις στις δημιουργίες, δίνουν το στίγμα της ζωής με εκφραστικό και άμεσο τρόπο. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται: «Η ζωγραφική του Γ. Χαδούλη γεννιέται και αναπτύσσεται κάτω από αίθριους ουρανούς, μεσογειακούς ήλιους και αιγαιοπελαγίτικα ακρογιάλια. Με ελεύθερη πινελιά ο καλλιτέχνης καταφέρνει να αποδώσει το φως, τα χρώματα και τα σχήματα του μεσογειακού τοπίου». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10/8.
  • Στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου (Ματογιάννι), από 29/8-4/9 θα παρουσιαστεί έκθεση ζωγραφικής, μεικτής τεχνικής, σε καμβά της Αριστέας Μ. Ρέλλου. Τίτλος της: «Διακοσμητισμός. Οι πρώτοι πίνακες μιας νέας τεχνοτροπίας».
  • «Κάθε στιγμή... μια ματιά» τιτλοφορείται η έκθεση ζωγραφικής του Παύλου Σάμιου (έως 6/8) στην αίθουσα «Fine Arts -Καπόπουλος» στη Μύκονο. Για τον καλλιτέχνη η καθημερινότητα σηματοδοτεί τις στιγμές μας και μας κινητοποιεί. Η δουλειά του, χωρισμένη σε τρεις ενότητες, αναβλύζει καλοκαιρινή διάθεση και κινείται μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Η θάλασσα διαγράφει το τελείωμα των έργων. Η αίσθηση του ανολοκλήρωτου, που χαρακτηρίζει το σύνολο της παρουσιαζόμενης δουλειάς, είναι επιλογή του καλλιτέχνη για να γίνει ο αποδέκτης του έργου του συνδημιουργός του.
«Ενας στους δέκα» στο Σεράγεβο

«Ενας στους δέκα»
«Ενας στους δέκα»
Αλλη μια παράσταση, που παρουσιάστηκε στο φετινό «Σύστημα Αθήνα», προσκλήθηκε από ξένο φεστιβάλ. Πρόκειται για την παράσταση «Ενας στους δέκα», που αφορά στη ζωή και τα προβλήματα των μεταναστών, που σε σκηνοθεσία Λαέρτη Βασιλείου, ανεβάστηκε στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» και θα φιλοξενηθεί στο φεστιβάλ «MESS SARAJEVO» (Βοσνία - Ερζεγοβίνη), στις 28/10/2008.

Μέχρι τώρα τρεις παραστάσεις προσκλήθηκαν σε φεστιβάλ. Το «Chinese Theatre Association» (Κίνα) και το φεστιβάλ GIFT (Γεωργία) προσκάλεσαν την παράσταση «Ερωτευμένη νεκρή», που ανέβασε το «Αμφι-Θέατρο», σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Το φεστιβάλ GIFT προσκάλεσε και την παράσταση του θιάσου «Omicron 2», με τον «Ορλάντο» της Β. Γουλφ, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Παράλληλα συνεχίζονται οι συζητήσεις και επαφές και με άλλα φεστιβάλ που εκπροσωπήθηκαν στο «Σύστημα Αθήνα 2008», που διοργάνωσε (14-18/5/2008) το Ελληνικό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Θεάτρου & Χορού του ΥΠΠΟ και του υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και στο οποίο παρουσιάστηκαν συνολικά 12 παραστάσεις της χειμερινής περιόδου 2007-2008.

Απομυθοποιήσεις...

Οι ...«κοινωνικοί εταίροι» της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή) διοργανώνουν τον ερχόμενο Σεπτέμβρη διάσκεψη, με θέμα «Επιχειρηματικότητα με ανθρώπινο πρόσωπο» (σ.σ. πώς λέμε «καπιταλισμός με ανθρώπινο πρόσωπο»;). Το σύνηθες φαγοπότι που συνοδεύει αυτές τις «ωραίες μαζώξεις» η ΕΟΚΕ ήθελε να το κάνει στις 8/9 είτε στην Πνύκα είτε στη Στοά Αττάλου.

Το αίτημα έφτασε μέχρι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο κλήθηκε να γνωμοδοτήσει πάνω σε ποιο από τα δύο μνημεία θα φάνε και θα πιουν ο Μπαρόζο και οι συνδαιτυμόνες του. Η Α' Εφορεία Αρχαιοτήτων μάλλον θα «έφριξε» μόλις άκουσε ότι 300 άτομα (!) θα στρωθούν για φαΐ σε ένα από τα δύο μνημεία, αλλά επειδή οι αρχαιολόγοι έχουν μάθει να «καταπίνουν», συνήθως, τη φρίκη τους, επικαλούμενοι λόγους «ασφαλείας» των συμμετεχόντων (μεταξύ αυτών ο Ελληνας Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο πρωθυπουργός κ.λπ.), αντιπρότειναν το εστιατόριο του Νέου Μουσείου Ακρόπολης ...«που προσφέρει εξαίρετη θέα στο βράχο της Ακρόπολης» (sic)!

Αν και είναι γνωστό ότι η εμπορευματοποίηση του πολιτισμού περιλαμβάνει και τη μετατροπή των μουσείων σε «κυριλέ» χώρους «συνάξεων», όπου πολύ σύντομα τα εκθέματα δε θα είναι παρά μια πρόφαση (σ.σ. θυμίζουμε πως, δικαίως, κατηγορούσαμε τα συμπόσια των Αγγλων στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο), δεν περιμέναμε και τόσο γρήγορα μια τέτοια «διαφημιστική ατάκα» για το ...«σύγχρονο ναό», όπως θεωρεί η κυβέρνηση το ΝΜΑ. Ισως, είναι καλύτερο το να γίνονται τάχιστα οι απομυθοποιήσεις για όσους εξακολουθούν να «παραμυθιάζονται»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ