ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Συνεχίζονται οι μεθοδεύσεις

«Ανομοιογενείς οι προσφορές», υποστηρίζει η κυβέρνηση, χωρίς να ανοίγει τα «χαρτιά» της

Κλειστά εξακολουθεί να κρατά η κυβέρνηση τα «χαρτιά» για το ξεπούλημα των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑ), μια βδομάδα μετά την κατάθεση «δεσμευτικών προσφορών» από την πλευρά των πέντε υποψήφιων αγοραστών.

Οι «χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι» της κυβέρνησης («Lazard», Εθνική Τράπεζα, Εμπορική και «Alpha Finance») ενημέρωσαν χτες τη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων για τις προσφορές που υποβλήθηκαν στις 13 του Απρίλη 2005.

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, το μόνο που αναφέρεται είναι ότι οι «σύμβουλοι» έχουν ζητήσει «τις αναγκαίες διευκρινίσεις από τους υποψήφιους επενδυτές και θα προβούν σε περαιτέρω ανάλυση και αξιολόγηση των προσφορών».

Ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης, απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων, είπε ότι «όλες οι προσφορές έχουν υπέρ και κατά», για να προσθέσει ότι «είναι ανομοιογενείς μεταξύ τους». Καταλήγοντας, έκανε λόγο για «δύσκολη διαδικασία».

Πάντως, ανεξάρτητα από την κατάληξη που θα έχει η πέμπτη - και πρώτη με τη σφραγίδα της ΝΔ - απόπειρα ιδιωτικοποίησης των ΟΑ, η ουσία είναι ότι πρόκειται για ένα προμελετημένο πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό έγκλημα, που προετοίμασαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και σήμερα ολοκληρώνει η κυβέρνηση της ΝΔ. Και όπως εύστοχα επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η «Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση» (ΕΣΚ), οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, χρόνια τώρα, μεθοδικά απαξίωναν τη δημόσια ΟΑ και κατασυκοφαντούσαν τους εργαζόμενους, με στόχο να πέσει σαν «ώριμο φρούτο» η ιδιωτικοποίηση και να ελαχιστοποιηθούν οι αντιδράσεις.

Υπενθυμίζεται ότι «δεσμευτικές προσφορές» για την εξαγορά των ΟΑ και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του Ομίλου έχουν καταθέσει τα εξής επιχειρηματικά σχήματα:

  • Η ελληνική ιδιωτική αεροπορική εταιρία «Aegean», που ενδιαφέρεται, κατά δήλωση των εκπροσώπων της, μόνο για το πτητικό έργο.
  • Ο ολλανδικός οίκος «Sure Estate», που ειδικεύεται στην εξυγίανση και αναδιάρθρωση προβληματικών επιχειρήσεων.
  • Η εταιρία ελληνοαμερικανικών συμφερόντων «Olympic Investors», που εκπροσωπείται από τον δικηγόρο Κ. Αλεξάκη.
  • To γερμανικό επενδυτικό σχήμα «Intro», που εξειδικεύεται στην αεροπορική αγορά και ελέγχει σε ποσοστό 80% την αεροπορική εταιρία «Deutsche BA» (DBA).
  • Το βρετανικό σχήμα «Klesh and Company».

Η ΕΣΚ Αερομεταφορών, αφού υπογραμμίζει ότι «η ΟΑ στήθηκε από τον ιδρώτα και το μόχθο των Ελλήνων εργαζομένων, είναι δημόσια περιουσία και δεν πουλιέται», καλεί τους εργαζόμενους να ξεπεράσουν τη συμβιβασμένη πλειοψηφία της ΟΣΠΑ και με τη συγκρότηση επιτροπών αγώνα σε κάθε χώρο δουλιάς, να οργανώσουν ένα κίνημα που θα λέει ξεκάθαρα και χωρίς μισόλογα: «Κάτω τα χέρια από τους εργαζόμενους και τη δημόσια ΟΑ».

ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Μπάτε σκύλοι αλέστε...

Παράλληλα με την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κόμβο εμπορίου, στήνονται σιγά σιγά (με τις ευλογίες του κράτους) και τα ιδιωτικά τελωνεία...

Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά η ανάπτυξη των δράσεων για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε κέντρο παροχής υπηρεσιών Logistics στο πλαίσιο ανάδειξής της σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου. Εταιρίες Διεθνών και Εσωτερικών Μεταφορών και Logistics παίρνουν άδειες δημιουργίας τελωνειακής αποθήκης και αποκτούν και δικαιώματα εκτελωνισμού των εμπορευμάτων. Στήνονται δηλαδή ιδιωτικά τελωνεία.

Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Νοέμβρη σε σχετική συζήτηση εργασίας που έγινε με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας είχε σημειωθεί ως κομβικός ο ρόλος του λιμένα Θεσσαλονίκης, για τη μετεξέλιξη της περιοχής σε κόμβο logistics. Και είχε τονιστεί πως για την ταχύτερη ανάπτυξη των υπηρεσιών logistics, απαιτείται από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην απελευθέρωση της αγοράς μεταφορών, τη θεσμοθέτηση των χώρων Logistics και την οικονομική στήριξη για τη δημιουργία των υποδομών τους.

Η δραστηριότητα των Logistics περιλαμβάνει την παραλαβή, την αποθήκευση, τη διαχείριση (τμηματική αξιοποίηση των εμπορευμάτων), τη φόρτωση και τη διανομή των εμπορευμάτων.

Στη Θεσσαλονίκη λοιπόν, ήδη 4 εταιρίες δραστηριοποιούνται στο χώρο. Και όπως φαίνεται οι δουλιές τώρα ξεκινούν και προβλέπονται κερδοφόρες, αφού προετοιμάζουν το έδαφος για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε βασικό κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μάλιστα αυτές οι επιχειρήσεις μέσα από τον νέο αναπτυξιακό νόμο επιδοτούνται με το 30 έως 45% της επένδυσής τους.

Οι εταιρίες αυτές, που συνήθως είναι και μεταφορικές, αποκτώντας τη δυνατότητα τελωνειακής αποθήκης, παίρνουν ουσιαστικά κομμάτι της δουλιάς του δημόσιου τομέα και αναπτύσσουν την κερδοφορία τους. Μέχρι πριν, τα εμπορεύματα που έρχονταν από χώρες εκτός ΕΕ παρέμεναν π.χ. στο χώρο της ελεύθερης ζώνης του λιμανιού μέχρι να εκτελωνιστούν και στη συνέχεια να πάρουν το δρόμο για την εσωτερική αγορά. Για την παραμονή τους στο χώρο της ελεύθερης ζώνης πλήρωναν ανάλογα με την ποσότητα των εμπορευμάτων και τη διάρκεια παραμονής τους.

Τώρα οι ιδιωτικές εταιρίες δημιουργούν δικούς τους χώρους ελεύθερης ζώνης (τελωνειακές αποθήκες) και παρέχοντας το δέλεαρ της δυνατότητας σταδιακού εκτελωνισμού και μικρότερο τίμημα για την παραμονή των εμπορευμάτων στις αποθήκες τους, άρχισαν να συγκεντρώνουν μερίδιο της δουλιάς.

«ΜΟΝ ΠΑΡΝΕΣ»
Λιγουρεύεται και νέο «πακέτο» η «Χάγιατ»

Χρυσοφόρα για την πολυεθνική η «επένδυση» του καζίνο

Το ενδιαφέρον της πολυεθνικής «Χάγιατ» να αποκτήσει μεγαλύτερο ποσοστό - από το 49% που κατέχει σήμερα - του «Μον Παρνές», εφόσον η κυβέρνηση προχωρήσει μέσω της ΕΤΑ ΑΕ που κατέχει το 51% σε πώληση μεριδίου, εκδήλωσε ο πρόεδρός της και διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ΑΕ», Γ. Γαλανάκις. Σε συνέντευξη Τύπου, χτες, ανακοινώθηκε ότι ξεκίνησε ήδη το τριετές πρόγραμμα ανακατασκευής του συγκροτήματος, με δαπάνη που προϋπολογίζεται στα 110 εκατ. ευρώ, με τις εργασίες στο τελεφερίκ. Τα 90 εκατ. θα δαπανηθούν για το ξενοδοχείο χωρίς να διακοπεί η λειτουργία του καζίνο. Οι ιδιώτες, που έχουν και τον έλεγχο της διεύθυνσης, υπολογίζουν ότι τα χρήματα αυτά θα τους επιστραφούν στο πολλαπλάσιο. Το 2004 ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 130,3 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2005 υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 143,6 εκατ. ευρώ.

Παρ' όλο που το ελληνικό Δημόσιο θα είχε πολύ μεγαλύτερα οφέλη εάν δεν ξεπουλούσε το συγκρότημα της Πάρνηθας, όπως ακριβώς θα συνέβαινε και με το σύνολο των ξεπουλημένων δημόσιων επιχειρήσεων, τόσο ο υφυπουργός Τουρισμού Α. Λιάσκος, όσο και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΑ ΑΕ, Κ. Ζαχαρόπουλος, εκδήλωσαν με τα θερμότερα λόγια την υποστήριξή τους στο ιδιωτικοποιημένο καθεστώς του Μον Παρνές.

Η επιχείρηση δήλωσε ότι θα σεβαστεί το αρχιτεκτονικό σχέδιο του Π. Μυλωνά κατά την ανακατασκευή. Το νέο σχέδιο προβλέπει έναν όροφο... λιγότερο!

ALPHA BANK
«Δυσκολίες» βλέπει ο Γ. Κωστόπουλος

Ακόμα περισσότερα μέτρα σε όφελος το μεγάλου κεφαλαίου αξίωσε ο πρόεδρος του Ομίλου της «Alpha Bank» Γ. Κωστόπουλος, επικαλούμενος «δυσκολίες» στην οικονομία εξαιτίας και του περιορισμού στο ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ. Απαντώντας σε ερωτήσεις μετόχων κατά τη χτεσινή γενική συνέλευση των μετόχων της τράπεζας, είπε πως «ελπίζει» να «πηγαίνουμε καλά». Σύμφωνα με τον ίδιο, «το 2005 θα είναι μία δύσκολη χρονιά, και όχι όπως τα τελευταία 8 χρόνια, που μπορεί να μην ήταν εύκολα, αλλά ήταν δυναμικά». Ο μεγαλοτραπεζίτης ισχυρίστηκε πως κλάδοι της οικονομίας περνούν «δύσκολες στιγμές» εξαιτίας των ελλειμμάτων που... δυσκολεύει τις εκταμιεύσεις και τις πληρωμές. Για την κερδοφορία της τράπεζάς τους στο 2005, και ειδικά για το α' τρίμηνο, είπε ότι δεν είναι σε θέση να κάνει προβλέψεις αποδίδοντας την αδυναμία στα λεγόμενα διεθνή λογιστικά πρότυπα (ΔΛΠ). Το μέρισμα που θα διανεμηθεί στους μετόχους τους φτάνει στα 72 λεπτά ανά μετοχή και είναι αυξημένο κατά 44% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ