ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Οχτώβρη 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΧΟΡΟΥ»
Νέος οργανισμός από το υπουργείο Πολιτισμού

Θα κινείται στη γνωστή λογική της κυβέρνησης, της εμπορευματοποίησης

Σε κρίσιμη στιγμή για το θέατρο - σκηνές κλείνουν γιατί δεν έχουν να πληρώσουν το ενοίκιο, θίασοι δανείζονται για να στήσουν τις παραστάσεις τους, καθώς ακόμη δεν εκταμιεύτηκαν τα χρήματα της περσινής επιχορήγησης - ο υπουργός Πολιτισμού ανακοίνωσε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου τις ...θεωρητικού επιπέδου προθέσεις του ΥΠΠΟ για τα θέματα θεάτρου και χορού.

«Τη συνολική αντιμετώπιση και το μακροχρόνιο σχεδιασμό της θεατρικής και ορχηστρικής πολιτικής του ΥΠΠΟ σε εθνικό και διεθνές επίπεδο», σκοπεύει, όπως είπε ο Γ. Βουλγαράκης, να προωθήσει με την ίδρυση Εθνικού Κέντρου Θεάτρου και Χορού. Το μακροχρόνιο θεσμικό έλλειμμα στην πολιτική θεάτρου και χορού ανατίθεται, με σχέδιο νόμου που σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή (τώρα βρίσκεται στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή), σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, που θα λειτουργεί με Διοικητικό Συμβούλιο και 31 θέσεις προσωπικού. Θα χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, από επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης και διεθνών οργανισμών, χορηγίες, ειδικούς λαχνούς, δωρεές, κλπ. Και μόνο αυτό δείχνει ότι θα κινείται στη συγκεκριμένη λογική της σημερινής κυβέρνησης, της ιδιωτικοποίησης - εμπορευματοποίησης του πολιτισμού.

Οσον αφορά στις αρμοδιότητες του Κέντρου, όπως προς το παρόν ανακοινώθηκε, θα είναι η συνεργασία με τα κρατικά θέατρα, η επαναξιολόγηση και επεξεργασία νέων προγραμματικών συμβάσεων με τα ΔΗΠΕΘΕ, στήριξη των παιδικών θεάτρων και χοροθεάτρων και της ερασιτεχνικής θεατρικής δημιουργίας, συνδιοργάνωση παιδαγωγικών, ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, κ.ά. Στο πλαίσιο της διεθνούς προβολής, η προώθηση διεθνών θεατρικών και χορευτικών συμπαραγωγών, περιοδειών και ανταλλαγών, η συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού για την προβολή των αρχαίων θεάτρων, των φεστιβάλ και των παραστάσεων, κ.ά. ως σκηνικό για διεθνείς παραγωγές!

Από όσα ανακοινώθηκαν δεν είναι ιδιαίτερα καθαρός ο ρόλος και οι αρμοδιότητες αυτού του Κέντρου σε πρακτικό επίπεδο και στην επίλυση χρόνιων ζητημάτων. Μοιάζει λίγο ως παραγωγή θεωρητικών μέτρων και σταθμών, χωρίς αποφασιστικό ρόλο. Κάτι σαν συμβουλευτικό κέντρο του ΥΠΠΟ.

Χτες ανακοινώθηκαν, επίσης, οι δύο νέες γνωμοδοτικές επιτροπές θεάτρου και χορού, που θα αναλάβουν καθήκοντα μετά τις 31 του Δεκέμβρη, οπότε λήγει η θητεία των προηγούμενων επιτροπών και άρα από κει και πέρα θα αρχίσουν να εξετάζουν τις αιτήσεις των θιάσων για το φετινό τους ρεπερτόριο. Οπότε καταλαβαίνουμε ότι καλή άνοιξη - όπερ σημαίνει τέλος της σεζόν - θα ανακοινωθούν οι φετινές επιχορηγήσεις.

Κατά τ' άλλα, σύντομα θα ανακοινωθεί το νομοσχέδιο για την ίδρυση της Ακαδημίας Τεχνών, ενώ μελετάται σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών η ίδρυση «Κινηματογραφικής βιομηχανίας»! Ναι. Καλά διαβάσατε. Νεότερα... θα έχουμε σύντομα.

Εκθεσιακές ματιές

Εργο του Β. Τάγκαλου
Εργο του Β. Τάγκαλου
Στον «Τεχνοχώρο» (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη) της Ενωσης Ελλήνων Χαρακτών, θα παρουσιαστεί (31/10-11/11) έκθεση της χαράκτριας Bernice Ficek - Swenson με τίτλο «Της φωτιάς και της Πέτρας». Πρόκειται για γεωμετρικές συνθέσεις, όπου μέσα από την ιδιαίτερη τοποθέτηση των αντικειμένων, την προσεκτική χρήση της αντίθεσης του άσπρου - μαύρου και της εικόνας της φωτιάς - στοιχείο που υπάρχει σε όλες σχεδόν τις συνθέσεις της - η δημιουργός παραπέμπει σε έννοιες αφηρημένες όπως γέννηση, ζωή, θάνατος και έρωτας. Η χαρακτική της βασίζεται στη φωτογκραβούρα, τεχνική του 19ου αιώνα.

Εγκαινιάζεται (31/10, 7.30 μ.μ.) στην «έκφραση γιάννα γραμματοπούλου» (Βαλαωρίτου 9α), έκθεση ζωγραφικής του Βασίλη Τάγκαλου. Πρόκειται για τοπία από τα νησιά του Αιγαίου, τη Μάνη και τον τόπο καταγωγής του, την Αρκαδία.

Τη νέα δουλιά του παρουσιάζει ο Τάσος Τούντας στον τεχνοχώρο «Το Μήλο» (Αμύντα 11, πλ. Προσκόπων).

Με αφορμή τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ιωάννη Σπηλιόπουλου, ο Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει (έως 3/11) στο Πνευματικό Κέντρο (Ακαδημίας 50), έκθεση έργων του. Ζωγράφος και καθηγητής εικαστικών, ο Ιωάννης Σπηλιόπουλος (1906 - 1975) σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας. Το έργο του ξεχωρίζει για τις σχεδιαστικές του αρετές - στις σπουδές και στα ολοκληρωμένα σχέδια που φιλοτεχνεί με μολύβι, κάρβουνο και σινική μελάνι και στις ελαιογραφίες του - που διακρίνονται για την οξύτητα και την αισθαντικότητα της απόδοσης των θεμάτων του (γυμνά, πορτρέτα, τοπία), τα οποία εμπνέεται από καθημερινούς ανθρώπους που συναναστρέφεται. Οπως σημειώνει η Αθηνά Σχινά: «Οι "νεκρές φύσεις" του εντυπωσιάζουν, όσον αφορά την υποβλητικότητα με την οποία τις διαπραγματεύονται, αφήνοντας να συνυπάρχουν ρεαλιστικές εκδοχές και λαϊκότροπα στοιχεία, που χαρίζουν δροσιά και αμεσότητα στο σύνολο».

«Μαρξ» και πάλι...

Ο Αγγελος Αντωνόπουλος υποδύεται για δεύτερη χρονιά, κάθε Τρίτη, στο θέατρο «Προσκήνιο», τον Μαρξ. Πρόκειται για το μονόλογο του Χάουαρντ Ζιν «Ο Μαρξ στο Σόχο», σε σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου, μετάφραση Αρη Λασκαράτου, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Ασημακόπουλου, φωτισμούς Αλέκου Αναστασίου. Ο θεατρικός Μαρξ ζητά από τις «αρμόδιες αρχές» του άλλου κόσμου να ξανακατεβεί στη Γη για να αποκαταστήσει το όνομά του. Από λάθος αντί να επιστρέψει στο Σόχο του Λονδίνου, όπου έζησε και πέθανε, βρίσκεται στο Σόχο της Ν. Υόρκης. Εχει στη διάθεσή του μόνο μια ώρα. Με μελαγχολικό χιούμορ μιλά για τη ζωή του και διαπιστώνει πως τίποτε δεν άλλαξε στον κόσμο τα τελευταία 100 χρόνια.

Αντικαλλιτεχνικός «μακαρθισμός»

Eurokinissi

Ο Φερνάντο Μποτέρο, ένας από τους διάσημους δημιουργούς της εποχής μας, στις ΗΠΑ αντιμετώπισε τη σχεδόν καθολική απόρριψή του από τους εκθεσιακούς χώρους, όταν επιχείρησε να πραγματοποιήσει έκθεση έργων του. Απορρίφθηκε γιατί τα έργα που ήθελε να παρουσιάσει αναφέρονταν στο βασανισμό Ιρακινών κρατούμενων από τους Αμερικανούς, στις φυλακές του Αμπού Γκράιμπ, στο Ιράκ. Η σειρά αυτή (42 πίνακες και 38 ελαιογραφίες) βρήκε τις πόρτες των αμερικανικών μουσείων κλειστές. Τελικά, τη δέχτηκε η ιδιωτική γκαλερί «Μάρλμπορο» στο Μανχάταν, όπου παρουσιάζονται (έως 18/11), παρά τα «οργισμένα» τηλεφωνικά μηνύματα που δέχεται η γκαλερί.

Οπως σχολίασε ο Φ. Μποτέρο «Δεν αποκάλυπτα τίποτα που δεν ήταν ήδη γνωστό. Απογοητεύτηκα που το καλλιτεχνικό αυτό όραμα δεν μπορούσε να εκτεθεί». Ενώ ο κριτικός τέχνης Ντέιβιντ Ντ' Αρσί εκτιμά ότι «τα μουσεία αποφεύγουν να προκαλούν την κυβέρνηση. Εάν επρόκειτο για άλλα έργα του Μποτέρο θα τα δέχονταν. Είναι, ίσως, ο πιο αναγνωρίσιμος σύγχρονος καλλιτέχνης. Αλλά το τελευταίο πράγμα που θέλουν τα μουσεία είναι να στιγματιστούν»...

Σημειώνουμε ότι σημαντικός αριθμός δημιουργιών του Φ. Μποτέρο από αυτή τη σειρά, παρουσιάστηκαν στο ελληνικό κοινό, με δύο εκθέσεις το περασμένο καλοκαίρι στην Αθήνα.

Η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Δημήτρη Δραγατάκη, στο πλαίσιο του 7ου κύκλου «Μουσική του Κόσμου», διοργανώνει (31/10, 8.30 μ.μ.) στο Ινστιτούτο «Γκαίτε» (Ομήρου 14-16) συναυλία με τίτλο «Βραβεία 2ου Διαγωνισμού Σύνθεσης στη μνήμη Δημήτρη Δραγατάκη». Θα παρουσιαστούν τα βραβευμένα στο διαγωνισμό έργα των Γ. Δούση, Αντ. Ανέστη και Δ. Δοξάκη, καθώς και έργα Δημ. Δραγατάκη, K. Stockhausen και Al. Schnittke. Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής διευθύνει ο Ιάκωβος Κονιτόπουλος. Σολίστ: Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μέτζο σοπράνο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο). Είσοδος ελεύθερη.

Οι «Μπλε» ξεκινούν αύριο τις εμφανίσεις τους στο «Οξυγόνο live» (Βούρβαχη και Κορυζή 4, Ν. Κόσμος, τηλ. 210 9240740). Κεφάτοι και ανανεωμένοι θα πραγματοποιήσουν οχτώ εμφανίσεις (κάθε Παρασκευή και Σάββατο), έχοντας στις «αποσκευές» τους το καινούριο τους άλμπουμ «Ονειρα σου τραγουδάω». Τη Δευτέρα (30/10), στις 10μμ, στη σκηνή του «Οξυγόνου» ανεβαίνουν ο Ευτύχης Ζαρμπ και οι «Οξυγόνο», που υπόσχονται μία πολύχρωμη μουσική βραδιά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ