ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Φλεβάρη 1998
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Απαίτησαν δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους
  • Την απόφασή τους να συνεχίσουν τον αγώνα για να μην εφαρμοστεί ο αντιεκπαιδευτικός νόμος 2525, εξέφρασαν χτες με τη συμμετοχή τους στην 24ωρη απεργία, δάσκαλοι και καθηγητές
  • Μεγάλες συγκεντρώσεις στην Αθήνα και άλλες πόλεις, στις οποίες συμμετείχαν και οι μαθητές και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί

Ηχηρό μήνυμα προς την κυβέρνηση ότι θα βρίσκει συνεχώς μπροστά της ένα ολοένα αυξανόμενο κίνημα αντίστασης στα σχέδιά της για διάλυση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, έστειλαν χτες οι δάσκαλοι, οι καθηγητές, οι μαθητές και οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί όλης της χώρας. Τα σχολεία έκλεισαν, καθώς οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στην 24ωρη απεργία που κήρυξαν ΟΛΜΕ και ΔΟΕ, ενώ στην Αθήνα και σε όλες σχεδόν τις μεγάλες πόλεις έγιναν μαζικές και δυναμικές συγκεντρώσεις, στις οποίες συμμετείχαν και οι μαθητές, στο πλαίσιο της πανελλαδικής σύσκεψης των Συντονιστικών Σχολείων, αλλά και γονείς και εργαζόμενοι. Ταυτόχρονα, με τη μεγάλη συμμετοχή τους στην απεργία, οι εκπαιδευτικοί έστειλαν μήνυμα και προς τις ηγεσίες των Ομοσπονδιών τους που επιδιώκουν την αγωνιστική απραξία του κλάδου.

Ενωμένοι εκπαιδευτικοί και μαθητές απαίτησαν για μια ακόμη φορά να μην εφαρμοστεί ο νόμος - έκτρωμα για την εκπαίδευση που πετά τους μαθητές από το λύκειο, διαλύει την τεχνική εκπαίδευση, στερεί το δικαίωμα στη μόρφωση, μετατρέπει τα σχολεία σε παραμάγαζο των φροντιστηρίων. Ο νόμος που με την κατάργηση της επετηρίδας και την καθιέρωση της "αξιολόγησης", έχει στόχο την αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων στην εκπαίδευση και την ποδηγέτηση των εκπαιδευτικών.

Μεγάλες συγκεντρώσεις έγιναν σε Αθήνα,Θεσσαλονίκη,Λάρισα,Βόλο,Καρδίτσα,Πάτρα,Γιάννενα,Κοζάνη,Αλεξανδρούπολη,Κατερίνη,Ηράκλειο,Χανιά,Σάμο και αλλού.

Τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ σε χτεσινή ανακοίνωσή τους επισημαίνουν τη μεγάλη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην απεργία και τα μαζικά συλλαλητήρια που έγιναν σε πολλές πόλεις της χώρας, τονίζοντας ότι επιβεβαιώνουν τη ριζική αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας στις αντιεκπαιδευτικές επιλογές του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης. "Είναι σαφές ότι η επιτυχία αυτής της αγωνιστικής κινητοποίησης σηματοδοτεί και υποδηλώνει την απόφασή μας να διεκδικήσουμε ενωτικά και δυναμικά άμεσες και ουσιαστικές λύσεις στα πολλά και συσσωρευμένα προβλήματα της δημόσιας εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών", τονίζεται.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις εκπροσώπων της ΟΛΜΕ, η συμμετοχή των καθηγητών στην απεργία ξεπέρασε το 65%. Ενδεικτικά αναφέρονται τα ποσοστά συμμετοχής στις εξής περιοχές: Θεσπρωτία 70%,Καστοριά 65%,Κοζάνη 75%,Λακωνία 93%,Λευκάδα 65%,Πάρος 80%,Πέλλα 80%,Φωκίδα 60%,Ικαρία 80%.Και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην απεργία κυμάνθηκε σε υψηλά ποσοστά. Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν η συμμετοχή σε Χανιά 90%,Αμφιλοχία 98%,Μοίρες 95%,Τρίκαλα 90%,Σουφλί 90%,Σύρο 90%,Ζ Θεσσαλονίκης 90%,Θήβα 94%,Σέρρες 88,3%,Εδεσσα 90%,Ηράκλειο 85%,Αλμωπία 83%,Γιαννιτσά 90%,Γρεβενά 80%,Μπραχάμι 91,.5%,Φωκίδα 50%,Γιάννενα 85%,Λάρισα 85%,Κάλυμνο 80%,Στάγειρα 87%.

Υπόθεση όλων ο αγώνας για την παιδεία

Ψήφισμα 20 σωματείων του Πειραιά

Τη συμπαράστασή τους στο δίκαιο αγώνα της εκπαιδευτικής κοινότητας για κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου εκφράζουν με ψήφισμα τους 20 Σωματεία του Πειραιά.

Οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι με τον νέο αντιεκπαιδευτικό νόμο η κυβέρνηση προσπαθεί από τη μια να φορτώσει νέα βάρη στις πλάτες των γονιών και των εργαζομένων γενικότερα και από την άλλη να χτυπήσει το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Υπογραμμίζουν, επίσης, ότι στόχος των αντιδραστικών αλλαγών είναι η μόρφωση να είναι για λίγους, αυτούς που θα μπορούν να πληρώνουν στα φροντιστήρια και τα συγγράμματα στα Πανεπιστήμια και οι άλλοι που δε θα μπορούν να πληρώσουν, δηλαδή τα παιδιά των εργαζομένων και των αγροτών, θα μένουν στην αμάθεια και θα οδηγούνται στην αγορά εργασίας χωρίς εφόδια, για να αποτελέσουν φτηνή εργατική δύναμη στην υπηρεσία των βιομηχάνων και των πολυεθνικών.

Τα σωματεία που υπογράφουν το ψήφισμα είναι: Συνδικάτο Μετάλλου,Συνδικάτο Οικοδόμων,Σωματείο Εργαζομένων ΝΑΥΣΙ,Σωματείο Εργαζομένων ΚΑΡΡΑ,Σωματείο Συντηρητών Μηχανικών Εγκαταστάσεων,Σωματείο Μακαρονοτεχνιτών,Συνδικάτο Μετάλλου Σαλαμίνας,Σωματείο AEG,Σωματείο Ηλεκτρολόγων Πλοίων,Σωματείο Τουρισμού - Επισιτισμού,Σωματείο Ελαιουργοσαπουνοποιών,Σωματείο Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ",Συνδικάτο Κλωστοϋφαντουργών - Ιματισμού - Δέρματος,Πανελλήνια Ενωση Ρυμουλκών - Ναυαγασωστικών,Σωματείο Συνταξιούχων Γερόντων Ανικάνων και Χήρων Εργ. Μετάλλου,Σύνδεσμος Συνταξιούχων ΤΕΒΕ,Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ και Επικουρικού Ταμείου Περιοχής Νίκαιας - Κορυδαλλού "Ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ",Σωματείο Ναυπηγοξυλουργών,ΠΕΜΕΝ και Σωματείο Λογιστών.

Αξιολόγηση - Σχολείο και ανταγωνιστικότητα

Οι αντιδραστικές αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στην παιδεία συνδέονται άρρηκτα με το σύνολο της συντηρητικής αναδιάρθρωσης, που επιχειρείται στην ΕΕ και τις άλλες καπιταλιστικές χώρες. Η εκπαίδευση αποτελεί στόχο και μέσο αυτής της πολιτικής.

Οι αλλαγές στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του μαθητή συνδέονται και αυτές με τους ευρύτερους σκοπούς της παραπάνω αναδιάρθρωσης: τους εκπαιδευτικούς, τους οικονομικούς, τους πολιτικούς, τους ιδεολογικούς. Συντελούν στην αναπαραγωγή του συστήματος προς το αντιδραστικότερο.

Οι αρχές - δόγματα της ΕΕ, "αποδοτικότητα, ανταποδοτικότητα, ανταγωνιστικότητα - ευελιξία - νέοι πόροι", βρίσκουν πλήρη εφαρμογή και στην εκπαίδευση. Με αυτή την οπτική γωνία, ας δούμε μερικές μόνο όψεις των κυβερνητικών αποφάσεων και σχεδίων για την αξιολόγηση.

Η αξιολόγηση

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών χρησιμοποιείται για την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και στην εκπαίδευση. Η μονιμοποίηση, η μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη συνδέονται με την έκθεση αποδοτικότητας. Προωθείται ο ασφυκτικός διοικητικός έλεγχος, η χειραγώγηση και η ιδεολογική τρομοκρατία του εκπαιδευτικού. Θα αναπτυχθεί μεταξύ εκπαιδευτικών ο ανταγωνισμός για το μοίρασμα της λιτότητας. Θα υπάρχουν "μη ικανοί", "ικανοί" και "ικανότεροι". Η όποια παιδαγωγική ελευθερία και η ανάπτυξη κριτικού πνεύματος θα δώσει τη θέση της ολοκληρωτικά σε μια διεκπεραιωτική διδασκαλία, που πρέπει να καλύψει οπωσδήποτε και μόνο όχι πια την περίφημη "διδακτέα" ύλη, αλλά την "εξεταστέα". Ο τύπος των εξετάσεων - επιφανειακή γνώση - και το πλήθος τους θα αποξηράνουν και τα μαθήματα, που σήμερα δίνουν σημαντικά ερεθίσματα για ευαισθητοποίηση, κοινωνικοποίηση και πολιτικοποίηση των παιδιών.

Ο ανταγωνισμός

Ο σκληρός ανταγωνισμός, το δικαίωμα να δίνουν μια φορά μονάχα εξετάσεις για το Πανεπιστήμιο, οι εκπαιδευτικές ανισότητες που θα ενταθούν στο έπακρο, θα μεγαλώσουν τις αποστάσεις ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και την οικογένειά τους. Οι σχέσεις τους θα πάρουν περισσότερο ανταγωνιστικό και συγκρουσιακό χαρακτήρα. Για την απόρριψη και το γκρέμισμα των ονείρων υπεύθυνοι θα θεωρούνται οι εκπαιδευτικοί.

Αμεσα συνδέεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Στα άρθρα 4 και 5 του σχεδίου ΠΔ για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ρητά αναφέρονται "δείκτες μέτρησης" και ότι "θα υπάρχει επαναξιολόγηση" των εκπαιδευτικών "αν διαπιστώνεται σημαντική απόκλιση ανάμεσα στην ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ενός σχολείου και της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας". Εξάλλου άλλη "αντικειμενική μέτρηση" από τις επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις δε φαίνεται να υπάρχει για τη λογική της κυβέρνησης. Ολοι γνωρίζουμε ότι στις επιδόσεις των μαθητών αποφασιστικότατο, καθοριστικό ρόλο παίζει το περιβάλλον του παιδιού (οικονομικό, κοινωνικό και μορφωτικό). Προφανώς, οι εκσυγχρονιστές μας βρήκαν τον τρόπο να τιμωρήσουν τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε δυσμενέστερες συνθήκες... Το όραμά τους όμως δε σταματά εδώ. Το επόμενο βήμα θα είναι η σύνδεση των μαθητικών επιδόσεων με τη χρηματοδότηση των σχολείων (ανταποδοτικότητα). Σε κάποιους ίσως αυτά να φαίνονται υπερβολικά. Αυτό όμως είναι το πνεύμα του ΟΟΣΑ στην κωδικοποίηση που έχει κάνει για την αξιολόγηση της εκπαίδευσης (Παρίσι, 1991).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει ό,τι σχετικά συμβαίνει εδώ και μια πενταετία στη Βρετανία, μία χώρα που εφαρμόζει πρώτη και με τη μεγαλύτερη πιστότητα τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και αποτελεί οδηγό για τις άλλες χώρες της ΕΕ.

Το πρότυπο της Αγγλίας

Εκεί, λοιπόν, το ύψος της χρηματοδότησης των σχολείων καθορίζεται από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, τις επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις και τον αριθμό των μαθητών της. Μόνο που οι γονείς έχουν το δικαίωμα να εγγράψουν τα παιδιά τους σε όποιο σχολείο επιθυμούν, αφού πληροφορηθούν τις εκθέσεις των αξιολογητών για τα σχολεία της περιοχής. Ετσι, πριμοδοτούνται και οικονομικά τα σχολεία που ευνοούνται κοινωνικά και μορφωτικά...

Πριν από την εφαρμογή των παραπάνω ρυθμίσεων, οι βρετανικές εφημερίδες φρόντισαν να δημοσιεύσουν τις μαθητικές επιδόσεις στις εξετάσεις όλων των σχολείων της επικράτειας. Πέρσι και στην Ελλάδα για πρώτη φορά δημοσιεύτηκαν πίνακες όλων των σχολείων της χώρας με τις επιδόσεις των μαθητών στις πανελλαδικές του 1996. Επιλεκτική διαρροή από το υπουργείο προς τα "ΝΕΑ". Τέτοια στοιχεία, που αποκαλύπτουν την ταξικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, ήταν μέχρι τώρα από τα επιμελώς περιφρουρούμενα. Απομένει να μπει και η επόμενη ψηφίδα στο αντιεκπαιδευτικό ψηφιδωτό της κυβέρνησης. Εάν, φυσικά, της το επιτρέψουμε.

"Κόστος αποδοτικότητας"

Ούτε είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια οι υπουργοί Παιδείας, με επιμονή και ολοφάνερη φροντίδα, μιλούν για την εκπαίδευση με καθαρά "οικονομικούς" όρους. Η γνώση ίσον "προϊόν", ο γονιός, ο μαθητής ίσον "πελάτες - καταναλωτές". Χαρακτηριστική η πρόσφατη παρουσία του υφυπουργού Ανθόπουλου στην ΕΤ-3 (εκπομπή "Νόστος", 14/2).

Ανάλογο πνεύμα μεταφέρουν και οι εκλαϊκευτές του υπουργείου Παιδείας στα διάφορα σεμινάρια προς τους διευθυντές σχολείων και διοικητικούς υπαλλήλους. Εκεί ακούστηκαν απόψεις ότι οι διευθυντές πρέπει να συνηθίσουν πλέον να βλέπουν το σχολείο ως "επιχείρηση που έχει κόστος και απόδοση" ή ότι "οι δαπάνες για την παιδεία ήδη είναι υψηλές" ή "τι είναι για τους γονείς να δίνουν 200-300 χιλιάδες το χρόνο, αφού έτσι και αλλιώς τα πληρώνουν σε ιδιώτες" (Σεμινάρια Β Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης).

Νέοι πόροι

Σήμερα το υπουργείο Παιδεία ζητά από τους Συλλόγους των Γονέων να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, δε ζήτησε τη γνώμη των γονιών για την αξιολόγηση των μαθητών, για το σύστημα πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο, για το νόμο πριν από την ψήφισή του, για την εκπαιδευτική πολιτική που εφαρμόζει τόσα χρόνια.

Και όμως ακόμα υπάρχουν ορισμένοι που διατείνονται ότι το υπουργείο Παιδείας δεν έχει πολιτική, ότι προχωράει χωρίς πρόγραμμα και μέθοδο. Πολιτική έχει και είναι αντιεκπαιδευτική, είτε υπουργός είναι ο Γ. Σουφλιάς, είτε ο Γ. Παπανδρέου, είτε ο Γερ. Αρσένης, είτε ο διάδοχός του.

Αυτή την πολιτική ακριβώς καλούμαστε να ανατρέψουμε. Μπορούμε.

Θανάσης ΚΡΟΥΣΤΑΛΛΗΣ

Θεσσαλονίκη



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ