ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Ιούλη 2003
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ «Ρ» ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ
Η «Αττικό Μετρό» επιβεβαιώνει τα φέσια δεκάδων δισ.

Επιβεβαιώνονται πλήρως οι αποκαλύψεις του «Ρ» από την απάντηση του Γραφείου Τύπου της «Αττικό Μετρό ΑΕ»

To Γραφείο Τύπου της «Αττικό Μετρό ΑΕ», με την επιστολή που μας απέστειλε και δημοσιεύουμε παρακάτω ολόκληρη, επιβεβαιώνει πλήρως - παρά τα «μασημένα» λόγια που χρησιμοποιεί - το προχτεσινό πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ του «Ρ», για τις νέες σκανδαλώδεις κυβερνητικές μεθοδεύσεις, σε βάρος του μετρό και του λαού που θα κληθεί στο τέλος να πληρώσει τα σπασμένα της νέας προβληματικής επιχείρησης που δημιουργείται.

Οπως αποκάλυψε ο «Ρ»: Η κυβέρνηση έχει βάλει ένα «φέσι» άνω των 50 δισ. δρχ. στην «Αττικό Μετρό», παρακρατώντας παράνομα τις κρατικές επιδοτήσεις από τα εισιτήρια, οι οποίες προβλέπονται από το σχετικό νόμο. Την ίδια στιγμή - και παρά τα όσα προβλέπει ο ίδιος νόμος (2669 του 1998) - η ΑΜΕΛ, η θυγατρική της «Αττικό Μετρό», που έχει αναλάβει τη λειτουργία του έργου έχει αποδώσει στη μητρική εταιρία μόνο 28,7 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που άνετα μπορεί να χαρακτηριστεί σαν γελοίο μπροστά στα τεράστια έσοδα που πραγματοποιεί, χρησιμοποιώντας, όχι μόνο τα πάγια στοιχεία της μητρικής εταιρίας, αλλά και τα ανταλλακτικά ύψους 15,5 εκατ. ευρώ που βρίσκει έτοιμα στις αποθήκες της, καθώς και αυτά τα έχει αγοράσει η «Αττικό Μετρό». Η ΑΜΕΛ παρουσιάζεται ως «κερδοφόρα» την ώρα που η μητρική της «Αττικό Μετρό ΑΕ» έχει ένα χρέος 624,5 εκατ. ευρώ από δάνεια για τη χρηματοδότηση του έργου και στον τελευταίο της ισολογισμό καταγράφει ζημίες ύψους 141,7 εκατ. ευρώ.

Από την παράθεση των στοιχείων αυτών αβίαστα βγάλαμε το συμπέρασμα ότι δεν πρόκειται για τίποτε άλλο, παρά για νέες κυβερνητικές μεθοδεύσεις για την παράδοση του «κερδοφόρου» λειτουργικού μέρους της «Αττικό Μετρό» (την ΑΜΕΛ) στους ιδιώτες που έχουν ήδη στα σκαριά να κατασκευάσουν τις νέες επεκτάσεις του μετρό με το ληστρικό σύστημα των «συμβάσεων παραχώρησης». Οσον αφορά στα χρέη της προβληματικής μητρικής «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα φορτωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή στις πλάτες του ελληνικού λαού, ο οποίος θα κληθεί να πληρώσει τα σπασμένα, όπως ακριβώς πλήρωσε και τα δεκάδες δισ. δρχ. «πανωπροίκια» για την κατασκευή του έργου.

Τι μας απαντά τώρα το Γραφείο Τύπου της «Αττικό Μετρό»;

  • Μας επιβεβαιώνει, λοιπόν, ότι η ΑΜΕΛ είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση και μας καλεί μάλιστα να την ...επιβραβεύσουμε. Μα εμείς δεν είπαμε κάτι διαφορετικό. Μιλήσαμε για τεράστια κέρδη που αποκομίζει η ΑΜΕΛ, τα οποία προέρχονται βέβαια από την εκμετάλλευση παγίων στοιχείων της «Αττικό Μετρό», που για την κατασκευή τους πλήρωσε και πληρώνει τεράστια ποσά ο ελληνικός λαός. Αντί, λοιπόν, να την επιβραβεύσουμε, την καλούμε να αποδώσει - όπως, άλλωστε, και ο νόμος 2669/98 ορίζει ρητά - τα ποσά αυτά της κερδοφορίας της για την αποπληρωμή των τόκων και των χρεών της μητρικής «Αττικό Μετρό». Και την εγκαλούμε, βέβαια, γιατί παράνομα δεν το κάνει.
  • Μας επιβεβαιώνει ότι μέχρι τώρα η κυβέρνηση δεν αποδίδει τις κρατικές επιδοτήσεις εισιτηρίων, που με έναν πρόχειρο υπολογισμό ανέρχονται σε τουλάχιστον 50 δισ. δρχ. Ισχυρίζεται, βέβαια, ότι «με βάση το νόμο 2669/98, η επιδότηση του εισιτηρίου εφαρμόζεται για πρώτη φορά το 2003», όσο κι αν ψάξαμε, όμως, στο συγκεκριμένο νόμο πουθενά δε βρήκαμε έναν τέτοιο όρο. Ας τα αφήσουν, λοιπόν, αυτά οι αρμόδιοι της «Αττικό Μετρό». Οι επιδοτήσεις έπρεπε να αρχίσουν να καταβάλλονται - και μάλιστα προκαταβολικά κάθε τρίμηνο, όπως ορίζει ο νόμος - από την πρώτη μέρα λειτουργίας του μετρό. Εκείνο που θα 'πρεπε να μας απαντήσουν - η κυβέρνηση, βέβαια, και όχι η «Αττικό Μετρό ΑΕ» - πού πήγαν αυτά τα λεφτά που δεν αποδόθηκαν ως επιδότηση εισιτηρίων. Υπενθυμίζουμε ότι η επιδότηση των εισιτηρίων, αποτελεί κοινωνική παροχή και υποχρέωση του κράτους, κάτι που γίνεται σε όλες τις χώρες του κόσμου - και για κοινωνικούς και για περιβαλλοντικούς λόγους - στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Και εδώ βέβαια επιδοτούνται ακόμη και τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ, τα επιβατικά πλοία κ.λπ. Η κυβέρνηση διανοείται να κόψει τις επιδοτήσεις αυτές;
  • Κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι οι ισολογισμοί της μητρικής «Αττικό Μετρό ΑΕ» θα έπρεπε να παρουσιάζουν κέρδη από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της, αφού πραγματικά κάνει μια επένδυση υποδομής, που καλύπτεται από κρατικά κονδύλια, χρηματοδοτήσεις της ΕΕ και από δάνεια. Αμφισβητεί, όμως, κανείς ότι αν ίσχυαν οι δύο προηγούμενες προϋποθέσεις - η μη παρακράτηση των κρατικών επιδοτήσεων και η απόδοση όλων των κερδών της ΑΜΕΛ - τα δάνεια και οι ζημιές της θα ήταν σαφώς λιγότερες και δε θα οδηγούνταν σε προοδευτική υπερχρέωση, αλλά, αντίθετα, θα έχει προοδευτικά και περίσσευμα για τη διενέργεια και άλλων επεκτάσεων; Νομίζουμε πως όχι.
  • Τέλος, δεν καταλαβαίνουμε γιατί το Γραφείο Τύπου της «Αττικό Μετρό» ισχυρίζεται ότι για τις νέες επεκτάσεις «εξετάζονται όλες οι πηγές χρηματοδότησης, είτε με έκδοση ομολογιακών δανείων, είτε με εθνικούς πόρους ή με συνδυασμό των ανωτέρω», αφού: Εδώ και πάνω από ένα χρόνο σε κοινή συνέντευξη Τύπου, τόσο η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, όσο και ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ» Γ. Χρυσικόπουλος είχαν ευθαρσώς ανακοινώσει ότι οι νέες επεκτάσεις θα γίνουν με «συμβάσεις παραχώρησης». Αλλωστε, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου, στον οποίο έχουν πάρει μέρος έξι κοινοπραξίες. Προς τι, λοιπόν, αυτές οι υπεκφυγές; Μήπως για να αποκρυβεί η αλήθεια των μεθοδεύσεων, ώστε η κερδοφόρα ΑΜΕΛ να αποτελέσει το δέλεαρ στους ιδιώτες που θα αναλάβουν τις επεκτάσεις; Μια ΑΜΕΛ, μάλιστα, που πρόκειται να γίνει ακόμη πιο κερδοφόρα, αν εκπληρωθεί η πρόβλεψη του νόμου για συγχώνευσή της με τους ΗΣΑΠ;

Αυτά, προς το παρόν, γιατί σύντομα θα επανέλθουμε...


Η επιστολή

Ολόκληρη η απαντητική επιστολή του Γραφείου Τύπου της «Αττικό Μετρό ΑΕ», έχει ως εξής:

«Κύριε διευθυντά |

Στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας σας δημοσιεύθηκε πρωτοσέλιδο άρθρο, σχετικό με τα οικονομικά και την πορεία των εταιριών που κατασκευάζουν και λειτουργούν το μετρό της Αθήνας. Για την ενημέρωση των αναγνωστών σας, παραθέτουμε στη συνέχεια πλήρη σειρά στοιχείων, καθώς το έργο του μετρό είναι μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις της χώρας. Είναι κρίσιμο, λοιπόν, να τίθενται στη διάθεση των πολιτών τα πλήρη στοιχεία, ώστε να είναι σε θέση να σχηματίσουν πεντακάθαρη και ακριβή εικόνα. Οσον αφορά την ουσία του θέματος, οφείλουμε να σας πληροφορήσουμε τα εξής:

1. Σχετικά με την ακρίβεια των στοιχείων που περιλαμβάνονται στους ισολογισμούς των δύο εταιριών Αττικό Μετρό AE (AM) και Αττικό Μετρό Λειτουργίας ΑΕ (ΑΜΕΛ), η πραγματικότητα περιγράφεται από τα στοιχεία που είναι στη διάθεση όλων.

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΕΤΑΙΡΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΑΕ (ΑΜΕΛ) είναι θυγατρική εταιρία κατά 100% της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ (AM) και η μοναδική εταιρία στο χώρο μαζικής μεταφοράς στην Ελλάδα που παρουσιάζει λειτουργικό περίσσευμα και μετά το κόστος λειτουργίας του συστήματος.

Το δε λειτουργικό πλεόνασμα της ΑΜΕΛ αποτελεί έσοδο για τη μητρική ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ (AM), σύμφωνα με όσα ορίζονται στο Ν. 2669/98 (Αρθρο 7).

Για το λόγο αυτό, παραθέτουμε το σχετικό Πίνακα 1, όπως προκύπτει από το δημοσιευμένο ισολογισμό για τις χρήσεις 2001-2002.

ΠΙΝΑΚΑΣ

2. Οσον αφορά την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, πρέπει να τονιστεί ότι κατά τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του Μετρό, η ΑΜΕΛ είχε πραγματικά κέρδη. Αυτό μάλιστα συνέβη, παρόλο που δεν υπήρχε κρατική επιχορήγηση στο εισιτήριο.

Με βάση το Νόμο 2669/98, η επιδότηση εισιτηρίου εφαρμόζεται για πρώτη φορά το 2003.

Οπως παραδεχόμαστε τις δυσκολίες ή τις αστοχίες, θα ήταν δίκαιο να συμφωνήσουμε ότι η μέχρι τώρα πορεία των οικονομικών της ΑΜΕΛ αποτελεί θετική εξαίρεση σε σχέση με ό,τι συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις αντίστοιχες εταιρίες άλλων χωρών.

3. Οι ισολογισμοί της μητρικής AM δεν παρουσιάζουν κέρδη, καθώς κάτι τέτοιο θα ήταν εντελώς εξωπραγματικό για μία εταιρία, η οποία από το 1998 αναλαμβάνει την πληρωμή των τόκων των δανείων που έχουν συναφθεί για την κατασκευή του Μετρό, τα οποία δάνεια κάλυψαν το 30% του κόστους κατασκευής, ενώ το υπόλοιπο 70% χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση και τον κρατικό προϋπολογισμό.

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε το εξής: Είναι αδιανόητο να ζητάμε από μία τεράστια επένδυση υποδομής, όπως το Μετρό της Αθήνας, να εμφανίζει κέρδη στην οικονομική χρήση από το δεύτερο χρόνο της λειτουργίας της. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί σε καμία σχεδόν επένδυση, πολύ περισσότερο όταν αυτή είναι μία πολύ μεγάλη επένδυση υποδομής.

4. Η πρόοδος της κατασκευής του μετρό της πρωτεύουσας δε δημιουργεί ανησυχίες, ούτε αμφιβολίες για την ολοκλήρωση του έργου.

Πιο συγκεκριμένα, η AM προχωρά στην ταχύτατη υλοποίηση του προγράμματος των επεκτάσεων, των οποίων η χρηματοδότηση έχει εγκριθεί από το ΚΠΣ ΙΙΙ με στόχο στα μέσα του 2004 να θέσει σε λειτουργία τις επεκτάσεις:

Εθνική Αμυνα - Αεροδρόμιο

Δάφνη - Ηλιούπολη

Σεπόλια - Αγ. Αντώνιος

Παράλληλα, εκτός από την επέκταση Μοναστηράκι - Αιγάλεω, που βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη και τους πρόσθετους σταθμούς του δικτύου που θα κατασκευαστούν (Περιστέρι - Θηβών, Χολαργός - Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή, Χαϊδάρι). Σύντομα αναμένεται να προκηρυχτούν καινούριοι διαγωνισμοί για νέους σταθμούς στις υπάρχουσες γραμμές Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή, Περιστέρι, Θηβών, καθώς και νέοι κλάδοι επεκτάσεων των υφιστάμενων γραμμών προς Ελληνικό και Χαϊδάρι με επιπλέον πιστώσεις από το πρόγραμμα του Γ` ΚΠΣ.

Πέραν των ανωτέρω, το πρόγραμμα της AM για την επόμενη 10ετία προβλέπει την κατασκευή και άλλων επεκτάσεων προς Παράδεισο Αμαρουσίου Πειραιά, Γαλάτσι.

Για το λόγο αυτό εξετάζονται όλες οι πηγές χρηματοδότησης, είτε με έκδοση ομολογιακών δανείων, είτε με εθνικούς πόρους ή με συνδυασμό των ανωτέρω.

Κύριε διευθυντά

Η ολοκλήρωση του έργου του μετρό της πρωτεύουσας είναι ένα εγχείρημα, που όπως όλα τα μεγάλα έργα υποδομής αντιμετωπίζει και δυσκολίες και απρόβλεπτες καταστάσεις... Παρ' όλα αυτά, το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται σε καλό δρόμο, για το καλό της πόλης και των κατοίκων της.

Με εκτίμηση

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ