ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Αυγούστου 2011
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΗΠΕΘΕ ΑΙΓΑΙΟΥ
Απειλείται με παύση λειτουργίας

Εκκληση για τη διάσωσή του απευθύνει το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βορείου Αιγαίου, το οποίο λόγω έλλειψης πόρων απειλείται άμεσα με παύση λειτουργίας. Το ΔΗΠΕΘΕ, με έδρα τη Χίο, συμπληρώνει φέτος 16 χρόνια συνεχούς και επιτυχημένης δραστηριότητας, δίνοντας την ευκαιρία στους κατοίκους της Σάμου, της Ικαρίας, των Φούρνων, της Χίου, των Οινουσών, των Ψαρών, της Μυτιλήνης, της Λήμνου και του Αϊ - Στράτη, να γνωρίσουν το θέατρο μέσα από κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο. Οι εργαζόμενοι έχουν να πληρωθούν δέκα μήνες. Δουλεύουν με κομμένο το ρεύμα, χωρίς τηλέφωνα και χωρίς Διαδίκτυο. Ο Δήμος Χίου οφείλει στο ΔΗΠΕΘΕ από το 2010 ποσό μεγαλύτερο των 400.000 ευρώ. Οσο για το ΥΠΠΟ-Τ, περί άλλα «τυρβάζει». Αφήνει να μαραζώσουν τα περισσότερα ΔΗΠΕΘΕ - γιατί δεν είναι το μόνο που έχει προβλήματα - με στόχο να κλείσουν τελικά τα περισσότερα. Η μειωμένη χρηματοδότηση από το υπουργείο Πολιτισμού και η απροθυμία της δημοτικής αρχής να καταβάλει τα χρήματα που είναι απαραίτητα για την επιβίωση του θεάτρου, οδηγούν στο σημείο μηδέν το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Φέτος, τα περισσότερα ΔΗΠΕΘΕ δεν ανέβασαν παραστάσεις, ενώ μερικά παίζουν με ερασιτέχνες.

Ο μακροχρόνιος σχεδιασμός και η μακροχρόνια δράση των θεάτρων εμποδίζονται από την περιορισμένη διάρκεια των προγραμματικών συμβάσεων, οι οποίες ξεκίνησαν σαν 10ετείς, έγιναν ως το 2007 5ετείς και κατάντησαν 18μηνες και ετήσιες ενώ τώρα λειτουργούν με συνεχείς εξάμηνες παρατάσεις.

Τα οικονομικά προβλήματα είναι καθοριστικά ως στοιχείο λειτουργίας των θεάτρων, ενώ τα πολιτικά «χρέη» των τοπικών αρχόντων και ποικίλα άλλα προβλήματα ευθύνονται για τους κλυδωνισμούς. Είναι επομένως συνειδητή και μεθοδευμένη η υποβάθμιση των ΔΗΠΕΘΕ, που επιχειρεί το ΥΠΠΟ-Τ, παρά την προσπάθεια που καταβάλλει για να εκφράσει το «ενδιαφέρον» του. Μια τέτοια υποκριτική κίνηση ήταν και η ημερίδα που διοργάνωσε το ΥΠΠΟ-Τ, τον περασμένο Απρίλη, στο αμφιθέατρο του υπουργείου, με θέμα την ανασυγκρότηση και επαναθεώρηση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ παρουσία του υπουργού Παύλου Γερουλάνου, πρώην και νυν καλλιτεχνικών διευθυντών καθώς και εκπροσώπων του ΣΕΗ.

Οι απόψεις που κυκλοφορούν πάντως και μάχονται για το ποια θα επικρατήσει είναι αρκετές. Πρώτη και ισχυρότερη η άποψη του κύκλου Γερουλάνου για μείωση των ΔΗΠΕΘΕ σε έξι. Το επίσημο ΠΑΣΟΚ υπερασπίζεται τα 12 όσες και οι περιφέρειες πλην της Αθήνας. Κάποιοι άλλοι μιλούν για τη διατήρηση όλων όσα υπάρχουν αλλά να απεξαρτηθούν από τους Δήμους. Σε ό,τι αφορά όμως στην θεσμική αναδιάρθρωση, οι περισσότεροι επιθυμούν τη μετατροπή τους σε Ανώνυμες Εταιρείες. Μια μετατροπή που θα είναι η ταφόπλακα των ΔΗΠΕΘΕ.

Η θέση που εκφράστηκε στην ημερίδα από την πλευρά του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) είναι τα ΔΗΠΕΘΕ να εξελιχθούν σε αυτοτελείς κρατικούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς, με δικό τους ιδρυτικό νόμο που θα ορίζει τη λειτουργία τους, αποκλειστικά δική τους υποδομή και χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό του κράτους. Στόχος πρέπει να είναι κάθε μεγάλη πόλη της χώρας να αποκτήσει το δικό της Κρατικό Θέατρο. Αυτή η προοπτική μπορεί να στηριχθεί άμεσα στην υπάρχουσα υποδομή των 16 ΔΗΠΕΘΕ, τα οποία μπορούν να εξελιχτούν σε Κρατικά Θέατρα. Η Προγραμματική Σύμβαση που μέχρι τώρα καθορίζει τη λειτουργία των ΔΗΠΕΘΕ, είναι το πλαίσιο συμφωνίας μεταξύ Δήμου, Θεάτρου και Υπουργείου. Με τη μετατροπή των ΔΗΠΕΘΕ σε αυτοτελή Κρατικά Θέατρα δε θα χρειάζεται καμιά προγραμματική σύμβαση και η χρηματοδότησή τους θα γίνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η πρόταση αυτή για την κατεύθυνση που πρέπει να πάρει ο θεσμός των ΔΗΠΕΘΕ, είναι μια πρόταση εξελικτική, η οποία μπορεί να κατακτηθεί σε μια πορεία ολοκληρωμένης λαϊκής πολιτιστικής πολιτικής που θα αντιμετωπίζει την ανισομέρεια στην ανάπτυξη της χώρας και την εγκατάλειψη της επαρχίας.


Ανθρώπινη φωνή

Το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης παρουσιάζει ένα από τα διασημότερα έργα του Ζαν Κοκτό, αλλά και από τα πιο σημαντικά του σύγχρονου γαλλικού δραματολογίου, την «Ανθρώπινη φωνή», σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη, τη Δευτέρα, στην Κέρκυρα, στο Μον Ρεπώ «Ρένα Βλαχοπούλου» (9.30 μ.μ.) και την Τετάρτη, στο Κάστρο Παντοκράτορα, στην Πρέβεζα.

Η απόδοση είναι του Μάριου Πλωρίτη και του σκηνοθέτη που υπογράφει και τη δραματουργική επεξεργασία, τα σκηνικά της Λαλούλας Χρυσικοπούλου, τα κοστούμια της Ελένης Δουνδουλάκη, οι φωτισμοί του Στράτου Κουτράκη, η μουσική διδασκαλία της Νένης Ζάππα, η μουσική επιμέλεια του Χάρη Γεωργιάδη. Πρωταγωνιστεί η Κερασία Σαμαρά και συμμετέχει ο Αλέξανδρος Νταβρής. Στο πιάνο συνοδεύει ο Νικόλας Μπράβος.

Η παράσταση με γενικό τίτλο «Ανθρώπινη φωνή» είναι μία θεατρική-μουσική σύνθεση κειμένων του Γάλλου δραματουργού που περιλαμβάνει τέσσερα μονόπρακτα και μικρά αποσπάσματα από άλλα κείμενά του. Εκτός δηλαδή από την «Ανθρώπινη φωνή», συμπεριλαμβάνονται και τα μονόπρακτα «Ο ωραίος αδιάφορος», που γράφτηκε για την Εντίθ Πιαφ, «Η ψεύτρα», που ουσιαστικά γράφτηκε για ένα υπαρκτό πρόσωπο, έναν ψεύτη - τον ηθοποιό Ζαν Μαρέ, «Στο πανηγύρι» κ.ά. Τα κείμενα αυτά αλληλοσυνδέονται με τρόπο που δίνει την εντύπωση ενός ενιαίου έργου που μιλάει για τον έρωτα, τη ζωή, το θάνατο, το θέατρο. Η παράσταση αφιερώνεται στην Ελλη Λαμπέτη, η οποία με την ερμηνεία της «σφράγισε» τα κείμενα αυτά.


Μουσική παντού

Μητροπάνος - Κότσιρας - Μπάσης
Μητροπάνος - Κότσιρας - Μπάσης
Οι Δημήτρης Μητροπάνος, Γιάννης Κότσιρας και Δημήτρης Μπάσης δίνουν, σήμερα, συναυλία στην Κεφαλονιά και συγκεκριμένα στο Δημοτικό Στάδιο Αγίου Αντωνίου στο Ληξούρι (9.30 μ.μ.). Οι τρεις καλλιτέχνες, για πρώτη φορά μαζί, ξετυλίγουν ένα πρόγραμμα με απρόβλεπτες επιλογές, εκρηκτικές ερμηνείες, αυτοσχεδιασμό και πάνω από όλα σεβασμό και αγάπη στο τραγούδι.

  • Οι «Πυξ Λαξ» συναντούν και πάλι το κοινό τους στο συναυλιακό οδοιπορικό τους σε διάφορες περιοχές της χώρας. Σήμερα εμφανίζονται στο Καρπενήσι (Αθλητικό Κέντρο).
  • Ο Σωκράτης Μάλαμας συνεχίζει με επιτυχία τις καλοκαιρινές του συναυλίες και δίνει το ραντεβού με το κοινό του σε όλη την Ελλάδα. Αύριο θα είναι στο Καρπενήσι.
  • Ο Μορφωτικός Πολιτιστικός Σύλλογος Ξηροποτάμου, στο πλαίσιο του 19ου Διεθνούς Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών, φιλοξενεί αύριο μια μοναδική συναυλία του Δραμινού Πέτρου Γαϊτάνου.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- Γιώργος Φαρσακίδης «Μια επαίσχυντη συμφωνία και το ολοκαύτωμα του Χορτιάτη». Ο ακαταπόνητα δημιουργικός αγωνιστής και ζωγράφος καταθέτει τη μαρτυρία του για το ολοκαύτωμα του Χορτιάτη, στα πλαίσια συμφωνίας των γερμανικών στρατευμάτων με τους Αγγλους για παράδοση της Ελλάδας σ' αυτούς, μετά από εκκαθάρισή της από τον ΕΛΑΣ. Το βιβλίο, που ο συγγραφέας το αφιερώνει στη μνήμη του αιφνίδια χαμένου συντρόφου και φίλου του Γιώργου Τεμενεκίδη, προλογίζει ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Γιώργος Χουρμουζιάδης. Ο Γ. Φαρσακίδης, μαχητής του Λόχου ΕΠΟΝιτών του ΕΛΑΣίτικου Τάγματος στο Χορτιάτη, βασιζόμενος και στο ημερολόγιο που κρατούσε τότε, ιστορεί μάχες του ΕΛΑΣ το καλοκαίρι του 1944, πριν το ολοκαύτωμα, καθώς και το χτύπημα γερμανικού αυτοκινήτου, από τον ίδιο και το συμμαχητή του Σταύρο Δήμου, στο Ρωμαϊκό Υδραγωγείο που υπήρχε στο Χορτιάτη, νωρίς το πρωί στις 2 του Σεπτέμβρη, ημέρα που οι Γερμανοί πυρπόλησαν το χωριό, καίγοντας 150 περίπου κατοίκους που έμειναν στα σπίτια τους, μη ακολουθώντας τους εκατοντάδες άλλους που διέφυγαν και σώθηκαν προστατευόμενοι από τον ΕΛΑΣ.

-- Ζήτρος: Πλάτων «Πολιτικός» (εισαγωγή - φιλοσοφική ερμηνεία - σχόλια Ηλία Βαβούρα, μετάφραση - ανάλυση Θ. Μαυρόπουλου. Το έργο αυτό, που «συνδέεται» με τα επίσης πλατωνικά έργα «Πολιτεία» και «Νόμοι», αντιμετωπίζει την πολιτική ως επιστήμη και τον πολιτικό ως φιλόσοφο, του οποίου ο λόγος οφείλει να επιτύχει ως πράξη που να συνδυάζει τις αντίθετες τάσεις, με συμμετοχή όλων των πολιτών για το καλό του συνόλου της πόλης). Δημοσθένης «Περί στεφάνου» (μετάφραση - εισαγωγή - σχόλια Γεωργίου Α. Ράπτη. Το έργο αναφέρεται στην αντιπαλότητα μεταξύ αντιμακεδονικού Δημοσθένη και του φιλομακεδονικού Αισχίνη, με αφορμή την πρόταση του Κηφισοφώντα να τιμηθεί ο Δημοσθένης με χρυσό στεφάνι για την πατριωτική προσφορά του. Τιμή που θεώρησε απαράδεκτη ο Διογένης, ο οποίος απέδιδε στον Δημοσθένη τα δεινά της Ελλάδας). Ηράκλειτος «Απαντα» (πρόλογος, μετάφραση Τάσος Φάλκος - Αρβανιτάκης. Εισαγωγή Β. Κ. Γκάθρι. Μετάφραση εισαγωγής Θεόδωρος Μαυρόπουλος. Επίμετρο του Θεόδωρου Μ. Χρηστίδη με τίτλο «Ανθρωπος. Ζωή. Σύμπαν». Η εισαγωγή και το επίμετρο «φωτίζουν» το έργο του προσωκρατικού φιλοσόφου). «Ποσειδώνιος ο Απαμεύς ή Ρόδιος "Ελληνιστική φιλοσοφία και επιστήμη"» (εισαγωγή, φιλοσοφική ερμηνεία, σχόλια Ελένης Α. Καραμπατζάκη. Το βιβλίο παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό, αλλά σημαντικό φιλόσοφο, μαθηματικό, αστρολόγο, ιστορικό, γεωγράφο και φυσιογνώστη των ελληνιστικών χρόνων. Σε παράρτημα παρουσιάζεται ο περίφημος «Μηχανισμός των Αντικυθήρων» - ένα σπουδαίο επίτευγμα της ύστερης αρχαιότητας, που αποκαλύφθηκε πριν μερικά χρόνια).

-- «Κέδρος»: Γιώργος Βέης «Μανχάταν - Μπανγκόγκ (μαρτυρίες - μεταβάσεις)» (αισθαντικά γραμμένο ταξιδιωτικό βιβλίο του διακεκριμένου πέρσι με το Κρατικό Βραβείο Χρονικού - Μαρτυρίας, ποιητή και πεζογράφου).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ