ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Μάη 1996
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΤΑΜΟΥΛΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΑΣΑ
Στο δημόσιο θα μείνουν οι ταμπέλες

- Πώς στρώνεται ο δρόμος της ιδιωτικοποίησης για τις αστικές συγκοινωνίες, μέσα από το προσχέδιο που έχει έτοιμο η κυβέρνηση;

- Κατ' αρχάς, το προσχέδιο αυτό δεν περιλαμβάνει το υπό κατασκευή μετρό, αφήνοντάς το στους ιδιώτες, ενώ, δίνοντας τη δυνατότητα στους δήμους να ιδρύουν εταιρίες για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου σε τοπικό επίπεδο, ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο για την εκχώρηση - ανά πάσα στιγμή - των τοπικών δικτύων και σε ιδιωτικές εταιρίες. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι το προσχέδιο αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του κάθε υπουργού να καθορίζει αυτός τα όρια δράσης του ΟΑΣΑ, αφήνοντας έτσι ελεύθερο πεδίο για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, πέραν του εποπτευομένου από τον ΟΑΣΑ, σε ιδιωτικές εταιρίες. Ενα άλλο "παράθυρο" στην ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, είναι ότι πουθενά στο προσχέδιο δεν προβλέπεται ότι μέρος του πακέτου μετοχών, που μπορεί να αγοράσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση από τον ΟΑΣΑ ή τις εποπτευόμενες από τον οργανισμό επιχειρήσεις, δεν μπορεί να εκχωρηθεί αργότερα οπουδήποτε και σε οποιονδήποτε.

Βέβαια, ο υφυπουργός Μεταφορών ισχυρίζεται ότι από πουθενά δεν προκύπτει κάτι περί ιδιωτικοποίησης. Αν είναι έτσι, τότε γιατί θεσπίζει το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Συγκοινωνιών Αθήνας, Πειραιά και Περιχώρων, στο οποίο θα μετέχουν οι πρόεδροι των ΚΤΕΛ, εκπρόσωποι των ιδιοκτητών ταξί, κλπ.; Τι γυρεύει, δηλαδή, η αλεπού στο παζάρι; Αλλά ακόμα και αν όλα αυτά θεωρηθούν απλές υποθέσεις, υπάρχει και μια άλλη χειροπιαστή απόδειξη για τα σχέδια ιδιωτικοποίησης: Πρόκειται για το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, που μετατρέπει όλες τις ΔΕΚΟ σε πολυμετοχικές επιχειρήσεις, με τη συμμετοχή ιδιωτών. Μόλις, δηλαδή, ψηφιστεί το πολυνομοσχέδιο, αυτομάτως ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ, θα μπορούν και με το νόμο να μπάσουν ιδιώτες στις αστικές συγκοινωνίες.

Με λίγα λόγια, μπορούμε να πούμε ότι στο δημόσιο θα μείνουν οι ταμπέλες ΟΑΣΑ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ, ενώ η εκτέλεση και η εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου, αλλά και άλλες δραστηριότητες, θα ιδιωτικοποιηθούν. Ηδη, ιδιωτικοποιείται η αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΣΑ για τα εισιτήρια, που είναι η "ψυχή" εσόδων στις συγκοινωνίες.

- Με το προσχέδιο αυτό, εγκαταλείπεται οριστικά δηλαδή η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για 100% δημόσιες συγκοινωνίες;

- Αυτό είναι αυταπόδεικτο, αφού το προσχέδιο, ουσιαστικά, προβλέπει συγκοινωνίες τριών επιπέδων, με τρία διαφορετικά εισιτήρια: Δημοτική, ιδιωτική - όταν λειτουργήσει το μετρό - και δημόσια στις γραμμές - κορμούς. Δηλαδή, ένας επιβάτης, για να μετακινηθεί, π.χ., από το κέντρο προς τον Διόνυσο, θα πληρώνει άλλο εισιτήριο στη γραμμή κορμού και άλλο στο λεωφορείο της τοπικής - δημοτικής γραμμής. Οσον αφορά τον ΟΑΣΑ, γίνεται ξεκάθαρο μέσα από το προσχέδιο ότι θα έχει μόνο εποπτικό ρόλο για όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς ή εταιρίες, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στο προσχέδιο δεν αναφέρεται λέξη για κοινωνική συγκοινωνιακή πολιτική, για την κάλυψη του ελλείμματος των συγκοινωνιακών φορέων, που ξεπερνά τα 600 δισ. δρχ. κλπ.

- Το συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου συμφωνεί με αυτά τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες;

- Δυστυχώς, η πλειοψηφία στην ηγεσία του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΑ συμφωνεί με το προσχέδιο και είναι αποφασισμένη να στηρίξει τις κυβερνητικές επιλογές. Εμείς, οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες θα παλέψουμε με κάθε τρόπο, για να κάνουμε καθαρό στο επιβατικό κοινό και τους εργαζόμενους ότι το προσχέδιο είναι αντικοινωνικό και οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες στους ιδιώτες.

Ν. Κ.

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΗΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΑΣ

Μα είναι δυνατόν ένας Κόκκαλης να ανεβοκατεβάζει κυβερνήσεις; Μπορεί ένας Βαρδινογιάννης, ένας Λάτσης, ένας Λαμπράκης να χρησιμοποιούν πολιτικούς σαν μαριονέτες; Μπορεί να φανταστεί κανείς τέτοιο ανοσιούργημα αν δεν είναι φαντασιόπληκτος ή τέλος πάντων δογματικός κομμουνιστής, που δεν μπορεί να συμφιλιωθεί με το μεγαλείο της αστικής δημοκρατίας..; Κι αν όλα αυτά είναι αδύνατον να συμβούν, αν η πολυδιαφημισμένη δημοκρατία (τους) είναι αψεγάδιαστη και κυρίως λαοστήριχτη, αν οι άνθρωποι που ασκούν την πολιτική εξουσία κυβερνούν με διαφάνεια και πέρα από υπόγειες διαπλοκές συμφερόντων, πώς είναι δυνατόν να ακούγονται αυτά τα πράγματα;

Το "πώς" και το "γιατί" ακούγονται και λέγονται (για την ακρίβεια ομολογούνται) τα παραπάνω, θα το δούμε αμέσως. Πριν, όμως, ας σταθούμε στο ότι και λέγονται και ακούγονται, χωρίς κανείς από τους εναλλασσόμενους στη θέση του καταγγέλλοντα να έχει το κουράγιο να "υψώσει ανάστημα" για να διασώσει τη χαμένη τιμή της Δανιμαρκίας. Αντ' αυτού, προσερχόμενοι στο ναό της δημοκρατίας (τους), στη Βουλή, οι... αρμόδιοι για τη σωτηρία του τόπου, ανταλλάσσουν πυρά (ή μήπως πρόκειται για φιλοφρονήσεις;) περί του ποιο επιχειρηματικό καρτέλ εκπροσωπεί ο ένας και ποιο ο άλλος! Δε σταματούν όμως εκεί. Μπροστά στα μάτια του ελληνικού λαού, ανεβοκατεβαίνουν στο βήμα του Κοινοβουλίου, δακτυλοδείχνοντας αλλήλους με κατηγορίες του τύπου: "Εσύ τα πήρες από τον τάδε κεφαλαιούχο, για να με ρίξεις από την κυβέρνηση", ο ένας. "Εσύ αλλάζεις τις αποφάσεις σου για τα καζίνο, γιατί έτσι σου υπαγόρευσαν τα αφεντικά", ο άλλος. "Εσύ μη μιλάς γιατί οι δικοί σου τα έχουν κάνει "πλακάκια" με τους επιχειρηματίες", ο τρίτος... Και μετά από όλα αυτά, έρχεται ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, για να δώσει το σύνθημα για το γενικό στριπτίζ...

***

Μα μπορώ εγώ, έλεγε προχτές ο Δ. Ρέππας, να διαψεύσω ή να επιβεβαιώσω τα"συγκεκριμένα" στοιχεία, με τα οποία ο Κ. Μητσοτάκης υποστήριζε ότι η κυβέρνησή του έπεσε, γιατί δεν έγινε καλά η μοιρασιά στα ψηφιακά του ΟΤΕ; Μπα; Ετσι, ε; Αυτό μόνο έχει να πει ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, που μέχρι τώρα ουκ ολίγες φορές έχει περηφανευτεί για το κοινοβουλευτικό σύστημα της χώρας; Που δε χάνει ευκαιρία, για να εκπέμπει ύμνους στην "ελευθερία" και την "απόλυτη κυριαρχία" του Ελληνα πολίτη, να ορίζει τους κυβερνώντες του; Ωστε έτσι λοιπόν; Δεν αποκλείει τίποτα; Μα, τίποτα; Δηλαδή, η κυβέρνηση, δεν αποκλείει, ότι το πολιτικό σύστημα που υπηρετεί, ίσως να είναι και ένα οικοδόμημα στο οποίο τα κλειδιά τα κρατάνε άλλοι, ενώ η ίδια μαζί με τους λοιπούς δικομματικού χρωματισμού συναδέλφους της δεν είναι παρά ο "θυρωρός" τους;

Δε χρειάζονται άλλες ομολογίες περί του "ποιος κυβερνάει αυτό τον τόπο". Ομολογίες που προκαλούνται, αφ' ενός, γιατί κάποιοι "θυρωροί" αισθάνονται ριγμένοι από τα αφεντικά τους, αφ' ετέρου, γιατί ανέκαθεν οι "θυρωροί" αναλαμβάνουν να εκτελέσουν καθήκοντα αλληλοσφαγιαζόμενων "στρατιωτών" στον πόλεμο των αφεντικών τους. Δε χρειάζονται όμως άλλα αλληλομαχαιρώματα μεταξύ υπηρετών των ίδιων, στην ουσία, αφεντικών. Οτι αυτό το σύστημα, το καπιταλιστικό, δεν είναι παρά η φτιασιδωμένη δικτατορία της κυριαρχίας του μεγάλου κεφαλαίου. Οτι μέσα στα σωθικά του βρίσκεται η διαφθορά και η παρακμή, που ευδοκιμεί στα καθεστώτα της εξουσίας των λίγων. Οτι τα πλοκάμια του ειδικεύονται να τρομοκρατούν, να εξαπατούν, να παθητικοποιούν, να αποχαυνώνουν τα λαϊκά στρώματα, ώστε να προχωρούν απρόσκοπτα οι πραγματικοί κυβερνώντες στις βρομοδουλιές τους, είναι γνωστό. Στους κομμουνιστές, ειδικά, είναι πασίγνωστο.

***

Τώρα, αποθρασυμένοι από την ανατροπή του διεθνούς συσχετισμού δύναμης σε βάρος της εργατικής τάξης, οι ίδιοι κάνουν κοινωνούς αυτής της αλήθειας τους πάντες. Αυτή, λοιπόν, είναι η δημοκρατία τους. Αυτή είναι η "ελευθερία", που παρέχουν στους πολίτες για την έκφραση των φρονημάτων τους. Αυτή είναι η"ανωτερότητα" του πολιτικού τους συστήματος. Ας γίνει το θράσος τους ένα ακόμα όπλο στα χέρια του λαού. Ας γίνουν οι ομολογίες τους μια ακόμα αφορμή για τη συσπείρωση της εργατικής τάξης, με στόχο την ανατροπή του πολιτικοκοινωνικού τους συστήματος, που είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του Κόκκαλη, του Βαρδινογιάννη, του Λάτση, του Λαμπράκη. Ας μετατραπούν τα"άπλυτά τους" σε έμβλημα του κόσμου τους. Ενός κόσμου που δείχνει από μόνος του στους εργάτες, στους αγρότες, στους νέους, τους διανοούμενους, το δρόμο της πραγματικής απελευθέρωσης: Το δρόμο της ανατροπής του. Για να χτιστεί η δημοκρατία των πολλών, των ανθρώπων της δουλιάς και του μόχθου.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Μπροστά στα μάτια του ελληνικού λαού, ανεβοκατεβαίνουν στο βήμα του Κοινοβουλίου, δακτυλοδείχνοντας αλλήλους με κατηγορίες του τύπου: "Εσύ τα πήρες από τον τάδε κεφαλαιούχο" ο ένας. "Εσύ αλλάζεις τις αποφάσεις σου, γιατί έτσι σου υπαγόρευσαν τα αφεντικά", ο άλλος

ΑΠΟΣΤΟΜΩΤΙΚΗ απάντηση στις συκοφαντίες και στα ξεσπάσματα Γιαννόπουλου δίνει η Ομοσπονδία Οικοδόμων, η οποία ταυτόχρονα προειδοποιεί την κυβέρνηση να μην επαναφέρει τον γνωστό Χανακούλα στην προεδρία του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (σελίδα 22).

ΝΕΑ ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ,παρουσίασε το ισοζύγιο το Γενάρη του 1996, το εμπορικό έλλειμμα του οποίου σημείωσε κι άλλη αύξηση, μαζί με τον εξωτερικό δανεισμό του δημοσίου και των ιδιωτών (σελίδα 24).

ΔΙΗΜΕΡΗ κατάληψη της Γραμματείας της Φοιτητικής Εστίας Πάτρας, με αίτημα να μην εφαρμοστεί ο νέος εσωτερικός κανονισμός των φοιτητικών εστιών, έκαναν χτες και προχτές οι οικότροφοι φοιτητές. Στο μεταξύ, το υπουργείο Παιδείας φαίνεται ότι βαδίζει στο δρόμο της πλήρους διάλυσης της φοιτητικής και σπουδαστικής μέριμνας, καταργώντας ουσιαστικά το Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας(σελίδα 26).

ΣΕ ΚΛΕΙΣΙΜΟ οδηγούνται οι μικρές και κυρίως οι κρατικές εταιρίες αερομεταφορών, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού που θέλουν να επιβάλουν οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες. Συμπεράσματα από την 1η Βαλκανική Διάσκεψη Συνδικάτων Αερομεταφορών στη Θεσσαλονίκη (σελίδα 28).

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ Μεταφορών, Γ. Δασκαλάκης, επιβεβαιώνει επί της ουσίας το χτεσινό δημοσίευμα του "Ρ" ότι η κυβέρνηση - με προσχέδιο νόμου - στρώνει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών (σελίδα 28).

ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ στο Κέντρο Βρεφών "Μητέρα" καταδικάζουν τον εμπαιγμό και την αδιαφορία από μέρους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας (σελίδα 29).

ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΣΗ τους στην ιδιωτικοποίηση της ελεγχόμενης στάθμευσης στο Δήμο της Καλλιθέας, τονίζουν η ΔΗΚΕΒΕ της περιοχής και η Επιτροπή Πρωτοβουλίας των κατοίκων (σελίδα 29).

ΑΠΟΦΑΣΗ του Διοικητικού Εφετείου Αθήνας κατοχυρώνει στην πράξη το δικαίωμα των αστυνομικών να παρίστανται στα πειθαρχικά συμβούλια με δικηγόρο(σελίδα 30).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ