Σάββατο 11 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΤΑΜΟΥΛΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΑΣΑ
Στο δημόσιο θα μείνουν οι ταμπέλες

- Πώς στρώνεται ο δρόμος της ιδιωτικοποίησης για τις αστικές συγκοινωνίες, μέσα από το προσχέδιο που έχει έτοιμο η κυβέρνηση;

- Κατ' αρχάς, το προσχέδιο αυτό δεν περιλαμβάνει το υπό κατασκευή μετρό, αφήνοντάς το στους ιδιώτες, ενώ, δίνοντας τη δυνατότητα στους δήμους να ιδρύουν εταιρίες για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου σε τοπικό επίπεδο, ουσιαστικά ανοίγει το δρόμο για την εκχώρηση - ανά πάσα στιγμή - των τοπικών δικτύων και σε ιδιωτικές εταιρίες. Αλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι το προσχέδιο αφήνει στη διακριτική ευχέρεια του κάθε υπουργού να καθορίζει αυτός τα όρια δράσης του ΟΑΣΑ, αφήνοντας έτσι ελεύθερο πεδίο για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, πέραν του εποπτευομένου από τον ΟΑΣΑ, σε ιδιωτικές εταιρίες. Ενα άλλο "παράθυρο" στην ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, είναι ότι πουθενά στο προσχέδιο δεν προβλέπεται ότι μέρος του πακέτου μετοχών, που μπορεί να αγοράσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση από τον ΟΑΣΑ ή τις εποπτευόμενες από τον οργανισμό επιχειρήσεις, δεν μπορεί να εκχωρηθεί αργότερα οπουδήποτε και σε οποιονδήποτε.

Βέβαια, ο υφυπουργός Μεταφορών ισχυρίζεται ότι από πουθενά δεν προκύπτει κάτι περί ιδιωτικοποίησης. Αν είναι έτσι, τότε γιατί θεσπίζει το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Συγκοινωνιών Αθήνας, Πειραιά και Περιχώρων, στο οποίο θα μετέχουν οι πρόεδροι των ΚΤΕΛ, εκπρόσωποι των ιδιοκτητών ταξί, κλπ.; Τι γυρεύει, δηλαδή, η αλεπού στο παζάρι; Αλλά ακόμα και αν όλα αυτά θεωρηθούν απλές υποθέσεις, υπάρχει και μια άλλη χειροπιαστή απόδειξη για τα σχέδια ιδιωτικοποίησης: Πρόκειται για το πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης, που μετατρέπει όλες τις ΔΕΚΟ σε πολυμετοχικές επιχειρήσεις, με τη συμμετοχή ιδιωτών. Μόλις, δηλαδή, ψηφιστεί το πολυνομοσχέδιο, αυτομάτως ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ, θα μπορούν και με το νόμο να μπάσουν ιδιώτες στις αστικές συγκοινωνίες.

Με λίγα λόγια, μπορούμε να πούμε ότι στο δημόσιο θα μείνουν οι ταμπέλες ΟΑΣΑ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ, ενώ η εκτέλεση και η εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου, αλλά και άλλες δραστηριότητες, θα ιδιωτικοποιηθούν. Ηδη, ιδιωτικοποιείται η αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΣΑ για τα εισιτήρια, που είναι η "ψυχή" εσόδων στις συγκοινωνίες.

- Με το προσχέδιο αυτό, εγκαταλείπεται οριστικά δηλαδή η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για 100% δημόσιες συγκοινωνίες;

- Αυτό είναι αυταπόδεικτο, αφού το προσχέδιο, ουσιαστικά, προβλέπει συγκοινωνίες τριών επιπέδων, με τρία διαφορετικά εισιτήρια: Δημοτική, ιδιωτική - όταν λειτουργήσει το μετρό - και δημόσια στις γραμμές - κορμούς. Δηλαδή, ένας επιβάτης, για να μετακινηθεί, π.χ., από το κέντρο προς τον Διόνυσο, θα πληρώνει άλλο εισιτήριο στη γραμμή κορμού και άλλο στο λεωφορείο της τοπικής - δημοτικής γραμμής. Οσον αφορά τον ΟΑΣΑ, γίνεται ξεκάθαρο μέσα από το προσχέδιο ότι θα έχει μόνο εποπτικό ρόλο για όλους τους συγκοινωνιακούς φορείς ή εταιρίες, ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στο προσχέδιο δεν αναφέρεται λέξη για κοινωνική συγκοινωνιακή πολιτική, για την κάλυψη του ελλείμματος των συγκοινωνιακών φορέων, που ξεπερνά τα 600 δισ. δρχ. κλπ.

- Το συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου συμφωνεί με αυτά τα σχέδια της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες;

- Δυστυχώς, η πλειοψηφία στην ηγεσία του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΑ συμφωνεί με το προσχέδιο και είναι αποφασισμένη να στηρίξει τις κυβερνητικές επιλογές. Εμείς, οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες θα παλέψουμε με κάθε τρόπο, για να κάνουμε καθαρό στο επιβατικό κοινό και τους εργαζόμενους ότι το προσχέδιο είναι αντικοινωνικό και οδηγεί τις αστικές συγκοινωνίες στους ιδιώτες.

Ν. Κ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Συνεχίζονται οι στάσεις εργασίας (1998-11-19 00:00:00.0)
Κατατέθηκε το νομοσχέδιο "ιδιωτικοποίησης" (1998-11-06 00:00:00.0)
Καθολική αντίδραση στα κυβερνητικά σχέδια (1998-05-15 00:00:00.0)
Αντιδρούν στα σχέδια ιδιωτικοποίησης οι εργαζόμενοι (1997-11-28 00:00:00.0)
Χωρίς λεωφορεία 10 π.μ. - 2 μ.μ. τη Δευτέρα (1997-05-23 00:00:00.0)
Επιβεβαιώνεται η δρομολόγηση ιδιωτικοποίησης (1996-05-11 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ