Παρασκευή 6 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Κατατέθηκε το νομοσχέδιο "ιδιωτικοποίησης"

Να το απορρίψουν στο σύνολό του καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ

Αρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και την ανατροπή του συνόλου των υφιστάμενων εργασιακών σχέσεων, με την κατάθεση χτες του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή.

Η κυβέρνηση, με εξασφαλισμένη την αμέριστη στήριξη της ηγεσίας της ΠΑΣΚΕ στην ΕΘΕΛ, ενσωμάτωσε στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο και το νέο αντεργατικό κανονισμό εργασίας και είναι έτοιμη να θέσει σε άμεση εφαρμογή τα καταστροφικά της σχέδια σε βάρος του δημόσιου και κοινωνικού ρόλου των συγκοινωνιών, αλλά και σε βάρος των εργαζομένων.

Με το νομοσχέδιο, ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, με απαρχή τις πιο κερδοφόρες δραστηριότητες (μετρό, έκδοση - διακίνηση εισιτηρίων, τεχνική υποδομή, τηλεματική, κλπ.). Παράλληλα, περιορίζεται δραστικά ο κοινωνικός ρόλος των αστικών συγκοινωνιών και η άσκηση της όποιας "κοινωνικής πολιτικής" μετακυλίεται στο επιβατικό κοινό, με αυξήσεις στα εισιτήρια ή την επιβολή δημοτικών τελών, καθώς ουσιαστικά η εκτέλεση του τοπικού συγκοινωνιακού έργου εκχωρείται στους δήμους.

Και για να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία για τις κυβερνητικές προθέσεις, υπενθυμίζεται ότι κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, ο υπουργός Μεταφορών έσπευσε να διευκρινίσει από την αρχή, πως στόχος της κυβέρνησης είναι "να ενισχυθεί η δημόσια συγκοινωνία, όχι με την έννοια ότι ανήκει στο δημόσιο, αλλά με την έννοια ότι εξυπηρετεί το γενικότερο δημόσιο συμφέρον και αφορά όλους τους πολίτες της μείζονος περιοχής Αττικής".

Το νομοσχέδιο προβλέπει:

  • Τον περιορισμό του ρόλου του ΟΑΣΑ στο σχεδιασμό, προγραμματισμό, οργάνωση και συντονισμό, ενώ η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου διενεργείται από τους Εκτελεστικούς Φορείς Συγκοινωνιακού Εργου (ΕΦΣΕ), καθώς επίσης και από κάθε εταιρία που θα ιδρυθεί από τον ΟΑΣΑ ή που θα συμβληθεί μ' αυτόν.
  • Τη δυνατότητα μεταβίβασης έως 40% των μετοχών του ΟΑΣΑ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους να εκτελούν τοπική αστική συγκοινωνία.
  • Τη δυνατότητα εκχώρησης "σε τρίτους" του τομέα ελέγχου καταβολής κομίστρου και επιβολής προστίμων στους παραβάτες επιβάτες, κατά το πρότυπο των "παρκοεταιριών".
  • Υποχρεωτικές μετατάξεις 700 εργαζομένων, που κρίνονται "πλεονάζοντες", ενώ ειδικότερα για τους "πλεονάζοντες" εργαζόμενους στους ΗΣΑΠ ορίζεται ρητά ότι "μεταφέρονται στη νέα εταιρία και ακολουθούν τις μισθολογικές παροχές της εταιρίας και διέπονται από τις εργασιακές σχέσεις αυτής".
  • Την κάλυψη με κρατική επιδότηση της διαφοράς που υπάρχει μεταξύ της τιμής του εισιτηρίου και του λειτουργικού κόστους. Μάλιστα, η πρόβλεψη είναι να μειωθεί κατά 23% η κρατική επιδότηση (από 101,6 δρχ. σήμερα ανά εισιτήριο, σε 78 δρχ.). Τέλος, είναι αξιοσημείωτο ότι διαιωνίζεται ο φαύλος κύκλος του ασύμφορου δανεισμού, καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το ελληνικό δημόσιο δε θα παρέχει εγγυήσεις για νέα δάνεια, "πλην των περιπτώσεων δανείων, που χορηγούνται για την κάλυψη των συμπεφωνημένων ελλειμμάτων, που έχουν τεθεί στο συμβόλαιο διαχείρισης, αλλά για δημοσιονομικούς λόγους δεν καλύπτονται εξ ολοκλήρου με επιδότηση του κρατικού προϋπολογισμού".

Οσον αφορά τα εργασιακά θέματα, με το νέο κανονισμό εργασίας επιχειρείται η κατάργηση θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων και κατακτήσεων (8ωρο, 5ήμερο, ρεπό κλπ.).

Η... συμμαχία

Σύμμαχο στην εφαρμογή της πολιτικής της για τις αστικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση εξασφάλισε την ηγεσία της ΠΑΣΚΕ στην ΕΘΕΛ. Ο πρόεδρος του συνδικάτου, Ανδρ. Κολλάς,δήλωσε χτες ότι "χαιρετίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, διότι μετά από 21 χρόνια, επιτέλους, δίνονται λύσεις στα οικονομικά προβλήματα του συστήματος αστικών συγκοινωνιών". Αντίθετα, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες σε ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ εξέφραζαν, χτες, τις αντιρρήσεις τους όσον αφορά το νέο κανονισμό εργασίας και έκαναν λόγο για την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων.

Η ΔΑΣ

Να απορρίψουν στο σύνολό του το νομοσχέδιο και να παλέψουν για την ψήφιση ενός άλλου νομοσχεδίου, που θα εξυπηρετεί πάνω απ' όλα το επιβατικό κοινό και θα διασφαλίζει τα συμφέροντα των εργαζομένων, με κεντρικό κορμό το νομοσχέδιο που είχε καταθέσει στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ το 1992, καλεί τους εργαζόμενους η ΔΑΣ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ). Επισημαίνει ότι η μόνη διέξοδος, με δεδομένους τους συσχετισμούς στο συνδικαλιστικό κίνημα, είναι να πάρουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα χέρια τους την υπόθεση του αγώνα, είτε μέσα από Γενικές Συνελεύσεις είτε με πρωτοβουλίες για τη συγκρότηση επιτροπών αγώνα για τη σωτηρία των αστικών συγκοινωνιών.

Ο Χρ. Σταμούλος,στέλεχος της ΔΑΣ και μέλος της διοίκησης του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, τονίζει ότι προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούν οι κομμουνιστές εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες και καλεί όλους τους εργαζόμενους και στους τρεις φορείς (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ) σε κοινό αγώνα, γιατί τα προβλήματα είναι κοινά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ