Σάββατο 11 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
1Η ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΣΥΝΔΙΚΑΤΩΝ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Αβέβαιο το μέλλον για τις βαλκανικές εταιρίες

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. -

Σε κλείσιμο οδηγούνται οι μικρές και κυρίως οι κρατικές εταιρίες αερομεταφορών στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, που θέλουν να επιβάλουν οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες.Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από τα όσα ανέφερε μεταξύ άλλων ο Λούντολφ Βαν Χάσελ, ανώτερο στέλεχος της 7ης Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της ΕΕ, στη διάρκεια της τελευταίας μέρας των εργασιών της 1ης Βαλκανικής Διάσκεψης Συνδικάτων Αερομεταφορών στη Θεσσαλονίκη.

Ο Λ. Βαν Χάσελ εξέφρασε την "ανησυχία" της ΕΕ για τις απευθείας συμφωνίες, που κλείνουν οι αμερικανικές εταιρίες με τις ευρωπαϊκές χώρες, τις λεγόμενες"συμφωνίες ανοιχτών ουρανών", που τους εξασφαλίζει τη δυνατότητα να πραγματοποιούν περισσότερα δρομολόγια στην Ευρώπη. Σημείωσε πως "οι συμφωνίες αυτές φιλελευθεροποιούν την αγορά, αλλά δε διατυπώνουν κανόνες με τους οποίους να διασφαλίζεται ο υγιής ανταγωνισμός", εκφράζοντας έτσι τις ανησυχίες και το φόβο των μεγάλων πολυεθνικών εταιριών της ΕΕ, να μη μείνουν έξω από το μοίρασμα των αγορών, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Αναφερόμενος στο κόστος που θα έχουν από τη νέα κατάσταση οι μικρές εταιρίες (κύρια οι κρατικές), ο Λ. Βαν Χάσελ έγινε απόλυτα κατανοητός στο τι επιφυλάσσει το μέλλον, δηλώνοντας ότι όσες εταιρίες δεν καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα ανταγωνιστικά δεδομένα θα καταστραφούν. Η κατηγορηματική αυτή άποψη ήρθε ως απάντηση στις ελπίδες που τρέφουν οι εκπρόσωποι των συνδικάτων των βαλκανικών χωρών - έτσι όπως τις εξέφρασαν στη διάρκεια της Διάσκεψης - πως όλα τους τα προβλήματα θα λυθούν στην ΕΕ, και προκειμένου να αναπτύξουν τις αεροπορικές τους εταιρίες, δεν αρνούνται να θυσιάσουν προσωρινά τις εργασιακές τους κατακτήσεις. Δυστυχώς γι' αυτούς μέσα από την τοποθέτηση του Λ. Β. Χάσελ έγινε καθαρό πως η αύξηση της ανταγωνιστικότητας για τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες, σημαίνει μείωση του εργατικού κόστους από τη μία και ταυτόχρονα εξαφάνιση κάθε εταιρίας που θα μπορεί να παρέχει φτηνή αερομεταφορά, ώστε να κυριαρχήσουν στις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Μέχρι σήμερα οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό και μπορούν ακόμη να προσφέρουν φτηνές μεταφορές. Στο πλαίσιο, λοιπόν, εξυπηρέτησης των πολυεθνικών συμφερόντων, επιδιώκεται να αλλάξει αυτή η κατάσταση μέσα από τις ιδιωτικοποιήσεις που προωθούνται μετά την ανατροπή των σοσιαλιστικών καθεστώτων. Μοναδική ίσως εξαίρεση αποτέλεσαν οι εκπρόσωποι των συνδικάτων αερομεταφορών της Σερβίας, που δήλωσαν ότι δε συμφωνούν, με τη λογική των ιδιωτικοποιήσεων και στόχο τους έχουν να υπερασπίσουν την περιουσία του σερβικού λαού.

Σε κρίσιμη κατάσταση η "Ολυμπιακή"

Κρίσιμη χαρακτήρισε την κατάσταση για την Ολυμπιακή Αεροπορία, ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χ. Καστανίδης,όπως διαμορφώνεται, μετά το άνοιγμα του φακέλου από την ΕΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με τους συνδικαλιστές της ΟΣΠΑ παραδέχτηκε ότι το πρόγραμμα εξυγίανσης παραβιάστηκε, με ευθύνη της κυβέρνησης και της διοίκησης της "Ολυμπιακής" και τους κάλεσε μέσα στην επόμενη βδομάδα να συναντηθούν και να συζητήσουν στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης.

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο θέμα και τις πιέσεις που διαφαίνεται ότι ασκούνται προς την Ελλάδα, ο Σ. Μαντζουράνης, μέλος της Διοίκησης της ΟΣΠΑ, δήλωσε στο "Ρ": "Αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά ότι η εφαρμογή του Προγράμματος Σύγκλισης με επιδιαιτητή την ΕΕ, δηλαδή τα μεγάλα συμφέροντα στον τομέα των αερομεταφορών της ΕΕ, και με μέτρα που θα συρρικνώνουν ακόμα περισσότερο τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων και θα επιτίθενται απέναντι σε κατακτήσεις τους, δεν είναι δυνατόν να φέρει αποτέλεσμα. Οι μόνες εγγυήσεις, για να βρεθεί θετική διέξοδος για την ΟΑ είναι η υιοθέτηση μιας πολιτικής αντίστασης στις επιλογές του πολυεθνικού κεφαλαίου της ΕΕ στον τομέα των αερομεταφορών και μιας πολιτικής, που θα αξιοποιεί σε όλους τους τομείς το αξιόλογο δυναμικό της ΟΑ, τους εργαζόμενους".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ