ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Ιούνη 2008
Σελ. /56
Σ' άλλους δρόμους

Ωραία η περιγραφή για τον εξωτικό παράδεισο, όπου οι άνθρωποι σε καθεστώς πρωτόγονου ζουν ευτυχισμένοι, επειδή, λέει, δεν καταναλώνουνε. Η περιγραφή προσπερνά το πρόβλημα με την «κατανάλωση» του εμπορεύματος, που λέγεται εργατική δύναμη και χωρίς την οποία τίποτα δεν κινείται. Αναγορεύει τα πάντα σε πρόβλημα κατανάλωσης εμπορευμάτων γενικώς και ξεμπερδεύει με την κατανάλωση εκείνου του εμπορεύματος, που ακριβώς γιατί από ανθρώπινη ιδιότητα - δυνατότητα έγινε εμπόρευμα μέσα σε συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες, ακριβώς γι' αυτό έχασε και την ικανότητά του να είναι εργαλείο για όλη την κοινότητα.

Μιλώντας για την κατανάλωση σαν αιτία του κακού, είναι σα να λες ότι ο καπιταλισμός υπάρχει, επειδή οι άνθρωποι θέλουν να καταναλώνουν κι εκεί ακριβώς έρχεται ο καπιταλιστής παραγωγός και ο έμπορας ως καλοί άνθρωποι να τους προσφέρουν προϊόντα προς κατανάλωση.

Μόνο που στην ιστορία της ανθρωπότητας είναι οι κεφαλαιοκρατικές σχέσεις παραγωγής αυτές που καθόρισαν την κατανάλωση ως μια κατάσταση όπου ο καπιταλιστής είναι υποχρεωμένος να «παράγει» και καταναλωτές για τα προϊόντα που εμπορεύεται για το κέρδος, αλλιώς φίδι που τον έφαγε.

Οταν, λοιπόν, προτείνονται παράδεισοι, ας ολοκληρώνεται η πρόταση με πρόταση για κατάργηση των καπιταλιστών. Χωρίς αυτούς, μπορούμε να βρούμε πολλούς τρόπους και να καταναλώνουμε όσα χρειαζόμαστε και το περιβάλλον να προστατεύουμε.

Οσο ο τρόπος που ζεις είναι αναγκαστική αντανάκλαση του τρόπου που παράγεις, το να παριστάνεις τον οικολόγο είναι κάτι περισσότερο από παραμύθι. Είναι σαν τους αντιεξουσιαστές, που παρέχουν το καλύτερο άλλοθι στον καπιταλισμό να συνεχίζει να είναι εξουσία στο όνομα τού ότι οι από κάτω είναι αντιεξουσιαστές. Παραδόξως, αυτή η αντίθεση στην εξουσία εκφράζεται μόνο και κύρια ως αντίθεση στην πιθανότητα να πάρουν οι εργάτες την εξουσία.

Πάμε γι' άλλα: Κάτι παράξενες συμπτώσεις: Την ίδια μέρα, η δήλωση Μπίστη περί «αριστερής ΕΚΟΦ» και το σημείωμα της Πανδώρας, επίσης περί «αριστερής ΕΚΟΦ». Θα μπορούσε να ήταν μια απλή συνάντηση μεγάλων πνευμάτων, αν δεν ήταν έκφραση της ιδεολογικής τους ταύτισης.

Οσο καιρό οι φοιτητές έβγαιναν στο δρόμο ενάντια στο σύνολο του νέου νόμου - πλαισίου στην πράξη, η ΠΟΣΔΕΠ σφύριζε κλέφτικα. Τώρα κηρύσσει αναστολή των κινητοποιήσεων - που μέχρι τώρα δεν έκανε - για το Σεπτέμβρη. Καλά μπάνια παιδιά, για το Σεπτέμβρη έχουν δώσει ραντεβού και η ΓΣΕΕ και τα γκρουπούσκουλα που παριστάνουν το «κίνημα».

Αναρωτιέται, δήθεν, η «Ελευθεροτυπία», γιατί, λέει, το ΚΚΕ, που κηρύσσει ανυπακοή, έσπευσε να χαρακτηρίσει προβοκάτσια την ανυπακοή. Η απάντηση είναι στο ίδιο το κείμενο της «Ε». Που είναι ακριβώς το παράδειγμα της προβοκάτσιας.

Καμιά κινητοποίηση φοιτητών δε χαρακτήρισε προβοκάτσια το ΚΚΕ. Τη διαφωνία του - την κάθετη - ασφαλώς και την έκανε καθαρή για διάφορες μορφές, αλλά κύρια για το περιεχόμενο. Ευθέως, είπε ότι το τηλεοπτικό παιχνίδι «κυνήγι της κάλπης» - χωρίς οργάνωση της πάλης έτσι που με τη μαζική τους συμμετοχή οι φοιτητές να ανατρέψουν το νόμο - βοηθάει την κυβέρνηση.

Ε, αυτό ενοχλεί όσους περίμεναν στις πλάτες του όποιου φοιτητικού κινήματος να στήσουν πάλι παιχνίδι ενάντια στο κίνημα. Από την ώρα που η ΠΚΣ έκανε καθαρό ότι με νύχια και με δόντια θα παλέψει να γίνονται συνελεύσεις και να αποφασίζουν οι ίδιοι οι φοιτητές ακόμα και με αρνητικούς συσχετισμούς τα του αγώνα τους, χάλασε η σούπα για διάφορους που παριστάνουν το κίνημα στις πλάτες του κινήματος.

Η πράξη των κινητοποιήσεων, που αποφασίστηκαν μέσα από τις συνελεύσεις, εμπόδισε τον ΣΥΝ στην εμφάνισή του να πατάει σε δύο βάρκες, μία στους πανεπιστημιακούς που μετέχουν στο φαγοπότι κι εφαρμόζουν ήδη το νόμο - πλαίσιο και μία στις διαδηλώσεις ενάντια στο νόμο - πλαίσιο.

Ηταν προφανές πως όσο αναπτυσσόταν ένα κίνημα έξω από την έγκριση του κλίματος «Ελευθεροτυπία» διάφοροι θα έκαναν ό,τι περνά από το χέρι τους για να συκοφαντήσουν αυτό το κίνημα. Κι αυτό έκαναν.

Σ' αυτήν τους την πρακτική δεν είχαν άλλοθι το κίνημα που τους γύρισε την πλάτη. Κι αυτό ενοχλεί την «Ελευθεροτυπία». Που, εργολαβικά, χρόνια τώρα, έχει αναλάβει να βαπτίζει κίνημα ό,τι εγκλωβίζει κόσμο μακριά από τους κομμουνιστές. Ξίδι, παιδιά. Αργά ή γρήγορα, θα αναγκαστείτε να συνηθίσετε στην ιδέα ότι το κίνημα υπάρχει χωρίς τη δική σας ιδεολογική ποδηγέτηση.


ΚΡΑΤΑ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

Η «ΘΕΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ»: «Η απόρριψη της πρότασης αναθεώρησης του άρθρου 16 και το γεγονός ότι νέα πρόταση δεν μπορεί να εισαχθεί πριν περάσουν πέντε τουλάχιστον χρόνια είναι μια θετική εξέλιξη» (ο Βαγγέλης Βενιζέλος του ΠΑΣΟΚ στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ).

Η «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΥΜΠΑΙΓΝΙΑ»: «Η "συνταγματική" αναθεώρηση ήταν μια πολιτικά απαράδεκτη πολιτική συμπαιγνία. Η ΝΔ διέσωσε το "κύρος" της και τα άλλα κόμματα μετέθεσαν για το 2016 την "αναμέτρηση" για το άρθρο 16» (ο Γιώργος Ρωμαίος του ΠΑΣΟΚ στο ΒΗΜΑ).

Η ΠΑΝΔΩΡΑ: «Η αριστερή μετριοκρατία που δυστυχώς κυβερνά εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια και επιβάλλεται μέσω της "αριστερής ΕΚΟΦ" των κουκουλοφόρων επιλέγει τη βλακεία ως πολιτική θέση της» (η Πανδώρα στο ΒΗΜΑ).

ΚΑΙ Ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ: «Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του κ. Ν. Μπίστη, σε "αριστερή ΕΚΟΦ" που δρα στα πανεπιστήμια» (η καταγραφή στην ΗΜΕΡΗΣΙΑ).

ΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ: «Για την ώρα αναστέλλονται οι κινητοποιήσεις, ωστόσο, εάν η κυβέρνηση προχωρήσει στην αναγνώριση των ΚΕΣ (με αναγνώριση ίδιων επαγγελματικών δικαιωμάτων με αυτά του δημόσιου πανεπιστημίου) και στην παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος για τη λειτουργία και ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, θα μας βρει μπροστά της με δυναμικές κινητοποιήσεις το φθινόπωρο» (ο Λ. Απέκης της ΠΟΣΔΕΠ στο ΕΘΝΟΣ).

ΟΙ ΠΑΡΑΠΟΝΕΜΕΝΟΙ: «Μας έχει συγκινήσει, καιρό τώρα, το ΚΚΕ, που καλεί τον ελληνικό λαό σε "ανυπακοή". Στην πράξη, όμως, όταν κομμάτι των πολιτών και συγκεκριμένα φοιτητές ανυπάκουα ανατρέπουν κάλπες εντός των σχολών, τότε αυτοί κατά το ΚΚΕ είναι προβοκάτορες και μέρος σχεδίου» (το παράπονο στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ).

ΤΑ ...ΕΞΑΣΤΗΛΑ

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ: ΕΝΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ κατά της ιδιωτικοποίησης των Πανεπιστημίων

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Νοθεία και αίμα στα Σκόπια

ΤΑ ΝΕΑ: Στάχτη στα μάτια η μείωση τιμών

ΑΥΡΙΑΝΗ: ΒΟΥΛΙΑΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ στην αναξιοπιστία

Η ΧΩΡΑ: Σαπίζουν στα ράφια δεκάδες προϊόντα

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: Εκλογές οπερέτα με άγρια βία και νοθεία

ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΣ: Συνεργαστείτε γιατί χανόμαστε

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: Ανέχεια, θυμός, αντίδραση

ΕΘΝΟΣ: ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ το Euro στα «καπέλα»

Η ΒΡΑΔΥΝΗ: FΥRΟυέστ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ: «ΣΦΑΖΟΝΤΑΙ» ΣΤΟ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ

ΗΜΕΡΗΣΙΑ: «Καπέλο» 1 δισ. στις εταιρείες

Η ΑΥΓΗ: Μόνη αντιπολίτευση ο ΣΥΡΙΖΑ

ΤΟ ΒΗΜΑ: Η εκδίκηση της φύσης

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Πολλαπλάσια άνοδος τιμών καταγράφεται στην Ελλάδα

ΥΠΟ-ΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ
Φάτε μάτια ψάρια

«Το αν μπορεί να μετρηθεί η ευτυχία είναι συζητήσιμο, ωστόσο το Βανουάτου αναδείχτηκε το 2006 το πιο ευτυχισμένο μέρος της Γης (...) βάσει ενός δείκτη που συνδυάζει την ικανοποίηση από τη ζωή, το προσδόκιμο ζωής και το οικολογικό αποτύπωμα, δηλαδή την έκταση της γης που απαιτείται για να συντηρήσει τον πληθυσμό και να απορροφήσει την ενέργεια που αυτός καταναλώνει (...) Το μυστικό είναι η απουσία του καταναλωτισμού, το ότι οι κάτοικοι του Βανουάτου ζουν ευτυχισμένοι ακόμη και χωρίς να έχουν χρήματα. Στη χώρα αυτή μπορείς να καλλιεργήσεις ό,τι σου χρειάζεται για να φας και, όσο φτωχός κι αν είσαι, έχεις πάντα φαγητό».

Αν μπορούν ας κάνουν κι αλλιώς

«Στο Μετόμα, οι Τζων ζουν σε αχυροκαλύβες, χωρίς ηλεκτρικό, τρεχούμενο νερό, ραδιόφωνο ή τηλεόραση. Το μοναδικό μέσο μεταφοράς τους είναι μια βάρκα με κουπιά, πράγμα που σημαίνει πως οι μετακινήσεις τους περιορίζονται μέχρι το γειτονικό νησί. Εχουν λίγα χρήματα και εξίσου λίγες ευκαιρίες να τα ξοδέψουν. Το φαγητό τους το προσφέρει το νησί: καρύδες, γλυκοπατάτες, μανιόκα, μια θάλασσα γεμάτη ψάρια, πουλιά. Οταν έχουν χρήματα - πουλώντας ίσως μια από τις λίγες αγελάδες τους - αγοράζουν σαπούνι σε σκόνη και κηροζίνη για τις λάμπες τους. Αν όχι, τα βγάζουν πέρα με τις λύσεις που προσφέρει το νησί - ξύλα που, όταν τα τρίψεις, βγάζουν σαπούνι και λάδι καρύδας αντί για κηροζίνη. Είναι ύστερα τα αντικείμενα που ξεβράζει η θάλασσα: σημαδούρες κόβονται στη μέση και μετατρέπονται σε μπολ και παλιά δίχτυα ανακυκλώνονται σε αιώρες» (η καταγραφή από τον Γ. Αγγελόπουλο στα ΝΕΑ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ