ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 5 Νοέμβρη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ - ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Συναποφασίζουν νέες αυξήσεις στους φόρους πετρελαιοειδών

Οι νέες φοροεπιβαρύνσεις συζητήθηκαν χτες στις Βρυξέλλες στη συνεδρίαση του Συμβουλίου υπουργών Οικονομίας. Εκκρεμεί η επικύρωσή τους, για να εκδοθεί η σχετική οδηγία

Με νέα φορολογικά βάρη φορτώνει η κυβέρνηση, από κοινού με την Ευρωπαϊκή Ενωση τους εργαζόμενους και τα άλλα λαϊκά στρώματα. Συγκεκριμένα, χτες, στο Συμβούλιο των Υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΚΟΦΙΝ) που συνεδρίασε στις Βρυξέλλες, συζητήθηκε, εκτός των άλλων, και η «φορολογία της Ενέργειας». Οπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο Τύπου: «Το Συμβούλιο αναμένεται να καταλήξει σε μια πολιτική συμφωνία επί της πρότασης οδηγίας για τη φορολογία των ενεργειακών προϊόντων». Πολύ απλά, αυτό σημαίνει ότι οδηγούμαστε σε αύξηση του φόρου σε όλα τα είδη των καυσίμων, από το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, μέχρι τις βενζίνες και τα καύσιμα (κηροζίνες) των αεροπλάνων. Δεν αποκλείεται, στο όνομα της προστασίας του περιβάλλοντος, να επιβληθεί και νέος φόρος -έχουν γίνει κατά καιρούς διάφορες συζητήσεις- με τον εύηχο τίτλο του περιβαλλοντικού φόρου.

Το υφιστάμενο κοινοτικό φορολογικό σύστημα στα καύσιμα ισχύει από το 1993 και προβλέπεται η επιβολή ενός κατώτατου ορίου φορολογικής επιβάρυνσης, το οποίο δεν μπορούν να παραβιάσουν οι χώρες - μέλη. Οι τελευταίες διατηρούν το δικαίωμα να αυξάνουν προς τα επάνω τα επίπεδα της φορολογικής επιβάρυνσης στα καύσιμα, δεν έχουν όμως το δικαίωμα να τα μειώσουν κάτω από τα επιβαλλόμενα όρια. Η προσαρμογή αυτή στα κοινοτικά δεδομένα του 1993, είχε σαν αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές των καυσίμων κατά 50 και πλέον δραχμές το λίτρο. Από τότε και μέχρι σήμερα, η φορολογία καυσίμων στην Ελλάδα, όπως και στις άλλες χώρες του Νότου, διατηρείται κοντά σε αυτά τα κατώτατα επίπεδα. Το καθεστώς, όμως, αυτό τροποποιείται προς την κατεύθυνση της αύξησης της φορολογίας καυσίμων και οι υπουργοί Οικονομικών συζητούσαν χτες την προς τα πάνω αναπροσαρμογή των επιπέδων φορολογικής επιβάρυνσης. Κοντολογίς, οι Ελληνες καταναλωτές θα κληθούν πολύ σύντομα, πιθανότατα, από 1/1/2003 να πληρώσουν ακριβότερα καύσιμα λόγω αύξησης της φορολογίας.

Στην «αδύνατη», τελικά, Πορτογαλία εξαντλεί η κοινοτική γραφειοκρατία την αυστηρότητά της, σχετικά με τις προβλεπόμενες από το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης ποινές, για τις χώρες που παρουσιάζουν υπερβολικά ελλείμματα. Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται «το Συμβούλιο θα υιοθετήσει απόφαση σχετικά με το υπερβολικό έλλειμμα της Πορτογαλίας και σύσταση προς τη χώρα αυτή για επάνοδο του δημοσιονομικού της ελλείμματος σε επίπεδα κάτω του 3%, όπως προβλέπεται από τη Συνθήκη». Να σημειώσουμε ότι «υπερβολικό έλλειμμα» είχε εμφανίσει και η Γερμανία, αλλά, μετά από πολιτικές πιέσεις της γερμανικής κυβέρνησης, τα κοινοτικά όργανα, με εύκολες δικαιολογίες, απέφυγαν να ενεργοποιήσουν τις σχετικές διατάξεις και να επιβάλουν τις προβλεπόμενες ποινές του -γερμανόπνευστου- προγράμματος σταθερότητας.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Σενάρια για την επέκτασή του

Το ενδεχόμενο της επέκτασης του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη μέχρι τη Θεσσαλονίκη, αλλά και την Ηγουμενίτσα, άφησε να εννοηθεί χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, Α. Τσοχατζόπουλος, μιλώντας σε ενεργειακό συνέδριο. Ο υπουργός Ανάπτυξης, αναφερόμενος στις θετικές εξελίξεις της περασμένης Παρασκευής για την κατασκευή του αγωγού, σημείωσε ότι «ενδεχομένως μελλοντικά θα έχουμε τη δυνατότητα και για άλλες εξόδους, πέραν αυτής της Αλεξανδρούπολης, σε άλλα σημεία, είτε του Αιγαίου, ή του Ιονίου και έτσι εξασφαλίζεται η δυνατότητα εξόδου στην ευρωπαϊκή αγορά».

Τα σημεία των επεκτάσεων που προαναφέρθηκαν δεν κατονομάστηκαν από τον Α. Τσοχατζόπουλο, ωστόσο υπάρχουν σενάρια τα οποία θέλουν την επέκταση του αγωγού τουλάχιστον μέχρι και τη Θεσσαλονίκη. Η επέκταση μέχρι και τη Θεσσαλονίκη εκτιμάται ότι θα αποφέρει σημαντικά οφέλη, αφού το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα ελλιμενισμού και φόρτωσης μεγάλων πετρελαιοφόρων, δυνατότητα που δεν έχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ετσι, συζητείται η φόρτωση μικρών και μεσαίων τάνκερ που θα προμηθεύουν την αγορά της Μεσογείου και των βορειοανατολικών ακτών του Ατλαντικού, από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ενώ τα μεγαλύτερα τάνκερ να φορτώνουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τα οποία θα κατευθύνονται κυρίως προς την αγορά της Αμερικής. Βέβαια, όλα αυτά είναι πολύ πρόωρα, αφού δεν έχει ακόμα αποφασιστεί οριστικά αν θα κατασκευαστεί και ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Η αναφορά για έξοδο στο Ιόνιο έρχεται προφανώς ως το «αντίπαλον δέος»-αντιπρόταση στα σχέδια κύκλων της Βουλγαρίας για την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αυλώνα (Αλβανία), η οποία χαρακτηρίζεται άκρως ασύμφορη. Οσο ασύμφορη είναι η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αυλώνα, άλλο τόσο ασύμφορη κρίνεται και η κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Ηγουμενίτσα...

Τελωνειακή συνεργασία Ελλάδας - Αλβανίας

Θέματα τελωνειακής συνεργασίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αλβανία θα συζητήσουν, αύριο Τετάρτη, στην Κέρκυρα, εκπρόσωποι της τελωνειακής διοίκησης των δυο κρατών.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών στην ατζέντα της συνάντησης περιλαμβάνεται η πρόοδος των εργασιών για τη λειτουργία τριών νέων μεθοριακών σταθμών στις Σαγιάδες, Μέρζιανη και Δρυμάδες, δεδομένου -όπως αναφέρεται- ότι τα υφιστάμενα συνοριακά σημεία της Κακαβιάς και της Κρυσταλλοπηγής δεν επαρκούν πλέον για την εμπορική κίνηση, αλλά και την απορρόφηση του όγκου των οχημάτων και των επιβατών.

Οι θετικές επιπτώσεις της εισαγωγής των νέων τεχνολογιών στον τομέα των δημοσίων προμηθειών ήταν το αντικείμενο χτεσινής ημερίδας που πραγματοποίησε το υπουργείο Ανάπτυξης. Οπως σημειώθηκε στην ημερίδα, η εισαγωγή της πληροφορικής στο σύστημα των προμηθειών, θα έχει θετικά αποτελέσματα, τόσο για το δημόσιο, όσο και για τις προμηθεύτριες ή ενδιαφερόμενες για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς επιχειρήσεις.

«Αναβαθμισμένη» κερδοσκοπία

Με αναβαθμισμένους όρους οι μεγαλοτραπεζίτες και οι άλλοι ρεντιέρηδες του διεθνούς χρηματεμπορίου θα θησαυρίζουν από δω και στο εξής με το δημόσιο χρέος της χώρας. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το γεγονός ότι ο διεθνής οίκος αξιολόγησης «Μούντις» «αναβάθμισε» μόλις χτες τη λεγόμενη «πιστοληπτική ικανότητα» της Ελλάδας, δηλαδή τη δυνατότητα της ελληνικής κυβέρνησης να βγαίνει κάθε τρεις και λίγο στο σεργιάνι και να δανείζεται ολοένα και μεγαλύτερα ποσά.

Φαίνεται ότι οι διάφοροι «αξιολογητές», όπως η «Μούντις», θορυβήθηκαν από το γεγονός ότι η πρόσφατη αύξηση του ελληνικού δημοσίου χρέους πάνω από το 105% του ΑΕΠ θα δυσκόλευε την κυβέρνηση να συνεχίσει να δανείζεται με την ίδια ένταση, κάτι που βέβαια που θα δημιουργούσε προβλήματα στην κερδοφορία των τραπεζών και των άλλων μεγαλοδανειστών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ