ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Ιούλη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΠΟ
Εμπορευματοποιεί τον Πολιτισμό

Ανακοίνωση - καταγγελία του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας

Εκκληση στη Βουλή, τους συλλογικούς φορείς των εργαζομένων, των καλλιτεχνών, των επιστημόνων να προασπίσουν την πολιτιστική μας κληρονομιά και την καλλιτεχνική δημιουργία,απευθύνει το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας,με αφορμή το νέο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΠΟ.

"Το νέο πολυνομοσχέδιο",σημειώνεται στην ανακοίνωση, "δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού να καταλύει και να υπερβαίνει κάθε νόμο του κράτους, καταργώντας οριστικά κάθε συμμετοχή και κάθε έλεγχο θεσμοθετημένων συλλογικών οργάνων",παραπέμποντας σε άλλες εποχές.

Η ίδρυση της "Ανώνυμης Εταιρίας Προβολής της Ελληνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς" (άρθρο 6), η οποία "εξαιρείται ρητώς από το Δημόσιο Τομέα και λειτουργεί κατά τις διατάξεις του Ιδιωτικού Δικαίου" τάχα για το "σχεδιασμό και την εφαρμογή Εθνικής Πολιτικής" (!), αλλά και η δυνατότητα που παρέχει το πολυνομοσχέδιο για να μετατραπούν τα μουσεία "από υπηρεσίες του ΥΠΠΟ σε αυτοτελή νομικά πρόσωπα, ανοίγει το δρόμο για την εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς".

"Το όραμα της πολιτιστικής ανάπτυξης",τονίζεται στην ανακοίνωση, "αντικαθίσταται με τη δυνατότητα να μπει η πολιτιστική κληρονομιά, τα μουσεία και οι αρχαιολογικοί χώροι, στην υπηρεσία της μονοπωλιακής αυτής εταιρίας".Αυτή η εταιρία "μπορεί να κάνει οποιουδήποτε είδους συμβάσεις με ιδιώτες, προς κερδοσκοπική εκμετάλλευση των αρχαιολογικών θησαυρών, των χώρων, των Μουσείων, οδηγώντας ακόμη σε "δανεισμούς", μετεγκαταστάσεις σε άλλες χώρες, περιοδείες" κλπ.

Το ΕΕΤΕ σημειώνει ακόμη πως "μια χώρα που ο πολιτισμός της γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και μάλιστα "οποιασδήποτε εκμετάλλευσης, αντικειμένων και στοιχείων κάθε φύσης της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας", την οποία θα μπορεί απλά να αποφασίζει ο εκάστοτε υπουργός Πολιτισμού "κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης", κινδυνεύει σαν χώρα".

"Η ίδρυση της ΑΕ και η απεριόριστη δυνατότητα που δίνει το νέο σχέδιο νόμου στον υπουργό Πολιτισμού εγκλωβίζει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και οδηγεί σε επιδείνωση το ήδη σκληρό τοπίο μέσα στο οποίο δρουν και δημιουργούν οι καλλιτέχνες. Γιατί, χωρίς προοπτική, χωρίς θεσμούς που στοιχειωδώς να τους προστατεύουν στη διεκδίκηση μιας θέσης στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, θα έχουν μπροστά τους οι καλλιτέχνες ένα ταπεινωτικό μονόδρομο.Δηλαδή τη γονυκλισία μπροστά στον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού και στους "περί αυτόν", στους διαδρόμους του υπουργείου και των ΝΠΙΔ, προκειμένου να εξασφαλίζουν μια κάποια θέση, παραγγελία ή αγορά με δημόσιο χρήμα και χωρίς διαφάνεια της διαχείρισής του - όπως το νέο νομοσχέδιο προδιαγράφει - χωρίς οι ίδιοι οι δημιουργοί να μπορούν να έχουν λόγο σε θέματα που τους αφορούν".

"Ο ρόλος που προβλέπεται με το νέο πολυνομοσχέδιο για τον υπουργό Πολιτισμού",καταλήγει η ανακοίνωση, "είναι ο ρόλος του μεσάζοντα για τη νομή της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας από τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα του χώρου της πολιτιστικής βιομηχανίας".

Χαρακτικά του Φ. Μαστιχιάδη στην Ερμούπολη

Μεγάλη αναδρομική έκθεση του χαράκτη Φώτη Μαστιχιάδη διοργανώνει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ερμούπολης,στην αίθουσα τέχνης "Ερμούπολη",στο πλαίσιο των καλοκαιρινών πολιτιστικών εκδηλώσεων "Ερμουπόλεια '97".Η ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση (διάρκεια μέχρι τις 15/7), περιλαμβάνει έργα του σημαντικού αυτού χαράκτη, από τη Συλλογή του Κώστα Ιωαννίδη, Μουσείο "Μαρίκα Κοτοπούλη".Η έκθεση του Φώτη Μαστιχιάδη ανοίγει τον κύκλο πέντε εκθέσεων, που γίνονται με πρόταση του συλλέκτη και υπεύθυνου του Μουσείου "Μαρίκα Κοτοπούλη" του Δήμου Ζωγράφου. Συγκεκριμένα θα ακολουθήσουν: Εκθεση γλυπτικής του Αριστείδη Πατσόγλου (16/7-10/8), αναδρομική έκθεση του Αλκη Πιερράκου (27/7-20/8), έκθεση του Σαράντη Καραβούζη (22/8-20/9) και της Γιούλικας Λακερίδου (23/8-20/9).

Στην πρώτη έκθεση του κύκλου - παρουσίαση των έργων του Φώτη Μαστιχιάδη - θα φιλοξενηθούν αντιπροσωπευτικές δημιουργίες της 50χρονης εικαστικής προσφοράς του καλλιτέχνη. Ο τελευταίος της γενιάς των μεγάλων παραδοσιακών χαρακτών - χαλκογράφων έφτασε στη χώρα μας προσφυγόπουλο από τις Κυδωνίες της Μ. Ασίας. Στη Θεσσαλονίκη, όπου εγκαταστάθηκε το 1923, καταπιάστηκε από νωρίς με σκίτσα, γελοιογραφίες και εικονογραφήσεις. Δεκαεξάχρονος ακόμα άρχισε να δημοσιεύει δουλιά του στο "Φως" και τη "Διάπλαση των Παίδων". Το 1930 τον βρίσκουμε και στη "Μακεδονία", όπου κοσμεί με έργο του ένα από τα πρωτοσέλιδα του 1932.

Στην ΑΣΠΙΩΤΗ ΕΛΚΑ - εργοστάσιο γραφικών τεχνών, φημισμένο για την πρωτοποριακή εκδοτική δραστηριότητά του - ο καλλιτέχνης μυείται στην τεχνική της λιθογραφίας. Με αυτές τις εμπειρίες έρχεται στην Αθήνα το 1939 και μαθητεύει για δύο χρόνια στον Φώτη Κόντογλου.Το 1942, ο Φ. Μαστιχιάδης προσλαμβάνεται από την Τράπεζα της Ελλάδας, στο τμήμα του Νομισματοκοπείου, όπου συνεργάζεται με τον Αλ. Κορογιαννάκη και δουλεύει τριάντα χρόνια.

"Η απελευθέρωση του χαράκτη από την πιστή αναπαράσταση του αντικειμενικού κόσμου", σημειώνει στον κατάλογο η Μπία Παπαδοπούλου,"ήρθε σταδιακά και έφερε στο επίκεντρο την εκφραστικότητα των μορφών και την έμφαση στην ατμόσφαιρα των συνθέσεων, ενώ, ταυτόχρονα, παρουσιάστηκαν τα πρώτα αφαιρετικά στοιχεία. Επηρεασμένος από τα προσωπικά του βιώματα, στράφηκε σε θλιμμένες και μελαγχολικές ανθρώπινες φιγούρες, αποδίδοντας την πτυχολογία των λιτών ρούχων τους με πλακάτο μαύρο χρώμα και επισημαίνοντας την ταραγμένη ψυχική τους διάσταση μέσα από τα πρόσωπα και τα χέρια".

Στην 50χρονη εικαστική του πορεία, ο Φ. Μαστιχιάδης πειραματίστηκε σε όλες τις τεχνικές και καινούριες μεθόδους χαρακτικής. Ξυλογραφίες, αναγλυφοτυπίες, μονοτυπίες με λαδοχρώματα σε πλεξιγκλάς αντί σε γυαλί, λιθογραφίες, λινόλεουμ, αλλά κυρίως χαλκογραφίες αποτελούν μέρος της πληθωρικής του γραφής.

Οπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, "προσπαθώ να επικοινωνήσω, θέλω να επικοινωνήσω με ό,τι μυστικό κρύβεται κάτω από μια φαινομενική πραγματικότητα, το ουσιώδες που μας διαφεύγει ή ηθελημένα το αποσιωπούμε. (...). Το έργο μου μοιάζει με ανοιχτό γράμμα για όποιον θέλει ή μπορεί να το διαβάσει".

Υστατο "χαίρε" στον Δ. Καλαμάρα

Κηδεύτηκε χτες από το νεκροταφείο Ν. Ερυθραίας

Μέσα σε ατμόσφαιρα που βάρυνε η ανυπόκριτη συγκίνηση και οδύνη, κηδεύτηκε χτες από το νεκροταφείο Ν. Ερυθραίας, ο διακεκριμένος γλύπτης Δημήτρης Καλαμάρας.Το μέγεθος και η σεμνότητα της μορφής του έμειναν πια βαθιά χαραγμένα στη μνήμη όσων τον αγάπησαν και όσων διδάχτηκαν από τη "στάση ζωής" του αξέχαστου καλλιτέχνη. Του καλλιτέχνη και ανθρώπου που οραματιζόταν έναν καλύτερο κόσμο. Του γλύπτη, που με μεγαλοσύνη και ειλικρίνεια "αιχμαλώτιζε την κίνηση της ζωής", δίνοντας πνοή στο σκληρό και άψυχο υλικό της τέχνης του.

Από τις 6μμ το προαύλιο και η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου στην Κηφισιά άρχισε να δέχεται τα "βαριά" βήματα των αγαπημένων του. Συγγενείς, φίλοι, συνάδελφοι, αλλά και μερικοί από τους αγαπημένους του μαθητές, ο Αγγελος,η Ασπασία,ο Τάκης,η Αγγελική,η Ελισάβετ,η Ζωή (...) βρέθηκαν για να τον αποχαιρετήσουν. Η νεκρώσιμη ακολουθία - που ξεκίνησε στις 6.30μμ - ψάλθηκε στον Αγ. Δημήτριο. Η σορός του Δ. Καλαμάρα μεταφέρθηκε στη συνέχεια στο νεκροταφείο Ν. Ερυθραίας, όπου και ετάφη.

Αποχαιρετώντας τον, ο πρόεδρος του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ΦλώριναςΘ. Μηλώσης,σημείωσε: "Κράτησες τη ζωή και το έργο σου πάνω στο μέτρο, με παραδειγματική αξιοπρέπεια", ενώ εκ μέρους των μαθητών του, η πρόεδρος της Ενωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών ΜαθημάτωνΖ. Χατζή ανέφερε: "Πάντα ήταν και είναι για μας σημείο αναφοράς. Ανθρωπος μαχητικός, αγωνιζόταν για τις ιδέες του". Τέλος, η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών ΕλλάδαςΕύα Μελά σημείωσε ότι "πρότυπο θα παραμείνει για όλους μας, η στάση ζωής του Δ. Καλαμάρα" και το έργο του "παρακαταθήκη για τους νεότερους".

Στην κηδεία παρευρέθηκαν εκ μέρους του ΚΚΕ ο βουλευτής Μήτσος Κωστόπουλος,ενώ στεφάνια έστειλαν η ΚΕ του ΚΚΕ,η Αχτιδική Επιτροπή Διανοούμενων Καλλιτεχνών του ΚΚΕ,ο υπουργός Πολιτισμού,το ΕΕΤΕ,η ΑΣΚΤ,η Εθνική Πινακοθήκη κ. ά.

Συλλυπητήρια

Ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος εξέφρασε τη λύπη του για "την απώλεια ενός τόσο σημαντικού καλλιτέχνη και δασκάλου, όπως ο Δημήτρης Καλαμάρας, που επηρέασε την εξέλιξη των ελληνικών εικαστικών τεχνών".

Θλίψη και πόνο προκάλεσε και στην οικογένεια των εικαστικών καλλιτεχνών ο θάνατος του μεγάλου μας γλύπτη. Τη βαθιά θλίψη του για το χαμό του, εξέφρασε σε συλλυπητήριο τηλεγράφημά του το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.

Δημιουργική συνεισφορά

Αφιερωμένες στον καραγκιοζοπαίχτη Δημήτρη Μόλλα (φωτό) είναι οι φετινές παραστάσεις του Ελληνικού Θεάτρου Σκιών Λαμίας,το οποίο φιλοξενεί το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ζωγράφου (Γ. Ζωγράφου 17), σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Μουσικής και Τεχνών - Ζωγράφου.Οι εκδηλώσεις ξεκινούν τη Δευτέρα (8μμ). Τα έργα θα παρουσιάσει ο καθηγητής Μιχάλης Χατζάκης,ο οποίος θα εκθέσει σχέδια, αφίσες, φιγούρες και σκηνικά που σχεδίασε ο Δ. Μόλλας και ανήκουν στη συλλογή του. Οπως σημειώνεται στο πρόγραμμα, "ο Δ. Μόλλας περιέσωσε όλο το κλίμα των λαϊκών μας δρώμενων και παράλληλα με το ταλέντο και τη μόρφωση που τον διέκριναν, πλούτισε τον "Καραγκιόζη" στο λόγο και στο "ήθος". Με τον Δ. Μόλλα το Θέατρο Σκιών στην Ελλάδα έπαψε να τραυλίζει αναμασημένα "καλαμπούρια" και ο χαρακτήρας του απέκτησε δομή".

Το πρόγραμμα των παραστάσεων περιλαμβάνει: "Ο Καραγκιόζης γιατρός" (7-9/7), "Ο διάβολος κουμπάρος" (10-12/7), "Οι δύο λόρδοι" (14-15/7), "Ο Κατσαντώνης" (16-17/7), "Ο Καραγκιόζης πλοίαρχος" (18-19/7), "Ο λήσταρχος Βέλιος" (21-22/7), "Ο Καραγκιόζης Γραμματικός" (23-24/7). Εναρξη 9μμ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ