ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Μάρτη 2019
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ο Αντιφασιστικός Αγώνας στη Μέση Ανατολή» στη Θεσσαλονίκη

Συζήτηση με τον Λεωνίδα Βαρδαρό λίγες ώρες πριν από την πρεμιέρα του νέου του ντοκιμαντέρ

Στο πλαίσιο του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης προβάλλεται το νέο ντοκιμαντέρ του βραβευμένου σκηνοθέτη Λεωνίδα Βαρδαρού με τίτλο: «Ο Αντιφασιστικός Αγώνας στη Μέση Ανατολή». Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί το Σάββατο 2 Μάρτη στις 20.15 στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» στο Κτίριο Ολύμπιον και την Κυριακή 3 Μάρτη στις 13.00 στην αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης», Αποθήκη 1, Λιμάνι. Ιχνηλατώντας τα γεγονότα 75 χρόνια μετά... 20 χρόνια συνεντεύξεων από Ελληνες αγωνιστές, που την περίοδο 1941-1944 βρίσκονται στη Μέση Ανατολή, καθώς και οι συνεντεύξεις των ιστορικών Γιώργου Μαργαρίτη και Προκόπη Παπαστράτη αλλά και πλούσιο αρχειακό υλικό συνθέτουν τη βάση αυτού του ντοκιμαντέρ.

Ο «Ριζοσπάστης» είχε τη χαρά να μιλήσει με τον Λεωνίδα Βαρδαρό, λίγο πριν από την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ.

Στην ερώτησή μας, ποια ήταν η αφορμή να ασχοληθεί με τους Ελληνες στη Μέση Ανατολή την περίοδο της Κατοχής και τη δράση της ηρωικής Αντιφασιστικής Στρατιωτικής Οργάνωσης (ΑΣΟ), ο Λ. Βαρδαρός σημειώνει ότι «υπάρχουν οι μνήμες, οι παιδικές, οι εφηβικές μου από την πατρίδα μου, την Ικαρία. Το κίνημα της Μέσης Ανατολής είχε πλαισιωθεί από νησιώτες κυρίως, Ικαριώτες, Σαμιώτες, Χιώτες, Μυτιληνιούς... Καταρχάς οι οικογένειες που είχαν καταφύγει στη Μέση Ανατολή, είχαν πάει για να σωθούν από την πείνα. Θα ακούσει ο θεατής του ντοκιμαντέρ τα ονόματα κάποιων πόλεων όπως Ράκα, Χαλέπι, Δαμασκός, που τώρα έχουν ισοπεδωθεί από τους ιμπεριαλιστές, και θα μάθει ότι σε αυτές είχαν βρει φιλοξενία οι δικοί μας πρόσφυγες».

Συνεχίζοντας, μας λέει ότι είναι τρομερά ενδιαφέρον και αναδεικνύονται μέσα από το ντοκιμαντέρ το πώς οργανώθηκε η Αντιφασιστική Στρατιωτική Οργάνωση, η μάχη που έδωσαν οι στρατιώτες, οι ναύτες, οι αεροπόροι, ώστε να φύγουν από τη διοίκηση του στρατού οι φασίστες αξιωματικοί. Η θέλησή τους να χαρακτηριστούν ως τμήμα του ΕΛΑΣ και η άρνηση των Αγγλων. Η βίαιη καταστολή του κινήματος, ο αφοπλισμός του, ο εγκλεισμός στα Σύρματα. Μας αναφέρει χαρακτηριστικά, αυτό που υποστηρίζει και ο ιστορικός Γ. Μαργαρίτης στο ντοκιμαντέρ, «τι συνέβη σε αυτούς τους ανθρώπους που τους συνέλαβαν οι Αγγλοί; Το χειρότερο. Τους φέρθηκαν πολύ χειρότερα, από ό,τι φερόντουσαν στους Γερμανούς και Ιταλούς αιχμαλώτους πολέμου».

«Μεγάλο κομμάτι της δουλειάς μου έχει σχέση και θέλει να αναδείξει πλευρές του κινήματος, της δράσης του. Αυτά τα θέματα με συγκινούν. Με αυτά ασχολούμαι όλη μου τη ζωή, να προβάλω αυτήν τη γενιά που έκανε την "υπέρβαση"», μας αναφέρει ο Λ. Βαρδαρός και καλεί τους Θεσαλλονικείς στην προβολή του ντοκιμαντέρ αυτό το Σαββατοκύριακο.

Συντελεστές: Αφήγηση: Ρήγας Αξελός. Διεύθυνση παραγωγής: Θεοδοσία Γραμματικού. Ηχοληψία: Ανδρέας Γκόβας. Διεύθυνση φωτογραφίας - μοντάζ: Ξενοφώντας Βαρδαρός. Σενάριο - σκηνοθεσία: Λεωνίδας Βαρδαρός

Παραγωγή: ΕΡΤ

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Διευθετήσεις και ημίμετρα με δεδομένη την εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού

Ψηφίστηκε προχτές στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με τίτλο «Ιδρυση παιδικού σταθμού στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ρύθμιση θεμάτων του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κατάργηση του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης και άλλες διατάξεις».

Το ΚΚΕ ψήφισε «παρών» στο νομοσχέδιο καθώς, όπως ανέφερε ο ειδικός αγορητής του, Γιάννης Δελής, «παρά τις όποιες επιμέρους ρυθμίσεις που έχει αυτό σε θετική κατεύθυνση, αντικειμενικά και εντάσσεται και λειτουργεί με βάση τη γενικότερη πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης, η οποία, όπως και στους υπόλοιπους κοινωνικούς τομείς, όπως για παράδειγμα στην Υγεία, στην Παιδεία, έτσι και στον χώρο του Πολιτισμού επιδιώκει την επέκταση και την εμβάθυνση της επιχειρηματικότητας, με στόχο βεβαίως την επιδιωκόμενη καπιταλιστική ανάπτυξη, την ανάπτυξη δηλαδή των καπιταλιστικών κερδών». Πρόσθεσε πως ακριβώς «αυτός ο στόχος της εμπορευματοποίησης του Πολιτισμού ήταν που οδήγησε την κυβέρνηση και την ΕΕ να συμφωνήσουν στην κατάπτυστη μεταβίβαση στο "υπερταμείο" των αρχαιολογικών χώρων και των πολιτιστικών μνημείων».

Σχετικά με το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ), ο Γ. Δελής σημείωσε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο ρόλος του, καθώς αντί να προσανατολίζεται σε δραστηριότητες που θα έφερναν το λαό σε επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου, παίζει το ρόλο ενός εισπρακτικού μηχανισμού μέσω των εισιτηρίων, που διαρκώς ακριβαίνουν.

Για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού σημείωσε ότι το νομοσχέδιο προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κακοδιαχείρισης, πρόβλημα που, όπως τόνισε, «αποτελεί καραμπινάτο κρούσμα της σήψης του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού».

Δήλωσε ακόμα ότι το ΚΚΕ υπερψηφίζει τη διάταξη του νομοσχεδίου που ανανεώνει τις συμβάσεις των εργαζομένων στο Ελληνικό Φεστιβάλ για να σταματήσουν να είναι ξεκρέμαστοι, «ωστόσο θεωρεί απαράδεκτη τη μη μονιμοποίησή τους».

«Παρών» ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ενωση Κεντρώων, ενώ η ναζιστική ΧΑ καταψήφισε.

Συναυλία Ελληνικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων

Η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων (ΕΛΣΟΝ) ξεκινάει την καλλιτεχνική της περίοδο για το 2019 με μια μοναδική συναυλία στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» το Σάββατο 9 Μάρτη, υπό τη διεύθυνση του μουσικού διευθυντή και ιδρυτή της, Διονύση Γραμμένου.

Το πρόγραμμα της συναυλίας - έβδομης στους λίγους μήνες ζωής της ΕΛΣΟΝ - περιλαμβάνει έργα μουσικής δωματίου και για ορχήστρα εγχόρδων. Προσκεκλημένη σολίστ θα είναι η διάσημη βιολονίστα Χεϊγιούν Παρκ, η οποία θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα. Πρόκειται για μια καλλιτέχνιδα εξαιρετικού στιλ και δεξιοτεχνίας, η οποία ανάμεσα σε άλλες παγκόσμιες διακρίσεις, σε ηλικία 17 ετών, έγινε η νεότερη νικήτρια του Διεθνούς Μουσικού Διαγωνισμού ARD του Μονάχου το 2009.

Στη συναυλία θα παρουσιαστούν τα έργα: Εντβαρντ Γκριγκ Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1 σε σολ ελάσσονα, Π. Ι. Τσαϊκόφσκι Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 1 σε ρε μείζονα, Σερενάτα για έγχορδα σε ντο μείζονα, Τζάκομο Πουτσίνι «Χρυσάνθεμα», Καρλ Μαρία φον Βέμπερ Κουιντέτο για κλαρινέτo έργο 34, Φέλιξ Μέντελσον Κοντσέρτο για βιολί σε ρε ελάσσονα.

Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μία ώρα πριν από την έναρξη της συναυλίας από τα ταμεία της ΕΛΣ.

Αναδρομική έκθεση του Β. Διονυσόπουλου

Εγκαινιάζεται σήμερα Παρασκευή στις 7 μ.μ. η αναδρομική έκθεση του εικαστικού Βασίλη Διονυσόπουλου, με τίτλο «Εκ του φυσικού και μη». Η έκθεση θα φιλοξενείται στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα Μερκούρη» (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο) έως τις 20 Μάρτη.

Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά, ανάμεσα σε άλλα, για τη ζωγραφική πορεία του Β. Διονυσόπουλου ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος:

«Στα παλαιότερα έργα, που εκθέτει ο Διονυσόπουλος στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα Μερκούρη", στις συνθέσεις με θέμα τους ποδοσφαιριστές της δεκαετίας του 1980, είναι εμφανής η ρεαλιστική πραγμάτευσή τους. Ο ζωγράφος ήταν στα έργα αυτά δημιουργικός, με την έννοια ότι αντλούσε από την καθημερινότητα τα θεματικά του στοιχεία για να τα μεταπλάσει και ανασυνθέσει ζωγραφικά σε χρώματα και σχήματα μέσα από τη δική του οπτική και τέχνη, καθώς μέστωνε αφενός η μαθητεία στη Σχολή, αφετέρου οι συνεχιζόμενες μελέτες στα Μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους (Πομπηία), αλλά και στις Πινακοθήκες και τα μουσεία της Ευρώπης και ιδιαίτερα της Ισπανίας».

«Σειρήνες, Πάνες, Κένταυροι, Κύκλωπες και άλλες μυθικές μορφές κατακλύζουν από τη δεκαετία του 1990 την παραγωγή του, τόσο στη ζωγραφική όσο και στην κεραμική, εκφράζοντας έναν προσωπικό κόσμο απελευθερωτικής φυγής, πρωτογονικό, οργιαστικό, ουτοπικό και άχρονο».

«Στη ζωγραφική παραγωγή των τελευταίων χρόνων, ο Διονυσόπουλος επέστρεψε σε μια ενδιάμεση περιοχή: Στην εξπρεσιονιστική απεικόνιση του τοπίου της Μεθώνης. Ο καλλιτέχνης αναμετράται με τον χώρο, τη διαύγεια του ουρανού και της θάλασσας, τα γεωφυσικά μορφώματα των λόφων και των νησιών, το σκληρό φως του νότου και τη διαπάλη του με τη σκιά που ορίζει καθαρά τα άναρχα σχήματα των φυτών και των δέντρων».

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα: κλειστά, Τρίτη - Σάββατο: 10.00 - 20.00, Κυριακή: 10.00 - 14.00.

Για νέους μαέστρους

Το πρώτο διεθνές Masterclass για νέους μαέστρους της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών διεξάγεται στις αρχές Μάρτη υπό τη διεύθυνση και τη διδασκαλία του διεθνούς φήμης μαέστρου Μιχάλη Οικονόμου. Μετά από προσεκτική επιλογή των άνω των 100 αιτήσεων που υποβλήθηκαν από νέους αρχιμουσικούς από όλον τον κόσμο, επιλέχθηκαν μόνο 14, οι οποίοι θα παρακολουθήσουν ένα εξαήμερο εντατικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών μαθημάτων και προβών και θα έχουν την ευκαιρία να διευθύνουν την εξαιρετική αυτή ελληνική ορχήστρα σε αριστουργηματικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου. Την προτελευταία μέρα του σεμιναρίου, οι μουσικοί της ορχήστρας θα επιλέξουν τους επτά καλύτερους από τους νέους μαέστρους, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να διευθύνουν τη γενική δοκιμή και την τελική συναυλία, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Μάρτη, στην έδρα της ορχήστρας, τον Χώρο Τέχνης και Πολιτισμού «Αρτεμις» στον Αλιμο (Πυθαγόρα 8), με ελεύθερη είσοδο. Ο νικητής του διαγωνισμού θα προσκληθεί να διευθύνει μια συναυλία της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών κατά την επόμενη καλλιτεχνική περίοδο.

Τα συμφωνικά έργα πάνω στα οποία θα διεξαχθεί το Masterclass είναι τα εξής:Mozart, Εισαγωγή «Μαγικός αυλός», Haydn, Συμφωνία αρ. 104, Beethoven, Συμφωνία αρ. 7, Brahms, Συμφωνία αρ. 2, Mahler, Adagietto από τη Συμφωνία αρ. 5.

«Πορτρέτα Εξορίας»

Εκθεση ζωγραφικής με θέμα «Πορτρέτα Εξορίας» με έργα του Μακρονησιώτη Βασίλη Βλασίδη (1907 - 1997) εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 4 Μάρτη στην αίθουσα Τέχνης στο δημαρχείο Περιστερίου. Η έκθεση θα λειτουργεί έως τις 17 Μάρτη, από τις 6 μ.μ. έως τις 9 μ.μ. τις καθημερινές και από τις 10 π.μ. έως τις 2 μ.μ. τα Σάββατα.

Παράλληλα, θα παρουσιαστεί λεύκωμα με έργα του καλλιτέχνη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ