ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /32
Η «μάχη των αιθέρων» φέρνει χιλιάδες απολύσεις

Παπαγεωργίου Βασίλης

Οι «αναταράξεις» στις διεθνείς αερομεταφορές συνεχίζονται με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους των αεροπορικών εταιριών. Το πιο πρόσφατο κρούσμα είναι η ανακοίνωση της «Alitalia» σύμφωνα με την οποία, για τη «διάσωση» του ιταλικού αερομεταφορέα απαιτείται η απόλυση του 25% των 20.700 εργαζόμενων της εταιρίας -περίπου 1.570 υπάλληλοι από τις πτητικές δραστηριότητές της και άλλοι 3.430 από τις υπόλοιπες, κυρίως από το τμήμα συντήρησης.

Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αμερικανική «Delta Airlines», στο πλαίσιο του προγράμματος αναδιοργάνωσής της και για να διασωθεί από την πτώχευση, ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 6.000 έως 7.000 θέσεις εργασίας μέσα στους επόμενους 18 μήνες.

Η απελευθέρωση της αγοράς των αεροπορικών συγκοινωνιών, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων αεροπορικών εταιριών, σε συνδυασμό με την πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών εταιριών του κλάδου και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον οικονομικής κρίσης σε Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ενωση, οδηγούν σε «γάμους» αλλά και σε «διαζύγια» μεταξύ εταιριών. Ομως, είτε στη μία, είτε στην άλλη περίπτωση, οι μαζικές απολύσεις είναι κοινός παρονομαστής.

Τον περασμένο Οκτώβρη ανακοινώθηκε από την ολλανδική KLM η απόλυση 3.000 εργαζομένων, προκειμένου να γίνει συγχώνευση με τη γαλλική «Air France».

Στο μακρύ κατάλογο των απολύσεων στις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες βρίσκονται, την τελευταία διετία, η βρετανική «British Airways» με 16.000 απολύσεις, η βελγική «Sabena» που πτώχευσε αφήνοντας 12.000 ανέργους, η ελβετική «Swissair» με 3.000 απολύσεις, η γερμανική «Lufthansa» με 11.500 απολύσεις...

Τα ίδια συμβαίνουν και στις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες. Η «Continental Airlines» απέλυσε 12.000 εργαζόμενους, το ίδιο και η «US Airways» που ανακοίνωσε την απόλυση 11.000 εργαζομένων, η «American Trans Air» ανακοίνωσε απολύσεις 1.500 εργαζομένων, η «America West» (2.000 απολύσεις), η «Virgin Atlantic» (1.200 απολύσεις).

Οι εξελίξεις στον κλάδο των αερομεταφορών είναι καταιγιστικές και αντανακλούν τις προθέσεις των τριών μεγάλων πολυεθνικών «συμμαχιών» να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά και να αποσπάσουν μεγαλύτερα μερίδια σ' αυτήν.

Αυτή τη στιγμή, το προβάδισμα στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει η «συμμαχία» «Star Alliance» στην οποία συμμετέχουν η αμερικανική «United Airlines» και η γερμανική «Lufthansa». Μετά τη γαλλο-ολλανδική συμφωνία, στη δεύτερη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «Sky Team», της οποίας ηγούνται η «Air France» και η «Delta Airlines». Στην τρίτη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «One World», την οποία συγκρότησαν η βρετανική «British Airways» και η «American Airlines».

Σ' όλες τις περιπτώσεις, οι «αναδιαρθρώσεις» στηρίζονται στη δήθεν μείωση του «κόστους λειτουργίας», που μεταφράζεται σε χιλιάδες απολύσεις, όπως συνέβη και στην περίπτωση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας».

«Διεύρυνση» πωλήσεων όπλων

Οι πολεμικές βιομηχανίες βρίσκουν στις νέες χώρες - μέλη του ΝΑΤΟ τους καλύτερους πελάτες. Οι χώρες αυτές, της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, υποχρεώθηκαν από τις ΗΠΑ και τους άλλους μεγάλους συμμάχους, να αναλάβουν ένα τεράστιο εξοπλιστικό πρόγραμμα.

Οπως επισημαίνεται σε κυβερνητική έκθεση των HΠA, της χώρας που κατέχει το υψηλότερο ποσοστό στην παγκόσμια αγορά όπλων, «τα νέα κράτη - μέλη του NATO θα πρέπει να εκσυγχρονίσουν ταχέως τον αμυντικό εξοπλισμό τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν τα κριτήρια της ατλαντικής συμμαχίας».

Ετσι, η διεύρυνση του ΝΑΤΟ γίνεται «Ελ Ντοράντο» για τις πολεμικές βιομηχανίες που είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται, εξαιτίας της οικονομικής δυσπραγίας των αναπτυσσόμενων χωρών, που ήταν οι καλύτεροι «πελάτες».

Ο νέος γύρος εξοπλισμών οδηγεί, όπως σημειώνει και η «Financial Times», σε ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ των αμερικανικών και των ευρωπαϊκών βιομηχανιών.

Από το 2000, οι παγκόσμιες πωλήσεις όπλων έχουν μειωθεί σημαντικά. Σε διεθνή κλίμακα, η αξία των παραγγελιών μειώθηκε από τα 41 δισ. δολάρια του 2000 στα 25,6 δισ. δολάρια, πέρσι, επηρεάζοντας τον τζίρο των εταιριών παραγωγής όπλων στις HΠA, τη Ρωσία και τη Δυτική Ευρώπη.

Οι HΠA ελέγχουν το 45,4% της αγοράς όπλων στην Ασία, στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική. H Ρωσία βρίσκεται στη δεύτερη θέση, κατέχοντας μερίδιο της τάξεως του 2,34%. Το μερίδιο των τεσσάρων μεγαλύτερων οπλοβιομηχανιών της Δυτικής Ευρώπης, δηλαδή της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Γερμανίας, συρρικνώθηκε από το 6,5% που ίσχυε το 2002 στο 5,8% το 2003, σύμφωνα με την έκθεση.

ΑΥΞΗΣΗ μεγαλύτερη απ' ό,τι αναμενόταν σημείωσε τον Ιούλη το εμπορικό έλλειμμα της Βρετανίας. Οπως ανακοίνωσε η στατιστική υπηρεσία της χώρας, ανήλθε σε 5,16 δισ. στερλίνες - στο υψηλότερο επίπεδο από το Γενάρη - έναντι 5,06 δισ. στερλινών, βάσει των αναθεωρημένων προς τα πάνω στοιχείων, τον Ιούνη.

ΣΤΗ ΜΕΙΩΣΗ των θέσεων εργασίας, κατά 30.000, περίπου το 1/5 του εργατικού της δυναμικού, ενδέχεται να προχωρήσει η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, «Volkswagen AG», στην περίπτωση που το σωματείο των εργαζομένων δε συμφωνήσει στο «πάγωμα» των μισθών και δεν κάνει κι άλλες παραχωρήσεις κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, που αρχίζουν την επόμενη εβδομάδα.

ΕΠΙΤΟΚΙΑ. Σε επαγρύπνηση για τη συγκράτηση των πληθωριστικών πιέσεων παραμένει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έπειτα από τη σημαντική άνοδο των τιμών πετρελαίου και την ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας στις χώρες της Ευρωζώνης. Τα παραπάνω επισημαίνει στη μηνιαία οικονομική της έκθεση (τεύχος Σεπτέμβρη) η Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι αναμένει σταθεροποίηση των τιμών κατά το επόμενο έτος.

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ της Ιαπωνίας διανύει περίοδο σταθερής ανάκαμψης, επανέλαβε στη μηνιαία έκθεσή της για την οικονομία (τεύχος Σεπτέμβρη) η κυβέρνηση της χώρας. Ωστόσο, αναθεώρησε ελαφρώς προς τα κάτω την προηγούμενη εκτίμησή της για τις προοπτικές των εξαγωγών, λόγω της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ