Κυριακή 12 Σεπτέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η «μάχη των αιθέρων» φέρνει χιλιάδες απολύσεις

Παπαγεωργίου Βασίλης

Οι «αναταράξεις» στις διεθνείς αερομεταφορές συνεχίζονται με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους των αεροπορικών εταιριών. Το πιο πρόσφατο κρούσμα είναι η ανακοίνωση της «Alitalia» σύμφωνα με την οποία, για τη «διάσωση» του ιταλικού αερομεταφορέα απαιτείται η απόλυση του 25% των 20.700 εργαζόμενων της εταιρίας -περίπου 1.570 υπάλληλοι από τις πτητικές δραστηριότητές της και άλλοι 3.430 από τις υπόλοιπες, κυρίως από το τμήμα συντήρησης.

Από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, η αμερικανική «Delta Airlines», στο πλαίσιο του προγράμματος αναδιοργάνωσής της και για να διασωθεί από την πτώχευση, ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 6.000 έως 7.000 θέσεις εργασίας μέσα στους επόμενους 18 μήνες.

Η απελευθέρωση της αγοράς των αεροπορικών συγκοινωνιών, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων αεροπορικών εταιριών, σε συνδυασμό με την πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών εταιριών του κλάδου και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον οικονομικής κρίσης σε Ηνωμένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ενωση, οδηγούν σε «γάμους» αλλά και σε «διαζύγια» μεταξύ εταιριών. Ομως, είτε στη μία, είτε στην άλλη περίπτωση, οι μαζικές απολύσεις είναι κοινός παρονομαστής.

Τον περασμένο Οκτώβρη ανακοινώθηκε από την ολλανδική KLM η απόλυση 3.000 εργαζομένων, προκειμένου να γίνει συγχώνευση με τη γαλλική «Air France».

Στο μακρύ κατάλογο των απολύσεων στις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες βρίσκονται, την τελευταία διετία, η βρετανική «British Airways» με 16.000 απολύσεις, η βελγική «Sabena» που πτώχευσε αφήνοντας 12.000 ανέργους, η ελβετική «Swissair» με 3.000 απολύσεις, η γερμανική «Lufthansa» με 11.500 απολύσεις...

Τα ίδια συμβαίνουν και στις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες. Η «Continental Airlines» απέλυσε 12.000 εργαζόμενους, το ίδιο και η «US Airways» που ανακοίνωσε την απόλυση 11.000 εργαζομένων, η «American Trans Air» ανακοίνωσε απολύσεις 1.500 εργαζομένων, η «America West» (2.000 απολύσεις), η «Virgin Atlantic» (1.200 απολύσεις).

Οι εξελίξεις στον κλάδο των αερομεταφορών είναι καταιγιστικές και αντανακλούν τις προθέσεις των τριών μεγάλων πολυεθνικών «συμμαχιών» να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά και να αποσπάσουν μεγαλύτερα μερίδια σ' αυτήν.

Αυτή τη στιγμή, το προβάδισμα στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει η «συμμαχία» «Star Alliance» στην οποία συμμετέχουν η αμερικανική «United Airlines» και η γερμανική «Lufthansa». Μετά τη γαλλο-ολλανδική συμφωνία, στη δεύτερη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «Sky Team», της οποίας ηγούνται η «Air France» και η «Delta Airlines». Στην τρίτη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «One World», την οποία συγκρότησαν η βρετανική «British Airways» και η «American Airlines».

Σ' όλες τις περιπτώσεις, οι «αναδιαρθρώσεις» στηρίζονται στη δήθεν μείωση του «κόστους λειτουργίας», που μεταφράζεται σε χιλιάδες απολύσεις, όπως συνέβη και στην περίπτωση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τα μονοπώλια απαιτούν κρατική στήριξη εν μέσω καταιγίδας απολύσεων εργαζομένων (2020-05-09 00:00:00.0)
Ενισχύει την παρουσία της στην αγορά (2009-05-27 00:00:00.0)
Μάχη για κυριαρχία στους... αιθέρες (2005-05-29 00:00:00.0)
«Γάμοι» στους αιθέρες, απολύσεις στο έδαφος (2005-03-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ