Κυριακή 20 Μάρτη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Γάμοι» στους αιθέρες, απολύσεις στο έδαφος

Παπαγεωργίου Βασίλης

Η εξαγορά της ελβετικής αεροπορικής εταιρίας «Swiss» (πρώην «Swissair») από τη γερμανική «Lufthansa» προκαλεί σοβαρές ανακατατάξεις στο χώρο των αερομεταφορών και νέα δεδομένα στο σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων εταιριών για μεγαλύτερα μερίδια στη διεθνή αγορά.

Η συμφωνία «Lufthansa - Swiss» ανακοινώθηκε την περασμένη Δευτέρα και το εταιρικό σχήμα, που προκύπτει από τη συνένωση των δύο εταιριών, απειλεί να εκθρονίσει από την πρώτη θέση τη μεγάλη γαλλική αεροπορική εταιρία «Air France», η οποία τον περασμένο Μάη είχε εξαγοράσει την ολλανδική KLM.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, η πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών αεροπορικών εταιριών στις χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σε συνδυασμό με την πολιτική των «ελεύθερων ουρανών» της αμερικανικής κυβέρνησης, οδήγησε σε δραματικές αλλαγές, με πρώτα θύματα τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρίες. Κάθε ιδιωτικοποίηση, συγχώνευση, ή εξαγορά, συνοδεύεται από χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων στο βωμό της «ανταγωνιστικότητας». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πριν φτάσουμε στο «γάμο» «Lufthansa- Swiss», η μεν γερμανική εταιρία απέλυσε 11.500 υπαλλήλους, η δε ελβετική, μετά από την απόλυση 3.000 υπαλλήλων, προχωράει τώρα σε νέο πρόγραμμα «μείωσης προσωπικού».

Μόνο την τελευταία τριετία, είχαμε 5.000 απολύσεις από την «Αlitalia», 3.000 απολύσεις από την ολλανδική KLM, 16.000 απολύσεις από τη βρετανική «British Airways», 12.000 απολύσεις από τη βελγική «Sabena»...

Τα ίδια συμβαίνουν και στις ΗΠΑ, όπου η «Delta Airlines» απέλυσε 7.000, η «Continental Airlines» 12.000, η «US Airways» 11.000, η «American Trans Air» 1.500, η «America West» 2.000 και η «Virgin Atlantic» 1.200 εργαζόμενους...

Μετά την τελευταία εξέλιξη, οι εκτιμήσεις για την ευρωπαϊκή αγορά των αερομεταφορών αναφέρονται σε τρεις κυριαρχικές δυνάμεις, αυτές των «Lufthansa», «British Airways» και «Air France - KLM», κάθε μία από τις οποίες διεκδικεί το κατά το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο, αναγκάζοντας τους μικρότερους ανταγωνιστές να βάλουν λουκέτο, ή να περιοριστούν στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες αγορές.

Ομως, ακόμη και με αυτά τα μεγέθη, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες αισθάνονται ανίσχυρες στο διεθνή ανταγωνισμό, εξαιτίας κυρίως της επιθετικής πολιτικής των αμερικανικών. Υπό την πίεση της «απελευθέρωσης» της παγκόσμιας αγοράς, οι ευρωπαϊκές εταιρίες σπεύδουν να συνάψουν συμμαχίες με τις αμερικανικές.

Αυτήν τη στιγμή, το προβάδισμα στην κούρσα του ανταγωνισμού έχει η «συμμαχία» «Star Alliance», στην οποία συμμετέχουν η αμερικανική «United Airlines» και η γερμανική «Lufthansa». Μετά τη γαλλο-ολλανδική συμφωνία, στη δεύτερη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «Sky Team», της οποίας ηγούνται η «Air France» και η «Delta Airlines». Στην τρίτη θέση έχει περάσει η «συμμαχία» «One World», την οποία συγκρότησαν η βρετανική «British Airways» και η «American Airlines».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τα μονοπώλια απαιτούν κρατική στήριξη εν μέσω καταιγίδας απολύσεων εργαζομένων (2020-05-09 00:00:00.0)
Ενισχύει την παρουσία της στην αγορά (2009-05-27 00:00:00.0)
Μάχη για κυριαρχία στους... αιθέρες (2005-05-29 00:00:00.0)
Η «μάχη των αιθέρων» φέρνει χιλιάδες απολύσεις (2004-09-12 00:00:00.0)
Νέα σκλήρυνση του «τρομονόμου» (2004-02-03 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ