ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Ιούνη 2006
Σελ. /32
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
«Εφεύρημα» οι κατηγορίες ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ

«Εφεύρημα» χαρακτήρισε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, την κατηγορία του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ ότι το ΚΚΕ είναι δεκανίκι της ΝΔ, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα σε συνέντευξή της που δημοσιεύτηκε χτες στα «ΝΕΑ». Ταυτόχρονα, δήλωσε ότι το ΚΚΕ επιδιώκει κοινή δράση με τους απλούς ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις που αφορούν τις εκλογές του Οκτώβρη, νομαρχιακές και δημοτικές εκλογές, είναι οι εξής:

-- Κάποιοι όμως σας κατηγορούν ότι είστε δεκανίκι της ΝΔ. Αναφέρομαι στο ΠΑΣΟΚ και στον ΣΥΝ...

-- Σαφώς πρόκειται για εφεύρημα. Το ΠΑΣΟΚ θα ήθελε η αντιπολίτευσή μας προς τη ΝΔ να ήταν ψεύτικη, όπως είναι η δική του. Ενοχλείται που η πολιτική συμμαχιών του ΚΚΕ δεν μπαίνει στην τσέπη κανενός. Λυπάμαι, γιατί ο ΣΥΝ ξέρει πολύ καλά τι λέμε. Μια σειρά από στελέχη του ΣΥΝ ξέρουν και την κομματική μας γλώσσα και να την ερμηνεύουν. Οταν ο ΣΥΝ γλιστράει προς το ΠΑΣΟΚ, γλιστράει και σε αυτό το επιχείρημα. Πώς να κρύψει αυτή τη σύγκλιση, πώς να απαντήσει στο ότι συνεργάζεται με το ΠΑΣΟΚ; Βεβαίως, επιδιώκουμε κοινή δράση με τους απλούς ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

-- Και γι' αυτό δέχεστε επιθέσεις...

-- Εμείς δεν επικρίνουμε τους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ για την πολιτική του ΠΑΣΟΚ, ούτε τους ψηφοφόρους της ΝΔ για την πολιτική της ΝΔ. Επιδιώκουμε στο μαζικό κίνημα, στα συνδικάτα, να δρούμε με αυτούς τους ανθρώπους και να πειστούν μέσα από την κοινή δράση. Αλλά δεν μπορεί να κολακεύουμε τα κόμματά τους. Με συγχωρείτε, στα σαλόνια είμαστε ή στις δεξιώσεις που κάποιος δε χωνεύει κάποιον και τον ασπάζεται;

-- Σας κατηγορούν όμως ότι κάνετε με τη ΝΔ συμφωνίες κάτω από το τραπέζι για τις δημοτικές εκλογές.

-- Κοιτάξτε. Αν δούμε και προηγούμενες εκλογικές μάχες, έχει συμβεί σε κάποιες πολύ ειδικές περιπτώσεις και το ΠΑΣΟΚ να στηρίζει υποψήφιο ενδεχομένως από το ΚΚΕ ή τον ΣΥΝ ή ο ΣΥΝ του ΚΚΕ. Την περίοδο κατά την οποία οι τοπικές εκλογές είχαν πολιτικό χαρακτήρα, αλλά δεν έμπαινε ο πυρήνας της πολιτικής σ' αυτή τη μάχη, θα μπορούσες χωρίς να συμπράξεις να πεις ότι είναι δικιά σου ευθύνη που στηρίζεις. Αν αντιδράσαμε σήμερα, είναι γιατί όταν λέμε στο λαό ότι πρέπει να εγκαταλείψει τα δύο κόμματα, αυτό πρέπει να το τηρήσουμε.

Ξεκινά σήμερα επίσημα η προεκλογική περίοδος

Από σήμερα, 14 Ιούνη, οπότε και ξεκινά επισήμως η προεκλογική περίοδος, μπορούν οι συνδυασμοί να καταθέτουν τις αιτήσεις τους για την ίδρυση εκλογικών κέντρων. Οι αιτήσεις κατατίθενται από σήμερα μετά τις οχτώ το πρωί, από εκπρόσωπο του συνδυασμού ή άλλο πληρεξούσιο άτομο, στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα. Η δε άδεια ίδρυσης εκλογικού κέντρου χορηγείται με βάση τη σειρά προτεραιότητας, όπως αυτή καθορίζεται από το χρόνο κατάθεσης της σχετικής αίτησης.

Αυτό προβλέπεται σε κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Δημόσιας Τάξης, με τίτλο «Ρύθμιση θεμάτων τάξης και ασφαλείας κατά τις νομαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές εκλογές και άλλες διατάξεις». Βέβαια, θα πρέπει να πούμε ότι δεν έχει ξεκινήσει καν η διαδικασία κατάθεσης αιτήσεων των συνδυασμών, ούτε βέβαια η ανακήρυξή τους από τα πρωτοδικεία.

Σύμφωνα πάντως με την υπουργική απόφαση, σε περίπτωση που συνδυασμοί επιθυμούν να στήσουν στον ίδιο χώρο το εκλογικό τους κέντρο, λαμβάνεται υπόψη η εκλογική δύναμη που είχαν κατά τις τελευταίες εκλογές και η παλαιότητα του συνδυασμού, αλλιώς γίνεται κλήρωση. Σε περίπτωση επαναληπτικής ψηφοφορίας, η αίτηση για τη δημιουργία εκλογικού κέντρου κατατίθεται από τις 8 το πρωί της επομένης της διενέργειας των εκλογών, δηλαδή από τις 16 Οκτώβρη. Θυμίζουμε πως κάθε συνδυασμός που κατέρχεται υποψήφιος στις δημοτικές εκλογές μπορεί να ιδρύσει μόνο ένα εκλογικό κέντρο και τρία υποψήφιος συνδυασμός για τις νομαρχιακές.

Οδηγίες για μεταδημοτεύσεις

Εγκαιρα πρέπει να ολοκληρώσουν τη διαδικασία μεταδημότευσης οι ενδιαφερόμενοι, ενόψει των εκλογών του Οκτώβρη. Για να ψηφίσει και να θέσει κάποιος ή κάποια υποψηφιότητα σε ένα δήμο ή μια κοινότητα, πρέπει να είναι δημότης του συγκεκριμένου δήμου. Δημότες ενός δήμου ή κοινότητας είναι όσοι είναι εγγεγραμμένοι στο δημοτολόγιο ή τους εκλογικούς καταλόγους. Οποιοι θέλουν να ψηφίσουν σε δήμο ή κοινότητα όπου κατοικούν πάνω από δύο χρόνια και στον οποίο δεν είναι εγγεγραμμένοι, πρέπει να ολοκληρώσουν ΑΜΕΣΑ τη διαδικασία μεταδημότευσης όχι αργότερα από τις 30 Ιούνη, αφού οι εκλογικοί κατάλογοι αναθεωρούνται κατά διαστήματα.

Για τους υποψήφιους σε δήμους ή κοινότητες χρειάζεται να είναι: Δημότες στο δήμο ή την κοινότητα που θέτουν υποψηφιότητα, δημότες οποιουδήποτε δήμου ή κοινότητας του ίδιου νομού, στον οποίο ανήκει ο δήμος ή η κοινότητα που θέτουν υποψηφιότητα. Αν δεν είναι δημότες, τότε θα πρέπει να έχουν κάποιες «ρίζες». Οι παραπάνω προϋποθέσεις δεν ισχύουν για τους υποψηφίους των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, οι οποίοι πρέπει από την 1η Αυγούστου έως και 20 μέρες πριν από τις εκλογές να υποβάλουν, στο δήμο ή την κοινότητα που ενδιαφέρονται, αίτηση - δήλωση ότι θα εκθέσουν εκεί υποψηφιότητα.

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΛΠΗ

Ενα ακόμη δυναμικό εργαλείο στα χέρια της άρχουσας τάξης αποτελούν οι ρυθμίσεις για τα «Επιχειρησιακά Προγράμματα» που περιλαμβάνονται στο σχέδιο του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ΠΑΣΟΚικής έμπνευσης και ΝεοΔημοκρατικής ολοκλήρωσης. Σκοπός τους, υποτίθεται, είναι η «σχεδιασμένη ανάπτυξη» ενός δήμου για όλη τη δημοτική περίοδο. Στην πραγματικότητα, όμως, οι σχετικές διατάξεις αποβλέπουν στην πλήρη σύμπλευση των Δημοτικών Αρχών, με τη θέλησή τους ή όχι, στις συνολικότερες πολιτικές επιλογές που εκπορεύονται από το Διευθυντήριο Βρυξελλών, με την ενεργητική συμμετοχή και των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων.

Παρακάτω σημειώνονται μερικές από τις σημαντικότερες σχετικές προβλέψεις, χαρακτηριστικές του πώς εννοούν, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, την ανεξαρτησία της ΤΑ.

1. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ) καταρτίζεται και εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Υποβάλλεται για έλεγχο νομιμότητας στην Περιφέρεια «για την τήρηση της διαδικασίας κατάρτισης».

2. Με Υπουργική Απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της ΚΕΔΚΕ, καθορίζονται το περιεχόμενο, η δομή και ο τρόπος υποβολής του ΕΠ στην Περιφέρεια.

3. Με ΠΔ καθορίζονται η διαδικασία κατάρτισης, παρακολούθησης και αξιολόγησης, καθώς και τα όργανα σύνταξης, ελέγχου και αξιολόγησης των ΕΠ.

Η ουσία των παραπάνω ρυθμίσεων είναι να καθοδηγηθεί ασφαλέστερα από την άρχουσα τάξη ο προσανατολισμός των δήμων, ως φορέων επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας, σε συνδυασμό και με τις άλλες ρυθμίσεις που έχουν ήδη θεσπιστεί ή δρομολογούνται (π.χ. «ΘΗΣΕΑΣ», Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, αποδιάρθρωση εργασιακών σχέσεων, φορολογική εξουσία, αναδιάρθρωση Δευτεροβάθμιας ΤΑ και Μητροπολιτική Διακυβέρνηση, αναβαθμισμένος ρόλος Δημοτικών Επιχειρήσεων, Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης κλπ.).

Η πιο πάνω «ενισχυτική καθοδήγηση» θα υλοποιείται μέσω της διαδικασίας ελέγχου και τήρησης της «νομιμότητας» των αποφάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων ως προς την κατάρτιση των ΕΠ. Είναι προφανές ότι ΕΠ που δε συμβιβάζονται πλήρως με τους κατευθυντήριους (και όχι μόνο) άξονες ΕΕ και κυβέρνησης θα επιστρέφονται προς «συμμόρφωση με τις υποδείξεις» των περιφερειαρχών.

Και κάτι ακόμη. Από τη στιγμή που το ΕΠ εκπονηθεί και εγκριθεί στην τελική του μορφή από ΔΣ και επικυρωθεί από την Περιφέρεια, θα αποτελεί πλέον «Πολιτικό Τετελεσμένο» για μια ολόκληρη τετραετία...

Παραμένοντας στο ζήτημα αυτό, αξίζει να επισημάνουμε δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

  • Μια αγωνιστική Δημοτική Αρχή που εκλέχτηκε από τους εργαζόμενους με βάση ένα συνολικό, πολιτικό πρόγραμμα διεκδίκησης και πάλης, θα κληθεί, από έναν κυβερνητικό εντολοδόχο (περιφερειάρχη), να εγκαταλείψει το εκλογικό δημοτικό της πρόγραμμα και να συμμορφωθεί με τις κατευθυντήριες υποδείξεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Τι κι αν το πρόγραμμα αυτό ψηφίστηκε από την πλειοψηφία του εκλογικού σώματος; Εδώ, η αστική δημοκρατία, ακόμη και σε επίπεδο θεσμών, δεν έχει κανένα πρόβλημα να προχωρήσει απαγορεύσεις τύπου «αποφασίζουμε και διατάσσουμε», αρκεί να υπηρετείται ο ιερότερος των στόχων της: Η προστασία των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Αλλά και εκεί που οι πολιτικές δυνάμεις της άρχουσας τάξης και του συμβιβασμού αναδείξουν τις δικές τους Δημοτικές Αρχές, προσφέρεται στις τελευταίες, μέσω των ΕΠ, ένα ισχυρό άλλοθι για να πραγματοποιήσουν τη συνήθη κλασική «μεταβολή» σε σχέση με τις προεκλογικές τους κορόνες και την άφθονη παροχολογία υπέρ των «τοπικών κοινωνιών».

Τα πράγματα, όμως, αλλάζουν. Η εργατική τάξη, οι εργαζόμενοι γενικότερα συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τον συνολικότερο αντιλαϊκό ρόλο που διεκπεραιώνουν τα αιρετά όργανα που πρόσκεινται στις δυνάμεις του δικομματισμού και της συναίνεσης. Και πρέπει να δώσουν τη δική τους απάντηση, όχι μόνο με την ψήφο τους, αλλά και πριν και μετά από αυτήν.


Μπάμπης ΖΙΩΓΑΣ
Μέλος του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ και υποψήφιος δήμαρχος Αμαρουσίου

Συγκέντρωση του ψηφοδελτίου της ΝΑΣ

Συγκέντρωση της «Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας» με θέμα τη συγκρότηση του αγωνιστικού ψηφοδελτίου, έγινε χτες στο εκλογικό κέντρο της Αθήνας (Θεμιστοκλέους 2 και Πανεπιστημίου). Στην εκδήλωση μίλησε ο υποψήφιος για την υπερνομαρχία Αθήνας - Πειραιά Γιώργος Μαυρίκος, ο οποίος ανακοίνωσε τα πρώτα ονόματα που θα συμμετέχουν στο ψηφοδέλτιο, ενώ έδωσε στη δημοσιότητα το πρόγραμμα των δραστηριοτήτων της ΝΑΣ για το επόμενο διάστημα.

Εκτενές ρεπορτάζ από την εκδήλωση καθώς και τα πρώτα ονόματα των υποψηφίων, θα δημοσιευτούν αύριο στο «Ρ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ