Τετάρτη 14 Ιούνη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ - ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2006
ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΛΠΗ

Ενα ακόμη δυναμικό εργαλείο στα χέρια της άρχουσας τάξης αποτελούν οι ρυθμίσεις για τα «Επιχειρησιακά Προγράμματα» που περιλαμβάνονται στο σχέδιο του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ΠΑΣΟΚικής έμπνευσης και ΝεοΔημοκρατικής ολοκλήρωσης. Σκοπός τους, υποτίθεται, είναι η «σχεδιασμένη ανάπτυξη» ενός δήμου για όλη τη δημοτική περίοδο. Στην πραγματικότητα, όμως, οι σχετικές διατάξεις αποβλέπουν στην πλήρη σύμπλευση των Δημοτικών Αρχών, με τη θέλησή τους ή όχι, στις συνολικότερες πολιτικές επιλογές που εκπορεύονται από το Διευθυντήριο Βρυξελλών, με την ενεργητική συμμετοχή και των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων.

Παρακάτω σημειώνονται μερικές από τις σημαντικότερες σχετικές προβλέψεις, χαρακτηριστικές του πώς εννοούν, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, την ανεξαρτησία της ΤΑ.

1. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΕΠ) καταρτίζεται και εγκρίνεται από το Δημοτικό Συμβούλιο. Υποβάλλεται για έλεγχο νομιμότητας στην Περιφέρεια «για την τήρηση της διαδικασίας κατάρτισης».

2. Με Υπουργική Απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από γνώμη της ΚΕΔΚΕ, καθορίζονται το περιεχόμενο, η δομή και ο τρόπος υποβολής του ΕΠ στην Περιφέρεια.

3. Με ΠΔ καθορίζονται η διαδικασία κατάρτισης, παρακολούθησης και αξιολόγησης, καθώς και τα όργανα σύνταξης, ελέγχου και αξιολόγησης των ΕΠ.

Η ουσία των παραπάνω ρυθμίσεων είναι να καθοδηγηθεί ασφαλέστερα από την άρχουσα τάξη ο προσανατολισμός των δήμων, ως φορέων επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας, σε συνδυασμό και με τις άλλες ρυθμίσεις που έχουν ήδη θεσπιστεί ή δρομολογούνται (π.χ. «ΘΗΣΕΑΣ», Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, αποδιάρθρωση εργασιακών σχέσεων, φορολογική εξουσία, αναδιάρθρωση Δευτεροβάθμιας ΤΑ και Μητροπολιτική Διακυβέρνηση, αναβαθμισμένος ρόλος Δημοτικών Επιχειρήσεων, Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης κλπ.).

Η πιο πάνω «ενισχυτική καθοδήγηση» θα υλοποιείται μέσω της διαδικασίας ελέγχου και τήρησης της «νομιμότητας» των αποφάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων ως προς την κατάρτιση των ΕΠ. Είναι προφανές ότι ΕΠ που δε συμβιβάζονται πλήρως με τους κατευθυντήριους (και όχι μόνο) άξονες ΕΕ και κυβέρνησης θα επιστρέφονται προς «συμμόρφωση με τις υποδείξεις» των περιφερειαρχών.

Και κάτι ακόμη. Από τη στιγμή που το ΕΠ εκπονηθεί και εγκριθεί στην τελική του μορφή από ΔΣ και επικυρωθεί από την Περιφέρεια, θα αποτελεί πλέον «Πολιτικό Τετελεσμένο» για μια ολόκληρη τετραετία...

Παραμένοντας στο ζήτημα αυτό, αξίζει να επισημάνουμε δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις:

  • Μια αγωνιστική Δημοτική Αρχή που εκλέχτηκε από τους εργαζόμενους με βάση ένα συνολικό, πολιτικό πρόγραμμα διεκδίκησης και πάλης, θα κληθεί, από έναν κυβερνητικό εντολοδόχο (περιφερειάρχη), να εγκαταλείψει το εκλογικό δημοτικό της πρόγραμμα και να συμμορφωθεί με τις κατευθυντήριες υποδείξεις της εκάστοτε κυβέρνησης. Τι κι αν το πρόγραμμα αυτό ψηφίστηκε από την πλειοψηφία του εκλογικού σώματος; Εδώ, η αστική δημοκρατία, ακόμη και σε επίπεδο θεσμών, δεν έχει κανένα πρόβλημα να προχωρήσει απαγορεύσεις τύπου «αποφασίζουμε και διατάσσουμε», αρκεί να υπηρετείται ο ιερότερος των στόχων της: Η προστασία των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου.
  • Αλλά και εκεί που οι πολιτικές δυνάμεις της άρχουσας τάξης και του συμβιβασμού αναδείξουν τις δικές τους Δημοτικές Αρχές, προσφέρεται στις τελευταίες, μέσω των ΕΠ, ένα ισχυρό άλλοθι για να πραγματοποιήσουν τη συνήθη κλασική «μεταβολή» σε σχέση με τις προεκλογικές τους κορόνες και την άφθονη παροχολογία υπέρ των «τοπικών κοινωνιών».

Τα πράγματα, όμως, αλλάζουν. Η εργατική τάξη, οι εργαζόμενοι γενικότερα συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τον συνολικότερο αντιλαϊκό ρόλο που διεκπεραιώνουν τα αιρετά όργανα που πρόσκεινται στις δυνάμεις του δικομματισμού και της συναίνεσης. Και πρέπει να δώσουν τη δική τους απάντηση, όχι μόνο με την ψήφο τους, αλλά και πριν και μετά από αυτήν.


Μπάμπης ΖΙΩΓΑΣ
Μέλος του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ και υποψήφιος δήμαρχος Αμαρουσίου


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ